Opvolging Alkmaar klasse

Gestart door Harald, 30/10/2014 | 10:19 uur

Lex

Citaat van: Huzaar1 op 31/08/2023 | 18:58 uurIs voor ons ook een van de minst interessante/sexy aanbestedingen die er zijn.
Wat is dan de minst interessante/sexy?

Dus daar waar Frankrijk betrokken raakt/is, geen noodzaak tot nadere vermelding?

Huzaar1

Is voor ons ook een van de minst interessante/sexy aanbestedingen die er zijn.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lex

Citaat van: Harald op 31/08/2023 | 10:23 uurFrance Joins Belgian-Dutch Minehunter Program
Opvallend dat NL-MINDEF (nog) geen bericht hieromtrent heeft gepubliceerd.


Harald

France Joins Belgian-Dutch Minehunter Program


French Armed Forces Minister Sebastien Lecornu poses with his Belgian and Dutch colleagues, Ludivine Dedonder (C) and Kajsa Ollongren (R), who announced that France will join the Belgian-Dutch joint minehunter program. The photograph was taken in Toledo, Spain, where they are attending an informal meeting of EU defense ministers.

France has joined the Belgian-Dutch minehunter program, the Belgian and Dutch defense ministers announced on their Twitter/X accounts on Wednesday morning from Toledo, Spain, where EU defense ministers are holding an informal meeting.

French Armed Forces Minister Sebastien Lecornu, who posed with his two colleagues for a photograph they used in their announcements, has not yet reacted, and nothing has been posted on the subject on his ministry's website.

"France is joining the Belgian-Dutch anti-mine naval development program. Welcome! Cooperation in this domain remains crucial to guarantee safe shipping routes and more European strategic autonomy. Our operational cooperation and interoperability will benefit from it," Belgian Defense Minister Ludivine Dedonder tweeted from Toledo.

This development is not totally unexpected, as France announced in October 2022 that it would join the program, with an initial order due this year.

The three countries' navies presently operate the same minehunters, built in the 1980s under the Tripartite Minehunter program. While Belgium and the Netherlands jointly launched a replacement progam, France had not yet committed to the replacement of its own Tripartite ships, known as the Eridan-class.

"Today, France signed to join the Dutch-Belgian project to replace our mine countermeasures vessels. The joint development of these innovative ships is an example for the future of European defence cooperation. The war in Ukraine underlines the importance of this maritime capability," Dutch Defense Minister Ollongren tweeted.

The Belgian-Dutch program is managed by Belgium Naval & Robotics - a joint venture between two French companies, Naval Group and ECA Group – which was awarded a contract in 2019 to build twelve minehunters and their drone systems for the Belgian and Royal Netherlands Navies. The program will run for over 10 years.

Six ships will be delivered to the Belgian Navy and six to the Royal Netherlands Navy with a first delivery scheduled for 2024.  They will be equipped with complete drone systems supplied by ECA Group containing a total of more than eighty underwater, surface and aerial drones entirely dedicated to mine countermeasures operations. It is not yet known how many ships France will procure.

https://www.defense-aerospace.com/france-joins-belgian-dutch-minehunter-program-ministers/

Parera

#2373
Via COMMIT

⚓️ De bouw van het toekomstige mijnenbestrijdingsvaartuig Zr.Ms. Scheveningen is begonnen!

Vandaag werd in de Roemeense stad Giurgiu de kiel van het schip officieel gelegd. Dat gebeurde door middel van een ceremonie waarbij een munt in de kiel werd gelast. Zr.Ms. Scheveningen is het vierde schip in de reeks van de in totaal twaalf schepen die voor de Belgische en Nederlandse marine worden gebouwd en geleverd zullen worden in de periode 2025 en 2030.

Wat volgt hierna? De komende periode staat in het teken van het bouwen van het casco. Vervolgens worden de grote componenten zoals motoren geplaatst en worden vele kilometers leidingen en kabels aangelegd. Als laatste volgt het afmonteren en krijgt het schip de verflaag, wat in Frankrijk zal gebeuren. Na het in bedrijfstellen van alle systemen volgt er een proefvaart waarna het schip officieel wordt overgedragen.

Ook zo levert Commando Materieel en IT het beste materieel voor de krijgsmacht.






StrataNL

Citaat van: Parera op 02/05/2023 | 10:18 uur
Er zit wel een dunne grondlaag op, maar als je kijkt naar bijvoorbeeld het CSS dan gebruikt men daar wel een andere kleur menie voor de opbouw of een extra beschermende laag (het grijs/gele deel). Je zou denken dat de Franse ook zodra ze een module gebouwd hebben deze gelijk in de verf zetten zoals Damen dat veelal wel doet. Het staal kan wel buiten blijven, maar hoe eerder er verf opzit hoe beter het is voor de preventie van roest natuurlijk.
In NL is het de laatste jaren meer en meer gebruikelijk om secties zo snel mogelijk in de primer te zetten ja, om meerdere redenen. Maar echt noodzakelijk zou ik het niet noemen.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

#2371
Citaat van: StrataNL op 01/05/2023 | 13:35 uur
Het grootste deel wat je op de foto ziet is niet onbehandeld, is gemenied staal. Menie is corrosiewerende grondverf wat je direct kunt lassen, zo wordt het geleverd vanaf de fabriek. Op de foto zie je wel een paar plekken waar blank staal is gebruikt en een paar plekken waar geslepen en gelast is, daar zie je dan ook roest ontstaan, maar over het algemeen kan dat prima een paar maanden buiten zijn hoor.

Er zit wel een dunne grondlaag op, maar als je kijkt naar bijvoorbeeld het CSS dan gebruikt men daar wel een andere kleur menie voor de opbouw of een extra beschermende laag (het grijs/gele deel). Je zou denken dat de Franse ook zodra ze een module gebouwd hebben deze gelijk in de verf zetten zoals Damen dat veelal wel doet. Het staal kan wel buiten blijven, maar hoe eerder er verf opzit hoe beter het is voor de preventie van roest natuurlijk.


StrataNL

Citaat van: Parera op 01/05/2023 | 12:35 uur
Nee, dat hebben alle schepen. Hieronder foto's van onze LCF en OPV's waar het ook te zien is. Ik maak me meer zorgen om het niet geschilderde staal, dit is al ruim 2 maanden onbehandeld in weer en wind. Dit zorgt er voor dat het staal toch sneller gaat roesten. Zoals ik vaker gezegd heb, ik heb mijn twijfels over de bouw kwaliteit van deze schepen. Vergeet niet dit is het eerste schip dat nog in Frankrijk gebouwd word, de schepen hierna worden gebouwd in Roemenie op een werf met geen marine bouw historie.
Het grootste deel wat je op de foto ziet is niet onbehandeld, is gemenied staal. Menie is corrosiewerende grondverf wat je direct kunt lassen, zo wordt het geleverd vanaf de fabriek. Op de foto zie je wel een paar plekken waar blank staal is gebruikt en een paar plekken waar geslepen en gelast is, daar zie je dan ook roest ontstaan, maar over het algemeen kan dat prima een paar maanden buiten zijn hoor.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

#2369
Citaat van: Huzaar1 op 01/05/2023 | 12:31 uur
Worden die deuken in dat plaatwerk aan de zijkant er later uitgehaald?

Nee, dat hebben alle schepen. Hieronder foto's van onze LCF en OPV's waar het ook te zien is. Ik maak me meer zorgen om het niet geschilderde staal, dit is al ruim 2 maanden onbehandeld in weer en wind. Dit zorgt er voor dat het staal toch sneller gaat roesten. Zoals ik vaker gezegd heb, ik heb mijn twijfels over de bouw kwaliteit van deze schepen. Vergeet niet dit is het eerste schip dat nog in Frankrijk gebouwd word, de schepen hierna worden gebouwd in Roemenie op een werf met geen marine bouw historie.




Huzaar1

Worden die deuken in dat plaatwerk aan de zijkant er later uitgehaald?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

De toekomstige BNS Oostende met aan de rechter kant de Franse mijnenjager Sagittaire M650. Wat een verschil die twee schepen :omg:

https://twitter.com/3dMachaon/status/1652789512836186112/photo/1

Parera

Citaat van: Thomasen op 31/03/2023 | 19:29 uur
Die Geosea is best handig gebleken. Dus niet uit te sluiten dat er een dergelijke capaciteit blijft.
Maar in principe is het zo dat bij het instromen van de nieuwe schepen de Geosea losgelaten wordt.

Dat is waar maar ik zou een of twee (met de Belgen) van dit soort schepen toch wel welkom heten. Het zijn niet de duurste en ook goed te bemensen schepen die veel mogelijkheden bieden.

Parera

#2365
Citaat van: Mourning op 30/03/2023 | 11:20 uur
Mwah... ik vind die nieuwe schepen wel wat hebben.

Ben benieuwd hoe ze het gaan doen.

Ik hoop dat ze er op korte termijn een extra taak aan gaan toevoegen : bescherming van de noordzee bodem tegen allerlei dreigingen (inspectie van de onderwater infrastructuur). Dit kan samen met nieuwe onderdelen voor de toolbox & onbemande sensoren die (semi) permanent geplaatst zijn. Samen met de MV Geosea kunnen we dat met onze 12 MCMV's wel aan, op de lange termijn zal er wel een eigen schip voor moeten komen (vGeosea).

https://www.navalnews.com/naval-news/2023/03/video-naval-group-launches-the-first-mcm-mothership-for-the-belgian-navy/

Mourning

Mwah... ik vind die nieuwe schepen wel wat hebben.

Ben benieuwd hoe ze het gaan doen.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Stoonbrace

Citaat van: Harald op 30/03/2023 | 09:34 uur
zou dat een criteria zijn ?  ;)

het schijnt dat duct tape tegenwoordig ook goed te gebruiken is bij boten bouwen...  :big-smile:  (just kidding)

https://www.youtube.com/watch?v=kLKfRtXgo88

VLS erop en gaan.