Militairen: niet in uniform reizen

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 25/09/2014 | 08:46 uur

Lex

En wat is de volgende stap? Een deel van de dienstauto's (Pau's) krijgen andere kentekenplaten om "niet op te vallen"?

KapiteinRob

Voor de duidelijkheid; zoals ik het heb meegekregen in mijn inbox was het geen advies; "militairen dienen niet in uniform met het openbaar vervoer te reizen". Oftewel een opdracht en alleen gerelateerd aan het OV.

En verder ben ik het met AJ eens!

ARM-WAP

#6
Citaat van: A.J. op 25/09/2014 | 15:24 uur
Ik heb een beter plan, "Militairen gewapend laten reizen".
Dit onzinnige gebuig voor dreigementen is natuurlijk precies wat die ISIS kneuzen voor ogen hebben.
De politie voortaan ook maar in burger want dat pak kon wel eens agressie opwekken...
Ik zie daar wel wat in.
Echter, velen willen mss niet eens gewapend reizen.
En wat te doen met het dienstwapen wanneer men thuis/op bestemming aankomt - trekkerslot? Safe laten inbouwen?

Ik denk reizen in burger is een verstandige beslissing.
Ik heb zelf nooit in uniform gereisd juist omdat je aandacht trekt... 'Blijf liever incognito...
En heb vroeger nog 'collega's' in uniform op café gezien... Schande...

Ik lach me hier in de UK al jaren een deuk omdat "Bobbies" geen vuurwapen zouden willen dragen... omdat dat te aggressief overkomt.
(maar dan moeten ze wel een "Armed Repsonse Unit" of "Special/Tactitical Response Unit" erbijhalen wanneer ze toch op iemand botsen die een vuurwapen heeft. En dat neemt tijd...)

Diegenen die een aanslag of ontvoering plannen zijn nu ook niet volslagen idioot.
Zelfs al ben je in burger, het neemt slechts enkele uren of dagen observatie in beslag om vaststellen dat iemand die een kazerne verlaat hoogstwaarschijnlijk een militair is... Dan heb je maar een auto te volgen en ergens klem te rijden en de bestuurder eruit te trekken voordat ie beseft dat het wat "IS-fanaten" zijn...
Als er al zo'n lieden zijn in NL dan is het best mogelijk dat dit vroeg of laat gebeurt.
Maar dat kan net zo goed in Belgie, Duitsland, Frankrijk,... het geval zijn.
Ik vermoed dat "ze en hun sympatisanten" al in ons midden leven... en hoe meer we ginder ten strijde trekken aan de zijde van de US, hoe meer er hier zullen zijn die zich afzetten tegen "het Westen".
En waar een wil is, is jammer genoeg meestal ook een weg...

A.J.

Ik heb een beter plan, "Militairen gewapend laten reizen".

Dit onzinnige gebuig voor dreigementen is natuurlijk precies wat die ISIS kneuzen voor ogen hebben. De politie voortaan ook maar in burger want dat pak kon wel eens agressie opwekken...

Elzenga

Laten we in ieder geval hopen dat militair en burger de komende tijd een stukje waakzamer worden. Wat voorkomen kan worden kan voorkomen worden. Of het voldoende zal zijn moeten we afwachten. Maar we zijn nu in oorlog...(waren we mi al..ook tegen AQ...maar nu is het beeld duidelijker).

Mourning

Ik zit niet te wachten op een aanslag zoals dat in 2013 in het Verenigd Koninkrijk gebeurde.

Toegegeven hij was niet in uniform, maar het t-shirt wat hij droeg deed wel vermoeden dat hij militair was:

http://www.nrc.nl/nieuws/2013/05/23/onderzoek-naar-nigeriaanse-link-moordaanslag-londen/#
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Enforcer

Ergens vind ik het toch slap gedrag.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1
Militairen: niet in uniform reizen

25 september 2014

Het ministerie van Defensie adviseert militairen om voorlopig niet in uniform met het openbaar vervoer te reizen. Aanleiding is de videoboodschap van een Nederlandse jihadstrijder eerder deze week.

De man riep in Aleppo na een Amerikaans bombardement op om "een stevige daad tegen de Nederlandse overheid te verrichten."

Kabinetsbesluit

Volgens een woordvoerder van Defensie zijn er na de oproep andere dreigementen geuit, die specifiek op militairen zijn gericht. Die zijn volgens hem van dusdanige aard en ernst, dat gisteren aan het eind van de dag is besloten om het advies over te brengen aan de leidinggevenden bij defensie.

Defensie heeft het besluit niet genomen op advies van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding, Dick Schoof, maar hem wel geïnformeerd. Het algemene dreigingsniveau blijft "substantieel".

Het besluit van het kabinet om met F-16's mee te doen aan de bombardementen op IS in Irak heeft volgens de woordvoerder niets met de dreigementen tegen de militairen te maken. Minister Asscher zei gisteren dat de kans op een aanslag daardoor is verhoogd.

Bron: NOS