Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen

Gestart door ridivek, 05/09/2013 | 23:06 uur

A.J.

Citaat van: Parera op 19/07/2019 | 15:04 uur
Wat moeten ze dan met die 6 voertuigen? Het werk wat ze met deze 6 gaan doen had net zo goed met een scania gedaan kunnen worden.

Laten we bij het begin beginnen... Welk werk? Ik kan met de beste wil ter wereld niet verzinnen wat dat soort voertuigen op die locaties moeten uitvoeren. Ik zie geen enkel nut en belang voor een Scania, MAN, DAF, Iveco of wat voor WLS zoveeltonner met hijsarm dan ook...

Citaat
1 leverancier, 1 onderhouds contract en bla bla.
Ik begrijp soms wel dat er word gezegd dat defensie het moeilijker maakt dan nodig is.

Standaardisatie is een belangrijk sleutelwoord voor de toekomst van defensie in mijn ogen, en niet dat er straks 10 verschillende merken vrachtwagens rondrijden.

En als er dan toch een taak is weggelegd voor dit soort auto's kan dat idd makkelijk met de bestaande types gedaan worden.

Parera

#540
Citaat van: A.J. op 19/07/2019 | 14:53 uur
Nogmaals, wat moeten de KMA en OTCKmar hiermee? Want rijopleidingen worden in Oirschot gegeven en niet in Apeldoorn en Breda...

Wat moeten ze dan met die 6 voertuigen? Het werk wat ze met deze 6 gaan doen had net zo goed met een scania gedaan kunnen worden. 1 leverancier, 1 onderhouds contract en bla bla.
Ik begrijp soms wel dat er word gezegd dat defensie het moeilijker maakt dan nodig is.

Standaardisatie is een belangrijk sleutelwoord voor de toekomst van defensie in mijn ogen, en niet dat er straks 10 verschillende merken vrachtwagens rondrijden.

De Gryphus kan door scania in 4x4/6x6 of 8x8 geleverd worden dus had hier prima kunnen voldoen aan de eisen.

A.J.

Citaat van: Parera op 19/07/2019 | 14:39 uur
Het is toch het simpelste om 1 standaard vrachtwagen te gebruiken of zie ik dat verkeerd? En misschien niet 100% hetzelfde voertuig i.v.m. offroad capaciteit die niet nodig is maar wel een zelfde soort vrachtwagen.

Het gaat om slechts 6 voertuigen :hrmph: Had in mijn ogen prima bij Scania vandaan kunnen komen.

Nogmaals, wat moeten de KMA en OTCKmar hiermee? Want rijopleidingen worden in Oirschot gegeven en niet in Apeldoorn en Breda...

Parera

Citaat van: A.J. op 19/07/2019 | 14:29 uur
Wat moeten de KMA en Kmar hiermee dan?

Het is toch het simpelste om 1 standaard vrachtwagen te gebruiken of zie ik dat verkeerd? En misschien niet 100% hetzelfde voertuig i.v.m. offroad capaciteit die niet nodig is maar wel een zelfde soort vrachtwagen.

Het gaat om slechts 6 voertuigen :hrmph: Had in mijn ogen prima bij Scania vandaan kunnen komen.

A.J.

Citaat van: Parera op 19/07/2019 | 12:01 uur
De voertuigen zullen worden ingezet bij de opleidingscentra in Breda en Apeldoorn.

Wat moeten de KMA en Kmar hiermee dan?

Ace1

Citaat van: Parera op 19/07/2019 | 13:00 uur
Ik vond het ook vreemd dat er niet gewoon voor Scania gekozen is, waarschijnlijk is dit aanbod goedkoper geweest. Dat het dan niet aansluit bij de rest van de voertuigen is pech.

Er had ook voor Iveco gekozen kunnen worden Deba uit Etten-Leur heeft al eerder trucks voor in de west geleverd.

http://www.deba-trucks.com/trots

Parera

#535
Citaat van: Ace1 op 19/07/2019 | 12:50 uur
Opmerkelijk want je ziet namelijk geen Tatra bij grond en verzet bedrijven en loonbedrijven meer rijden dat is overgenomen door Terberg Trucks of GINAF Trucks, Iveco Trucks  of Mercedes Trucks. Wat ik wel begrijp is dat DAF een belang van 19% in Tatra heeft genomen en dat er gebruik wordt gemaakt van DAF cabines en motoren.

https://web.archive.org/web/20110828074547/http://www.roadtransport.com/blogs/big-lorry-blog/2011/08/daf-trucks-grabs-19-stake-in-t.html

Ik vond het ook vreemd dat er niet gewoon voor Scania gekozen is, waarschijnlijk is dit aanbod goedkoper geweest. Dat het dan niet aansluit bij de rest van de voertuigen is pech.
Nu gaat het natuurlijk maar om 6 voertuigen dus ook geen mega order.

Ace1

Citaat van: Parera op 19/07/2019 | 12:01 uur
Zes nieuwe TATRA's voor Ministerie van Defensie

AMSTERDAM - Het Ministerie van Defensie heeft Van Bouwel Verkoop & Service BVBA in samenwerking met Truckland de opdracht gegund voor het leveren van zes nieuwe TATRA's. Het gaat om vier TATRA Phoenix 6x6 met wissellaadsystemen (voorzien van haakarm) en twee TATRA Phoenix 8x8 met wissellaadsystemen (voorzien van autolaadkraan met haakarm). De voertuigen zullen worden ingezet bij de opleidingscentra in Breda en Apeldoorn.





https://www.transport-online.nl/site/105456/zes-nieuwe-tatras-voor-ministerie-van-defensie/

Opmerkelijk want je ziet namelijk geen Tatra bij grond en verzet bedrijven en loonbedrijven meer rijden dat is overgenomen door Terberg Trucks of GINAF Trucks, Iveco Trucks  of Mercedes Trucks. Wat ik wel begrijp is dat DAF een belang van 19% in Tatra heeft genomen en dat er gebruik wordt gemaakt van DAF cabines en motoren.

https://web.archive.org/web/20110828074547/http://www.roadtransport.com/blogs/big-lorry-blog/2011/08/daf-trucks-grabs-19-stake-in-t.html

Parera

Zes nieuwe TATRA's voor Ministerie van Defensie

AMSTERDAM - Het Ministerie van Defensie heeft Van Bouwel Verkoop & Service BVBA in samenwerking met Truckland de opdracht gegund voor het leveren van zes nieuwe TATRA's. Het gaat om vier TATRA Phoenix 6x6 met wissellaadsystemen (voorzien van haakarm) en twee TATRA Phoenix 8x8 met wissellaadsystemen (voorzien van autolaadkraan met haakarm). De voertuigen zullen worden ingezet bij de opleidingscentra in Breda en Apeldoorn.





https://www.transport-online.nl/site/105456/zes-nieuwe-tatras-voor-ministerie-van-defensie/



Parera

#532
Citaat van: StrataNL op 22/06/2019 | 13:10 uur
Ja, daar kun je wel vanuit gaan.

Die kans is relatief groot maar niet 100% zeker, en omdat ze niet alleen maar in ''mooi weer'' omstandigheden moeten gaan opereren schat ik de kans op een gesloten variant niet uit.

Citaat van: StrataNL op 22/06/2019 | 13:10 uur
Een 80mm mortier in de laadbak van de Anaconda lijkt me zo'n slecht idee nog niet, dan wordt het een soort pickup versie.

+1

Er zijn genoeg mortier systemen van de plank te koop die je kan monteren in bijna elke militaire 4x4 in zowel standaard 81 mm als (semi-) geautomatiseerde systemen.
En de Iveco Daily komt ook in een 6x6 uitvoering als we dat nodig hebben. Dit is wel een speciale configuratie die pas uitgevoerd kan worden nadat het standaard 4x4 model geproduceerd is maar het is mogelijk.



Een mooi voorbeeld komt uit Spanje


https://www.maxam.net/en/expal/products/weapons_systems/eimos_integrated_mortar_systems

StrataNL

Citaat van: Parera op 20/06/2019 | 19:22 uur
Blijft het een open voertuig dat is nog maar de vraag.

Ik vraag me af zou een zelfde voertuig voor het KMARNS interessant zijn als mortier drager met een 80 mm?

Ja, daar kun je wel vanuit gaan.

Een 80mm mortier in de laadbak van de Anaconda lijkt me zo'n slecht idee nog niet, dan wordt het een soort pickup versie.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: StrataNL op 20/06/2019 | 18:01 uur
Nee joh, reken maar niet op peppie RWS'en op een open voertuig.

Wellicht wel een affuit voor de Spike maar dan eenzelfde opzet als de MB's van de zware wapen peletons.

Blijft het een open voertuig dat is nog maar de vraag.

Ik vraag me af zou een zelfde voertuig voor het KMARNS interessant zijn als mortier drager met een 80 mm?

StrataNL

Nee joh, reken maar niet op peppie RWS'en op een open voertuig.

Wellicht wel een affuit voor de Spike maar dan eenzelfde opzet als de MB's van de zware wapen peletons.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

Citaat van: Ace1 op 20/06/2019 | 17:30 uur
Misschien bepantsering  bij Ten Cate geshopt??

https://www.tencateadvancedarmor.com/Platform-survivability/Platform-survivability-overview

Dat is goed mogelijk.

Zelf dacht ik aan iets in deze vorm; Samson RWS met 12,7 mm + 2x SPIKE LR.

Ace1