Nederlandse defensie industrie

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 17/09/2012 | 14:46 uur

Parera

#1109
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 28/03/2019 | 10:09 uur
Memo's over 'corrupte deal' Damen mogen vrijgegeven worden

http://ozld.nl/59rW

Dit gaat voor problemen zorgen  :hrmph:

Opvallend stuk uit het bericht :

CitaatDamen heeft naar eigen zeggen eerder een opdracht in Roemenië misgelopen door eerdere publicaties over deze kwestie door het NRC en onlangs viste het bedrijf ook achter het net bij een opdracht van de Duitse marine.

Ik zeg : Het deel Koninklijke Schelde nationaliseren i.v.m. belang van de huidige gegunde contracten (CSS, vMFF) en voortaan gewoon 60 a 65% in handen van de NL overheid. Geen gezeik meer met het Europees aanbesteden van orders nee alles naar onze eigen marine werf. En dan niet alleen marineschepen maar alles wat gebouwd word in opdracht van de (rijks)overheid op die locatie laten ontwikkelen en produceren. Kost wel wat meer dan het in Roemenië laten doen maar daarmee zorg je ook voor banen, behoud van kennis en houd je de opdrachten in eigen land.

In Frankrijk en Spanje is dit standaard procedure, en ook andere landen binnen de EU gaan dit doen in de toekomst (Duitsland).

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Memo's over 'corrupte deal' Damen mogen vrijgegeven worden

http://ozld.nl/59rW


Parera


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 26/03/2019 | 13:03 uur

Betaalmuur !

Thales Nederland staat voor vette jaren

Voor Thales Nederland, producent van defensie- en luchtvaartsystemen, breken mooie jaren aan. Nederland en andere Europese landen geven tientallen miljarden extra uit aan defensie.

Gerben Edelijn van Thales Nederland: 'Het Above Water Warfare System op marinefregatten is niet zo maar een opdracht. De staatsveiligheid is ermee gediend.'
Gerben Edelijn van Thales Nederland: 'Het Above Water Warfare System op marinefregatten is niet zo maar een opdracht. De staatsveiligheid is ermee gediend.'Foto: Cees Elzenga

Het Above Water Warfare System heet het officieel, afgekort AWWS. Het is de nieuwste technologie van Thales Nederland uit Hengelo die zal worden geïnstalleerd op vier marinefregatten die zo goed als zeker bij scheepsbouwer Damen Shipyards gebouwd gaan worden; twee voor de Nederlandse marine en twee voor de Belgische marine.

De Thales-technologie is niet alleen bestemd voor de radar op de fregatten, maar ook voor de vuurleiding. Hoe hoogwaardiger de technologie, des te gerichter kan er geschoten worden met de kanonnen aan boord. De fregatten zullen worden ingezet bij onderzeebootbestrijding, maar moeten ook bescherming bieden tegen aanvallen van raketten uit de lucht.

Thales Nederland, ooit bekend als Hollandse Signaal, heeft de komende vijf jaar 250 man aan het werk voor de ontwikkeling van het nieuwe radar- en vuurleidingssysteem.

Alleen Nederlandse nationaliteit

Het is niet zo maar een opdracht, zegt topman Gerben Edelijn van Thales Nederland, en hij wordt bijgevallen door vice-admiraal Arie-Jan de Waard, directeur Defensie Materieel Organisatie (DMO), de inkooporganisatie van het ministerie van Defensie: 'De staatsveiligheid is met het project gediend. Daarom werken er op last van de overheid alleen mensen met een Nederlandse nationaliteit aan mee.'

'Vanwege staatsveiligheid worden bij het AWWS-project alleen mensen met Nederlandse nationaliteit ingezet'• Arie-Jan de Waard, vice-admiraal en directeur Defensie Materieel Organisatie

Het AWWS-project heeft ook een sterke politieke lading, zegt Edelijn. De investering is te groot voor een bedrijf alleen, de overheid denkt en betaalt mee. Edelijn is tevreden over de samenwerking tot nu toe: 'We hebben al vijf jaar vooronderzoek achter de rug.'

Vice-admiraal De Waard brengt een taktisch argument in voor de nieuwe radartechnologie: 'Je weet in de toekomst niet waar vijandelijke raketten vandaan komen. Uit Oost-Europa, uit China, uit het Midden-Oosten?' Met een verwijzing naar het onvoorspelbare gedrag van de Amerikaanse regering onder president Trump: 'Zelfs het gedrag van een bondgenoot aan de andere kant van de oceaan is niet meer te voorspellen.'

Magere jaren zijn achter de rug

Ooit van Philips

Thales Nederland is het grootste defensiebedrijf in Nederland. Bij de onderneming werken bijna 2000 mensen, van wie 1500 in Hengelo. Het hoofdkantoor staat in de Twentse stad en er zijn ook vestigingen in Eindhoven, Delft en Huizen.

De onderneming produceert radar- en communicatie-apparatuur, en vuurgeleidingssystemen. Het bedrijf werd in 1922 opgericht als Hazemeijers Apparatenfabriek door ondernemer Floris Hazemeijer. Het bedrijf stond later bekend als Hollandse Signaalapparaten, of kortweg Hollandse Signaal, als onderdeel van de Philips-familie.

De huidige ceo Gerben Edelijn leidt het bedrijf sinds het voorjaar van 2010. Hij begon zijn carrière bij Thales in1990 als software-engineer. In dat jaar werd het bedrijf overgenomen door het Franse concern Thomson-CSF, dat later als Thales Group door het leven ging.

Het beursgenoteerde Franse moederbedrijf (omzet 2018: €15,8 mrd) neemt dit jaar de aan de AEX genoteerde Franse chipbeveiliger Gemalto over. De Nederlandse vestiging realiseerde in 2017 een omzet van €495 mln (winst €30,1 mln).

De Nederlandse defensie-industrie heeft magere jaren achter de rug, al heerst in de sector een zekere tevredenheid dat ook in de mindere tijden onderzoek en ontwikkeling zijn doorgegaan. De komende jaren investeert Nederland vele miljarden in nieuwe fregatten, mijnenjagers en onderzeeboten.

Maar de AWWS gaat de grenzen over, daar zijn Edelijn en De Waard van overtuigd. Met de Nederlandse overheid als 'launching partner' moet de nieuwe technologie tot een nieuw export-product uitgroeien. Voor het Hengelose bedrijf, dochter van de gelijknamig Franse multinational, is dat van essentieel belang, omdat bijna 80% van de totale omzet van een half miljard euro afkomstig is uit export.

Bron: Thales

Nieuwe ogen

Recent tekende Thales Nederland met Defensie ook een contract voor de levering van negen nieuwe radarsystemen voor de landmacht. De nieuwe Multi Mission Radar (MMR), ontwikkeld voor de artillerie, luchtbewaking en -verdediging, wordt wel de 'nieuwe ogen' van de Koninklijke Landmacht genoemd.

Nederland en België gaan ook samen twaalf mijnenjagers bouwen. Deze lucratieve order is tot teleurstelling van het Hengelose bedrijf anderhalve week geleden naar een Frans consortium onder leiding van de Naval Group gegaan. Nieuwe kansen daarentegen liggen in Duitsland, waar de Hengelose radarspecialist samen optrekt met Damen Shipyards om een toekomstige megaorder voor de bouw van vier marinefregatten in de wacht te slepen.

'Je weet in de toekomst niet waar vijandelijke raketten vandaan komen. Uit Oost-Europa, uit China, uit het Midden-Oosten?'• vice-admiraal Arie-Jan de Waard

Duitsland is thuismarkt

Thales wordt zeker ingeschakeld bij de bouw van de vier nieuwe Nederlandse onderzeeboten, waarvoor nog vier consortia, waaronder de Nederlands-Zweedse combinatie Damen-Saab en het Frans-Nederlandse tandem Naval Group-Royal IHC, in de race zijn. Edelijn: 'We kunnen als toeleverancier in alle vier consortia een rol spelen.'

De Duitse order kan qua groei van de werkgelegenheid nog groter zijn dan de Nederlandse onderzeeboten-order. 'Voor ons zou het een hele grote en zeer strategische order zijn. Want we beschouwen Duitsland toch als onze thuismarkt. Aan boord van alle Duitse schepen staan Nederlandse radars', aldus Edelijn.

Inhaalslag gaande

'We beschouwen Duitsland als onze thuismarkt. Aan boord van alle Duitse schepen staan Nederlandse radars'• Gerben Edelijn, Thales Nederland

Thales Nederland nam vorig jaar 150 extra mensen aan. Die groeit houdt de komende jaren aan. Het Nederlandse dochterbedrijf groeit zelfs sneller dan de Franse moeder. Edelijn is dan ook zeer optimistisch over de toekomst van de Twentse radar-specialist. 'Alle grote Europese landen, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië en het Verenigd Koninkrijk, investeren nu weer in grote maritieme projecten in en het defensiedomein. Er is sprake van een gigantische inhaalslag. Daar liggen boordevol kansen.'

Lees ook

Navo-landen geven meer uit aan defensie, maar halen 2%-norm niet

Dat grote Europese landen weer fors investeren in Defensie, betekent voor Thales Nederland ook dat het minder afhankelijk wordt van export naar bijvoorbeeld het Midden-Oosten, een regio bekend om zijn schendingen van de mensenrechten en autocratische regimes. Tot voor kort kwam daar zo'n 30% van de totale omzet vandaan.

'Als wij de afgelopen vijf jaar landen in het Midden-Oosten niet als klant hadden gehad, hadden wij niet meer bestaan'• Gerben Edelijn

Edelijn: 'Het is natuurlijk prettig dat ik de komende jaren rustiger kan slapen, maar als wij de afgelopen vijf jaar landen in het Midden-Oosten niet als klant hadden gehad, hadden wij niet meer bestaan. Het is gemakkelijk om te zeggen: lever dan maar niet meer. Dat leidt er toe dat de industrie uit Europa verdwijnt. Moeten we dan zelf inkopen in China of de Verenigde Staten? Thales Nederland is een Europees bedrijf en in ons producten zitten componenten uit meerdere Europese landen. Dan is het onwerkbaar dat vanwege verschillen in nationale regelgeving het ene product wel geëxporteerd mag worden en het andere niet. De enige oplossing is een Europees exportbeleid.'






Parera

Citaat van: Zeewier op 25/03/2019 | 21:10 uur
Voor Damen zijn het wel gouden tijden.

Blijven duimen voor Damen, een Braziliaanse order is zeer welkom bij Damen en een kans om voet aan de grond te krijgen in die regio.

Zeewier

Citaat van: Parera op 25/03/2019 | 16:53 uur
Het is nog niet zeker dat Damen wint, Damen heeft er goede hoop in volgens het artikel. Misschien weten ze al meer dan openbaar bekend is maar ik juich pas bij de officiële bekendmaking en contract ondertekening.

Defensa.tv.br heeft zijn info gebaseerd op een artikel van Damen zelf ;

http://tamandare.damen.com/damen-looking-forward-to-laad-at-this-exciting-time/

De expositie LAAD vind plaats van 2 t/m 5 April.

Tijdens de expo vinden meer interessante dingen plaats voor Damen ; waarschijnlijk word de RFI aangekondigd voor een OPV van 1800 ton. Ook word er verwacht dat er iets rondom de onderzeeboten word aangekondigd door Brazilië (extra boten?).
Voor Damen zijn het wel gouden tijden.

Parera

#1100
Citaat van: Zeewier op 25/03/2019 | 16:25 uur
Vertaald:

The Damen has great prospects as LAAD Defense & Security where one sees that good deals can be hired. The company expects during the fair, to be announced the winner of the tender for the construction of future Corvettes Class Tamandaré, Navy of Brazil.

https://www.defesa.tv.br/damen-aguarda-inicio-da-laad-defence-security-vislumbrando-bons-negocios/

Het is nog niet zeker dat Damen wint, Damen heeft er goede hoop in volgens het artikel. Misschien weten ze al meer dan openbaar bekend is maar ik juich pas bij de officiële bekendmaking en contract ondertekening.

Defensa.tv.br heeft zijn info gebaseerd op een artikel van Damen zelf ;

http://tamandare.damen.com/damen-looking-forward-to-laad-at-this-exciting-time/

De expositie LAAD vind plaats van 2 t/m 5 April.

Tijdens de expo vinden meer interessante dingen plaats voor Damen ; waarschijnlijk word de RFI aangekondigd voor een OPV van 1800 ton. Ook word er verwacht dat er iets rondom de onderzeeboten word aangekondigd door Brazilië (extra boten?).

Zeewier

Vertaald:

The Damen has great prospects as LAAD Defense & Security where one sees that good deals can be hired. The company expects during the fair, to be announced the winner of the tender for the construction of future Corvettes Class Tamandaré, Navy of Brazil.

https://www.defesa.tv.br/damen-aguarda-inicio-da-laad-defence-security-vislumbrando-bons-negocios/

Parera

De Braziliaanse defensie blog defesa aerea & naval heeft een bezoek gebracht aan de werf waar de Mexicaanse marine de SIGMA 10514 bouwt, met een mooie serie foto's.

https://www.defesaaereanaval.com.br/artigos/defesa-aerea-naval-visitou-a-corveta-sigma-10514-da-armada-do-mexico

Parera

Naval News met een video over Thales Tacticos, mogelijk volgen er meer video's rondom Thales.

Parera

De marine van Nicaragua heeft 2 Stanpatrol 4207's in dienst genomen, de twee schepen zijn tweedehands gekocht van Damen en voeren vroeger onder Jamaicaanse vlag. Het land betaald 14,06 miljoen dollar voor de twee schepen hiervan is 9,8 miljoen dollar betaald de rest van het bedrag is geleend bij een Nederlandse bank waar elke 6 maanden een bedrag van 462,371 dollar moet worden afgelost.

De schepen zijn opgeknapt door Damen en aangepast waarbij o.a. 2 affuiten geplaatst zijn voor KPVT 14,5 mm HMG's.



https://www.defensa.com/centro-america/patrulleras-damen-entran-servicio-fuerza-naval-nicaragua

Parera

MEXICAN NAVY'S LONG-RANGE OCEAN PATROL
12 March 2019



On 23 November the flag-raising ceremony and launch of the POLA (Patrulla Oceánica de Largo Alcance) project was performed, just 15 months after the coin ceremony which took place at DSNS, marking the official start of the build. After that, commissioning, training, tests and trials will continue in 2019. More than anything else this timeline demonstrates the power of the SIGMA modular building process, in that what will be the most advanced naval vessel to be found anywhere in Latin America can be built in such a short time. Indeed, it sets a new world record for the build of a ship of this class and sophistication.

Earlier last year a heavy load carrier arrived in the harbour of Salina Cruz, Mexico, with the POLA's combat system module, built at Damen Schelde Naval Shipyard (DSNS) in The Netherlands. The following day the module was lifted out of the cargo hold and lowered on to the floating POLA hull where it was secured before the hull was towed back to the ASTIMAR 20 shipyard to continue her outfitting.

The POLA is a Mexican version of the Damen SIGMA 10514 frigate, a proven design that is already in service with a number of navies. 107 metres in length and with a beam of 14 metres, the POLA will be able to sail at speeds of more than 25 knots and spend more than 20 days continuously at sea. "This vessel will be capable of carrying out various missions such as safeguarding Mexican sovereignty, international security cooperation, long range search and rescue operations and humanitarian aid," said Frank Verhelst, POLA Project Director at DSNS. "POLA will also enable the Mexican state to increase its surveillance coverage and the protection of its maritime interests beyond the Exclusive Economic Zone."

Multi-yard, modular construction

The vessel is being constructed using modular construction techniques, with six modules accounting for the entire structure. Four of these have been built in Mexico and two at DSNS in the Netherlands. These last two were then transported to ASTIMAR 20 for the final integration under Damen supervision.

"In this way," Frank Verhelst continues, "the vessel is being built for Mexico, in Mexico, by Mexicans. Damen remains the main contractor, bearing final responsibility for quality and performance. The key to success in these multi-yard projects is excellent process control and a fully-developed build strategy from the outset that forms the framework for the project from which everyone works."

In this way Damen, with its long track-record of working alongside third-party shipyards outside Europe to build complex vessels, has been transferring knowledge to the Mexican shipbuilding industry via its globally successful Damen Technical Cooperation (DTC) programme. This project, however, has taken the DTC concept to the next level by applying simultaneous modular construction on two continents to the project. This format has already proved a success in the construction of two SIGMA 10514 PKR frigates for the Indonesian Navy, with the transfer of skills enabling the construction of all six modules for any future vessels to take place domestically.

During the construction of the two modules in Europe, a Mexican team was based in the Netherlands to monitor the build and to acquire the knowledge of the processes and techniques involved, so as to be able to build the advanced modules for future SIGMA-type vessels back in Mexico. At the same time, Damen was benefitting from the receipt of region-specific expertise from the Mexican delegation.

The excellent cooperation between Damen and the Mexican Navy is due in part to the synergy developed through the previous building together of ten Tenochtitlan class patrol vessels, based on the Damen Stan Patrol 4207, and a logistic supply vessel of the Isla María Madre class, derived from the Damen Fast Crew Supplier 5009 design. These projects provided a significant transfer of technology to the Mexican shipyards involved and laid the groundwork for the much larger and more complex POLA project.