Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen

Gestart door ridivek, 05/09/2013 | 23:06 uur

Sparkplug

Citaat van: ARM-WAP op 26/07/2016 | 08:51 uur
Goed idee.
Dan kan Toyota zich dubbel en dik in de handen wrijven: battle proven door IS/ISIS/ISIL en US-SOCOM.
Telt als reclame voor je producten :)

De Toyota Land Cruiser was al battle proven in Noord-Afrika sinds de jaren 70.

http://www.autoevolution.com/news/the-toyota-pickup-truck-is-so-dependable-a-war-was-named-after-it-104487.html
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

ARM-WAP

Goed idee.
Dan kan Toyota zich dubbel en dik in de handen wrijven: battle proven door IS/ISIS/ISIL en US-SOCOM.
Telt als reclame voor je producten :)


Harald

Bij de Amerikaanse Special Operations Command (SOCOM) gaan ze ook kijken naar "civiele" 4x4 voertuigen en deze in een militair jas te steken.

U.S. Military Will Test Toyota Land Cruiser, Hilux And Ford Ranger As War Vehicles

The U.S. Special Operations Command (SOCOM) has placed an order for militarized Toyota Land Cruisers, Hiluxes and Ford Rangers to use as low-profile but battle-survivable field vehicles. That's provided the prototypes pass muster in military evaluations, of course.

.../...

http://foxtrotalpha.jalopnik.com/u-s-military-will-test-toyota-land-cruiser-hilux-and-1784059421

StrataNL

Citaat van: ridivek op 07/07/2016 | 23:40 uur

75 jaar gaat het echt niet duren, ik verwacht dat binnen 25jaar elektrisch in alle opzichten goedkoper is.
(Onderzeeboten, de Hollands en JSS zijn dieselelektrisch)

LPD's ook. Dieselelektrisch en volledig elektrisch is nogal een verschil he... de onderzeeboten kunnen maar bepekt op de batterijen varen, want dan moet er gesnuiverd worden op de diesels.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

ridivek

#117
Ik ben het half eens met ARM-WAP. Ad-blue (euro 6) is echt onzin voor defensie materieel. Euro 5 vind ik wel dat de voortuigen aan moeten voldoen. Met ultra laag zwavelige brandstoffen (waar exonmobile botlek 1mjd in investeerd) kan een Euro5 motor euro6 halen. Ook roet problemen worden erdoor verholpen. Alleen is dat in missiegebied niet beschikbaar.

75 jaar gaat het echt niet duren, ik verwacht dat binnen 25jaar elektrisch in alle opzichten goedkoper is.
(Onderzeeboten, de Hollands en JSS zijn dieselelektrisch) Zonne energie is inmiddels het goedkoopst, en wind wordt ook steeds goedkoper. Elektrische energie buffering zal nodig zijn om de opwek fluctuaties en vraag schommeling op te vangen. Zie hier waarom miljarden geinvesteerd (gaan) worden in elektro-chemische energie opslag (technieken).
Ik verwacht dat folie zonnepanelen en flow-battery (bv Thorium) gaat zorgen dat brandstof niet meer aangevierd hoeft te worden. Maar ik redeneer 10-15 jaar in de toekomst en we raken wederom oftopic.

ridivek

Misschien ongepast maar laat ik reageren met twee video's.
Alleen Tesla verkoopt momenteel volwaardige elektrische auto's (onbetaalbaar). De model X kan dit:

Vanaf eind 2016 komen andere merken met volwaardige modellen. De aandrijflijn in de leaf is alleen berekend op het voertuig. De nieuwe modellen zullen grotere accu's en sterkere motoren hebben, hierdoor wordt een aanhanger meenemen weer mogelijk. (De huidige 35.000 euro elektrische auto zij  generatie 1, tesla S&X zijn G3, Tesla III en modelen die in 2017 komen zijn G2).
De techniek gaat hard op elektro-chemische energie opslag gebied. We zullen zien.

nu weer terug naar het onderwerp DVOW.
Deze video van de Rheinmetall AMPV, een kandidaat voor 12kN volgens mij.


Toch hoop ik op drie jaar uitstel voor de 12kN zodat Defenture een tweede productlijn (3e met de quad meegerekend). Dan kunnen zij na de airmobile 12kN (Vector), de zwaarder (gepantserde) 12kN ontwikkelen en bouwen.

Voor de Amarok's heeft pon toch degelijkere onderdelen ontwikkeld, omdat de standaard onderdelen te snel slijten. De aanvullende 412 Amarok's wijken volgens mij af van de 1667 standaard voertuigen. De materieelproject brieven zijn in dit opzicht onduidelijk.

ARM-WAP

Ik vind het sowieso van de zotte dat militaire voertuigen blijkbaar aan al die milieu-eisen moeten voldoen en dus net als civiele voertuigen volgepropt worden met ECU's, sensoren, filtertje en catalysatoren.
Deze voertuigen moeten zo onderhoudsvriendelijk mogelijk gemaakt worden zodat je bij een ernstinzet niet stilstaat...

Ace1

Citaat van: A.J. op 07/07/2016 | 18:34 uur
Elektrisch is nog lang geen alternatief voor fossiele brandstoffen. Misschien over 75 jaar een keer maar nu absoluut nog niet.

Dan de Amarok. We hebben nu al hoopjes problemen vanwege al die filters, katalysators, sensoren en weet ik wat voor milieuvriendelijke meuk erop gebouwd zit...

Auto's bij defensie rijden amper op de snelweg, staan bij oefeningen net zo makkelijk een dag stationair te draaien om vervolgens het terrein in te rijden... Dat is bij oldskool diesels zoals de MB geen enkel probleem. Moderne diesels kunnen daar absoluut niet tegen... We hebben nu al aan de lopende band auto's die in de noodloop gaan vanwege verstopte roetfilters en dat soort fratsen.

Ik zal een vergelijking tussen 2 Pickup's maken, de Volkswagen Amarok komen de onderdelen die gebruikt worden uit magazijn die voor andere bestaande Volkswagens worden gebruikt Bij  Isuzu worden de onderdelen die in de Isuzu D Max zitten speciaal ontwikkeld om robuuster te zijn voor het gebruik in het zware terrein. Als Defensie bij de aanschaf hier naar gekeken had en de keuze voor een Pickup van Japanse makelij had gemaakt waren deze problemen er niet.

A.J.

Elektrisch is nog lang geen alternatief voor fossiele brandstoffen. Misschien over 75 jaar een keer maar nu absoluut nog niet.

Dan de Amarok. We hebben nu al hoopjes problemen vanwege al die filters, katalysators, sensoren en weet ik wat voor milieuvriendelijke meuk erop gebouwd zit...

Auto's bij defensie rijden amper op de snelweg, staan bij oefeningen net zo makkelijk een dag stationair te draaien om vervolgens het terrein in te rijden... Dat is bij oldskool diesels zoals de MB geen enkel probleem. Moderne diesels kunnen daar absoluut niet tegen... We hebben nu al aan de lopende band auto's die in de noodloop gaan vanwege verstopte roetfilters en dat soort fratsen.

Ace1

Citaat van: Mourning op 07/07/2016 | 01:03 uur
Geen expert op dit vlak, maar ik neem aan dat de ontwikkelingen op dit vlak ook niet stil blijven staan...

Pas geleden bij de Nissan Dealer geweest voor een Nissan LEAF (DE 100% ELEKTRISCHE GEZINSAUTO) ik wilde deze aanschaffen en dan een trekhaak eronder zodat ik ook mijn aanhanger kan gebruiken kreeg van de Nissan verkoper te hoorde dat het niet mogelijk was om met de accu's een aanhanger te trekken het enige wat mogelijk was een fietsendrager op de trekhaak te plaatsen, de accu's zouden door de aanhanger kapot gaan. Toen doorgereden naar de Toyota Dealer als alternatief wilde ik een Toyota Auris Hybrid aanschaffen daar ook een trekhaak er onder kreeg van de Toyota verkoper te horen dat een aanhanger er achter niet kon want door het trekken van een aanhanger zou de accu's kapot gaan. Wel kon er op de trekhaak een fietsendrager worden geplaatst. Dus ik heb besloten om maar verlopig in mijn Diesel te blijven rijden die wel een aanhanger kan trekken.


StrataNL

Ja en die goedjes en technologie hebben ze ook in overvloed in Safari oorden a la Mali/Irak/Afghanistan ?
Voorlopig blijft het meeste militaire materieel op diesel (of dieselelektrisch) rijden, meest betrouwbaar en ruim voorradig.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

ridivek

Voor de duidelijkheid, met elektrische pickup's bedoelde ik Pickup's met een elektromotor (AC-motor). Omdat het onduidelijk is wat de energie drager wordt heb ik dit open gelaten. Ik verwacht zelfs dat de zwaardere voertuigen uiteindelijk elektrisch worden, (net als alle vrachtwagens op de weg).
Nu wordt gebruik gemaakt van Chemisch-Thermisch-Mechanische conversie (<60% rendement). (Het verbranden van brandstof kan met een rendement van 100% naar warmte. Van warmte naar bewegingsenergie (thermisch-mechanisch) heeft maximaal een rendement van 60%).
Ik verwacht dat we naar Chemisch-Elektrisch-Mechanische conversie (~90% rendement) gaan. Een elektromotor zet met een rendement van >95% elektriciteit om in beweging. De elektriciteit komt van chemicaliƫn, hiervoor zijn drie verschillende technieken allemaal met een rendement van ~95%.
1) Accu's | batterijen of Electro-Chemische cellen. (Twee elektrolyten opgeslagen in reactie kamer)
2) Flow-battery (een reactie kamer waar twee elektrolyten doorheen gepompt worden, naast de reactie kamer zijn er twee of vier opslagtanks voor elektrolyt {Redox flow-cell}).
3) Brandstof cell (Waterstof brandstof cell; E-lighter; mierenzuur (TU Eindhoven).
Ik verwacht dat het 2) wordt, omdat een cyclus gemaakt kan worden met een rendement van ~80%, en je kunt tanken i.p.v 3uur laden. 3) heeft maximaal een cyclus rendement van 70% en batterijen hebben een lange laadduur en een korte levensduur. Wat het wordt is kristallen bol werk. 

Huzaar1

Citaat van: StrataNL op 07/07/2016 | 12:37 uur
Wait wat? De Nederlandse digitale infrastructuur behoort tot de beste ter wereld! Met automatiseren lopen we ook op kop.

Ik begreep dat de baltische landen goed scoren met internet. Maar lopen echt niet voor.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrataNL

Citaat van: Reinier op 07/07/2016 | 10:10 uur
Op sommige vlakken (zoals internet en digitaliseren) lopen ze jaren voor op ons.

Wait wat? De Nederlandse digitale infrastructuur behoort tot de beste ter wereld! Met automatiseren lopen we ook op kop.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

Citaat van: Reinier op 07/07/2016 | 10:10 uur
Op sommige vlakken (zoals internet en digitaliseren) lopen ze jaren voor op ons.

Nou nou nou nou
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"