Extra geld voor Defensie en wat nu?

Gestart door Eldam, 01/03/2022 | 12:34 uur

Lex

Ref dit onderwerp bestaat er reeds een topic: Rijksbegroting & politieke toekomst.
Hier zit een slotje op.

Lex Algeheel beheerder

Ros

Personeel.........daar valt of staat iedere organisatie mee.

Sebas_m07

Citaat van: Ros op 01/03/2022 | 14:35 uur
Er is al veel geld toegezegd door dit Kabinet  Eerst maar zien dat dit  goed besteed kan worden beginnend bij de arbeidsvoorwaarden op een fatsoenlijk niveau  te krijgen en te houden. Concurrerend met de burgersector en het bieden van toekomst perspectief. Dan gaan kijken of de animo om bij Defensie te komen er ook is ?  Anders heeft het geen zin om gigantisch te investeren in materiaal en infrastructuur.

Ik heb zelf in mijn persoonlijke kringen vaak gehoord dat jongeren (rond 22 jaar) graag bij Defensie aan de slag zouden gaan mits het salaris verschil met burger niet zó groot was.
Of het dan ook echt zo is moet blijken, maar krijg er goede hoop van.

Ros

Citaat van: Eldam op 01/03/2022 | 12:34 uur
Het ziet er naar uit dat er tijdens deze kabinetsperiode extra geld te besteden is voor Defensie.

Er is al veel geld toegezegd door dit Kabinet  Eerst maar zien dat dit  goed besteed kan worden beginnend bij de arbeidsvoorwaarden op een fatsoenlijk niveau  te krijgen en te houden. Concurrerend met de burgersector en het bieden van toekomst perspectief. Dan gaan kijken of de animo om bij Defensie te komen er ook is ?  Anders heeft het geen zin om gigantisch te investeren in materiaal en infrastructuur.


Enforcer

Volgens mij voeren we deze discussie elders ook al.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Als ik kijk naar redelijk korte termijn winst voor de marine dan denk ik aan: een extra blok vls cellen per LCF (van 40 naar 48), die ruimte s beschikbaar en zsm de slagkracht uitbreiden met SM-3 en TLAM.

Voor de langere termijn waarvoor de beslissing een dezer dagen genomen kan worden: ASWF vol uitrusten met 32 VLS cellen en de order uitbreiden van 2 naar 4.

Snel de kogel door de kerk als het gaat om leveranciers keuze vwb de nieuwe onderzeeboten, aanvang definitief ontwerp gevolgd door start bouw en de order eventueel met 2 uitbreiden.

Tempo versnellen in de ontwikkeling van FuAD en F127, zeker met de 100 mjd injectie + de structurele verhoging  van het Duitse defensiebudget.


Parera

Citaat van: StrataNL op 01/03/2022 | 13:13 uur
Late we eerst beginnen met het huidige materieel 1:1 te vervangen of inzetbaar te krijgen voor we na gaan denken over uitbreiding.
Extra onderzeeboten bijv. zijn leuk maar we hebben het personeel niet om de huidige 4 adequaat te bemannen.

Prio 1 zijn echt het personeel en de achterstanden wegwerken.

Ik denk dat als basis het voorstel hierboven prima is, wel kan je o.a. wat betreft de onderzeeboten de opties voor uitbreidingen meenemen in het contract. Pak als voorbeeld het MKS180 contract dat in 2020 gesloten is, daar moet dit jaar besloten worden of de optie voor 2 extra schepen gebruikt gaat worden. En in 2 jaar kan je relatief veel regelen qua personeel dus dat geeft al mogelijkheden.

Dit kan je natuurlijk bij ieder (groot) contract doen waar na 1 op 1 vervanging er behoefte is aan uitbreiding (ASWF, OZB, vC130 etc.)

Citaat van: Zander op 01/03/2022 | 13:30 uur
Vers 1 is een zeer forse upgrade van de arbeidsvoorwaarden. Het vastgoed en de lopende projecten moeten versneld worden uitgevoerd.

Dan het repareren van de KL met tanks raketartillerie en Lua en CSS.
Een uitbreiding van de reapers en de aanschaf/upgrade voor daarbij behorende bewapening. Vervangen Cougar heli's.
ASW weer een basistaak van de KM maken door bijvoorbeeld een helicariër met als secundaire taak ASW. Fors investeren op zelfverdedigingsmiddelen van de oppervlaktevloot en Tomahawk of een evenknie.

Ergens ben ik ook nog erg voor een MLD met de P8 voor ASW en extra maritieme heli's.

+1

Zander

Vers 1 is een zeer forse upgrade van de arbeidsvoorwaarden. Het vastgoed en de lopende projecten moeten versneld worden uitgevoerd.

Dan het repareren van de KL met tanks raketartillerie en Lua en CSS.
Een uitbreiding van de reapers en de aanschaf/upgrade voor daarbij behorende bewapening. Vervangen Cougar heli's.
ASW weer een basistaak van de KM maken door bijvoorbeeld een helicariër met als secundaire taak ASW. Fors investeren op zelfverdedigingsmiddelen van de oppervlaktevloot en Tomahawk of een evenknie.

Ergens ben ik ook nog erg voor een MLD met de P8 voor ASW en extra maritieme heli's.
People are sheep

StrataNL

Citaat van: Oorlogsvis op 01/03/2022 | 13:00 uur
We hebben moeite met het vinden van genoeg militairen omdat de salarissen zo dramatisch laag liggen....daarom
denk geen infantarie bataljons maar ....Drones, Tanks, F-35 en hopelijk extra onderzeeboten ?
wapensystemen die met weinig mensen bemand kunnen worden maar grote effectiviteit hebben....
Late we eerst beginnen met het huidige materieel 1:1 te vervangen of inzetbaar te krijgen voor we na gaan denken over uitbreiding.
Extra onderzeeboten bijv. zijn leuk maar we hebben het personeel niet om de huidige 4 adequaat te bemannen.

Prio 1 zijn echt het personeel en de achterstanden wegwerken.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Oorlogsvis

We hebben moeite met het vinden van genoeg militairen omdat de salarissen zo dramatisch laag liggen....daarom
denk geen infantarie bataljons maar ....Drones, Tanks, F-35 en hopelijk extra onderzeeboten ?
wapensystemen die met weinig mensen bemand kunnen worden maar grote effectiviteit hebben....

Eldam

#1
Het ziet er naar uit dat er tijdens deze kabinetsperiode extra geld te besteden is voor Defensie. In het licht van de oorlog in Oekraïne hebben zelfs politieke partijen die tot voor kort toch weer voor bezuinigingen pleitten, geuit dat er meer geld naar Defensie moet.

Waar zal dit geld aan besteed gaan worden? Ik neem aan dat er in de eerste plaats tekorten aan reserve-onderdelen, munitie etc. aangevuld gaan worden.

Maar zal er bijvoorbeeld ook een uitbreiding van de krijgsmacht gaan plaatsvinden? Dus extra bataljons bij de KL, extra F35's voor de KLu en meer fregatten voor de KM? En waar halen wij dan het personeel vandaan? De arbeidsmarkt is zeer krap immers. Zullen evt. betere arbeidsvoorwaarden dan wel voldoende zijn om personeel aan te trekken?