Internationale ontwikkelingen maritiem

Gestart door Parera, 17/04/2018 | 18:32 uur

StrataNL

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 25/02/2019 | 20:03 uur
Mijn lijstje aangepast.

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 25/02/2019 | 19:49 uur
Breidt deze serie uit met 4 XO varianten als OPV vervanger is je hebt een interessante serie.

Dan zou de KM tegen 2040 kunnen bestaan uit:

4 vLCF
4 vMFF
4 XO (variant) (als LPD vervanger)
4 XO (variant) (als OPV vervanger)
2 LHD (1 als JSS vervanger)
2 CSS (1 extra)
4 SSK

Met dit lijstje kun je de OPV's prima aanhouden lijkt me.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 25/02/2019 | 19:55 uur
Ook goed, weg met dat ding! De Duitsers mogen het kopen de naam hoeft niet veel aangepast te worden ''FGS Karl Dönitz''  ;D Dan moet wel eerst dat tweede CSS erbij besteld worden.

Prachtige vloot op die manier en ook een sterke gebalanceerde vloot.

Mijn lijstje aangepast.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 25/02/2019 | 19:53 uur


Ik zie ruimte om het JSS te verruilen voor een LHD.
Ook goed, weg met dat ding! De Duitsers mogen het kopen de naam hoeft niet veel aangepast te worden ''FGS Karl Dönitz''  ;D Dan moet wel eerst dat tweede CSS erbij besteld worden.

Prachtige vloot op die manier en ook een sterke gebalanceerde vloot.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 25/02/2019 | 19:51 uur
1 is geen  :silent:

Twee LPD's inruilen voor 2 LHD's en daarnaast nog de 4 OPV's inruilen voor 4 XO's.

Ik zie ruimte om het JSS te verruilen voor een LHD.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 25/02/2019 | 19:49 uur
Breidt deze serie uit met 4 XO varianten als OPV vervanger is je hebt een interessante serie.

Dan zou de KM tegen 2040 kunnen bestaan uit:

4 vLCF
4 vMFF
4 XO (als LPD vervanger)
1 LHD
1 JSS (na 2040 vervangen door ?)
2 CSS (1 extra)
4 SSK

1 is geen  :silent:

Twee LPD's inruilen voor 2 LHD's en daarnaast nog de 4 OPV's inruilen voor 4 XO's.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#531
Citaat van: Parera op 25/02/2019 | 19:38 uur
Dit concept heb ik laatst nog eens bekeken qua capaciteiten en met 4 XO's vervang je inderdaad 1 LPD van het formaat Johan de Witt. En de LHD hoeft ook niet meer dan 1 MCG + middelen en een staf mee te voeren (+/- 800 man + bemanning). Kijk je naar een XO van 147 x 19,6 m kan je zo'n 225 man meenemen per XO, voor transport passen er 2 FRISC RC +2 LCVP + 2 NH90's aan boord genoeg voor 1 wave van 126 mariniers.

Breidt deze serie uit met 4 XO varianten als OPV vervanger is je hebt een interessante serie.

Dan zou de KM tegen 2040 kunnen bestaan uit:

4 vLCF
4 vMFF
4 XO (variant) (als LPD vervanger)
4 XO (variant) (als OPV vervanger)
2 LHD (1 als JSS vervanger)
2 CSS (1 extra)
4 SSK

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 25/02/2019 | 19:26 uur
Ik zie het nut voor NL niet... simpelweg de LPD's tzt vervangen door LPD's of LHD's en klaar.

Je zou nog kunnen kijken naar 2 LPD's vervangen door 1 LHD en 4 XO achtige schepen, tevens de OPV's er uit voor een XO variant om zo een serie van 8 te kunnen bouwen.

Dit concept heb ik laatst nog eens bekeken qua capaciteiten en met 4 XO's vervang je inderdaad 1 LPD van het formaat Johan de Witt. En de LHD hoeft ook niet meer dan 1 MCG + middelen en een staf mee te voeren (+/- 800 man + bemanning). Kijk je naar een XO van 147 x 19,6 m kan je zo'n 225 man meenemen per XO, voor transport passen er 2 FRISC RC +2 LCVP + 2 NH90's aan boord genoeg voor 1 wave van 126 mariniers.

Huzaar1

Ik zie echt, nul komma nul voordeel ten opzichte van welk drijvend stuk staal dan ook.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#528
Citaat van: Huzaar1 op 25/02/2019 | 19:24 uur
Uhu, en als het aan jullie ligt komt er nog een aparte klasse schepen voor het tegengaan van jeuk aan je kleine teen.
Ik gooi de knuppel er maar weer in, te belachelijk voor woorden dit geneuzel.
En 'het lijkt op een civiel schip'

Nja.. hebben we die smoes ook weer gehad. Dat lijkt zo ja, voor een panda.  :cute-smile:

Ik zie het nut voor NL niet... simpelweg de LPD's tzt vervangen door LPD's of LHD's en klaar.

Je zou nog kunnen kijken naar 2 LPD's vervangen door 1 LHD en 4 XO achtige schepen, tevens de OPV's er uit voor een XO variant om zo een serie van 8 te kunnen bouwen.

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 25/02/2019 | 19:24 uur
Uhu, en als het aan jullie ligt komt er nog een aparte klasse schepen voor het tegengaan van jeuk aan je kleine teen.
Ik gooi de knuppel er maar weer in, te belachelijk voor woorden dit geneuzel.
En 'het lijkt op een civiel schip'

Nja.. hebben we die smoes ook weer gehad. Dat lijkt zo ja, voor een panda.  :cute-smile:

Het concept vind ik geweldig, ik zie dit alleen nooit ingevoerd worden bij onze SOF. Een kleine versie is een optie maar het geld kan beter naar andere middelen, het eerder van stal gehaalde LHD samen met een mooie maritiem geschikte serie SOF heli's.

En we kunnen altijd gebruik maken van onze partners hun schepen want SOF operaties doen we ook niet altijd alleen.

Huzaar1

Uhu, en als het aan jullie ligt komt er nog een aparte klasse schepen voor het tegengaan van jeuk aan je kleine teen.
Ik gooi de knuppel er maar weer in, te belachelijk voor woorden dit geneuzel.
En 'het lijkt op een civiel schip'

Nja.. hebben we die smoes ook weer gehad. Dat lijkt zo ja, voor een panda.  :cute-smile:
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Harald op 25/02/2019 | 12:31 uur
Idd dat was ook mijn gedachte, een JSS, LPD zoals NL heeft kunnen toch prima ingezet worden als een Seabasing Platform, maar ...  dan vind ik een andere  taak een meer reëlere optie voor uitvoering door NL, namelijk als ASW carrier.
Zet op een LPD, JSS een 8-tal helicopters ala NH90 NFH en ga volop in de ASW-taak binnen de NAVO. Gebruik de opslagruimte onder het dek als hangaar, via de lift kun je alles naar het dek vervoeren.

en daarbij, verkoop de OPV's en koop in een 2de batch een 4 tal extra MFF vervangers.
en een 2 tal XO 115 met wat extra bewapening als 76mm, CIWS, 8x VLS voor o.a. drugs en anti piraten missies. Deze kunnen tevens als disaster relief in gezet worden in de West. 
     

Een LPD /LHD of JSS werkt heel goed als Seabase platform, ik geef alleen aan dat ik het concept van een aangepaste civiele boot voor SOF moederschip i.c.m. hospitaal functie interessant vind.
Daarbij opgeteld het nieuw opgerichte NLD SOCOM (en de mogelijk komende investeringen in SOF) is in elk geval het bekijken van de kosten waard in mijn ogen. En misschien niet een schip van het formaat wat de VS en UK willen maar een kleinere variant kan ook werken of een compleet ander basis ontwerp. Maleisië heeft bijvoorbeeld 2 containerschepen van 133 m laten ombouwen,  in dit geval voor anti-piraterij operaties.


Harald

#524
Citaat van: StrataNL op 24/02/2019 | 20:48 uur
Kan een LPD of JSS ook...

Zie geen bewapening op dat ding.

Idd dat was ook mijn gedachte, een JSS, LPD zoals NL heeft kunnen toch prima ingezet worden als een Seabasing Platform, maar ...  dan vind ik een andere  taak een meer reëlere optie voor uitvoering door NL, namelijk als ASW carrier.
Zet op een LPD, JSS een 8-tal helicopters ala NH90 NFH en ga volop in de ASW-taak binnen de NAVO. Gebruik de opslagruimte onder het dek als hangaar, via de lift kun je alles naar het dek vervoeren.

en daarbij, verkoop de OPV's en koop in een 2de batch een 4 tal extra MFF vervangers.
en een 2 tal XO 115 met wat extra bewapening als 76mm, CIWS, 8x VLS voor o.a. drugs en anti piraten missies. Deze kunnen tevens als disaster relief in gezet worden in de West. 
       

Parera

#523
Citaat van: StrataNL op 24/02/2019 | 20:48 uur
Kan een LPD of JSS ook...

Zie geen bewapening op dat ding.

Het is dan ook een civiel ogend schip om niet op te vallen in een haven, een groot grijs schip met daarop wapens trekt veel meer de aandacht dan een vreemd uitziende Ro-Ro.
En bij de Britten waarschijnlijk een RFA schip, dus onbewapend tenzij in oorlogssituaties.

Op de impressies is het een schip in camouflage getekend maar ik ga er vanuit dat het net als het Amerikaanse schip ook een civiele uitstraling gaat krijgen.

StrataNL

Kan een LPD of JSS ook...

Zie geen bewapening op dat ding.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation