Internationale fighter ontwikkelingen

Gestart door Lex, 19/12/2015 | 16:32 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Mourning op 24/11/2016 | 13:58 uur
Hey, waar zijn alle (negatieve) nieuwsberichten en commentaren op het nieuws van deze vertraging?  :cute-smile:  :devil: :devil: :devil:

Geen eer te behalen aan een programma afzeiken wat geen honderden miljarden dollars/euro's  kost en waar slechts enkele tientallen, met veel geluk een paar honderd, eenheden van worden gebouwd.

Mourning

Hey, waar zijn alle (negatieve) nieuwsberichten en commentaren op het nieuws van deze vertraging?  :cute-smile:  :devil: :devil: :devil:
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Sparkplug

Gripen E flight slips into 2017 as Saab puts software first

BY: Craig Hoyle | London | 24 November, 2016

Saab has opted to delay the first flight schedule for its Gripen E by up to six months to meet self-imposed software qualification requirements, but says the fighter remains on schedule for delivery to the Swedish and Brazilian air forces from 2019.

Speaking in London on 23 November – six months after the roll-out of its first Gripen E test aircraft, 39-8, Saab Aeronautics' head of operations, Lars Ydreskog, revealed: "The first flight window will be in quarter two of 2017." The company had previously expected to fly the new model before the end of this year.


Saab

Ydreskog says Saab has chosen to fully qualify its distributed integrated modular avionics (DIMA) design to commercial standards prior to first flight, with the activity to be validated by Sweden's Flygi military aviation authority.

"This is not a customer or authority requirement – it is a business decision we have taken. We are confident it will benefit our customers with a stable and robust fighter from day one," Ydreskog says. "We will gain by doing it early – it will take away any question marks of the stability and robustness of the software and the systems." Some 98% of the qualified software will be reusable, he adds.

Likened to a smartphone app, DIMA will enable Saab to swiftly develop and integrate new functions on the Gripen E without touching the jet's flight critical software. The company has already proven that it can develop software, test it in the simulator and fly it the next day, says Ydreskog. More than 500h of rig testing and flights using Saab's 39-7 Gripen demonstrator have beaten expectations for stability, he adds.

Saab achieved the power-on milestone with aircraft 39-8 on 27 August and performed its first GE Aviation F414 engine ground runs in late October. There have been "almost no faults found", and high-speed taxi testing is poised to occur at its Linköping site in Sweden "very soon", Ydreskog says.


Saab

"Gripen E is on track for first customer delivery in 2019 and to achieve initial operational capability with the required functionality," Ydreskog says. The programme's three other Gripen E test aircraft are already in the final stages of manufacturing, including one for Brazil.

Meanwhile, Saab and Embraer on 22 November opened a Gripen design and development network facility at the latter's Gavião Peixoto site. Around 20 of the 100 Embraer engineers to have received training in Linköping so far recently returned to Brazil, and the new facility is "full of activity", says Saab Aeronautics' head of Gripen, Jerker Ahlqvist.

To be used during the development of the Gripen E for the Brazilian air force – including new weapons integration and the completion of a two-seat F-model – the facility is "evidence that we are fulfilling our commitment when it comes to industrial collaboration", says Ahlqvist. "It also gives us an extended development capability. We are now able to conduct parallel development on two sides of the world."

Embraer would also be involved in delivering the Gripen E/F to Colombia if the type is selected to meet Bogotá's future fighter needs, Saab confirms. Its current orderbook for the type stands at 60 single-seat examples for Sweden and 36 for Brazil.

https://www.flightglobal.com/news/articles/gripen-e-flight-slips-into-2017-as-saab-puts-softwar-431790/
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 24/11/2016 | 11:38 uur
Niet overdrijven. Met oliedollars kun je een land als Iran niet draaiend houden. Dat lukt wel in landen als Qatar, met een kleine bevolking en een apartheidsysteem, maar landen als Iran, Venezuela, Maleisië en Rusland kunnen er niet op draaien. Als ze het geld slim investeren kunnen ze wel wat opbouwen. Maar waar Noorwegen dat heel bewust wel doet, zie je dat in deze landen veelal misgaan. En nee, straaljagers zijn geen goede of duurzame investeringen.

Zeker... al heb ik nog niet direct het idee dat Iran deze visie deelt.

Harald

Saab responds to Finnish fighter RfI, sees wider prospects for Gripen

Saab has responded to Finland's request for information (RfI) on a new fighter as part of a reinvigorated sales drive for its Gripen combat aircraft.

Speaking to IHS Jane's on 23 November, the head of the Gripen programme, Jerker Ahlqvist, said that the response to the Finnish RfI had been sent the day prior, and that the company has identified a series of further near-term opportunities for both its current Gripen C/D and future E/F-variant platforms.

"We responded to Finland's RfI, which actually was more like a request for proposals [RfP], yesterday, and we will now wait for their response," Ahlqvist said, adding that the company is pitching the E/F model aircraft for this particular requirement. Finland formally launched its HX project to replace the air force's 55 F/A-18C and seven F/A-18D Hornets in October 2015, with RfIs being issued to BAE Systems for the Eurofighter Typhoon; to Boeing for the F/A-18 Hornet and F-15 Eagle; to Dassault for the Rafale; to Lockheed Martin for the F-35 Lightning II Joint Strike Fighter (JSF) and F-16 Fighting Falcon; and to Saab for the Gripen. A formal RfP is due in the first quarter of 2018, with a contract award following in 2021.

In terms of further near-term opportunities, Ahlqvist said that in Europe leasing discussions with Slovakia for the C/D are entering into their final phase, while Belgium (E/F), Bulgaria (C/D), and Croatia (C/D) are all expected to issue RfPs in the next six months. Switzerland (E/F) remains a target market despite a previous agreement having been rejected in a referendum in May 2014, he added, noting that, "We didn't lose in Switzerland, we just didn't win."

In Africa, Ahlqvist said that Botswana (C/D) is in early discussions with the Swedish government, and that progress has been "positive". In Asia, Saab has responded to an Indonesian (C/D) request, and to India (E/F) also.

http://www.janes.com/article/65721/saab-responds-to-finnish-fighter-rfi-sees-wider-prospects-for-gripen

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 24/11/2016 | 11:31 uur
Dat geldt zeker  voor dit moment....

Hoe de wereld van 2030+ er in die regio uitziet is nog een groot vraagteken. Ik begrijp dat er buitengewoon veel Iraanse belangstelling is voor het groeipad van de PAK-FA/T-50.

Aangezien ook voor dit land geldt: men tikt een gat in de grond en het geld is (nog) vrijwel gratis.

Niet overdrijven. Met oliedollars kun je een land als Iran niet draaiend houden. Dat lukt wel in landen als Qatar, met een kleine bevolking en een apartheidsysteem, maar landen als Iran, Venezuela, Maleisië en Rusland kunnen er niet op draaien. Als ze het geld slim investeren kunnen ze wel wat opbouwen. Maar waar Noorwegen dat heel bewust wel doet, zie je dat in deze landen veelal misgaan. En nee, straaljagers zijn geen goede of duurzame investeringen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 24/11/2016 | 11:20 uur
Zelfs dan, hoeveel kunnen het er nou helemaal worden? Misschien dat er enkele tientallen komen, maar dat is natuurlijk nog eigenlijk niks.
Daarnaast maken de vliegers te toestellen, en waar Landen als Koeweit hun opleiding(methoden) gewoon in het westen kopen, heeft Iran daar veel minder toegang toe.

Regionaal kunnen ze op een aantal vlakken leuk meedoen,  maar qua luchtmacht en helemaal A2A kunnen ze wel inpakken.

Dat geldt zeker  voor dit moment....

Hoe de wereld van 2030+ er in die regio uitziet is nog een groot vraagteken. Ik begrijp dat er buitengewoon veel Iraanse belangstelling is voor het groeipad van de PAK-FA/T-50.

Aangezien ook voor dit land geldt: men tikt een gat in de grond en het geld is (nog) vrijwel gratis.

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 24/11/2016 | 10:09 uur
Nog niet.... ze hebben een interessant wensenlijstje in Moscow neergelegd.

Citaat van: ARM-WAP op 24/11/2016 | 10:43 uur
Klopt, maar dat hebben ze al verschillende keren gedaan en toen werden de wensen niet ingewilligd.
Het zou gaan om de Su-30SM.
Ik "vermoed" dat het deze keer wel in orde komt, temeer - daar de Russen
- wel al S-300 SAM-systemen verkocht hebben.
- en ze nu een luchtmachtbasis in Iran gebruiken voor acties in Syrie. Ik veronderstel dat de Iraniers dat niet "gratis" laten gebeuren...

Zelfs dan, hoeveel kunnen het er nou helemaal worden? Misschien dat er enkele tientallen komen, maar dat is natuurlijk nog eigenlijk niks.
Daarnaast maken de vliegers te toestellen, en waar Landen als Koeweit hun opleiding(methoden) gewoon in het westen kopen, heeft Iran daar veel minder toegang toe.

Regionaal kunnen ze op een aantal vlakken leuk meedoen,  maar qua luchtmacht en helemaal A2A kunnen ze wel inpakken.

ARM-WAP

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 24/11/2016 | 10:09 uur
Nog niet.... ze hebben een interessant wensenlijstje in Moscow neergelegd.
Klopt, maar dat hebben ze al verschillende keren gedaan en toen werden de wensen niet ingewilligd.
Het zou gaan om de Su-30SM.
Ik "vermoed" dat het deze keer wel in orde komt, temeer - daar de Russen
- wel al S-300 SAM-systemen verkocht hebben.
- en ze nu een luchtmachtbasis in Iran gebruiken voor acties in Syrie. Ik veronderstel dat de Iraniers dat niet "gratis" laten gebeuren...


Sparkplug

Citaat van: Thomasen op 24/11/2016 | 10:28 uur
Aan de andere kant is 72 ook weer niet heel veel.

De kwantiteit van 72 stuks is niet veel. Als je echter kijkt naar de omvang van de luchtmacht van Qatar, dan is het voor hun wel veel.

Ook voor Nederland was het indertijd veel geld om een jachtvliegtuigtype uit de F-15 klasse te kunnen kopen. Men hield het niet voor niets bij de F-16A/B.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Mourning

Citaat van: Thomasen op 24/11/2016 | 10:28 uur
Aan de andere kant is 72 ook weer niet heel veel. Er is een bepaald minimum te berekenen, een soort kritische massa waar je boven moet blijven voor bepaalde missies. Bedenk dat deze landen doorgaans ook niet mega efficient zijn in de inzet, dwz, de sortie generatie zal een stuk lager liggen dan bij bijvoorbeeld Israel of Singapore. Ik heb er totaal geen beeld bij, maar kan me voorstellen deze 72 niet eens het dubbele is van deze 'kritische massa'.

Kijk ook naar het type toestel. We hebben het niet over een F-5 of een F-16, maar over een zwaar, tweemotorig jachtvliegtuig met de nieuwste middelen erop en eraan en ongetwijfeld enorme voorraden die erbij komen op het vlak van reserveonderdelen en wapens.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

dudge

Citaat van: Mourning op 24/11/2016 | 10:05 uur
En voor een land als Qatar denk ik dat 72 F15's echt wel meer is dan men nodigt heeft om de eigen veiligheid geloofwaardig te kunnen verdediging geloofwaardig uit te kunnen voeren, maar goed. Let's agree to disagree  ;)

Aan de andere kant is 72 ook weer niet heel veel. Er is een bepaald minimum te berekenen, een soort kritische massa waar je boven moet blijven voor bepaalde missies. Bedenk dat deze landen doorgaans ook niet mega efficient zijn in de inzet, dwz, de sortie generatie zal een stuk lager liggen dan bij bijvoorbeeld Israel of Singapore. Ik heb er totaal geen beeld bij, maar kan me voorstellen deze 72 niet eens het dubbele is van deze 'kritische massa'.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 24/11/2016 | 10:05 uur
De Iraanse luchtmacht is bijvoorbeeld helemaal geen speler van betekenis, terwijl de Saudi's dermate groot zijn  dat daar niet regulier tegen is op te kopen.

Nog niet.... ze hebben een interessant wensenlijstje in Moscow neergelegd.

Mourning

Citaat van: Lynxian op 23/11/2016 | 23:12 uur
Met de 250 straaljagers en 1000 tanks maakte ik een verwijzing naar onze aantallen tijdens de Koude Oorlog. Toen vonden we dat een heel redelijk getal ten opzichte waarmee we werden bedreigd. Mijn punt was dus de vergelijking dat 72 straaljagers voor zo'n klein land ook niet zo'n gek idee is, vooral gezien de onstabiele regio waar ze zich in bevinden. Ook vindt ik het bedrag voor 72 F-15 straaljagers, naar hedendaagse maatstaven, realistisch. Niet leuk, maar realistisch. Ook wij zullen, bij een geloofwaardige luchtmacht, een dergelijk bedrag moeten neerleggen. Ik ageer dus ook zeker tegen de tedens om duur materieel maar niet aan te schaffen omdat het zo duur is, in plaats van te kijken of het nodig is om alle dreigingen het hoofd te bieden en tegenstanders af te schrikken. En inderdaad, dit heb jij nooit gezegd, maar 25 jaar aan defensiesaneringen hebben mij wat paranoïde gemaakt, dus ik dacht een dergelijk argument te proeven.

En ja, het is een gebied van de wereld waar, in onze Westerse ogen, veel mis is en waar veel landen inderdaad bijdragen aan hun eigen onveiligheid. Dat neemt niet weg dat het een volstrekt logisch wens is om een sterke luchtmacht te hebben om jezelf mee te beschermen. Wederom lijkt het formaat van het land of de omvang van haar populatie mij volstrekt irrelevant om te bepalen of het aantal straaljagers belachelijk is. Veiligheid telt.

Ik snapte dat je naar ons Koude Oorlog 'arsenaal' keek, maar laten we reel zijn en ook gewoon toegeven dat met eenzelfde dreiging nu als destijds we niet dezelfde kwantiteit op de mat kunnen brengen, tenzij we offers brengen op het vlak van kwaliteit (hetgeen we zeker niet zullen doen), ook niet met een defensiebudget met dezelfde omvang als destijds. Materiaal is veel duurder en ingewikkelder geworden. Je hoeft alleen maar naar de jachtbommenwerpers en de persoonlijke uitrusting van de moderne infaterist te kijken (nu en naar wat gepland is), zowel toen als nu.

Voorts zul je altijd de afweging tussen budget/geld enerzijds en kwantiteit en kwaliteit anderzijds moeten maken, omdat de gelden nu eenmaal niet oneindig zijn (I know... duh!) en er diverse keuzes gemaakt dienen te worden van overheidswege en er vele wensen zijn en het economisch tij ook tegen kan zitten (wederom... duh!). Dat Defensie een hogere prioriteit en DUS meer budget dient te verkrijgen lijkt me ook evident. de vraag is: wat is er benodigd om een ''geloofwaardige'' krijgsmacht te krijgen? En voor een land als Qatar denk ik dat 72 F15's echt wel meer is dan men nodigt heeft om de eigen veiligheid geloofwaardig te kunnen verdediging geloofwaardig uit te kunnen voeren, maar goed. Let's agree to disagree  ;)


"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

dudge

Citaat van: Lynxian op 23/11/2016 | 23:12 uur
Wederom lijkt het formaat van het land of de omvang van haar populatie mij volstrekt irrelevant om te bepalen of het aantal straaljagers belachelijk is. Veiligheid telt.

Dreiging is een van de parameters. Omvang van de economie, totale risico, bevolkingsomvang, economische verwachting, gebied etc zijn evengoed belangrijke parameters die een rol spelen bij het bepalen van de gewenste omvang en taakstelling van de fighter fleet.

De Iraanse luchtmacht is bijvoorbeeld helemaal geen speler van betekenis, terwijl de Saudi's dermate groot zijn  dat daar niet regulier tegen is op te kopen.