Onderhoud schepen, wel of niet Den Helder?

Gestart door Lex, 19/12/2017 | 21:27 uur

Lex

Mammoetklus in kleine haven Drimmelen

DRIMMELEN Een mammoetklus voor Defensie, uitgevoerd in de kleine haven van Drimmelen, trok vanochtend flink wat bekijks. Scheepswerf Van der Hoeven had twee kranen van elk zeven ton opgeroepen om de superklus te klaren: het hijsen van duikvaartuig Argus.

Het onderhoud in Drimmelen gaat twee maanden duren. Centimeter voor centimeter werd het 230 ton wegende schip uit het water getrokken, gekanteld en over een geprepareerde 'rails'het dok in vervoerd. Een operatie met militaire precisie die toch enkele uren in beslag nam.

Op de werf van Van der Hoeven is de Argus in gezelschap van nog twee andere defensieschepen, waaronder het vlaggenschip de Urania. ,,Dat is het opleidingsschip van de adelborsten, een paradepaardje" vertelt een trotse Leo van der Hoeven, die samen met broer Bert het bijna 90 jaar oude familiebedrijf leidt.

Verwarming
De keus van Defensie voor  deze 'kleinere speler onder de scheepswerven'zoals Leo van der Hoeven zijn bedrijf typeert, heeft alles te maken met de troef die Drimmelen te bieden heeft: een 11 meter hoog droogdok met vloerverwarming. ,,Wij zijn de enige die zo'n dok hebben", weet Van der Hoeven. ,,Daarbinnen bereiken we een temperatuur van 15 tot graden, ideaal voor schilderwerk."
Dit en de introductie van de Europese aanbesteding- 'wij zijn vaak de goedkoopste'- zorgt er voor dat Defensie steeds vaker kiest voor onderhoud buiten de eigen werf in Den Helder. ,,.Alles wat geen schietonderdelen bevat, besteden ze uit", weet Van der Hoeven. Over schieten gesproken: terwijl hij dit vertelt passeert een grote legergroene landmacht-truck. Van der Hoeven lacht: ,Daar gaan de explosieven, die nemen ze mee, die zijn afkomstig uit het schip."

BN/de Stem, 19-12-2017

Lex

Bond trekt aan bel over onderhoud

Onderhoud aan marineschepen moet in Den Helder blijven. Die boodschap geeft de militaire vakbond VBM aan leden van de Tweede Kamer.
,,Binnen de Defensie Materieel Organisatie circuleren plannen", meldt een woordvoerder van de bond, ,,om verschillende soorten onderhoud uit te besteden en in ieder geval net meer als vanzelfsprekend toe te vertrouwen aan de Directie Materiële Instandhouding." Die directie is de huidige naam van het marinebedrijf ofwel werf.

De Koninklijke Marine ontkent dat het onderhoud gaat verdwijnen. Geconfronteerd met het verhaal van de VBM stelt overste Karen Loos van het commando zeestrijdrachten klip en klaar: ,,Daar is nu zeker geen sprake van." Commandeur Peter Knipping, baas van de marinewerf, vertelde enkele weken geleden tijdens een bijeenkomst van Port of Den Helder dat er zelfs veel werk aan zit te komen nu er politieke besluiten verwacht worden over de vervanging van onderzeeboten en fregatten. ,,Ik ben optimistisch over het nieuwe regeerakkoord", zei Knipping die er aan toevoegde dat hij in de 35 jaar dat hij voor de marine werkt voor het eerst meemaakt dat er meer geld voor onderhoud en nieuwbouw beschikbaar komt.

Toch is de VBM er niet helemaal gerust op. Leden van de bond die in Den Helder werkzaam zijn, hebben opgevangen dat Helders onderhoud aan de nieuwe boten en schepen niet meer vanzelfsprekend is. ,,Vanuit de medewerkers is geen principieel bezwaar tegen samenwerking met industriële partijen", meldt de VBM, ,,Dat gebeurt nu ook al. Maar dat mag niet doorslaan."

Viceadmiraal Rob Kramer stak deze maand nog de loftrompet af over de wervianen: ,,Zij kennen als geen ander de uitdagingen van een verouderde vloot. Zonder onderhoud geen inzet", meldde de commandant op zijn Facebookpagina.

,,Binnen de Defensie Materieel Organisatie circuleren plannen", meldt een woordvoerder van de bond, ,,om verschillende soorten onderhoud uit te besteden en in ieder geval net meer als vanzelfsprekend toe te vertrouwen aan de Directie Materiële Instandhouding." Die directie is de huidige naam van het marinebedrijf ofwel werf.

De Koninklijke Marine ontkent dat het onderhoud gaat verdwijnen. Geconfronteerd met het verhaal van de VBM stelt overste Karen Loos van het commando zeestrijdrachten klip en klaar: ,,Daar is nu zeker geen sprake van." Commandeur Peter Knipping, baas van de marinewerf, vertelde enkele weken geleden tijdens een bijeenkomst van Port of Den Helder dat er zelfs veel werk aan zit te komen nu er politieke besluiten verwacht worden over de vervanging van onderzeeboten en fregatten. ,,Ik ben optimistisch over het nieuwe regeerakkoord", zei Knipping die er aan toevoegde dat hij in de 35 jaar dat hij voor de marine werkt voor het eerst meemaakt dat er meer geld voor onderhoud en nieuwbouw beschikbaar komt.

Toch is de VBM er niet helemaal gerust op. Leden van de bond die in Den Helder werkzaam zijn, hebben opgevangen dat Helders onderhoud aan de nieuwe boten en schepen niet meer vanzelfsprekend is. ,,Vanuit de medewerkers is geen principieel bezwaar tegen samenwerking met industriële partijen", meldt de VBM, ,,Dat gebeurt nu ook al. Maar dat mag niet doorslaan."
Viceadmiraal Rob Kramer stak deze maand nog de loftrompet af over de wervianen: ,,Zij kennen als geen ander de uitdagingen van een verouderde vloot. Zonder onderhoud geen inzet", meldde de commandant op zijn Facebookpagina.

NHD, 18-12=2017, 14:25

Lex

M-fregatten zorgen voor werk op werf

De Dom Francisco de Almeida, in marinekringen beter bekend als het voormalige M-fregat Van Galen, ligt aan de kade van de marinehaven in Lissabon.
Dat leert de website MarineTraffic die de locatie van elk vaartuig dat het elektronisch volgsysteem ingeschakeld heeft, aangeeft. Oorlogsschepen zijn in tegenstelling tot koopvaardijvaartuigen niet verplicht hun locatie prijs te geven.

Het Portugese fregat heeft de apparatuur aan staan en de Dom Francisco de Almeida (F 334) is dankzij internet dus eenvoudig te lokaliseren.
Ook de voormalige Van Nes, nu de Bartolomeu Dias (F 333) genaamd is via MarineTraffic op te sporen. Het fregat vaart bij Griekenland en is op een missie voor de NAVO. De website vermeldt nu alleen het naamsein F 333 en dat het om een Portugees oorlogsschip gaat dat bezig is met een militaire operatie.

Beide fregatten werden in 2009/'10 door Defensie overgedragen aan de Portugese marine. De komende jaren zullen ze weer in de Helderse haven te zien zijn omdat afspraken zijn gemaakt over onderhoud op de marinewerf.

De M-fregatten Van Speijk en Van Amstel die Nederland heeft gehouden zijn gemoderniseerd bij het marinebedrijf. Momenteel ligt er nog een Belgisch M-fregat op de werf. Daarna komen de Portugese fregatten aan de beurt.

De schepen worden deels vernieuwd, hetgeen betekent dat Portugal delen van het Nederlandse instandhoudingsprogramma overneemt. Voor de Helderse regio betekent het in ieder geval weer werkgelegenheid die uiterst welkom is.

Dat leert de website MarineTraffic die de locatie van elk vaartuig dat het elektronisch volgsysteem ingeschakeld heeft, aangeeft. Oorlogsschepen zijn in tegenstelling tot koopvaardijvaartuigen niet verplicht hun locatie prijs te geven.

Het Portugese fregat heeft de apparatuur aan staan en de Dom Francisco de Almeida (F 334) is dankzij internet dus eenvoudig te lokaliseren.

Ook de voormalige Van Nes, nu de Bartolomeu Dias (F 333) genaamd is via MarineTraffic op te sporen. Het fregat vaart bij Griekenland en is op een missie voor de NAVO. De website vermeldt nu alleen het naamsein F 333 en dat het om een Portugees oorlogsschip gaat dat bezig is met een militaire operatie.

Werf
Beide fregatten werden in 2009/'10 door Defensie overgedragen aan de Portugese marine. De komende jaren zullen ze weer in de Helderse haven te zien zijn omdat afspraken zijn gemaakt over onderhoud op de marinewerf.

De M-fregatten Van Speijk en Van Amstel die Nederland heeft gehouden zijn gemoderniseerd bij het marinebedrijf. Momenteel ligt er nog een Belgisch M-fregat op de werf. Daarna komen de Portugese fregatten aan de beurt.

De schepen worden deels vernieuwd, hetgeen betekent dat Portugal delen van het Nederlandse instandhoudingsprogramma overneemt. Voor de Helderse regio betekent het in ieder geval weer werkgelegenheid die uiterst welkom is.

NHD, 18-12-2017, 14:26