Komt er nog een nieuwe Fokker100 NG?

Gestart door Ace1, 17/03/2010 | 19:34 uur

Ace1

Ontwikkeling rond nieuwe Fokker op waterstof

Fokker Next Gen heeft besloten samen te werken met Dassault Systèmes bij de ontwikkeling van een nieuwe Fokker 100 met waterstofaandrijving.

Het platform van Dassault Systèmes zal dienen als de basis voor de ontwikkeling van het door waterstof aangedreven vliegtuig waarmee Fokker Next Gen eerder dit jaar naar buiten kwam. Deze machine is bedoeld voor 120 tot 150 passagiers en heeft een bereik van 2.500 kilometer.

De waterstofvariant van de Fokker 100 is de meest recente poging van Fokker Next Gen om nieuw leven in te blazen in de regionale vliegtuigen van Fokker. Door te kiezen voor een duurzame aandrijving, hoopt het bedrijf meer dan 25 jaar na het faillissement van Fokker weer aan te sluiten bij de actuele ontwikkelingen in de markt.

Het bedrijf haalde tot nu toe 27,5 miljoen euro aan subsidies op in zowel de EU als Nederland. Met behulp hiervan werkt Fokker Next Gen samen met Rolls-Royce aan een vliegtuigmotor die kan draaien op waterstof. Fokker wil het waterstof aangedreven vliegtuig in Nederland gaan produceren.

Het toestel moet in 2027 voor het eerst het luchtruim kiezen. Dit initiële ontwerp werkt het bedrijf vervolgens verder uit met Rolls-Royce en Fokker Services. Zowel Fokker Next Gen, Fokker Services als Fokker Techniek zijn onderdeel van Panta Holdings. Dat bedrijf was tot zijn overlijden in handen van investeerder Jaap Rosen Jacobson. Deze oprichter en CEO van Panta speelde onder andere een rol in de geschiedenis van de Vlaamse Luchtvaart Maatschappij (VLM).


https://www.upinthesky.nl/2023/09/27/ontwikkeling-rond-nieuwe-fokker-op-waterstof/

Lynxian

Mooie ontwikkeling, hopelijk wordt het wat!

Ace1

Fokker onderzoekt bouw waterstofvliegtuigfabriek op Groningen Airport Eelde

Vliegtuigbouwer Fokker Next Gen in Hoofddorp onderzoekt de mogelijke bouw van een fabriek voor de productie van waterstofvliegtuigen op Groningen Airport Eelde. De producent heeft als doel om 150 toestellen per jaar te produceren. De helft daarvan zou in Nederland gemaakt moeten worden.

Fokker Next Gen wil het nieuwe type vliegtuig in 2035 op de markt brengen.

Hydrogen Valley
'Het zou een mooie en logische stap zijn om de assemblage van de vliegtuigen te laten plaatsvinden in de eerste officiële Hydrogen Valley van Europa, dus in het hart van de waterstofontwikkelingen in Noord-Nederland, waarbij alle benodigde schakels binnen handbereik zijn', zegt Fokker Next Gen CEO Juriaan Kellerman in een persbericht. 'Daarom onderzoeken we samen met de luchthaven de haalbaarheid.
'
De vliegtuigbouwer zoekt naar beschikbare grond voor de fabriek en naar ruimte voor eventuele uitbreidingen. 'De bereikbaarheid met snelle toegang tot wegen, spoorwegen en mogelijk waterwegen voor het vervoer van onderdelen en personeel speelt daarbij een belangrijke rol', laat het bedrijf weten.

'Werkgelegenheidsimpuls'
Andere factoren die volgens de vliegtuigbouwer belangrijk zijn, zijn een goed uitgeruste luchthaven met verkeersleiding en de mogelijkheid om testvluchten uit te voeren zonder het bestaande luchtverkeer te verstoren.

Fokker Next Gen verwacht dat de komst van een fabriek naar Groningen Airport Eelde voor een 'forse werkgelegenheidsimpuls' zal zorgen in Noord-Nederland. 'De fabriek zal, samen met het hoofdkantoor, naar verwachting tegen 2035 werkgelegenheid bieden voor 1900 fulltime medewerkers.'

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1088106/fokker-onderzoekt-bouw-waterstofvliegtuigfabriek-op-groningen-airport-eelde

Ace1

Bedrijvendokter en Fokker-fanaat Rosen Jacobson (73) overleden

Bedrijvendokter Jaap Rosen Jacobson, die rijk werd dankzij de verkoop van luchtvaartbedrijf VLM en daarna vol enthousiasme probeerde de failliete vliegtuigbouwer Fokker weer tot leven te wekken, is op 73-jarige leeftijd overleden.

Dat bevestigen een woordvoerster van zijn investeringsmaatschappij Panta Holdings en zijn zoon tegenover RTL Z. De ondernemer overleed aan de gevolgen van een hersenbloeding.

Bedrijvendokter
Rosen Jacobson (1950) kocht al in de jaren tachtig slechtlopende bedrijven op om ze weer gezond te maken. Zijn succesverhaal begon pas echt in 1995, met de aankoop van de Vlaamse Luchtvaartmaatschappij (VLM). Die bouwde hij uit van één enkel vliegtuig tot een vloot van achttien Fokker-50 toestellen met landingsrechten op Londen City Airport.

In 2008 wist hij VLM te verkopen aan Air France-KLM, voor 178 miljoen euro. Dankzij die verkoop debuteerde hij dat jaar in de rijkenlijst Quote 500.

Fokker-plannen
Bekender nog werd Rosen Jacobson door zijn wilde, maar serieuze plannen om de in 1996 ter ziele gegane vliegtuigbouwer Fokker onder de naam Rekkof – Fokker omgekeerd geschreven -  weer tot leven te wekken.

Met de regelmaat van de klok verschenen nieuwe plannen van de enthousiaste ondernemer om opnieuw vliegtuigen te gaan bouwen, maar van een daadwerkelijke wederopstanding van Fokker kwam het nooit.

Het meest recente project is het bedrijf Fokker Next Gen, dat een vliegtuig wil ontwikkelen met een motor die kan draaien op waterstof.

Investeerder
VLM Airlines werd uiteindelijk door Air France-KLM weer verkocht en ging vervolgens twee keer failliet, in 2016 en na een doorstart opnieuw in 2018. Maar omdat Rosen Jacobson toen allang geen eigenaar meer was, raakte dat hem niet financieel.

De opbrengsten van de VLM-verkoop had hij ondergebracht in zijn investeringsmaatschappij Panta. Daarmee stak hij geld in vastgoed, luchtvaartondernemingen, technologiebedrijven en hotels.

Ondernemersgeest
Zo nam hij de keten Postillion Hotels over, die onder zijn vleugels sterk werd in zakelijk reizen en congressen. Volgens directeuren Erik-Jan Ginjaar en Hans Wibbens van Postillion heeft Rosen Jacobson 'een grote bijdrage heeft geleverd aan de groei en ontwikkeling' van het horecabedrijf. "Zijn visie, toewijding en ondernemersgeest hebben ons geïnspireerd en geholpen op weg naar succes."

Ook de afgelopen jaren bleef Rosen Jacobson nog bij Fokker betrokken, en er geld in steken. In 2021 kocht hij twee dochterbedrijven met 650 werknemers van Fokker Technologies. Dat is het onderhoudsbedrijf en bouwer van vliegtuigonderdelen die na het faillissement van de vliegtuigbouwer in 1996 was doorgestart, en sinds 2015 in handen is van het Britse GKN Aerospace.

Niet alles wat de bedrijvendokter aanraakte, veranderde overigens in goud. Zo gingen zijn luchtvaartbedrijven Emergo en Denim Air failliet. Het door zakenblad Quote geschat vermogen van Rosen Jacobson zakte van 201 miljoen euro in 2008 tot 145 miljoen euro eind vorig jaar.

Engelandvaarders
Naast zijn activiteiten als investeerder was Rosen Jacobson ook bestuurder bij Amnesty International en nauw betrokken bij het Museum Engelandvaarders in Noordwijk aan Zee. Die instelling toont de geschiedenis van Nederlanders die in de Tweede Wereldoorlog naar Engeland vertrokken om te kunnen vechten tegen Nazi-Duitsland.

Rosen Jacobsons vader Rob en oom Jaap waren zelf Engelandvaarders geweest. De investeerder was sinds 2018 voorzitter van het bestuur van het museum. In juni legde hij die functie neer.

https://www.rtlnieuws.nl/economie/life/artikel/5399502/fokker-jaap-rosen-jacobson-overleden-vlm-luchtvaart

Lynxian

Hoewel nationale trots als Fokker met de eer mag strijken, zie ik waterstof als vliegtuigbrandstof wel zitten. Hopelijk lukt ?emand het dit te ontwikkelen!

Ace1

Fokker op waterstof in de maak. ?Kans op succes niet eerder zo groot?

ACHTERGROND Het Nederlandse bedrijf Fokker Next Gen werkt aan een compleet nieuwe Fokker op waterstof, die in 2035 op de markt moet komen. Afgelopen jaren bleek de ontwikkeling van een nieuwe Fokker lastig, maar de roep om CO2-neutraal vliegen biedt nieuwe mogelijkheden, zegt directeur Juriaan Kellermann. ?De kansen waren niet eerder zo groot.?


Studiemodel van de nieuwe Fokker op waterstof.

SCHIPHOL

Wanneer alles volgens planning verloopt, moet in 2035 - een kleine veertig jaar na het faillissement van het Nederlandse Fokker - een nieuw vliegtuig van de band rollen dat is ontwikkeld en geproduceerd in ons land. En waar vliegtuigen nu nog kerosine verstoken en veel CO2 de lucht inblazen, vliegt deze nieuwe Fokker op waterstof en kan het passagiers CO2-neutraal door Europa vervoeren.

Een t? ambiteus plan? Nee, zegt Juriaan Kellermann van het bedrijf Fokker Next Gen die de plannen voor het nieuwe toestel vandaag uit de doeken doet in het Nederlands Dagblad. Hij denkt dat het mogelijk is, ook al zijn er miljarden euro?s nodig van investeerders om het plan van de tekentafel verder te brengen naar een productielijn die uiteindelijk 150 toestellen per jaar aflevert. ?Wij denken dat het realistisch is.?

De afgelopen tien jaar bleek de ontwikkeling van een nieuwe Fokker nog onhaalbaar. Het ontwikkelen van een zuiniger toestel op basis van de Fokker 100 liep ondanks een krediet van het ministerie van Economische Zaken (twintig miljoen euro) stuk op een gebrek aan interesse van investeerders.

vaccins
Maar alle initiatieven om de CO2-uitstoot van de luchtvaart omlaag te brengen, hebben het bedrijf op het spoor gezet van een Fokker op waterstof, zegt Kellermann. ??Het is net als met de vaccins: met z?n allen proberen we dit soort innovaties zo snel mogelijk op de markt te brengen. Iedereen wil graag dat je kunt vliegen zonder vervuiling.?

De Europese Unie eist dat vliegmaatschappijen meer gebruik maken van (duurdere) biobrandstoffen, die zijn gemaakt van bijvoorbeeld afgewerkt frituurvet. Ook zijn er Europese subsidies voor de ontwikkeling van elektrisch vliegen of vliegen op waterstof, waarbij helemaal geen CO2 meer wordt uitgestoten.


Impressie hoe het interieur eruit kan komen te zien

Met een Europese subsidie werkt Fokker Next Gen onder leiding van Rolls-Royce, de Britse maker van vliegtuigmotoren, nu al aan een vliegtuigmotor die geschikt is voor waterstof. En met de Nederlandse subsidie die het bedrijf vorig jaar kreeg uit het Nationaal Groeifonds, gaat het - samen met onder andere Fokker Services en wederom Rolls-Royce - in Woensdrecht een Fokker 100 ombouwen om te kunnen vliegen op waterstof. In totaal heeft Fokker Next Gen 27,5 miljoen euro aan subsidies gekregen om vliegen schoner te maken.

kansen
Door deze aanloop ziet Fokker Next Gen kansen. Kellermann: ?Wij gaan de kennis en kunde die we opbouwen, gebruiken om een regionaal vliegtuig op waterstof te ontwikkelen.? De subsidie vanuit de overheid is volgens hem ?een heel belangrijke aanjager?. Want zonder subsidie en ook bewijs dat vliegen op waterstof mogelijk is, stappen grote investeerders niet zo snel in. Uiteindelijk profiteert de Nederlandse economie, zegt hij. Wanneer straks jaarlijks honderdvijftig Fokkers van de band rollen, levert dat ?vijf- tot zesduizend banen? op en ook ?in potentie miljarden aan belastinginkomsten?, rekent hij voor.

Via de website fokkernextgen.com kunnen ge?nteresseerden sinds vrijdagavond voor het eerst kennismaken met de nieuwe Fokker. Omdat waterstof meer ruimte inneemt dan kerosine, is het toestel vooral geschikt voor regionale vluchten binnen Europa - tot zo?n 2500 kilometer. Maar ook op de Amerikaanse markt ziet Kellermann mogelijkheden. ?Het toestel zal ook op een mengsel van waterstof en biobrandstof kunnen vliegen. Daarmee kun je ook naar vliegvelden vliegen waar nog geen waterstof voorhanden is.?

in Nederland
De nieuwe Fokker zal ?sowieso? in Nederland worden gebouwd, zegt Kellermann. ?Voor de certificeringen van het vliegtuig is het nodig dat we dat in Europa doen. Juist in Nederland wordt veel ge?nvesteerd in waterstof. Denk aan de regio Rotterdam, maar ook Groningen is daar sterk in. Misschien dat op de lange termijn de assemblage ook nog in een ander land plaatsvindt.?


Studiemodel van de nieuwe Fokker op waterstof.

Zo ver is het echter nog niet. Eerst moet het demonstratievliegtuig op waterstof een succes worden. Doel is dat in 2027 de eerste vlucht met de omgebouwde Fokker 100 plaatsvindt. Mogelijk wordt daarna samen met Rolls-Royce en Fokker Services verder gewerkt aan de nieuwe Fokker op waterstof. ?Die bedrijven hebben al jaren ervaring met het ontwerpen en bouwen van vliegtuigen?, zegt Kellermann. ?Maar daarover zijn nog geen concrete afspraken gemaakt.? Het is nu ook nog ?te vroeg? om verkoopgesprekken met vliegmaatschappijen als Air France/KLM aan te gaan.

samenwerking
Samenwerking met Fokker Services ligt voor de hand. Want dit bedrijf, dat zich bezighoudt met onderdelen, onderhoud en modificatie voor vliegtuigen en honderden mensen in dienst heeft, valt sinds twee jaar namelijk binnen hetzelfde concern. Het bedrijf werd samen met Fokker Techniek - ook een restant van het oude Fokker - gekocht door Panta Holdings van investeerder Jaap Rosen Jacobson.

Het ontwikkelen van een nieuw vliegtuig vraagt sowieso nog miljarden aan investeringen voor het maken van onderdelen voor de productie en het opzetten van de assemblage. Hoe groot is de kans dat dit lukt?

?Die kans is heel groot?, reageert Kellermann. ?We vinden nu veel meer voedingsbodem voor onze plannen dan we ooit gehad hebben voor het oude vliegtuig. In de wereld is veel belangstelling voor technologie die leidt tot minder CO2-uitstoot. Dat proefden we drie jaar geleden al toen we nog bezig waren met het oude toestel: het bleek lastig een conventioneel toestel in de markt te zetten.? De directeur hoopt onder meer op pensioenfondsen en verzekeraars die een deel van hun geld duurzaam moeten beleggen. ?Het is ook denkbaar dat investeerders die nu waterstoffabrieken bouwen, geld steken in producten die veel waterstof nodig hebben.?

Wanneer de proefvlucht op waterstof slaagt, kan dat balletje gaan rollen, denkt Kellermann. ?Ja, de kans op een wederopstanding van Fokker als zelfstandige vliegtuigbouwer is niet eerder zo groot geweest.?

?dit is echt wel serieus?
Of het echt gaat lukken in 2035 een Fokker op waterstof op de markt te brengen, vindt luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft ?heel moeilijk in te schatten?. De techniek van vliegen op waterstof is heel kansrijk, zegt hij, maar het ontwikkelen van een compleet nieuw vliegtuig kost tegelijk vele miljarden euro?s.

?Het is niet voor niets dat er nog maar twee grote vliegtuigfabrikanten (Airbus en Boeing, red.) over zijn. Misschien zal een bedrijf als Fokker Next Gen op een gegeven moment een strategische alliantie moeten sluiten met Airbus.?

Onderdeel van dat plaatje is ook wat vliegtickets straks gaan kosten. ?Vliegen op waterstof en ook andere duurzame brandstoffen is duurder. Daardoor kan de vraag naar tickets inzakken.?

Het helpt dat Fokker Next Gen sinds twee jaar banden heeft met Fokker Services en Fokker Techniek, zegt Melkert. ?Er is veel technische kennis nodig. Dit gaat niet om iemand met een leuk idee, dit is echt wel serieus. Het is absoluut de moeite waard om mee te beginnen.?

De luchtvaart zal vanwege het klimaat schoner m?eten, zegt Melkert. ?Vanuit de Europese Unie wordt daar heel veel geld ingestopt. Maar de luchtvaart is een van de moeilijkste sectoren om duurzaam te maken. Want alles mag niets wegen en het moet veilig zijn. Maar als je dat niet doet, houdt het op een gegeven moment op. Dan zullen we als maatschappij zeggen: dit kan gewoon niet meer.?


Studiemodel van de nieuwe Fokker op waterstof.

https://www.nd.nl/nieuws/economie/1175861/fokker-op-waterstof-in-de-maak-kans-op-succes-niet-eerder-zo-


Ace1

Luchtvaartondernemer Rosen Jacobson meldt zich weer bij Fokker

Vliegtuigen Twee Fokkerdochters komen weer in Nederlandse handen.

En weer duikt de naam van Jaap Rosen Jacobson op in de saga rond de erfenis van Fokker. Al sinds het faillissement van de Nederlandse luchtvaarttrots in 1996 ondernam deze inmiddels 70-jarige zakenman pogingen de vliegtuigfabrikant nieuw leven in te blazen. Gisteren werd bekend dat zijn holdingmaatschappij Panta Holdings uit Mijdrecht twee belangrijke dochters, Fokker Services en Fokker Techniek, overneemt van de huidige eigenaar GKN Aerospace.

Alleen produceren deze twee onderdelen van het oude Fokker geen vliegtuigen of onderdelen. Ze doen onderhoud en inrichting van vliegtuigen en leveren reserve-onderdelen, niet alleen aan oude Fokkers maar vooral aan toestellen van fabrikanten als Boeing en Airbus. Het overnamebedrag is niet bekendgemaakt. Vanaf 1 april is Rosen Jacobson eigenaar. Bij de bedrijven werken 650 man.

De droom van Rosen Jacobson was kort na het faillissement 25 jaar geleden om met zijn bedrijf Rekkof (Fokker achterstevoren) de productie van de regionale vliegtuigen Fokker 70 en Fokker 100 te hervatten. Die plannen bleven jarenlang opduiken en deden hoop herleven bij Fokkerliefhebbers. Rosen Jacobson kon op verschillende momenten schermen met orders van luchtvaartmaatschappijen, maar de productie kreeg Rekkof nooit van de grond.

Alleen een kantoor
Uit de boedel van het failliete Fokker verkreeg Rosen Jacobson destijds alleen een kantoor op Schiphol en enige machines en apparaten die bij de productie van vliegtuigen worden gebruikt. Ook intellectueel eigendom wist hij te verwerven. Industrieel concern Stork nam destijds grote dochterbedrijven van Fokker over, die sindsdien vliegtuigonderdelen produceerden voor andere vliegtuigfabrikanten of onderhoud deden aan toestellen. In 2008 verdween Stork van de beurs en werd het eigendom van de investeringsmaatschappijen Candover en later Arle. Dat laatste private equityfonds verkocht de luchtvaartdochters in 2015 voor 706 miljoen euro aan het Britse GKN Aerospace. Die behoudt nu zelf de productiebedrijven Fokker Aerostructures (dat grote vliegtuigcomponenten als vleugelonderdelen levert aan diverse fabrikanten van civiele en militaire toestellen), Fokker Landing Gear (landingsgestellen) en Fokker Elmo (bekabeling).

Rosen Jacobson verdiende zijn geld en reputatie voor het Rekkof-avontuur vooral als bedrijvendokter, die noodlijdende bedrijven opkocht, reorganiseerde en verkocht. Hij was succesvol met de luchtvaartmaatschappij VLM (die vloog met Fokkers), die hij in 2008 voor 178 miljoen euro aan KLM verkocht.

De Fokker 100 ontwikkelen
Hij is nu eigenaar van Postiljon Hotels, dat door de coronacrisis een flinke klap heeft opgelopen. Ook heeft hij een meerderheidsaandeel van 71,2 procent in het beursgenoteerde Canadese bedrijf Avcorp dat vliegtuigonderdelen produceert en repareert voor onder meer Boeing. Van zijn holding maakt ook nog steeds Netherlands Aircraft Company – de rechtsopvolger van Rekkof – deel uit, in de woorden van Panta zelf ,,een start-up met het doel een vliegtuig gebaseerd op de Fokker 100 te ontwikkelen".

In een persbericht spreekt Panta Holdings uit dat het met Fokker Services en Fokker Techniek een leidende rol wil spelen in het onderhoud van vliegtuigen, met de vestigingen in Nederland (Woensdrecht en Hoofddorp), Singapore en de VS. De huidige directeuren Roland van Dijk en Menzo van der Beek blijven aan de leiding.

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/03/31/luchtvaartondernemer-rosen-jacobson-meldt-zich-weer-bij-fokker-a4038066


Ace1

PANTA HOLDINGS NEEMT FOKKER SERVICES EN FOKKER TECHNIEK OVER

HOOGERHEIDE - Fokker Services en Fokker Techniek komen in handen van een nieuwe eigenaar: het Nederlandse investeringsbedrijf Panta Holdings. De overname is al per 1 april een feit. Panta Holdings neemt de onderhouds- en servicebedrijven over van Fokker Technologies/GKN Aerospace.

Volgens Panta Holdings zullen beide bedrijven blijven investeren in technologische innovaties, geavanceerde processen en 'uitmuntende engineering', om zo een rol van belang te kunnen blijven spelen in de luchtvaart-aftermarket.

Fokker Services en Fokker Techniek, beide voortgekomen uit de 25 jaar geleden failliet gegane vliegtuigbouwer Fokker Aircraft, zullen gezamenlijk worden geleid door de ervaren directieleden Roland van Dijk en Menzo van der Beek. De bedrijven bezitten vestigingen in Nederland, Singapore en de VS.

Panta Holdings, eigendom van Jaap Rosen Jacobson, was eerder eigenaar van onder meer VLM Airlines. Ook probeerde het bedrijf onder de naam Rekkof de productie van de Fokker 100 nieuw leven in te blazen. Die naam is later omgedoopt tot Netherlands Aircraft Company, en bestaat in die hoedanigheid nog steeds.

Daarnaast bezit Panta Holdings een meerderheidsbelang (71,2 procent) in Avcorp Industries, een Canadadese fabrikant en reparateur van vliegtuigcomponenten.

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/18/technologie/panta-holdings-neemt-fokker-services-en-fokker-techniek-over



Ace1

#49
Waar ligt de markt dan wel in een toestel wat transatlantische vluchten kan maken en 250 stoelen heeft.
Als je als vliegtuigbouwer met een toestel komt wat tussen de Boeing 757 en Boeing 767 komt ben je verzekerd van orders van diverse luchtvaartmaatschappijen.

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/nieuw-interieur-voor-boeing-757s-van-american-airlines

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/united-plaatst-veel-meer-stoelen-in-boeing-757

Boeing is al bezig met een nieuw toestel hiervoor.

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/meer-informatie-over-boeing-797-bekend

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/ryanair-ceo-boeing-797-niet-efficient-genoeg

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/boeing-heeft-vertrouwen-in-de-797

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/delta-air-lines-heeft-interesse-in-nieuwe-boeing-797

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/norwegian-zet-zinnen-op-nieuwe-boeing-797

Airbus is bezig met een verlengde versie van de A321 en deze moet ook de A310 gaan vervangen een toestel wat vergelijkbaar was met de Boeing 767.

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/18/technologie/airbus-a321-long-range-vliegt-voor-het-eerst

http://vliegtuigradar24.nl/airbus-test-de-a321-long-range/

En daarnaast bestudeert Airbus of het met een A322 komt.

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/18/technologie/airbus-studeert-op-a322-als-antwoord-op-boeing-797


Ace1

#48
Citaat van: Parera op 20/04/2018 | 15:16 uur
In 2020 zal de F-130 NG door Netherlands Aircraft Company haar eerste vlucht maken, de Nederlandse overheid heeft steun gegeven aan dit project

Toen ik deze topic in maart 2010 startte  was ik overtuigd dat de productie van de Fokker 100 NG binnen 5 jaar zou starten inmiddels is men bezig met het ontwerpen van de Fokker 130 NGen zijn we 8 jaar verder en ik zie het niet meer gebeuren ondanks een toegezegde subsidie van de Nederlandse regering van €20 miljoen.

Toen Fokker met de F70 en F100 kwam was er in de markt van de toestellen van 70/100 stoelen  geen concurrent, inmiddels is dat niet meer zo. Embraer  heeft de 170/175 en de 190/195, Bomdardier  heeft de C-Series. Sukhoi is bezig met de Superjet 100.  Boeing heeft een belang in de 170/175 en de 190/195 van  Embraer en is gestopt met de Boeing 717, Airbus heeft een belang in de C -Series van Bomdardier en is gestopt met de Airbus A318/A319.  Het Japanse Kawasaki had ook plannen voor een stoel van 100 stoelen en kon de techniek van de Kawasaki P-1 daarvoor gebruiken maar men is daar mee gestopt. De Chinezen zijn bezig met de Comac C919.


https://www.rtlnieuws.nl/nederland/gedroomde-fokker-bouwer-slaags-met-eerste-klant


Jooop

Ik weet dat Fokker in 2011 alles op stop heeft gezet, maar dit is actueel. Een Turkse collega heeft mij dit toe gemaild (met google translate niet erg goed te lezen): http://www.airnewstimes.com/alman-devinden-turkiye-cikarmasi-26008-haberi.html

Volgens hem zijn de Turken van plan om een regionaal toestel te bouwen en zien ze wel wat in het project van Fokker, onderhandelingen met de Braziliaanse Embraer en Canadese Bombardier zijn vastgelopen, onderhandelingen met Fokker en Antonov uit Oekraïne gaan nog door. Volgens de berichten is Fokker nu favoriet, maar ze zijn nu ook gesprekken met Dorniër begonnen

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Flyguy op 16/12/2013 | 19:42 uur
Om te laten zien dat ik toch van fokker hou:


Ik zou het fantastisch vinden als Fokker een nieuw leven zou worden ingeblazen en weer levensvatbaar en autonoom vliegtuigen zou ontwikkelen en bouwen.

Helaas zie ik het niet meer gebeuren  en zal Fokker hopelijk blijven bestaan als innovatieve ontwikkelaar en producent van vliegtuig- en ruimtevaart (onder)delen met het bijbehorende service en onderhoud.

Flyguy

Om te laten zien dat ik toch van fokker hou:


Oef, wat een prachtige jaren '50 lijnen.


voorloper van de DC/MD serie (zijn tijd ver vooruit)


Tsja, het plaatje spreekt voor zich. Heel erg jammer dat er niets van gekomen is.


Zou ook mooi geweest zijn, een fokker op een echte flattop.

:big-smile:

Er zijn zo veel goede ideeën geweest, slechts een paar zijn uitgevoerd, maar die allen waren een groot succes... op technisch gebied dan hè.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 16/12/2013 | 19:13 uur
Klopt. Naar mijn weten heeft rekkof de rechten en wilde graag dat fokker mee ging doen.

zie antwoord 36

Flyguy

#43
Er komt nooit meer een nieuwe versie van de F100 en/of varianten en er komt hoogstwaarschijnlijk nooit meer een nieuwe fokker. Ik durf zelfs te wedden dat er de komende 50-70 jaar er geen nieuw Nederlands productie vliegtuig (of een andere vliegmachine) meer zal komen. De markt is te vol.

Ik adviseerde ooit een kleine luchtvaartmaatschappij bij een, voor hun, aanzienlijke bestelling van nieuwe regionale toestellen voor in het Caribisch gebied (o.a. de F100 en de F50 werden beoogd) en daarbij ben ik tot de conclusie gekomen dat Fokker en de Nederlandse luchtvaartindustrie niet meer op topniveau vliegtuigen leverden. Fokker was toen al jaren aan het afbrokkelen.

Daarbij is Rekkof een faalorganisatie van de eerste orde.