Migratie problemen in Europa

Gestart door Lex, 18/02/2011 | 15:26 uur

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 21/05/2011 | 01:12 uur
Ik weet niet wat zo'n Stan Patrol kost, maar ik zou me zo voor kunnen stellen dat we met een helikopterdragende OPV, waar we er zometeen toch maar 2 van hebben, in de rol van moederschip in een taakgroep met 2-3 van deze SP's zowel in de west als bij de HOA een aardig schermpje neer kunnen leggen en/of een behoorlijk gebied kunnen bestrijken. En kunnen we een veel geloofwaardiger en effectiever bijdrage leveren in Frontex-operaties als nu bij Spanje. Ik denk dat je hiermee uiteindelijk wellicht meer uit kan voeren dan met al die FRISC's die aangeschaft worden.
Dat denk ik ook...al zal zo'n Offshore Patrol Vessel denk ik nog wel een slagje goedkoper zijn dan een OPV...en dat lijkt me voor de Kustwacht genoeg en ook wenselijk..ik heb liever wat meer kwantiteit daar dan beperkte overkill aan kwaliteit.

Waarmee je dan inderdaad een aardig gebied kan bestrijken...hier bij de EU grenzen als ook in de West. En dit ook een flinke tijd kan volhouden...je hebt genoeg kwantiteit om te rouleren.

KapiteinRob

Ik weet niet wat zo'n Stan Patrol kost, maar ik zou me zo voor kunnen stellen dat we met een helikopterdragende OPV, waar we er zometeen toch maar 2 van hebben, in de rol van moederschip in een taakgroep met 2-3 van deze SP's zowel in de west als bij de HOA een aardig schermpje neer kunnen leggen en/of een behoorlijk gebied kunnen bestrijken. En kunnen we een veel geloofwaardiger en effectiever bijdrage leveren in Frontex-operaties als nu bij Spanje. Ik denk dat je hiermee uiteindelijk wellicht meer uit kan voeren dan met al die FRISC's die aangeschaft worden.

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 20/05/2011 | 23:57 uur
Citaat van: Elzenga op 20/05/2011 | 23:54 uur
Het laat mijns inziens wel zien, dat er blijkbaar meer behoefte is aan meer kleinere patrouilleschepen (met mogelijk dan ook een mijnenruim taak) dan aan schepen van het formaat OPV.
Zoals ik in het piratentopic ooit de suggestie heb gedaan eens te brainstormen over het uitzenden van een taakgroepje van cutterachtige schepen met een moederschip voor voorraden, luchtbeeld en een helikopter?
Dat lijkt me voor de in dit kader versterkte Kustwacht een prima opzet...welke de Marine dan waar nodig kan versterken met schepen uit dezelfde klasse (die dan ook mijnen kunnen ruimen). En ik geloof dat Damen ze beiden zo kan leveren. Bijvoorbeeld de DAMEN Stan patrol 5009 in combinatie met een DAMEN Offshore Patrol Vessel 1800 (of een OPV als moederschip?). Of iets soortgelijks...als de bijlboeg niet wenselijk is.

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 20/05/2011 | 23:54 uur
Het laat mijns inziens wel zien, dat er blijkbaar meer behoefte is aan meer kleinere patrouilleschepen (met mogelijk dan ook een mijnenruim taak) dan aan schepen van het formaat OPV.

Zoals ik in het piratentopic ooit de suggestie heb gedaan eens te brainstormen over het uitzenden van een taakgroepje van cutterachtige schepen met een moederschip voor voorraden, luchtbeeld en een helikopter?

Elzenga

Citaat van: yelloow op 20/05/2011 | 23:44 uur
Grootste doel van die reis is de adelborstenkruisreis waar tweedejaars adelborsten voor de zeedienst kans krijgen om ervaring op te doen op een echt oorlogsschip ipv de opleidingsschepen en de trainer. Hier worden al jaren elke juni/juli twee mijnenjagers ingezet. Dat ervoor gekozen is om dit te combineren met zo'n inzet is een stuk nuttiger dan met hetzelfde verbandje in Scandinavie rond te varen (lijkt mij).
Ok...dat verduidelijkt in ieder geval een deel van deze "missie"...die men dus blijkbaar zo "optuigt" in de beeldvorming naar buiten..

Lex

Citaat van: yelloow op 20/05/2011 | 23:44 uur
Grootste doel van die reis is de adelborstenkruisreis waar tweedejaars adelborsten voor de zeedienst kans krijgen om ervaring op te doen op een echt oorlogsschip ipv de opleidingsschepen en de trainer.
Hiervan wordt echter geen vermelding gedaan in de Kamerbrief, in tegenstelling tot vorig jaar toen melding werd gemaakt van de het feit dat een 2tal AMBV's en het opleidingsschip zouden participeren aan Frontex.

KapiteinRob

Citaat van: yelloow op 20/05/2011 | 23:44 uur
Grootste doel van die reis is de adelborstenkruisreis waar tweedejaars adelborsten voor de zeedienst kans krijgen om ervaring op te doen op een echt oorlogsschip ipv de opleidingsschepen en de trainer. Hier worden al jaren elke juni/juli twee mijnenjagers ingezet. Dat ervoor gekozen is om dit te combineren met zo'n inzet is een stuk nuttiger dan met hetzelfde verbandje in Scandinavie rond te varen (lijkt mij).

Dank voor de info; weten we in ieder geval dat er niet speciaal 2 mijnenjagers worden vrijgemaakt voor deze nutteloze idioterie. Er was een tijd dat we voor de adelborstenkruisreis gewoon een eskader(tje) gebruikte. Dan spreek je wat mij betreft over "echte oorlogsschepen", als je begrijpt wat ik bedoel. Met alle respect voor onze collega's die op de mijnenjagers heel nuttig werk doen, maar het lijkt mij dat een adelborst op een fregat, bevoorrader of LPD veel meer en vooral bredere praktijkervaring opdoet dan op een mijnenjager die ternauwernood groter is dan MV Van Kinsbergen met een beperkter takenpakket en dito mogelijkheden die te beoefenen.

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 20/05/2011 | 23:36 uur
Volgens mij is er niet zoveel ruimte op het "achterdek" van een mijnenjager.

En ik ben nog steeds verbaasd dat men met een bestand van ZES in dienst zijnde mijnenjagers (als er al geen enkele in onderhoud ligt en het er dus minder zijn...) kans ziet om deze m.i. onnozele inzet van TWEE mijnenjagers uit te (willen) voeren.
Het laat mijns inziens wel zien, dat er blijkbaar meer behoefte is aan meer kleinere patrouilleschepen (met mogelijk dan ook een mijnenruim taak) dan aan schepen van het formaat OPV. Of zouden we die dan hebben ingezet? Ik betwijfel dat...zeker als ook "doen" hier no option zou zijn...en het slechts "kijken" is (al heb je daar dan die geroemde "mast" voor weer). Ik zie dus zelf hierin een bevestiging van de keuzes die ik in mijn alternatieve voorstel maak.

yelloow

Grootste doel van die reis is de adelborstenkruisreis waar tweedejaars adelborsten voor de zeedienst kans krijgen om ervaring op te doen op een echt oorlogsschip ipv de opleidingsschepen en de trainer. Hier worden al jaren elke juni/juli twee mijnenjagers ingezet. Dat ervoor gekozen is om dit te combineren met zo'n inzet is een stuk nuttiger dan met hetzelfde verbandje in Scandinavie rond te varen (lijkt mij).

KapiteinRob

Volgens mij is er niet zoveel ruimte op het "achterdek" van een mijnenjager.

En ik ben nog steeds verbaasd dat men met een bestand van ZES in dienst zijnde mijnenjagers (als er al geen enkele in onderhoud ligt en het er dus minder zijn...) kans ziet om deze m.i. onnozele inzet van TWEE mijnenjagers uit te (willen) voeren.

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 20/05/2011 | 23:05 uur
Citaat van: Elzenga op 20/05/2011 | 23:03 uur
Als de mijnenjagers niks mogen "doen" kunnen we net zo goed wat douaniers met sterke verrekijkers in een strandstoel op de Zuid-Spaanse stranden positioneren. Lijkt me een stuk goedkoper :(
Ga je nou net doen of mijnenjagers zelfs maar deels geschikt zijn voor dit werk?  :angel:
gaan ze niet voor anker dan? en dan een paar strandstoelen en parasols op het achterdek en dan wat rondturen? :angel: :devil:

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 20/05/2011 | 23:03 uur
Als de mijnenjagers niks mogen "doen" kunnen we net zo goed wat douaniers met sterke verrekijkers in een strandstoel op de Zuid-Spaanse stranden positioneren. Lijkt me een stuk goedkoper :(

Ga je nou net doen of mijnenjagers zelfs maar deels geschikt zijn voor dit werk?  :angel:

Elzenga

Citaat van: Telegraaf op 20/05/2011 | 16:46 uur
"De Nederlanders geven vluchtelingen die ze in de gaten krijgen door aan de Spaanse autoriteiten. Die kunnen als ze dat nodig vinden de schepen met vluchtelingen onderscheppen."
Ik vind het toch wel jammer ergens, dat ik door een stuk ongewild doch gecreëerd cynisme inmiddels iets verwacht en het dan vervolgens inderdaad dan ook lees. Deze zinsnede in dit geval. Men gaat dus alleen "kijken" en verder niks "doen". Als de Spaanse autoriteiten elke keer als de mijnenjagers iets zien in actie zouden komen, hebben ze dus blijkbaar voldoende middelen om zelf op de uitkijk te gaan liggen. Het probleem bij deze vluchtelingenstromen is niet alleen te weinig observatiemiddelen maar vooral ook te weinig middelen om in te grijpen, op te pakken, tegen te houden, terug te sturen. Als de mijnenjagers niks mogen "doen" kunnen we net zo goed wat douaniers met sterke verrekijkers in een strandstoel op de Zuid-Spaanse stranden positioneren. Lijkt me een stuk goedkoper :(

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kapitein Rob op 20/05/2011 | 17:54 uur
Citaat van: jurrienvisser op 20/05/2011 | 17:43 uur
Tja... hadden we nog niet zo heel lang geleden kritiek op onze Belgische vrienden, die zich graag verschuilden achter Duitsers en  Fransen en defensie maar een lastig en vooral overbodig dossier vonden...

Ik weet niet op wie je doelt met "we", maar ik denk dat daarmee de Belgen tekort werd gedaan. Als je ziet wat die nog deden met 2 fregatten en naar wat ik meen begrepen te hebben qua luchtmacht.......  ;)

Dat doen ze zeker... waarvan akte.

Ik doelde op de houding van de Belgische regering... maar in het huidige daglicht verdienen ze een compliment.

KapiteinRob

Citaat van: jurrienvisser op 20/05/2011 | 17:43 uur
Tja... hadden we nog niet zo heel lang geleden kritiek op onze Belgische vrienden, die zich graag verschuilden achter Duitsers en  Fransen en defensie maar een lastig en vooral overbodig dossier vonden...

Ik weet niet op wie je doelt met "we", maar ik denk dat daarmee de Belgen tekort werd gedaan. Als je ziet wat die nog deden met 2 fregatten en naar wat ik meen begrepen te hebben qua luchtmacht.......  ;)