Samenwerking Nederland & Indonesië

Gestart door Ace1, 06/09/2008 | 20:42 uur

Lex

Ik heb mijn vraagtekens bij de plannen va het "JSS". Het zou mij niet verwonderen, als dit project door de huidige problemen weer naar achteren geschoven gaat worden. :'(

Ace1

Schelde komt crisis goed door

VLISSINGEN - De economische crisis gaat voorbij aan Damen Schelde Naval Shipbuilding, voorheen de Koninklijke Schelde Groep in Vlissingen.


Het bedrijf heeft nog werk tot 2013.

En er is zicht op meer werk. Damen onderhandelt met de Nederlandse overheid over de bouw van een 'joint support ship', een bevoorradings- en transportschip. "Dat moet de opvolger worden van de Zuiderkruis", zegt directeur Hein van Ameijden. " Die opdracht hopen we eind dit jaar te krijgen. Dat zijn de dingen die ons kunnen helpen om de winter door te komen."

Daarnaast heeft Damen in Indonesië offerte uitgebracht voor de bouw van een nieuwe serie marineschepen, iets grotere schepen dan de korvetten die de afgelopen jaren in Vlissingen zijn gebouwd. "Ook anderen hebben offerte gemaakt, de komende tijd moet duidelijk worden wie de opdracht krijgt", zegt Van Ameijden.

De Indonesische regering wil uiteindelijk nog twintig nieuwe schepen.

Vorig najaar was er nog sprake van dat Indonesië de schepen zelf zou bouwen, eventueel met behulp van kennis die bij Damen Schelde Naval Shipbuilding zou worden ingekocht. "Nu is het nog niet duidelijk waar de schepen worden gebouwd áls we de opdracht krijgen" , vertelt Van Ameijden. "In Indonesië of bij ons in Vlissingen. Want de scheepswerf in Surabaya die ze aanvankelijk zou bouwen, PT Pal, zit in de financiële problemen."

In de orderportefeuille van de Vlissingse werf zitten nog drie fregatten voor de Marokkaanse marine, vier patrouilleschepen voor de Nederlandse marine en drie patrouilleschepen voor de Zweedse kustwacht.

"We hebben vorig jaar een goed jaar gehad en ook komend jaar zal een goed jaar worden", zegt Van Ameijden.

Zaterdag werd in Vlissingen de laatste in een serie van vier korvetten overgedragen aan de Indonesische marine.

Bron PZC  09-03-09

Ace1

#11
Citaat van: Ros op Vandaag om 09:23
Aan een licentie en bouwen onder licentie kan je best een hoop verdienden echter aan het daadwerkelijk bouwen nog veel meer. En het zal de Schelde worst zijn dat de schepen hard nodig zijn voor de inzet tegen wie dan ook. Een werf bestaat van opdrachten en met het doel om daar zo veel mogelijk aan te verdienen. Trouwens een van de redenen, zo niet de reden, waarom de Nederlandse scheepsbouw (bijna) naar de kelder is gegaan. Goedkopere concurrentie.


Beste Ros, volgens mij heeft de Schelde met de bouw van  4 OPV's en de 3 Sigma Korvetten voor marokko en de JSS de komende jaren voldoende werk, stel als men voldoende mensen over zou hebben waar bouw je dan 24 korvetten?
en in het contract zal heus wel staan dat de licentie alleen voor Indonsie is en niet voor andere landen.
als je de volgde link van de PZC lees dan heeft de Schelde geen ruimte meer voor andere schepen.
http://www.pzc.nl/regio/zeeland/2606453/Opsteker-voor-Schelde.ece

En Blohm+Voss in Hamburg heeft al meer dan 20 jaar verdiend door aan licentie's te verkopen van de Meko series van korvetten en fregatten.

Enforcer

Citaat van: Ros op 06/09/2008 | 21:23 uur
Aan een licentie en bouwen onder licentie kan je best een hoop verdienden echter aan het daadwerkelijk bouwen nog veel meer. En het zal de Schelde worst zijn dat de schepen hard nodig zijn voor de inzet tegen wie dan ook. Een werf bestaat van opdrachten en met het doel om daar zo veel mogelijk aan te verdienen. Trouwens een van de redenen, zo niet de reden, waarom de Nederlandse scheepsbouw (bijna) naar de kelder is gegaan. Goedkopere concurrentie.

Waar baseer je dit op? Vergeet niet dat de NL werknemers in verhouding klauwen met geld kosten en dit afgaat van de winst. Het maakt de schepen ook nog eens duurder waardoor men er minder van kan (ver)kopen (afhankelijk van welke kant je het bekijkt). Een licentie uitgeven voor het bouwen van de schepen zou echt nog wel eens meer op kunnen leveren. En misschien ook niet. Feit is wel dat De Schelde er hoe dan ook aan verdiend en dat lijkt me wel goed, bedrijfsmatig gezien.

Ros

Aan een licentie en bouwen onder licentie kan je best een hoop verdienden echter aan het daadwerkelijk bouwen nog veel meer. En het zal de Schelde worst zijn dat de schepen hard nodig zijn voor de inzet tegen wie dan ook. Een werf bestaat van opdrachten en met het doel om daar zo veel mogelijk aan te verdienen. Trouwens een van de redenen, zo niet de reden, waarom de Nederlandse scheepsbouw (bijna) naar de kelder is gegaan. Goedkopere concurrentie.

Ace1

Citaat van: Ros op 06/09/2008 | 21:12 uur
De vraag is waar de Schelde meer centen aan verdiend. Met een adviserende  rol in de bouw of het daadwerkelijk bouwen op Nederlands grondgebied met eigen mensen. Ik denk het laatste, maar dat zal Indonesie niet kunnen of willen betalen.

Ros, aan een licentie kun je best goed verdienen, laten we eerlijk wezen de loonkosten en de grondstoffen en transportkosten voor materiaal zijn in Indonesie een stuk goedkoper als in Nederland. En bovendien heeft Indonsie deze schepen hard nodig tegen piraten in de straat van malaka en tegen Smokelaars.

Ros

De vraag is waar de Schelde meer centen aan verdiend. Met een adviserende  rol in de bouw of het daadwerkelijk bouwen op Nederlands grondgebied met eigen mensen. Ik denk het laatste, maar dat zal Indonesie niet kunnen of willen betalen.

Ace1

#6
Citaat van: Kapitein Rob op 06/09/2008 | 20:55 uur
Citaat van: lex op 06/09/2008 | 20:54 uur
Een goede opsteker voor de NL scheepsbouw.

Wat wordt de scheepsbouw in Nederland hier dan wijzer van? Er wordt toch in Indonesie gebouwd.....?

Dat Klopt Kapitein Rob, maar er word dan onder licentie gebouwd en en als ik het het bericht goed lees begleidt de Schelde de bouw van die korvetten.

Indonesie  koopt dus een licentie van de schelde en betaalt voor een kopie van het ontwerp

Overigens doet Blohm+Voss in Hamburg, dat al jaren zo met de korvetten en fregatten van de Meko Serie. en die Meko serie verkoopt internationaal best goed.

KapiteinRob

Ja, en wat is nu het voordeel van het feit dat ze Nederlandse ontwerpen gebruiken? De winst van de Schelde enigzins vergroten? Er wordt geen schip extra door gebouwd in Nederland.....

Lex

Dat klopt, maar van origine zijn het toch NL ontwerpen?

KapiteinRob

Citaat van: lex op 06/09/2008 | 20:54 uur
Een goede opsteker voor de NL scheepsbouw.

Wat wordt de scheepsbouw in Nederland hier dan wijzer van? Er wordt toch in Indonesie gebouwd.....?

Lex

Een goede opsteker voor de NL scheepsbouw.

Ace1


VLISSINGEN - Schelde Marinebouw gaat de Indonesische marine helpen bij de bouw van een nieuwe reeks korvetten. "De Indonesische overheid heeft aangegeven 24 stuks te willen hebben", zegt directeur Hein van Ameijden.

Op dit moment wordt in Vlissingen gebouwd aan de laatste van een serie van vier korvetten voor Indonesië. "Het streven is nu om de bouw over te dragen aan een staatswerf in Surabaya."

Bron PZC 03/09/08

Kwam dit net tegen op PZC en wou het jullie niet onthouden