Hemd mag uit de broek bij marine

Gestart door A.J., 16/07/2011 | 09:30 uur

Admiral Halsey

#50
Het BT mag volgens sommigen wel een hobbezak zijn, maar werkkleding moet wel ruim zitten voor een optimale bewegingsvrijheid en draagcomfort. En velen noemen de donkerblauwe BT-jas die eigenlijk de marineversie van de GVT-M93 basisjas is, een overhemd of zelfs een blouse. Zijn deze laatste twee termen wel juiste benamingen voor de BT-basisjas?

En vaal geworden BT-jasjes kun je mooi als pyjama gebruiken of eventueel verkopen op Marktplaats.

Marc66

Het is wel heerlijk dat de hemd uit de broek mag, zeker als het warm is  ;D Jammer alleen dat dit in Nederland niet vaak het geval is  :(

MasterChief1971

Citaat van: Kapitein Rob op 16/07/2012 | 20:50 uur
Ik begin door dat wat ik kwalificeer als ongenuanceerd Kmar-gedram van Marc66 bijna sympathie voor de Kmar te krijgen.......

+1
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

Marc66

Ik heb - ook - heel veel sympathie voor de KMar en dat groeit enkel, want er zijn steeds meer DEFENSIE gerichte taken die de KMar - ook - kan uitvoeren. En ik weet zeker dat de KMar dat heel goed kan.

Voor wat betreft tenuecontrole en tandenpoets controle. Ik weet dat er iets als een AMO en EMMV bestaat en dat je je toch echt moest scheren en moest verzorgen. Misschien zat Ros net in die opkomst waarin dat niet hoefde?  :confused:

Er bestond een bedrijf waar verzorging zeer hoog in het vaandel stond en, heel vreemd, iedereen die daar - wilde - werken/werkte klaagde daar niet over. Bij defensie moet er altijd geklaagd worden en moet die ander zich met zichzelf bemoeien! En dan vindt men(?) het vreemd dat over het algemeen de meeste medewerkers het hoofd maar rap de andere kant opdraaien! Makes you wonder  :confused:

KapiteinRob

Ik begin door dat wat ik kwalificeer als ongenuanceerd Kmar-gedram van Marc66 bijna sympathie voor de Kmar te krijgen.......

Ros

#45
Nou in mijn "army" is geen plaats voor GTC'ers....Gediplomeerde Tenue Controleurs. Als er sprake moet zijn dat er gelet moet worden op het tenue is dat in de eerste plaats de verantwoordelijkheid van de militair zelf, de collega's en de direct leidingevende. Daar heb ik geen politie voor nodig. Wat is het volgende....in de vroege ochtend een fuik opzetten om te controleren of de tanden wel goed gepoetst zijn ?.

Werkverschaffing heet zo iets, en als je werk moet zoeken voor mensen moet je alleen de poort willen zoeken....

Marc66

Haha, je hebt gelijk want het effect is dat de automobilist toch echt rustiger gaat rijden. Touche  ;)

Tjeemig, dat is weer een taak erbij voor de KMar  ;D

onderofficier

Citaat van: Marc66 op 16/07/2012 | 20:37 uur
Wanneer de KMar weer eens doelloos over de kazerne rijdt, gaat men over het algemeen rustiger rijden dusssss................,

...............is het niet doelloos    :devil:                 
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Marc66

Juist niet, nu kan de KMar iets nuttigs betekenen voor defensie! De KMar weet zich altijd heel goed te kleden en is getraind in het snel leren of begrijpen(?) van de regelgeving! Wanneer de KMar weer eens doelloos over de kazerne rijdt, gaat men over het algemeen rustiger rijden dusssss................, er is een zeker respect voor de KMar. Gebruiken dat respect! Laat ze naast snelheidscontroleres ook tenue-controles op de kazerne uitvoeren. Wow, heeft de KMar er "zomaar" een potentieel nuttige taak bij, go "girl"  ;D

Ros

Citaat van: Marc66 op 16/07/2012 | 20:24 uur
Niemand wil de gebeten hond zijn en, heeeey, een idee, misschien dat dit een mooie taak voor de KMar kan worden. Letter op het correct dragen van het - correcte - tenue. De KMar loopt er altijd prima bij. Petje af voor deze mensen, zij weten hoe het hoort.

Als di een taak van de KMAR zou worden weet ik het zeker.....opdoeken die handel  :annoyed:

Marc66

Niemand wil de gebeten hond zijn en, heeeey, een idee, misschien dat dit een mooie taak voor de KMar kan worden. Letter op het correct dragen van het - correcte - tenue. De KMar loopt er altijd prima bij. Petje af voor deze mensen, zij weten hoe het hoort.


onderofficier

Je overdrijft een beetje....

Maar het eea moet vanaf alle rangen komen.

Ik heb ooit eens ergens gezeten waarop ik en mijn rangsgenoten door de meerdere verzocht werden (dienstopdracht?) om op de teneuen te letten en waar gerookt werd. Indien eea niet klopten de mensen hierop de wijzen. 

Het verbaasde mij dan ook dat deze meerdere het zelf niet deed.    Toevallig liep ik eens achter hem.....
Bij de volgende werkbespreking hem hierop gewezen toen hij het weer ter sprake bracht.....     

Als je iets verwacht van je mensen moet je het voorbeeld geven.....      Daarnaast is het raar als een officier niets van een situatie zegt en wel door een onderofficier (bijna laagste rang) die in de kielzog volgt.   Ik heb geen zin meer om de gebeten hond te zijn....
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Marc66

Ergens op wijzen is tegenwoordig vragen om problemen. Het zal je wellicht verbazen, maar de aanklager wordt uiteindelijk de gestrafte! Raar maar waar!

Wanneer je overigens iemand wijst dat de baret toch echt op een andere manier op het hoofd geplaatst moet worden en niet zoals enkele doen alsof het een pet is, krijg je een boze blik of een opmerking in de trend van: nou en, boeien?  :'(

onderofficier

Citaat van: Marc66 op 16/07/2012 | 19:51 uur
, een MBV4 maken waarin verteld, uitgelegd, getekend en wordt voorgedaan hoe men de baret hoort te dragen  ;)

Durven we elkaar er niet meer op te wijzen?  Laat maar ik weet het antwoord al....
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

onderofficier

Citaat van: Marc66 op 16/07/2012 | 19:18 uur
maar tegen de tijd dat je zeker twintig tot dertig man in bijna net zoveel soorten van schoeisel ziet lopen gaan de wenkbrauwen wel omhoog  :confused: :confused: :confused:

Ook dat is verklaarbaar.
Er is een periode geweest dat het KPU niet kon leveren  (of dat aan het KPU, defensie of toeleveranciers lag  geen idee)
In die periode mochten militairen die recht hadden op nieuw schoeisel, schoeisel kopen in de civiele maatschappij en doormiddel van df ....
het bedrag terug vragen  (met een maximaal bedrag)

Op zich vind ik dit niet een slecht iets want elke voet is anders  en het KPU heeft daar inprincipe maar één soort schoensel voor.
Wat eigenlijk raar is want een gemiddelde bergsporter / hardloper koopt een schoen wat hem/haar het beste zit  en kijkt eigenlijk niet naar merk. (dat is het beste want er komen nieuwe ontwikkelen die een schoen van een ander merk beter kan zitten)
(de meeste militairen wél; de meeste willen enkel en alleen meindl.......)  

Zal het de gemiddelde burger opvallen wat voor (hoge) schoen een militair aan heeft?
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.