European Amphibious Initiative

Gestart door Lex, 31/01/2013 | 16:25 uur

StrataNL

Citaat van: JdL op 07/10/2016 | 17:07 uur
Ik zag op de Facebook pagina van de Rotterdam NH90's op het dek staan, kon niet zien van wie ze waren.

Italië, staan op de Cavour.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

JdL

Citaat van: Harald op 03/10/2016 | 14:11 uur
Italië zal zeker ook wel helicopters inzetten, NH90 ? AH101 ?
Ik zag op de Facebook pagina van de Rotterdam NH90's op het dek staan, kon niet zien van wie ze waren.
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Lex

Gaarne on-topic blijven; dit topic gaat niet over vervangende helikopters.

Lex,
Algeheel beheerder

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#36
Citaat van: ARM-WAP op 03/10/2016 | 18:38 uur

Het enige dat ik me daarbij kan voorstellen is iets als een Mil MI-24 of MI-35. En dat is om voor de hand liggende redenen geen optie.


Army Slowly Nears Apache, Black Hawk Replacements

http://www.rollcall.com/news/topic-a-defense/army-slowly-nears-apache-black-hawk-replacements

Another Baby Step For Army Aviation's 'Top Priority'

http://breakingdefense.com/2016/08/another-baby-step-for-army-aviations-top-priority/

US Army Future Vertical Lift helicopter reinvention prototypes will be flying in 2017

http://www.nextbigfuture.com/2015/01/us-army-future-vertical-lift-helicopter.html

ARM-WAP

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 03/10/2016 | 17:18 uur
het vervangen van zowel de Apache en de BlackHawk....

Tot nu toe zijn daar de plannen dat dit één basis kist is/wordt met afgeleide varianten, het zou in het tijdsbeeld passen en vermoedelijk is tegen die tijd nog geen serieus Europees alternatief beschikbaar.
Het enige dat ik me daarbij kan voorstellen is iets als een Mil MI-24 of MI-35. En dat is om voor de hand liggende redenen geen optie.

In Europa hebben we geen echte evenknie van de Apache... En of men aan een ontwerp bezig is? Lijkt me niet. De Tigre is alvast geen succes te noemen.

'We' maken goed heli's in Europa... maar wanneer het op defensie aankomt begint weer ieder land met zijn specifieke eisen... Daar moet ook eens wat aan gedaan worden. Maakt het ontwerp- en productieproces niet alleen duurder maar ook langer... Wat dat betreft zou een eengemaakte EU-defensie mss wel een voordeel hebben: schaalvoordeel dat stukken dichter bij het Amerikaanse komt.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: DvdW op 03/10/2016 | 18:01 uur
Een ontwerp, meerdere functies..... mmmmhhh... lijkt mij niet de juiste weg. Hoe voorkom je dat het jack of all trades wordt en tegelijkertijd master of none?

Geen idee of ze dat concept doorzetten, tijd zal het leren.

DvdW

Een ontwerp, meerdere functies..... mmmmhhh... lijkt mij niet de juiste weg. Hoe voorkom je dat het jack of all trades wordt en tegelijkertijd master of none?
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Ik hou heel voorzichtig de optie open dat een Cougar opvolger parallel gaat lopen met de Apache vervanger en kijk hiervoor met name naar de VS waar begin jaren dertig een begin zal worden gemaakt met het vervangen van zowel de Apache en de BlackHawk....

Tot nu toe zijn daar de plannen dat dit één basis kist is/wordt met afgeleide varianten, het zou in het tijdsbeeld passen en vermoedelijk is tegen die tijd nog geen serieus Europees alternatief beschikbaar.

JdL

Citaat van: Harald op 03/10/2016 | 10:24 uur
En welke helicopters heeft Nederland met zijn Zr Ms Rotterdam meegegeven ? .... 2 Cougars !! ...
Cougar Helicopters zijn onmisbaar ..
Waar zijn de NH90's ? .. of de (ongeschikte) Chinooks   

Jammer, dat de NL Defensie niet wil investeren in hun Cougar vloot of vervanging, maar wel een groot deel van de Maritieme helicopter inzet wordt gedaan door dit "werkpaard".
+1
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Harald

#30
Citaat van: Sparkplug op 03/10/2016 | 13:53 uur
Maar 2 van 18 helikopters zijn Nederlands? Dan ben ik benieuwd hoeveel door bijvoorbeeld Frankrijk en Spanje worden ingezet.



Als je naar de foto kijk, zie ik ;  (deze foto is genomen bij de oefening in 2010.... maar gezien de deelnemende landen vergelijkbaar , denk ik)
Seakings -> UK of spanje
UH-1      -> Spanje
Cougar   -> NL
Gazelle   -> Frankrijk

Italië zal zeker ook wel helicopters inzetten, NH90 ? AH101 ?

Harald


Sparkplug

Citaat van: Harald op 03/10/2016 | 10:24 uur
En welke helicopters heeft Nederland met zijn Hr Ms Rotterdam meegegeven ? .... 2 Cougars !! ...
Cougar Helicopters zijn onmisbaar ..
Waar zijn de NH90's ? .. of de (ongeschikte) Chinooks   

Maar 2 van 18 helikopters zijn Nederlands? Dan ben ik benieuwd hoeveel door bijvoorbeeld Frankrijk en Spanje worden ingezet.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

StrataNL

Citaat van: Harald op 03/10/2016 | 10:24 uur
En welke helicopters heeft Nederland met zijn Hr Ms Rotterdam meegegeven ? .... 2 Cougars !! ...
Cougar Helicopters zijn onmisbaar ..
Waar zijn de NH90's ? .. of de (ongeschikte) Chinooks   

Jammer, dat de NL Defensie niet wil investeren in hun Cougar vloot of vervanging, maar wel een groot deel van de Maritieme helicopter inzet wordt gedaan door dit "werkpaard".

Spread the word..... 300sqn wordt n.m.m. nogal op de achtergrond gehouden ten faveure van Chinook, Apache en NH90. Terwijl het werkpaard Cougar na de Alo3 het beste inzetbaar én goedkoopste in exploitatie is....  :hrmph:
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Harald

En welke helicopters heeft Nederland met zijn Hr Ms Rotterdam meegegeven ? .... 2 Cougars !! ...
Cougar Helicopters zijn onmisbaar ..
Waar zijn de NH90's ? .. of de (ongeschikte) Chinooks   

Jammer, dat de NL Defensie niet wil investeren in hun Cougar vloot of vervanging, maar wel een groot deel van de Maritieme helicopter inzet wordt gedaan door dit "werkpaard". 

Lex

European navies to test amphibious capabilities during Emerald Move 2016


Navy ships and personnel from eight European countries are set to begin the second European amphibious exercise Emerald Move 2016 (ERMO) off the coast of the Italian island of Sardinia on Monday, October 3.

The ERMO 16 is an undertaking of the European Amphibious Initiative (EAI), an organization which aims to strengthen the interoperability of European forces and optimize and improve European amphibious operations capabilities through training and exercises.

The last time the EU conducted this exercise was November 2010 on West Africa's Atlantic coast, near Dakar.

Next week's training event will see eight EAI Member States Navies converging on the Central Tyrrhenian Sea for amphibious warfare training.

Participating units will include the Italian Aircraft carrier ITS Cavour, FREMM frigate Carabiniere and Todaro-class submarine Pietro Venuti which was commissioned by the Italian Navy in July this year.

France is sending the lead ship of its Mistral-class landing helicopter docks LHD Mistral while the Netherlands is contributing with the landing platform dock HNLMS Rotterdam. Spain will be represented by the multi-purpose amphibious assault ship SPS Juan Carlos I and frigate SPS Numancia.

Turkey will send landing ship, tank Osmangazi and the United Kingdom, Belgium and Portugal will participate with troops ashore.

Apart from EAI member nations units, NATO's standing mine countermeasures group two (SNMCMG2) will also be involved in the exercise.

About 4000 men and women engaged, 8 ships, 1 submarine, 9 aircraft AV8B Plus and 18 helicopters will be under the control of Italian Navy Fleet Commander, Vice Admiral Donato Marzano while the Cagliari Naval Base will provide logistic support.

According to the Italian Navy, the aim of the ERMO 16 is to test the "Expeditionary" capacity of the European Amphibious Initiative amphibious force far from home waters and capable to operate thanks to the support provided by ships at sea. The ultimate goal of the joint training across several navies and several landing forces is to reach full integration and interoperability among the EAI forces.

Naval Today, september 30 2016