Defensie maritieme ongevallen

Gestart door Parera, 02/07/2019 | 16:17 uur

ARM-WAP

Citaat van: Parera op 19/12/2022 | 07:42 uur
Thais marineschip vergaan, zoektocht naar opvarenden
De problemen begonnen toen de elektriciteit aan boord uitviel nadat door harde wind zeewater aan boord was geblazen. Daardoor kon er geen water meer uit de romp kon worden gepompt en begon het schip over te hellen en uiteindelijk te zinken. Een reddingsactie werd bemoeilijkt door het slechte weer.
Ik hoop dat de vermisten alsnog gevonden worden, hoewel de kans dat ze nog leven hoogstwaarschijnlijk klein is.

Ik heb hier en daar op twitter en FB een en ander gelezen over "slecht onderhoud" en "gebrek aan training". Onderzoek zal zoiets al of niet aantonen. Men is echter snel in het 9ver-)oordelen...

Toen BNS F911 Westdiep in '97 de Atlantische oceaan overstak naar Halifax, CAN kwam ze in een heuse storm terecht. Tromp liep tijdens die reis ook wat schade op (mss zijn er leden die dat wat kunnen/willen toelichten).
De Westdiep kreeg grote golven te verwerken die zelfs tientallen meters op het hoofddek, langs de bovenbouw, naar achter rolden. Daarbij is er ook zeewater terechtgekommen in de 'air intakes' van de twee voorste dieselgeneratoren. Een van de voorste, die in bedrijf was, viel uit, waarop we verder voeren op de twee achterste generatoren, waarvan er een in bedrijf was en de tweede snel opgestart en geschakeld werd. Veel electrische verbruikers werden uit-/afgeschakeld om de druk op deze twee gens te minimaliseren.
Tijdens die overtocht was er ook een 'slow flooding' ter hoogte van een stabilisatievin.
Het verblijf in Halifax (aankomst op Goede Vrijdag) werd verlengd door/voor herstellingen.

De (eskaderreis) werd daarna verdergezet met R&R in
Newport,
Baltimore,
Puerto Rico (probleem met vissers daar...),
Curacao
La Guaira
Dakar
Casablanca

Parera

Thais marineschip vergaan, zoektocht naar opvarenden

De Thaise marine is een zoekactie begonnen nadat een fregat ongeveer 40 kilometer uit de kust water maakte en zonk. Van de 106 opvarenden konden er 73 worden gered, naar de overige 33 wordt gezocht.

De problemen begonnen toen de elektriciteit aan boord uitviel nadat door harde wind zeewater aan boord was geblazen. Daardoor kon er geen water meer uit de romp kon worden gepompt en begon het schip over te hellen en uiteindelijk te zinken. Een reddingsactie werd bemoeilijkt door het slechte weer.

Op beelden die de marine van de zoektocht heeft vrijgegeven is te zien dat sommige bemanningsleden van de Sukhothai in reddingsboten konden worden gered. Drie schepen en twee helikopters zoeken nog naar de vermisten.

https://nos.nl/artikel/2456961-thais-marineschip-vergaan-zoektocht-naar-opvarenden









Parera

#31
Indonesische onderzeeboot vermist
https://marineschepen.nl/nieuws/Indonesische-onderzeeboot-vermist-210421.html

Het gaat om de KRI Naggala(402), een Type 209/1300 onderzeeboot die sinds 1981 in dienst is bij de Indonesische marine. Er zouden 53 personen aan boord zijn (officiële bemanning is 34 koppen).
Volgens het artikel is de boot vermist geraakt op een plek waar de zeebodem 600 a 700 m diep is.


KRI Nanggala. (Foto: Amerikaanse marine/via marineschepen.nl)


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Naval Analyses

Hunt-class mine countermeasure vessel (MCV) HS Kallisto (M63) was cut in half close to the Port of Piraeus when a Maersk container ship struck the #HellenicNavy warship at the stern. That's a tragic accident!

https://twitter.com/D__Mitch/status/1320994605299630080

Parera

#29
Eentje van 51 jaar geleden, het wrak is eindelijk gevonden. Hopelijk geeft dit toch een vorm van afsluiting aan de nabestaande en kan de Franse marine alsnog achterhalen wat er gebeurd is met de boot.

French Navy Submarine 'Minerve' Located 50 Years After Going Missing
After going missing in 1968, French Navy submarine Minerve has finally been located. The wreck lies in three pieces at a depth of 2,350 meters, 30 nautical miles off the coast and Toulon naval base.



Minerve was one of nine Daphné class diesel-electric submarine (SSK) of the French Navy (Marine Nationale). In January 1968, Minerve was lost with all hands while returning to her home port of Toulon. Her fate and the whereabouts of her wreckage remained unknown until today.

CitaatWe have just found the Minerve. It's a success, a relief and a technical feat. I think of the families who have been waiting for this moment for so long. Florence Parly, French minister of the Armed Forces

The discovery was made on Sunday by a vessel, the Seabed Constructor, belonging to private US company Ocean Infinity. The vessel arrived on scene on July 16, 2019. The wreck of the Minerve was located at a depth of 2,350 metres (7,800 feet) thanks to the use of UUVs and ROVs.

Ocean Infinity and its Seabed Constructor were previously contracted by the Argentine Navy to search for the missing submarine ARA San Juan which was discovered on November 17, 2018

According to the French Navy, the submarine is now split in three pieces. The French Navy confirmed today that Minerve would not be raised to the surface but the wreck would be analyzed to try to identify the cause of its sinking. It will remain the grave of the 52 crew-members of the submarine.

The Minerve was on a training mission in bad weather early on January 17 when it went down while returning to its base in Toulon, France's main naval base.



[Source: Navalnews.com ]

Huzaar1

Citaat van: Harald op 08/07/2019 | 19:08 uur
'Brand op Russische onderzeeër had wereldwijde ramp kunnen veroorzaken' https://www.nu.nl/buitenland/5962411/brand-op-russische-onderzeeer-had-wereldwijde-ramp-kunnen-veroorzaken.html (via @NUnl)

Het meeste wat de Russen herbergt een wereldwijd catastrofaal risico  :cute-smile:.
Als je de broken arrows telt, de geregistreerde, van de VS, nja. Dan kan dat in de USSR nooit veel beter zijn gegaan. Godswonder dat die lui nooit in een dronken bui iets Russisch hebben gedaan. Tanks op diepladers rijden is in Rusland een hogere wetenschap aan de Universiteit van krijgskunsten in Moskou.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald



Parera

#25
Citaat van: Zeewier op 05/07/2019 | 14:49 uur
De Losharik is op satelietbeelden nergens te bekennen. Ze opereerde niet eens zo ver in de Barentszee maar een sleeptocht terug naar de marinehaven had zeker een volle dag zichtbaarheid moeten opleveren. Zonder het visuele bewijs van haar staat ligt ze nog steeds op de zeebodem.

Er zijn meerdere scenario's mogelijk:
- Wat jij schrijft en de boot ligt nog op de bodem (met restant van de bemanning?)
- De boot is mee onder een moederschip meegenomen naar de haven? Afgemeerd in een overdekt dok?


Zijn er nieuwe sattelietbeelden beschikbaar?

Het moederschip (BS-64) is op 3 Juli gefotografeerd in Severomorsk.

Via @CovertShores


Zeewier

De Losharik is op satelietbeelden nergens te bekennen. Ze opereerde niet eens zo ver in de Barentszee maar een sleeptocht terug naar de marinehaven had zeker een volle dag zichtbaarheid moeten opleveren. Zonder het visuele bewijs van haar staat ligt ze nog steeds op de zeebodem.

Harald

A conversation between President Vladimir Putin and Defense Minister Sergei Shoigu, published by the Kremlin website on Thursday, reveals that the submarine was nuclear powered.

Putin asks Shoigu directly in a transcript of the conversation: "What about the nuclear power unit?"

Shoigu replies: "Mr President, the nuclear power unit has been sealed off and all personnel have been removed. Plus, the crew has taken the necessary measures to save the unit, which is in working order. This means we can repair the submersible quickly."

Putin then asks whether the submarine, now in Severomorsk's naval base, can be repaired completely and Shoigu replies "yes, completely." Shoigu noted that the fire started in the battery compartment.


een gedeelte van een artikel, volledige artikel te lezen via onderstaande links (tja... of het allemaal waar is ..  :hrmph: ... een officeel bekendmaking vanuit het kremlin...  :hrmph: )

https://www.cnbc.com/2019/07/04/russia-reveals-its-fire-hit-mystery-submarine-was-nuclear-powered.html

http://en.kremlin.ru/events/president/news/60913

Harald

Citaat van: StrataNL op 04/07/2019 | 09:42 uur
En nog een paar honderd extra mogelijke oorzaken... waar wil je naartoe?

naar de 1000 en 1 mogelijkheden ...  :P

Nergens naar toe, en idd het kan van alles zijn geweest en de ware oorzaak zul je nooit te weten komen, dat weet ook iedereen.

Ik wilde alleen aangeven dat de oorzaak "spionage" gerelateerd kan zijn , maar ook een "gewoon" technische mankement kan zijn. 

StrataNL

Citaat van: Harald op 04/07/2019 | 09:22 uur
Hypothese's  / stel dat, eventuele oorzaken van dit ongeluk :

1) Ze waren aan het McGuyveren onderwater op de zeebodem met leidingen/kabels ... er ontstaat een explosie / kortsluiting / botsing tijdens dit McGuyveren en daardoor ontstaat er schade / lekkage aan de AS-31 "spionage" boot en daardoor krijgen ze water binnen en dit komt in de batterij compartimenten en ontstaat er kortsluiting, brand, gasvorming in de AS-31 ??

2) Een "malfunctioning" in het aandrijfsysteem / reactor, hete stoom ontsnapt .. condenseert op de koude omgeving binnenin de boot en veroorzaakt kortsluiting, brand, gasvorming ??

3) ...   
En nog een paar honderd extra mogelijke oorzaken... waar wil je naartoe?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 04/07/2019 | 08:13 uur
Maar zover ik het begrijp ging er wat mis tijdens het spioneren. De burgert die de kabels op de zeebodem moest mcguyveren overleed. Tjah

Hypothese's  / stel dat, eventuele oorzaken van dit ongeluk :

1) Ze waren aan het McGuyveren onderwater op de zeebodem met leidingen/kabels ... er ontstaat een explosie / kortsluiting / botsing tijdens dit McGuyveren en daardoor ontstaat er schade / lekkage aan de AS-31 "spionage" boot en daardoor krijgen ze water binnen en dit komt in de batterij compartimenten en ontstaat er kortsluiting, brand, gasvorming in de AS-31 ??

2) Een "malfunctioning" in het aandrijfsysteem / reactor, hete stoom ontsnapt .. condenseert op de koude omgeving binnenin de boot en veroorzaakt kortsluiting, brand, gasvorming ??

3) ...