Internationale fighter ontwikkelingen

Gestart door Lex, 19/12/2015 | 16:32 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Poleme op 26/11/2016 | 12:41 uur
Take My Breathe Awa-aaayyyy, (zingt Berlin in) Topgun.

De meesten van jullie zullen de film Topgun uit de eighties met Tom Cruise nog wel herinneren.
Waarin de 'formidabele en supersnelle' F-14A Tomcat met zijn machtige AIM-54 Phoenix raketten een prominente rol in speelde.

Rond de dezelfde tijd boven Decimomannu, het eiland Sardinie:
KLu F-16A's gaan de degens kruisen met US Navy F-14A's in diverse luchtgevechten, die een toenemend aantal deelnemers krijgen.

De F-14A heeft inderdaad een hogere topsnelheid van Mach 2,34 tegenover slechts Mach 1,95 voor onze F-16A.
Deze snelheid speelt echter niet of nauwelijks een rol bij een gevecht.  De F-14A heeft verstelbare vleugels en die beperken de kruissnelheid tot een schamele Mach 0,7 tegenover zo een Mach 0,9 voor de F-16A.  De F-14A heeft ook een twee koppige bemanning, waarbij de backseater de Radar Intercept Officer is.
De Phoenix raket heeft een geheim bereik, maar sommige bronnen spreken over 185+ - 220+ kilometer.
Deze vuurpijl stuurt dan met een kruissnelheid van Mach 5 een dik 60 kg zware oorlogskop op je af, om jou in uit elkaar gespat kalkoenen stront te veranderen.
Daar ga je dan met je AIM-9L Sidewinder, die slechts ca. 18 km ver reikt bij een kruissnelheid van Mach 2,5+.

Op papier een ongelijke strijd en tijdens de eerste oefeningen zijn de F-14A Tomcats de 'Vipers' dan ook de baas.   Maar de F-16A vliegers komen er al snel achter dat de Phoenix vooral effectief is tegen non-manoeuvring doelen.
Dus gaan ze hun enorme manoeuvreerbaarheid inzetten.  Met als resultaat dat beide types na verloop van tijd qua winst - verlies gelijk opgaan.
Toch zijn de Amerikanen dan al bezig in het AMRAAM programma (AIM-120) met een lichtere middellange afstandsraket, die conceptueel direct is afgeleid van de AIM-54 Phoenix.

Hoe verder je schiet, des meer je mist.

Nou is een logge AWACS of (Airbus 330) tankvliegtuig qua wendbaarheid totaal niet te vergelijken met een jachtvliegtuig.
Maar de Amerikanen hebben in de jaren 90 tien vliegtuigen neergehaald met de AIM-120.
Slechts 6 kills waren Beyond Visual Range (BVR), maar om dit te bereiken waren wel 13 AIM-120 lanceringen nodig: BVR Pk = 0,46,  (Pk = kill probability).
Van de 10 AIM-120 slachtoffers, waren er 2 Irakese MiG's die op de vlucht waren en niet manoeuvreerden.
De Servische J-21 had geen radar of Electronic Counter Measures (ECM).  Idem dito voor de Black Hawk, die ook nog eens geen aanval verwachte.
En de radars van de betreffende 6 Jugo MiG-29's stonden niet aan en gebruikten ook geen ECM.
De toegepaste AIM-120A/B's hadden een effectief bereik van ca. 60 km tegen non-manoeuvring doelen en 30 km tegen manoeuvring doelen.

Stel je eens voor dat de AWACS en tanker via eigen sensoren, een datalink of eigen geavanceerde Radar Warning Receiver (RWR) en Missile Approach Warning system (MAW) het onderschepping vliegtuig en (zeer) lange afstand raket op hen af zien komen.
Dan zouden zelfs deze logge vliegtuigen zeer waarschijnlijk tijd hebben om "beam" manoeuvre uit te voeren.
Bij een "beam" manoeuvre ga je loodrecht op de koers van inkomende raket en onderschepper vliegen.  Zodat hun pulse doppler radars jou niet meer kunnen zien.
Daarnaast kunnen zij uiteraard voorzien worden van ECM apparatuur, die niet alleen kan storen, maar het inkomend projectiel ook kan misleiden of te verleiden om op een decoy ('lokvogel') of valse radar echo af te gaan.  Er is een reden, waarom (middellange afstand) infrarood geleide raketten steeds belangrijker worden.

Het maakt ook verschil uit of je met je radar hoogte, richting en snelheid van een doelwit op zeg 80 kilometer of op bijvoorbeeld 400 kilometer afstand probeert te bepalen.
Hoe groter de afstand, hoe minder nauwkeurig je metingen worden ten behoeve van een onderschepping.

China test afschrikwekkende hypersone raket

https://www.kijkmagazine.nl/tech/china-test-hypersone-raket-2/ via @kijkredactie

Poleme

#1087
Take My Breathe Awa-aaayyyy, (zingt Berlin in) Topgun.

De meesten van jullie zullen de film Topgun uit de eighties met Tom Cruise nog wel herinneren.
Waarin de 'formidabele en supersnelle' F-14A Tomcat met zijn machtige AIM-54 Phoenix raketten een prominente rol in speelde.

Rond de dezelfde tijd boven Decimomannu, het eiland Sardinie:
KLu F-16A's gaan de degens kruisen met US Navy F-14A's in diverse luchtgevechten, die een toenemend aantal deelnemers krijgen.

De F-14A heeft inderdaad een hogere topsnelheid van Mach 2,34 tegenover slechts Mach 1,95 voor onze F-16A.
Deze snelheid speelt echter niet of nauwelijks een rol bij een gevecht.  De F-14A heeft verstelbare vleugels en die beperken de kruissnelheid tot een schamele Mach 0,7 tegenover zo een Mach 0,9 voor de F-16A.  De F-14A heeft ook een twee koppige bemanning, waarbij de backseater de Radar Intercept Officer is.
De Phoenix raket heeft een geheim bereik, maar sommige bronnen spreken over 185+ - 220+ kilometer.
Deze vuurpijl stuurt dan met een kruissnelheid van Mach 5 een dik 60 kg zware oorlogskop op je af, om jou in uit elkaar gespat kalkoenen stront te veranderen.
Daar ga je dan met je AIM-9L Sidewinder, die slechts ca. 18 km ver reikt bij een kruissnelheid van Mach 2,5+.

Op papier een ongelijke strijd en tijdens de eerste oefeningen zijn de F-14A Tomcats de 'Vipers' dan ook de baas.   Maar de F-16A vliegers komen er al snel achter dat de Phoenix vooral effectief is tegen non-manoeuvring doelen.
Dus gaan ze hun enorme manoeuvreerbaarheid inzetten.  Met als resultaat dat beide types na verloop van tijd qua winst - verlies gelijk opgaan.
Toch zijn de Amerikanen dan al bezig in het AMRAAM programma (AIM-120) met een lichtere middellange afstandsraket, die conceptueel direct is afgeleid van de AIM-54 Phoenix.

Hoe verder je schiet, des meer je mist.

Nou is een logge AWACS of (Airbus 330) tankvliegtuig qua wendbaarheid totaal niet te vergelijken met een jachtvliegtuig.
Maar de Amerikanen hebben in de jaren 90 tien vliegtuigen neergehaald met de AIM-120.
Slechts 6 kills waren Beyond Visual Range (BVR), maar om dit te bereiken waren wel 13 AIM-120 lanceringen nodig: BVR Pk = 0,46,  (Pk = kill probability).
Van de 10 AIM-120 slachtoffers, waren er 2 Irakese MiG's die op de vlucht waren en niet manoeuvreerden.
De Servische J-21 had geen radar of Electronic Counter Measures (ECM).  Idem dito voor de Black Hawk, die ook nog eens geen aanval verwachte.
En de radars van de betreffende 6 Jugo MiG-29's stonden niet aan en gebruikten ook geen ECM.
De toegepaste AIM-120A/B's hadden een effectief bereik van ca. 60 km tegen non-manoeuvring doelen en 30 km tegen manoeuvring doelen.

Stel je eens voor dat de AWACS en tanker via eigen sensoren, een datalink of eigen geavanceerde Radar Warning Receiver (RWR) en Missile Approach Warning system (MAW) het onderschepping vliegtuig en (zeer) lange afstand raket op hen af zien komen.
Dan zouden zelfs deze logge vliegtuigen zeer waarschijnlijk tijd hebben om een "beam" manoeuvre uit te voeren.
Bij een "beam" manoeuvre ga je loodrecht op de koers van inkomende raket en onderschepper vliegen.  Zodat hun pulse doppler radars jou niet meer kunnen zien.
Daarnaast kunnen zij uiteraard voorzien worden van ECM apparatuur, die niet alleen kan storen, maar het inkomend projectiel ook kan misleiden of te verleiden om op een decoy ('lokvogel') of valse radar echo af te gaan.  Er is een reden, waarom (middellange afstand) infrarood geleide raketten steeds belangrijker worden.

Het maakt ook verschil uit of je met je radar hoogte, richting en snelheid van een doelwit op zeg 80 kilometer of op bijvoorbeeld 400 kilometer afstand probeert te bepalen.
Hoe groter de afstand, hoe minder nauwkeurig je metingen worden ten behoeve van een onderschepping en de verdediging heeft dan ook meer tijd voor tegenmaatregelen.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

dudge

Citaat van: Huzaar1 op 25/11/2016 | 12:50 uur
Ook chinese vliegtuigen kunnen dit enkel extern dragen.

Als je geen stealth toestel bent is dat qua concept ook minder erg.

Sparkplug

Citaat van: Huzaar1 op 25/11/2016 | 12:50 uur
Ook chinese vliegtuigen kunnen dit enkel extern dragen.

Dat gaf ik eigenlijk al eerder aan met de Chinese J-11 en J-16.

Zoals Jurriën al aangaf, heeft men hier in het Westen een uitdaging. Wanneer de AIM-120D en de Meteor op een gegeven moment niet (meer) het bereik hebben, dan zal iets daarvoor moeten zorgen.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

Citaat van: Sparkplug op 24/11/2016 | 19:28 uur
Dat sowieso. Dit soort raketten kunnen westerse jachtvliegtuigen alleen extern dragen en de grootte beperkt het aantal ophangpunten.

Ook chinese vliegtuigen kunnen dit enkel extern dragen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1083
Citaat van: Sparkplug op 24/11/2016 | 19:28 uur
Dat sowieso. Dit soort raketten kunnen westerse jachtvliegtuigen alleen extern dragen en de grootte beperkt het aantal ophangpunten.

Waarbij het missile-truck concept meer en meer actueel wordt. (B1/B52/B2/B21)

Voor Europa: een aantal A330 verbouwen?

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 24/11/2016 | 19:13 uur
Als het genoemde bereik correct is en dan ook nog nauwkeurig en betrouwbaar dan is er weer een uitdaging gecreëerd.

Dat sowieso. Dit soort raketten kunnen westerse jachtvliegtuigen alleen extern dragen en de grootte beperkt het aantal ophangpunten.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1081
Citaat van: Sparkplug op 24/11/2016 | 19:08 uur
Wat ik uit het artikel begrijp, vliegen J-11 en J-16 met deze raketten als ondersteuning van de J-20.

Als het genoemde bereik correct is en dan ook nog nauwkeurig en betrouwbaar dan is er weer een uitdaging gecreëerd.

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 24/11/2016 | 19:06 uur
Speciaal voor de J-20 als AWACS en Tanker killer?

Wat ik uit het artikel begrijp, vliegen J-11 en J-16 met deze raketten als ondersteuning van de J-20.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 24/11/2016 | 18:52 uur
Deze Chinese VLRAAM is behoorlijk lang met meer dan 5 meter. De oude AIM-54 Phoenix vond ik al groot.

Speciaal voor de J-20 als AWACS en Tanker killer?

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 24/11/2016 | 18:22 uur
China is testing a new long-range, air-to-air missile that could thwart U.S. plans for air warfare | Popular Science

http://po.st/ZRx4Hc via @PopSci

Deze Chinese VLRAAM is behoorlijk lang met meer dan 5 meter. De oude AIM-54 Phoenix vond ik al groot.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

China is testing a new long-range, air-to-air missile that could thwart U.S. plans for air warfare | Popular Science

http://po.st/ZRx4Hc via @PopSci

Sparkplug

Another T-50 Fighter's Flying Prototype Takes to the Sky

(Source: TASS-Defense; published Nov 22, 2016)

MOSCOW --- Another flying prototype of Russian fifth-generation fighter T-50 (also known as PAKFA - Russian for future tactical aircraft) flew for the first time in Komsomolsk-on-Amur on November 17, according to Internet sources saying the aircraft's index is T-50-8.

Russian Deputy Defense Minister Yuri Borisov had said previously that the ninth T-50 prototype was about to start its tests. In all probability, he meant T-50-8, because the aircraft, designated as T-50-5 and damaged in flight in June 2014, was rebuilt using some of the components of the sixth PAKFA prototype (T-50-6) and re-designated as T-50-5R.

In addition, according to open sources, the first start of 'Product 30', better known as the PAKFA's 'second-phase engine', took place early in November 2016. Yevgeny Marchukov, general designer/director of the Lyulka Design Bureau (an affiliate of UMPO), told its team in a greeting message.

"I congratulate the personnel of the corporation on the first start of Product 30," he said in the telegram.

As was reported in the press, the PAKFA's second-phase engine will be 17% more efficient than the first-phase engine (Product 117) currently used for testing the T-50. The latest engine will feature lower specific fuel consumption and a reduced infrared signature compared to Product 117.

UEC Conducts First Start of Advanced Engine for PAKFA

(Source: TASS-Defense; published Nov 24, 2016)

MOSCOW --- The United Engine Corporation (UEC, a subsidiary of Rostec) has conducted the first start of the advanced engine (Product 30) designed to power the T-50 (PAKFA - Russian acronym for Future Tactical Aircraft), the corporation's press office says in a news release.

"The test start has been a success. The engine demonstrator was started at the Lytkarino Machinebuilding Plant," the release says.

The engine is under development by the Lyulka Design Bureau under the supervision of General Designer Yevgeny Marchukov dual-hatted as director, UEC explained.

According to the corporation's director general, Alexander Artyukhov, "advanced design solutions unrivalled in Russia's engine-making industry have been used" to manufacture the demonstrator.

In addition to the technology demonstrator, several core engines of the sophisticated engine have been made for bench tests.

As was reported in the press, the advanced engine will start powering Russian fifth-generation fighter T-50 (PAKFA) on its sorties in the fourth quarter of 2017. The PAKFA's maiden flight took place in 2010. The fighter is due to enter service in 2017. For the time being, the prototypes are equipped with the so-called 'first-phase' engines (Product 117).

http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/178985/russia-flies-ninth-t_50-fighter%2C-tests-new-engine.html
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

The Finnish Defence Forces' Logistics Command Received Responses Concerning the Replacement of the Hornet Aircraft

(Source: Finland Ministry of Defence; issued Nov 22, 2016)

The Finnish Defence Forces' Logistics Command received today responses to the Requests for Information regarding the replacement of Hornet aircraft.

The following manufacturers responded: Boeing (F/A-18), Dassault Aviation (Rafale), BAE Systems (Eurofighter Typhoon), Lockheed Martin (F-35) and Saab (JAS Gripen). Covering thousands of pages in English, the responses contain classified information.

When experts within the Defence Administration have analysed the responses in the course of the coming winter, the Defence Forces will give more information about them in April 2017.

The Finnish Defence Forces' Logistics Command sent Requests for Information (RFI) regarding the replacement of Hornet aircraft to the governments of Great Britain, France, Sweden and the United States. These governments were requested to further send the RFIs to their respective industries which manufacture multi-role fighters.

A Request for Information precedes the actual procurement. One of the key goals of an RFI is to ensure that different candidates have the possibility and willingness to take part in Finland's HX fighter project, and to specify alternative concepts, obtain information on systems and define the preliminary need for financing.

Through an RFI it is possible to bring together visions as to what kind of solutions the recipients of the RFIs offer to replace the capabilities of the Air Force F/A-18 aircraft in the post-2030 security environment. An RFI is also a way to collect information on multi-role fighters which is used for detailed planning and budgeting of procurement and for elaborating on the requirements set on the multi-role fighter.

In the RFIs, budget estimates were asked about the costs of procuring, using and maintaining the systems and their calculation methods. In addition to the actual aircraft, the systems which are reviewed include weapons, training equipment, C2 systems and maintenance arrangements. Manufacturers could also present solutions which include several types of aircraft or unmanned aerial vehicles contributing to the capabilities of multi-role fighters.

The RFIs were sent to defence administrations in countries that manufacture the kind of multi-role fighters and related systems which could meet Finland's requirements to replace the capabilities of the Hornet aircraft. An RFI contains detailed information on the operational principles of air defence and the desired future capabilities. A majority of the information provided and of the responses received are classified.

On 19.11.2015, the Defence Forces got a mandate from Defence Minister Jussi Niinistö to start the HX fighter project. The aim of the project is to replace the operational capability of the Air Force F/A-18 aircraft which will be phased out as of 2025. The decision on starting the project is based on the Government programme.

The Commander of the Air Force is the project owner. The Finnish Defence Forces' Logistics Command is responsible for the technical and commercial preparation of the project while the Ministry of Defence is in charge of providing materiel policy guidance. A call for tender will be sent in spring 2018 and the procurement decision will be made in 2021.

http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/178993/finland-mod-updates-fighter-replacement-plans.html
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

dudge

Citaat van: Mourning op 24/11/2016 | 13:58 uur
Hey, waar zijn alle (negatieve) nieuwsberichten en commentaren op het nieuws van deze vertraging?  :cute-smile:  :devil: :devil: :devil:

Is geen vertraging he, is een verandering van volgorde 😁.