Centraal corona/ COVID-19 topic

Gestart door Enforcer, 23/02/2020 | 11:49 uur

Umbert

Citaat van: Oorlogsvis op 26/12/2021 | 17:04 uur
Iedereen moet zijn mening kunnen geven overal ...maar wat de overheid nu gaat doen is bepalen dat alleen de overheid
recht heeft op zijn mening, en dat alle mensen die anders denken hun mond moeten houden want de overheid bepaald
wel wat jij moet weten/geloven.

Ik krijg het hier wel een beetje benauwd van ...we gaan dus richting een staat van wat vroeger de DDR en wat nu
China en Noord Korea zijn ? ....

We zijn in Nederland en de vele andere landen zoals Australie  de weg kwijt het is massa hysterie in mijn ogen
om een virus waar je verkouden van kan worden en wat de komende jaren nog blijft ...
Nou reageren mag maar doe het volgens de regel "Wat gij niet wilt dat U geschied, doe dat ook een ander niet" en daar schort het bij sommige mensen vaak aan vooral als het volkomen anoniem (of althans dat denken ze) gebeurd, ze worden vaak wreed wakker als ze erop aangesproken worden door een overheid of instantie. En dan niet komen met DDR etc. het is iets van alle tijden en zelfs in de landen die jij noemt was het geen perfecte controle, want die bestaat niet.

En dat virus van jou dat je verkoudheid noemt, is dat misschien ook wel voor 90% van de mensheid en misschien zelfs dat nog niet eens want ze merken er uberhaupt niks van, maar de resterende 10% krijgt wel dusdanige klachten zodat ook voor de 90% geen zorg meer is als de nood aan de man is, en dat ook voor zeer lange tijd. Of ben jij ook bereid om langer als een jaar te moeten wachten op zorg die eigenlijk binnen 6 weken gegeven had moeten worden, dat zijn dilemma's waar een overheid mee zit als het op besluitvorming aankomt. Het is het grote plaatje niet de enkele persoon die telt. Hoe groter je moet denken des te kleiner wordt de invloed van de enkeling.

Ace1

Citaat van: Oorlogsvis op 26/12/2021 | 17:04 uur
We zijn in Nederland en de vele andere landen zoals Australie  de weg kwijt het is massa hysterie in mijn ogen
om een virus waar je verkouden van kan worden en wat de komende jaren nog blijft ...

Een goede vriendin van mij werkt op een IC afdeling in een Ziekenhuis en zij heeft heel veel mensen zien doodgaan door Corona. Hoe haal jij het in jouw hoofd om te zeggen dat het een onschuldig griepje is, Spoor je wel man?

bergd

Citaat van: A.J. op 27/12/2021 | 12:06 uur
De overheid bepaalt helemaal niks voor jou en snoert jou en de "kritische mensen" helemaal niet de mond. Jullie kunnen nog steeds overal en nergens demonstreren want elke week wordt er wel weer een demo afgekondigd en gehouden inclusief de "veteranen" en weet ik veel wat voor zelfbenoemde beroepsgroepen daartussen staan. Daarnaast postten de "kritische mensen" zichzelf nog steeds een muisarm op social media dus tot zover de vergelijking met de DDR, China en de DPRK...

Daarbij kan de overheid ook vrij weinig vinden van private organisaties als Facebook, Twitter, Youtube, Insta, Google, GAB, Reddit, Telegram en noem alles maar op. Als je daar afgekicked wordt of je berichten worden verwijderd is dat omdat je de policy van de betreffende club hebt overtreden en niet omdat de overheid de boel aan het censureren is. Ben je het daar niet mee eens zeg je je lidmaatschap op en verdwijn je van dat medium en zoek je je heil ergens anders. Zo werkt dat hier op het defforum ook, veel ingewikkelder is het niet. Het is helemaal geen groot complot met het WEF, Cabal, Soros, "The Great Reset" en weet ik veel wat voor onzin ik ondertussen allemaal voorbij zie komen...

"Waar je verkouden van kan worden"... Klopt, en veel zijn er ondertussen ook al dood aan gegaan of houden er langdurige klachten aan over. Door dit soort "het is maar een griepje" en ikke ikke ikke gedrag blijven we juist nog veel langer met maatregelen zitten. Want IK ben jong en gezond, dus IK heb er geen last van, IK wil naar de kroeg, IK wil feestvieren, IK wil op vakantie, IK wil op wintersport, IK ga naar de winkel wanneer het mij uitkomt en iedereen die mij tegenwerkt heeft zich er niet mee te bemoeien, IK doe wat ik wil ja! Nee, het gaat niet om jou alleen, het gaat om de complete samenleving. De zorg is nu al een paar keer piepend en krakend tot stilstand gekomen en dat is het grote probleem. Het gaat niet alleen om de Covid patienten die in het ziekenhuis/ op de IC liggen. Nee, het gaat ook om anderen die van een keukentrap zijn afgelazerd waar plotseling geen plekje meer voor is in het ziekenhuis. Of de mensen die op een operatie wachten en nog maar even wat langer mogen wachten omdat het ziekenhuis vol ligt met Covid patienten... En als je dan de statistieken erbij pakt dan zie je dus dat het merendeel van de plekken bezet worden door mensen die niet gevaccineerd zijn mag daar best wat van gezegd worden. En nee, ik ben niet voor een vaccinatieplicht maar de ongekend stuitende domheid die de ronde doet in Wappieland is echt wel next level hoor met hun chloor, zilverwater, ivermectine, denneappel thee en weet ik veel wat voor alternatieve bullshit ze daar verzinnen. Alles wat tante Mien op feesboek post wordt geloofd maar verhalen van daadwerkelijke artsen worden weggezet als fakenews en dat zijn dan trollen die betaald worden door het grootkapitaal en maken deel uit van de "Nieuwe Wereldorde" en zitten achter de "Great Reset"...

Sommigen zitten ondertussen zo diep in hun eigen fabeltjesfuik dat ze het bestaan van Covid op de IC nog aan het ontkennen zijn vlak voordat ze aan de beademing gaan en op hun buik gedraaid worden... Ik weet best dat er een hoop lui in Nederland wonen die gevoelig zijn voor alternatieve feiten en complottheorieën maar dat er zoveel en ook best intelligente lui in dit soort onzin trappen vind ik best opmerkelijk. Ook lui die ik persoonlijk ken en waarvan ik dacht dat het toch best verstandige figuren waren gaan nu helemaal los met "Ik laat me niet vaccineren!!!" en "Dit laat de MSM jullie niet zien!!!" sites zoals Blckbx.tv, Ninefornews en meer van al dat soort fakenews kanalen...

Maar goed, religies varen er ook altijd wel bij in tijden van crisis. Antivaxx is de hedendaagse religie.
Niks aan toe te voegen.

A.J.

#1885
Citaat van: Oorlogsvis op 26/12/2021 | 17:04 uur
Iedereen moet zijn mening kunnen geven overal ...maar wat de overheid nu gaat doen is bepalen dat alleen de overheid
recht heeft op zijn mening, en dat alle mensen die anders denken hun mond moeten houden want de overheid bepaald
wel wat jij moet weten/geloven.

Ik krijg het hier wel een beetje benauwd van ...we gaan dus richting een staat van wat vroeger de DDR en wat nu
China en Noord Korea zijn ? ....

De overheid bepaalt helemaal niks voor jou en snoert jou en de "kritische mensen" helemaal niet de mond. Jullie kunnen nog steeds overal en nergens demonstreren want elke week wordt er wel weer een demo afgekondigd en gehouden inclusief de "veteranen" en weet ik veel wat voor zelfbenoemde beroepsgroepen daartussen staan. Daarnaast postten de "kritische mensen" zichzelf nog steeds een muisarm op social media dus tot zover de vergelijking met de DDR, China en de DPRK...

Daarbij kan de overheid ook vrij weinig vinden van private organisaties als Facebook, Twitter, Youtube, Insta, Google, GAB, Reddit, Telegram en noem alles maar op. Als je daar afgekicked wordt of je berichten worden verwijderd is dat omdat je de policy van de betreffende club hebt overtreden en niet omdat de overheid de boel aan het censureren is. Ben je het daar niet mee eens zeg je je lidmaatschap op en verdwijn je van dat medium en zoek je je heil ergens anders. Zo werkt dat hier op het defforum ook, veel ingewikkelder is het niet. Het is helemaal geen groot complot met het WEF, Cabal, Soros, "The Great Reset" en weet ik veel wat voor onzin ik ondertussen allemaal voorbij zie komen...

Citaat
We zijn in Nederland en de vele andere landen zoals Australie  de weg kwijt het is massa hysterie in mijn ogen
om een virus waar je verkouden van kan worden en wat de komende jaren nog blijft ...

"Waar je verkouden van kan worden"... Klopt, en veel zijn er ondertussen ook al dood aan gegaan of houden er langdurige klachten aan over. Door dit soort "het is maar een griepje" en ikke ikke ikke gedrag blijven we juist nog veel langer met maatregelen zitten. Want IK ben jong en gezond, dus IK heb er geen last van, IK wil naar de kroeg, IK wil feestvieren, IK wil op vakantie, IK wil op wintersport, IK ga naar de winkel wanneer het mij uitkomt en iedereen die mij tegenwerkt heeft zich er niet mee te bemoeien, IK doe wat ik wil ja! Nee, het gaat niet om jou alleen, het gaat om de complete samenleving. De zorg is nu al een paar keer piepend en krakend tot stilstand gekomen en dat is het grote probleem. Het gaat niet alleen om de Covid patienten die in het ziekenhuis/ op de IC liggen. Nee, het gaat ook om anderen die van een keukentrap zijn afgelazerd waar plotseling geen plekje meer voor is in het ziekenhuis. Of de mensen die op een operatie wachten en nog maar even wat langer mogen wachten omdat het ziekenhuis vol ligt met Covid patienten... En als je dan de statistieken erbij pakt dan zie je dus dat het merendeel van de plekken bezet worden door mensen die niet gevaccineerd zijn mag daar best wat van gezegd worden. En nee, ik ben niet voor een vaccinatieplicht maar de ongekend stuitende domheid die de ronde doet in Wappieland is echt wel next level hoor met hun chloor, zilverwater, ivermectine, denneappel thee en weet ik veel wat voor alternatieve bullshit ze daar verzinnen. Alles wat tante Mien op feesboek post wordt geloofd maar verhalen van daadwerkelijke artsen worden weggezet als fakenews en dat zijn dan trollen die betaald worden door het grootkapitaal en maken deel uit van de "Nieuwe Wereldorde" en zitten achter de "Great Reset"...

Sommigen zitten ondertussen zo diep in hun eigen fabeltjesfuik dat ze het bestaan van Covid op de IC nog aan het ontkennen zijn vlak voordat ze aan de beademing gaan en op hun buik gedraaid worden... Ik weet best dat er een hoop lui in Nederland wonen die gevoelig zijn voor alternatieve feiten en complottheorieën maar dat er zoveel en ook best intelligente lui in dit soort onzin trappen vind ik best opmerkelijk. Ook lui die ik persoonlijk ken en waarvan ik dacht dat het toch best verstandige figuren waren gaan nu helemaal los met "Ik laat me niet vaccineren!!!" en "Dit laat de MSM jullie niet zien!!!" sites zoals Blckbx.tv, Ninefornews en meer van al dat soort fakenews kanalen...

Maar goed, religies varen er ook altijd wel bij in tijden van crisis. Antivaxx is de hedendaagse religie.

Zander

Citaat van: Oorlogsvis op 26/12/2021 | 17:04 uur
Iedereen moet zijn mening kunnen geven overal ...maar wat de overheid nu gaat doen is bepalen dat alleen de overheid
recht heeft op zijn mening, en dat alle mensen die anders denken hun mond moeten houden want de overheid bepaald
wel wat jij moet weten/geloven.

Ik krijg het hier wel een beetje benauwd van ...we gaan dus richting een staat van wat vroeger de DDR en wat nu
China en Noord Korea zijn ? ....

We zijn in Nederland en de vele andere landen zoals Australie  de weg kwijt het is massa hysterie in mijn ogen
om een virus waar je verkouden van kan worden en wat de komende jaren nog blijft ...
Bende gij zo eene Wappie?????
  :silent:
People are sheep

bergd

Citaat van: Oorlogsvis op 26/12/2021 | 17:04 uur
Iedereen moet zijn mening kunnen geven overal ...maar wat de overheid nu gaat doen is bepalen dat alleen de overheid
recht heeft op zijn mening, en dat alle mensen die anders denken hun mond moeten houden want de overheid bepaald
wel wat jij moet weten/geloven.

Ik krijg het hier wel een beetje benauwd van ...we gaan dus richting een staat van wat vroeger de DDR en wat nu
China en Noord Korea zijn ? ....

We zijn in Nederland en de vele andere landen zoals Australie  de weg kwijt het is massa hysterie in mijn ogen
om een virus waar je verkouden van kan worden en wat de komende jaren nog blijft ...
Je hebt deze mening redelijk "anoniem" op dit forum kunnen delen. Denk je dat je die mening straks niet meer kunt geven omdat het niet meer anoniem is?

Huzaar1

Citaat van: Oorlogsvis op 26/12/2021 | 17:04 uur
Iedereen moet zijn mening kunnen geven overal ...maar wat de overheid nu gaat doen is bepalen dat alleen de overheid
recht heeft op zijn mening, en dat alle mensen die anders denken hun mond moeten houden want de overheid bepaald
wel wat jij moet weten/geloven.

Ik krijg het hier wel een beetje benauwd van ...we gaan dus richting een staat van wat vroeger de DDR en wat nu
China en Noord Korea zijn ? ....

We zijn in Nederland en de vele andere landen zoals Australie  de weg kwijt het is massa hysterie in mijn ogen
om een virus waar je verkouden van kan worden en wat de komende jaren nog blijft ...

Take ur pills ;)
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Mourning

"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Oorlogsvis

Iedereen moet zijn mening kunnen geven overal ...maar wat de overheid nu gaat doen is bepalen dat alleen de overheid
recht heeft op zijn mening, en dat alle mensen die anders denken hun mond moeten houden want de overheid bepaald
wel wat jij moet weten/geloven.

Ik krijg het hier wel een beetje benauwd van ...we gaan dus richting een staat van wat vroeger de DDR en wat nu
China en Noord Korea zijn ? ....

We zijn in Nederland en de vele andere landen zoals Australie  de weg kwijt het is massa hysterie in mijn ogen
om een virus waar je verkouden van kan worden en wat de komende jaren nog blijft ...

Nikehercules

Citaat van: A.J. op 25/12/2021 | 13:59 uur
Even los van het feit dat iedereen recht heeft op zijn anonimiteit om wat voor reden dan ook.

Exact. Het opheffen van online anonimiteit in combinatie met de huidige cancel cultuur zou een enorme stap zijn in het zuiveren van 'ongewenste' meningen. En ongewenste is een mening tegenwoordig nogal snel.

A.J.

Citaat van: Zander op 24/12/2021 | 23:58 uur
Gelukkig zijn ze bezig dit fenomeen "doxing" bij wet te verbieden.
Nu nog een beetje tempo er in om de strafbaarstelling er snel door heen te jassen.
Hopelijk komen er echt zware straffen en blijft het niet enkel bij woorden zoals bij geweld tegen hulpverleners.

Nou is dit niet direct "doxing" natuurlijk, dit is gewoon bedreigen... Het publiceren van NAW gegevens heeft iedereen over het algemeen zelf al gedaan. Maar goed, als je dan ziet hoe de Nederlander denkt:

Citaat
Accounts sneller schorsen

Zo vindt 59 procent dat accounts die verdeeldheid zaaien op sociale media sneller geschorst moeten worden dan nu het geval is. Anonieme accounts moeten dan ook verleden tijd zijn. Iemand die een account wil aanmaken, moet zich verplicht identificeren, vindt een meerderheid (63 procent).

Een Vandaag

Dan kun je jezelf er helemaal niet meer tegen wapenen. Even los van het feit dat iedereen recht heeft op zijn anonimiteit om wat voor reden dan ook.

Ace1

Willen ongevaccineerden wel prik van Novavax? 'Kan uitkomst zijn'

We hebben al Pfizer, Janssen en Moderna, binnenkort komt daar een vaccin bij: het Novavax-vaccin. Gisteren schreef de Gezondheidsraad in een advies aan demissionair minister Hugo de Jonge dat dit vaccin beschikbaar moet worden, vandaag besloot hij dit advies op te volgen. Maar willen ongevaccineerden wel geprikt worden met Novavax?

Het nieuwe vaccin is anders dan de vaccins waarmee we tot nu toe geprikt konden worden. "Het verschil tussen Novavax en de mRNA-vaccins zit hem erin dat de mRNA-vaccins een stukje genetisch materiaal bevatten", vertelt Rogier Sanders, hoogleraar vaccinologie aan het Amsterdam UMC.

Spike-eiwit
Dit stukje genetisch materiaal zorgt ervoor dat jouw menselijke cellen zelf het spike-eiwit, oftewel uitsteekseleiwit, van het coronavirus gaan aanmaken. "Dat is nodig want met het spike-eiwit hecht het virus zich aan de menselijke cellen en wordt het virus herkend. Vervolgens gaat jouw afweersysteem aan de slag om antistoffen aan te maken."

Bij het Novavax-vaccin wordt in feite een stapje overgeslagen. "Want dat vaccin bestaat al uit het spike-eiwit. Dus dat hoeft niet eerst door menselijke cellen verwerkt te worden", legt hij uit.

Genetisch materiaal
Dat er bij de mRNA-vaccins een stukje genetisch materiaal wordt ingespoten vinden sommige mensen geen prettig idee. "Een veelgehoord argument van ongevaccineerden is dat ze bang zijn dat mRNA-vaccins hun genetisch materiaal verandert." Dit klopt niet volgens Sanders. "Maar voor mensen met die gedachte kan Novavax misschien een optie zijn."

Het Novavax-vaccin is een traditioneler vaccin. "Een zogenoemd subunit-vaccin, waarbij het spike-eiwit al in het lab is toegevoegd. Ook het hepatitis B vaccin en het HPV vaccin worden op deze manier gemaakt."

Twijfels
Maar kan dit vaccin daadwerkelijk ongevaccineerden over de streep trekken? Niek Mouter, onderzoeker populytics, heeft onderzocht wat de beweegredenen zijn van mensen die zich niet hebben laten inenten.

Voor dit onderzoek heeft hij 756 ongevaccineerden ondervraagd. "Wat naar voren kwam: de belangrijkste reden is dat ongevaccineerden bang zijn voor de risico's op de lange termijn", vertelt hij aan EditieNL. Ongeveer driekwart van de ondervraagden gaf dit aan.

Wantrouwen werd ook vaak genoemd. "Ze vertrouwen de huidige mRNA-vaccins niet , omdat die erg snel zijn ontwikkeld. Ook zijn er twijfels over of het vaccin voldoende werkt."

Wachten op Novavax
Op basis van deze data is het voor de onderzoekers nog onduidelijk hoeveel mensen daadwerkelijk het Novavax-vaccin zullen nemen. "Maar we hebben respondenten in het onderzoek gezien die expliciet zeggen dat ze op dit vaccin wachten, aangezien het een klassieker vaccin is."

Bovendien duurde het langer voordat dit vaccin op de markt kwam. "En een deel van de ondervraagden heeft meer vertrouwen in een vaccin dat niet snel ontwikkeld is. Dus voor hen zou Novavax nog best eens een uitkomst kunnen zijn."

https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/5276760/novavax-vaccin-trekt-ongevaccineerden-wel-over-de-streep

Ace1

Vaccin van Novavax lijkt te werken tegen omikron – met een boosterprik is het nog effectiever

Het coronavaccin van Novavax slaat aan op de omikronvariant. Bij een boosterprik is het nog effectiever.

Deze week is het coronavaccin van de Amerikaanse fabrikant goedgekeurd voor gebruik in de EU.

De fabrikant wil in januari beginnen met de productie van een specifiek omikronvaccin, een aantal doses gaan als onderdeel van een EU-contract ook naar Nederland.

Het coronavaccin van Novavax weet een immuunrespons te genereren tegen de omikronvariant van het coronavirus. Dat blijkt uit de eerste onderzoeksgegevens die het Amerikaanse bedrijf heeft gepubliceerd waar onder meer Reuters over bericht.

Het op eiwitten gebaseerde vaccin van Novavax genaamd Nuvaxovid is deze week goedgekeurd voor gebruik in de Europese Unie. Eerder is het ook al goedgekeurd in landen als Indonesië en de Filipijnen, maar nog niet door de Verenigde Staten.

Een boosterprik met het vaccin van Novavax verhoogt de immuunrespons tegen de omikronvariant nog meer. De gegevens komen uit lopende onderzoeken van de fabrikant naar de werkzaamheid van het vaccin bij jongeren en de boosterprik.

Ook vaccins van andere fabrikanten zoals Pfizer en Moderna verhogen de immuunrespons op omikron, blijkt uit de eerste gegevens van die bedrijven. De resistentie is in alle gevallen sterker bij mensen die een boosterprik hebben gekregen.

Vaccin Novavax is gebaseerd op eiwitten
Nuvaxovid is gebaseerd op een andere techniek dan de andere vier goedgekeurde vaccins in de EU. Het bevat geen genetische code, maar kleine deeltjes van de eiwitten die de uitsteeksels (spikes) van het coronavirus vormen. Die eiwitten zijn in een laboratorium nagemaakt.

De andere vier vaccins die tot op heden toegelaten zijn in de Europese Unie, zijn de zogeheten mRNA-vaccins van Pfizer/BioNTech en Moderna en de vectorvaccins van AstraZeneca en Janssen.

Het vaccin van Novavax is in eerste instantie bedoeld voor volwassenen. Zij krijgen twee prikken, met drie weken ertussen. Het vaccin is nog niet beoordeeld voor kinderen en boosterprikken.

Omikronvaccin in de maak
Het Amerikaanse bedrijf werkt aan een specifiek omikronvaccin en verwacht in januari met de productie hiervan te beginnen. Deze vaccins zullen dan naar de 27 EU-lidstaten worden gestuurd.

Dit maakt onderdeel uit van de overeenkomst die Novavax heeft met de Europese Unie om 200 miljoen doses te leveren. Volgens de gebruikelijke verdeling zou Nederland 3,89 procent daarvan krijgen.

Begin 2022 zal het bedrijf ook vaccins sturen naar COVAX, die onder toezicht van de WHO vaccins toewijst aan armere landen. COVAX krijgt in totaal meer dan 1,1 miljard doses van het vaccin van Novavax.

https://www.businessinsider.nl/coronavaccin-novavax-omikron-booster-nuvaxovid/

Ace1

Het 'ouderwetse' vaccin van Novavax, zonder genetische code, trekt de twijfelaar wellicht over de streep

De Europese Commissie keurde het vaccin van het Amerikaanse biotechnologiebedrijf Novavax maandag goed, nadat eerder op de dag het Europees medicijnenbureau Ema het vaccin als veilig beoordeelde.

Voor de vijfde keer is een vaccin tegen het coronavirus toegelaten op de Europese markt. Ditmaal een klassiek vaccin, wat een aanvulling kan zijn op de vaccins die Europa al gebruikt. Het nieuwe vaccin is afkomstig van Novavax. Dit biotechnologiebedrijf uit de Verenigde Staten ontwikkelde een zogeheten eiwitvaccin dat is gemaakt met een oudere technologie. Het bevat geen genetische code, maar kleine deeltjes van de eiwitten die de uitsteeksels ('spikes') van het coronavirus vormen. Die eiwitten zijn in een laboratorium nagemaakt.

Ook zit er een hulpstof in die de afweerreactie van het lichaam op dit eiwit versterkt. Als reactie op dit vaccin zal het lichaam na de prik antistoffen tegen de eiwitdeeltjes aanmaken. Vaccins tegen bijvoorbeeld HPV en hepatitis B werken op dezelfde manier, net als diverse griepprikken. Dat kan voor een deel van de mensen die nu nog geen vaccin willen een oplossing zijn. In Nederland lopen nog ruim een miljoen mensen boven de 18 jaar rond die niet zijn ingeënt.

Angst voor genetische codes
Een deel van deze groep bestaat uit harde antivaxers, maar een ander deel heeft angst voor genetische codes in de vier huidige vaccins. Hoe groot die groep is, is niet bekend. De vaccins van Pfizer en Moderna gebruiken de mRNA-techniek waarbij een molecuul, de zogeheten boodschapper, de cellen in het lichaam binnendringt. De boodschapper heeft een genetische code bij zich zodat het lichaam zelf een eiwit van het coronavirus gaat maken; het bekende spike-eiwit met de uitsteeksels. Het afweersysteem reageert vervolgens op dat onschadelijke eiwit. Komt er een echt coronavirus binnen, dan zal het afweersysteem direct alarm slaan.

AstraZeneca en Janssen maken gebruik van een vergelijkbare methode, maar werken niet met mRNA. Zij voegen een klein stukje code van het coronavirus toe aan een kreupel gemaakt verkoudheidsvirus.

Het is Novavax met de oudere techniek gelukt een vaccin te maken dat niet onderdoet voor de twee succesvolle mRNA-vaccins. Ongeveer 45.000 mensen deden mee aan twee studies waarbij een deel van de mensen het coronavaccin kreeg en het andere deel een placebo. Uit de onderzoeken bleek dat het vaccin na de tweede prik voor ongeveer 90 procent bescherming biedt tegen ziekte. Het ging om bescherming tegen de oorspronkelijke variant uit China en de alfavariant uit Engeland, die tijdens het onderzoek circuleerden. Of het vaccin voldoende beschermt tegen de omikronvariant is nog niet bekend. Daar doet de fabrikant nu onderzoek naar.

Honderd miljoen doses besteld
De Europese Unie heeft tot 100 miljoen Novavax-doses besteld met een optie voor 100 miljoen meer. De eerste leveringen komen naar verwachting begin 2022 binnen. Nederland krijgt ongeveer 840.000 doses. Novavax komt op de markt op het moment dat Europa al volledig is overgegaan op Pfizer en Moderna. Toch heeft Novavax een voordeel ten opzichte van de twee mRNA-vaccins: het kan tot een halfjaar lang in de koelkast worden bewaard. Dat is wel zo praktisch voor huisartsen, maar helemaal voor armere landen die niet de beschikking hebben over veel geavanceerde koelinstallaties.

Het vaccin van Novavax zal zeker niet het laatste zijn dat op de markt verschijnt. Er lopen nog onderzoeken naar 120 andere vaccins, maar slechts een kleine minderheid daarvan zal goedkeuring krijgen.

https://www.trouw.nl/zorg/het-ouderwetse-vaccin-van-novavax-zonder-genetische-code-trekt-de-twijfelaar-wellicht-over-de-streep~bcfda159/

Ace1

Ministeries willen onderzoek naar vaccinatieplicht

Drie ministeries dringen aan op onderzoek naar de voor- en nadelen van een vaccinatieplicht. Ook prikkels om mensen over te halen zich te laten inenten zouden onderzocht moeten worden.

Dat blijkt uit een brief die coronaminister Hugo de Jonge zaterdag naar de Tweede Kamer stuurde, naar aanleiding van de aangescherpte coronamaatregelen. In de brief reflecteren de ministeries die gaan over de financiële steunpakketten op het maatregelenpakket.

De ministeries van Economische Zaken en Klimaat (EZK), Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en Financiën zien vaccinatie als ,,de structurele uitweg" uit de gezondheidscrisis. Zij pleiten daarom voor ,,scherpere keuzes in het vaccinatiebeleid." Het advies van de drie ministeries is om ,,op korte termijn de voor- en nadelen van een vaccinatieplicht in kaart te brengen."

De ministeries van EZK, SZW en Financiën −in de Kamerbrief ook wel "de Trojka" genoemd− wijzen in hun sociaaleconomische reflectie op de grote impact van de zaterdag afgekondigde lockdown. De psychische gezondheid van veel Nederlanders staat onder druk, zo benadrukt de Trojka op basis van cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Uit onderzoek van het statistiekbureau in september bleek dat 15 procent van de bevolking van 12 jaar of ouder psychisch ongezond was in de eerste twee kwartalen van 2021. Dat percentage is sinds het CBS begon te meten niet zo hoog geweest.

Een ander punt dat de Trojka te berde brengt, is de impact van de coronamaatregelen op de economie. Winkeliers en horeca draaien normaal gesproken in de laatste weken voor Kerst veel omzet. Die inkomsten lopen zij mis nu winkeliers de deuren per direct moesten sluiten. ,,Er is onder de radar veel schade", aldus de ministeries.

Daarnaast zijn financiële steunmaatregelen om ondernemers erdoorheen te helpen op termijn ,,onhoudbaar", redeneert de Trojka. De steunpakketten leggen een groot beslag op de overheidsfinanciën en houden bovendien niet-productieve bedrijven in leven, waarschuwen de ministeries. De Trojka sluit zijn reflectie op de coronamaatregelen af met een oproep om onderzoek te doen naar de voor- en nadelen van een vaccinatieplicht.

Helling
,,Allerlei zaken waar het kabinet en parlement zich in het verleden uitdrukkelijk over hebben uitgesproken, kunnen zomaar op de helling worden gezet", reageert Diederik van Dijk, NPV-directeur en lid van de Eerste Kamer voor de SGP. Het wekt weinig vertrouwen dat duidelijke uitspraken over een prikplicht zo snel weer ter discussie staan, vindt Van Dijk. Deze zomer zei coronaminister Hugo de Jonge nog in het Reformatorisch Dagblad: ,,Geen vaccinatieplicht. Nu niet en nooit niet."

,,Mensen onder druk zetten werkt averechts", constateert Van Dijk. Hij wijst op onderzoeken die zijn uitgevoerd naar de redenen waarom mensen zich niet laten inenten. Daaruit blijkt dat ongevaccineerden aangeven dat ze zich onder druk gezet voelen. Op basis van vrijwilligheid heeft Nederland een vaccinatiegraad bereikt van bijna 90 procent, benadrukt de SGP'er.

"We prikken ons de crisis uit" is een boodschap die de overheid in haar communicatie beter achterwege kan laten, vindt Van Dijk. ,,Zo simpel is het niet. Als vaccinatie als de uitweg voor de gezondheidscrisis wordt gepresenteerd, verslechtert de aandacht voor de basismaatregelen. Dat een vaccin de ziektelast tegengaat is evident, maar ook onder gevaccineerden gaat de verspreiding van het virus volop door."

Wat Van Dijk betreft, is naleving van de basismaatregelen cruciaal. ,,Dat werkt, kijk maar naar de besmettingscijfers. Als die teruglopen, neemt indirect ook het aantal ziekenhuisopnames af." Om gewetensvrijheid in stand te houden zouden in de eerste plaats ongevaccineerden zich aan de basismaatregelen moeten houden, aldus Van Dijk. ,,Vrijheid om niet te vaccineren brengt verantwoordelijkheid met zich mee."

https://www.rd.nl/artikel/955924-ministeries-willen-onderzoek-naar-vaccinatieplicht