KCT en MARSOF

Gestart door Jellington, 05/11/2013 | 17:51 uur

NLTactical

Citaat van: Jellington op 16/11/2013 | 19:28 uur
Ik heb die docu gezien, dat is toch die ene dat ze zo gefrustreerd waren dat ze bijna geen speciale operaties deden? Dat ze allemaal zeiden dat de regering beter een clubje luchtmobiele militairen had kunnen sturen?
Jammer genoeg is dat 'm ja, erg frustrerend stukje voor de liefhebbers en mensen die Commando wil(den) worden ook....
En dat onderzoek van Michiel de Weger bevestigt het helemaal, en dan ook nog wat Otto van Wiggen zei...
Dan begin je toch te twijfelen of we ze wel nodig hebben... :|

Jellington

Citaat van: NLTactical op 16/11/2013 | 18:36 uur
Wat Michiel de Weger dus heeft aangetoond met zijn onderzoek (Steeds ergens anders) en Vik Franke heeft gehoord in Afghanistan in zijn Doc 9:11 ZULU. (wie het heeft gelezen en gezien begrijpt waar ik het over heb)
Dit zijn vooral vragen waar IK antwoorden probeer over te zoeken. Doen onze een SF ''rondje om de kerk'' of zijn ze altijd
(wat we verwachten van de Navy SEALs) op uitzending, dus ook NU. (bv) Het reden van Nederlandse Burgers diep in het gebied van de FARC.
( extreem geval om als voorbeeld aan te geven) of bijvoorbeeld verkenningen in Noord-Kazachstan. Dat onze SF is ingezet in de gebieden waar het 'normale' leger is geweest weten we. En dat ze naar Mali gaan weten we ook, maar is er naast dat nog meer???


Dus kort samengevat is mijn vraag : Wordt onze SF ''echt'' ingezet en dan bedoel ik zoals missies die de Nooren en Duitsers hebben gedaan aan het begin van die lange oorlog in Afghanistan??
(schijnbaar haalden we volgens Otto van Wiggen alleen maar katten uit de bomen)

p.s Laten we even ophouden over die heli's, dan kan je beter een topic aanmaken 'Vervanging van de Cougar' of 'Hoe ziet jou droomleger eruit' ;)

Dat is een vraag die ook mij erg interesseert maar ik denk eerlijk gezegd niet dat de Nederlandse regering de ballen heeft om onze SF altijd op uitzending te sturen. Kijk naar de missie in Mali, daar is ook veel kritiek op deels ook omdat het zo "gevaarlijk" is.

Jellington

Citaat van: NLTactical op 16/11/2013 | 18:36 uur
Wat Michiel de Weger dus heeft aangetoond met zijn onderzoek (Steeds ergens anders) en Vik Franke heeft gehoord in Afghanistan in zijn Doc 9:11 ZULU. (wie het heeft gelezen en gezien begrijpt waar ik het over heb)
Dit zijn vooral vragen waar IK antwoorden probeer over te zoeken. Doen onze een SF ''rondje om de kerk'' of zijn ze altijd
(wat we verwachten van de Navy SEALs) op uitzending, dus ook NU. (bv) Het reden van Nederlandse Burgers diep in het gebied van de FARC.
( extreem geval om als voorbeeld aan te geven) of bijvoorbeeld verkenningen in Noord-Kazachstan. Dat onze SF is ingezet in de gebieden waar het 'normale' leger is geweest weten we. En dat ze naar Mali gaan weten we ook, maar is er naast dat nog meer???

Dus kort samengevat is mijn vraag : Wordt onze SF ''echt'' ingezet en dan bedoel ik zoals missies die de Nooren en Duitsers hebben gedaan aan het begin van die lange oorlog in Afghanistan??
(schijnbaar haalden we volgens Otto van Wiggen alleen maar katten uit de bomen)

p.s Laten we even ophouden over die heli's, dan kan je beter een topic aanmaken 'Vervanging van de Cougar' of 'Hoe ziet jou droomleger eruit' ;)

Ik heb die docu gezien, dat is toch die ene dat ze zo gefrustreerd waren dat ze bijna geen speciale operaties deden? Dat ze allemaal zeiden dat de regering beter een clubje luchtmobiele militairen had kunnen sturen?

NLTactical

Citaat van: Kapitein Rob op 16/11/2013 | 13:04 uur

Laten we vooral niet doen alsof NL constant met allerlei SF-operaties bezig is. En als dat wel zo is, dan weten wij dat toch vaak niet...?


Wat Michiel de Weger dus heeft aangetoond met zijn onderzoek (Steeds ergens anders) en Vik Franke heeft gehoord in Afghanistan in zijn Doc 9:11 ZULU. (wie het heeft gelezen en gezien begrijpt waar ik het over heb)
Dit zijn vooral vragen waar IK antwoorden probeer over te zoeken. Doen onze een SF ''rondje om de kerk'' of zijn ze altijd
(wat we verwachten van de Navy SEALs) op uitzending, dus ook NU. (bv) Het reden van Nederlandse Burgers diep in het gebied van de FARC.
( extreem geval om als voorbeeld aan te geven) of bijvoorbeeld verkenningen in Noord-Kazachstan. Dat onze SF is ingezet in de gebieden waar het 'normale' leger is geweest weten we. En dat ze naar Mali gaan weten we ook, maar is er naast dat nog meer???

Dus kort samengevat is mijn vraag : Wordt onze SF ''echt'' ingezet en dan bedoel ik zoals missies die de Nooren en Duitsers hebben gedaan aan het begin van die lange oorlog in Afghanistan??
(schijnbaar haalden we volgens Otto van Wiggen alleen maar katten uit de bomen)

p.s Laten we even ophouden over die heli's, dan kan je beter een topic aanmaken 'Vervanging van de Cougar' of 'Hoe ziet jou droomleger eruit' ;)

KapiteinRob

Citaat van: Jellington op 15/11/2013 | 19:58 uur
Niemand hier heeft gezegd dat het onvoldoende is, maar het kan altijd beter toch? En ik weet niks wat anderen niet weten en heb dit ook nooit beweert dus deze uitspraak slaat in feite helemaal nergens op. Zoals Poleme al zei heeft de luchtmacht behoefte aan lichte utiliteit helikopter zoals de EC635T2 en/ of een Huey. Als je dit topic door had gelezen had je dit kunnen weten. Ook krijgt de luchtmacht 8 NH90's voor troepentransport de rest van de NH90's gaan naar de marine. Niet alleen zijn dit er gewoon heel weinig maar de NH90 is op het moment niet het ideale toestel zo ver ik heb gehoord. En natuurlijk we hebben Chinooks maar om alle "Special Operations" daarmee uit te voeren is een beetje raar volgens mij (en een paar andere). Dus wij waren aan het praten over een toestel dat de lichte utiliteit taak op zich kon nemen en "Special Operations" kon vliegen.

Leuk verhaal met n.m.m. aannames. Waar stelt de KLu dat ze "lichte utiliteit heli's" nodig heeft? Bij welke SF-operaties waren die nodig geweest en hoe zijn ze dan uitgevoerd? En "het kan altijd beter" hoeft ook niet door te slaan, toch? Ik zit zelf al wat langer bij defensie en over de KCT-mogelijkheden en -materieel weet ik hoegenaamd niets. Maar mijn MARSOF-collega's kunnen voor zover ik weet prima uit de voeten met hun spullen. Laten we vooral niet doen alsof NL constant met allerlei SF-operaties bezig is. En als dat wel zo is, dan weten wij dat toch vaak niet...?

Maar natuurlijk staat het een ieder vrij lekker te bomen hoe het allemaal moet en kan. Liefst met geldbomen in fantasialand....

Jellington

Citaat van: Elzenga op 16/11/2013 | 08:52 uur
mag je ook al wensen hebben voor 2025? ;)

2000-2100 wenseeuw?

Elzenga

Citaat van: DvdW op 15/11/2013 | 20:51 uur
Oktober-wensmand wordt gewoon november-wensmaand  :big-smile:
mag je ook al wensen hebben voor 2025? ;)

Ace1

Citaat van: Jellington op 15/11/2013 | 13:42 uur
Jongens weet je wat?

Beter koopt NL ze gewoon allebei.  :angel:

Opgelost.

Heb al een mooi kleurtje voor de Huey II  8)


Jellington

Citaat van: DvdW op 15/11/2013 | 20:51 uur
Oktober-wensmand wordt gewoon november-wensmaand  :big-smile:

2013 wensjaar.

DvdW

Oktober-wensmand wordt gewoon november-wensmaand  :big-smile:
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Jellington

Citaat van: Kapitein Rob op 15/11/2013 | 19:26 uur
Waar moet er (meer) geïnvesteerd worden in SF? Is hetgeen we nu doen onvoldoende? Wat weet jij wat velen niet weten?

Niemand hier heeft gezegd dat het onvoldoende is, maar het kan altijd beter toch? En ik weet niks wat anderen niet weten en heb dit ook nooit beweert dus deze uitspraak slaat in feite helemaal nergens op. Zoals Poleme al zei heeft de luchtmacht behoefte aan lichte utiliteit helikopter zoals de EC635T2 en/ of een Huey. Als je dit topic door had gelezen had je dit kunnen weten. Ook krijgt de luchtmacht 8 NH90's voor troepentransport de rest van de NH90's gaan naar de marine. Niet alleen zijn dit er gewoon heel weinig maar de NH90 is op het moment niet het ideale toestel zo ver ik heb gehoord. En natuurlijk we hebben Chinooks maar om alle "Special Operations" daarmee uit te voeren is een beetje raar volgens mij (en een paar andere). Dus wij waren aan het praten over een toestel dat de lichte utiliteit taak op zich kon nemen en "Special Operations" kon vliegen.

KapiteinRob

Citaat van: Jellington op 15/11/2013 | 18:30 uur
Wij zijn hier aan het praten over wat NL zou moeten kopen als ze besloten om in de SF te gaan investeren.

Waar moet er (meer) geïnvesteerd worden in SF? Is hetgeen we nu doen onvoldoende? Wat weet jij wat velen niet weten?

Jellington

#85
Citaat van: Mourning op 15/11/2013 | 18:46 uur
Ik zou het eerder als "realistisch" dan als "negatief" willen betitelen ...

Dat begrijp ik maar als wij hier gaan zitten praten over wat NL zou "moeten" kopen ALS ze besloten te investeren in de SF. Dat op zich zelf is al onrealistisch en dat begrijpt iedereen hier. Maar laat ons dan wel gewoon rustig praten over wat wij zouden willen zien en ga dan niet zo negatief/ realistisch doen. Laat ons een beetje dromen denk ik dan.

Mourning

Citaat van: Jellington op 15/11/2013 | 18:30 uur
Wij zijn hier aan het praten over wat NL zou moeten kopen als ze besloten om in de SF te gaan investeren. Het heeft geen nut om negatief te doen hier.

Ik zou het eerder als "realistisch" dan als "negatief" willen betitelen ...
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Jellington

Citaat van: NLTactical op 15/11/2013 | 18:21 uur
Er gaat niks gekocht worden... alleen verkocht

Wij zijn hier aan het praten over wat NL zou moeten kopen als ze besloten om in de SF te gaan investeren. Het heeft geen nut om negatief te doen hier.