Zr.Ms. Rotterdam naar West Afrika

Gestart door Lex, 14/07/2013 | 17:42 uur

Poleme

Citaat van: Kapitein Rob op 15/07/2013 | 20:13 uur
Lees ik hier een vrije vertaling van de ooit door mij voorgestelde optie om piraterij te lijf te gaan met helikopter dragend moederschip met wat cutters in het gebied eromheen?
Een fregat heeft met haar radars en diverse camera's slechts een waarneming horizon van 20 tot 32 kilometer.  Natuurlijk is er de boord heli, maar die is niet altijd inzetbaar.  Dus heb ik naar een moederschip gekeken zoals bijvoorbeeld de RDAM in combinatie met kleinere schepen.

Eerst ging ik kijken naar een kleine vloot zelfstandig opererende schepen vergelijkbaar met de M.V. Brigitte Bardot van de Sea Shephards! Een 42 ton metend, 34,9 meter lang trimaran schip, 2 x 500 pk = 1.000 pk; kruissnelheid 22 knopen (40,7 km/u); maximum snelheid = 27 knopen (50km/u); bereik = 3.500 zeemijlen (6.482 km); 12 - 16 koppen.
Dit schip kan in een gebied zo groot als de Noordzee zelfstandig opereren.  Maar wat als het piraten heeft gearresteerd?   Dit schip heeft geen ruimte tot zeer weinig ruimte om deze piraten fatsoenlijk plaats te bieden voor de terug reis naar de thuis haven.
Dan zou men kunnen gaan voor de Stan Patrol 5009.  Een ca. 250 ton metend schip; 50 meter lang; 4x 1.450 pk = 5.800 pk; kruissnelheid 23 knopen (42,6 km/u); maximum snelheid = 35 knopen (65 km/u); bereik = ca. 3.000 zeemijlen (5.556 km) bij ca. 15 knopen; 18 - 24 koppen.  Deze heeft een 7,5 m. lange RHIB voor boardings en kan wel extra opstappers kwijt.  En kan ook in een gebied zo groot als de Noordzee zelfstandig opereren.
Maar de Somalische kustlijn is maar liefst 3.000 kilometer lang.  En daarnaast zal een Stan patrol 5009 te groot en te duur zijn voor veel West-Afrikaanse landen.   Dan kom je uit op een patrouilleschip van 35 meter lang, bijvoorbeeld de Stan Patrol 3507.  Maximum snelheid van 30 knopen / 55 km/u;  bereik 1.500 zeemijlen bij 12 knopen - 1.000 zeemijlen bij dynamischer vaart;  vaar duur = 6 dagen; 14 koppen.  Deze heeft ook een 7,5 meter RHIB aan boord.

Een heli dragend moederschip kan dan als varend hoofdkwartier zorgen voor over de horizon surveillance, communicatie, command & control m.b.v. boordheli; logistieke ondersteuning patrouille schepen; varende rechtszaal en gevangenis voor zeerovers.
Zodoende kan je een veel groter gebied bestrijken.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Elzenga

#16
Citaat van: Lex op 15/07/2013 | 20:51 uur
Waarom zou dat niet kunnen? Voorraden kunnen langszij liggend worden overgegeven (mijnendienst methode); vwb brandstof afgifte zal wellicht een aangepaste slang en druk noodzaak zijn.
Dan lijkt me een mix met (Kustwacht) OPVs en genoemde patrouilleschepen een betere opzet. Een LPD zie ik dan liever met zelf meegenomen patrouillevaartuigen ergens zo'n opzet leveren..

Ace1

#15
Citaat van: Lex op 15/07/2013 | 20:51 uur
Waarom zou dat niet kunnen? Voorraden kunnen langszij liggend worden overgegeven (mijnendienst methode); vwb brandstof afgifte zal wellicht een aangepaste slang en druk noodzaak zijn.

De  CANTERBURY van Nieuw Zeeland kan vaartuigen van de Nieuw-Zeelandse Marine tot 85 meter een BOZ geven.

Lex

Citaat van: Poleme op 15/07/2013 | 20:01 uur
Ik benieuwd of de RDAM ook als (bevoorradend) moederschip kan fungeren voor in West Afrika aanwezige Stan Patrol 3507's.
Waarom zou dat niet kunnen? Voorraden kunnen langszij liggend worden overgegeven (mijnendienst methode); vwb brandstof afgifte zal wellicht een aangepaste slang en druk noodzaak zijn.

KapiteinRob

Citaat van: Poleme op 15/07/2013 | 20:01 uur
Ik benieuwd of de RDAM ook als (bevoorradend) moederschip kan fungeren voor in West Afrika aanwezige Stan Patrol 3507's.

Lees ik hier een vrije vertaling van de ooit door mij voorgestelde optie om piraterij te lijf te gaan met helikopterdragend moederschip met wat cutters in het gebied eromheen?

Poleme

Ik benieuwd of de RDAM ook als (bevoorradend) moederschip kan fungeren voor in West Afrika aanwezige Stan Patrol 3507's.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Lex

Gezien de flinke toename aan piraterij in delen van West-Afrika ben ik benieuwd of RDAM een zelfde uitbreiding aan bemanning en materieel krijgt welke JWIT ook heeft gekregen.

Ace1

Citaat van: Lex op 14/07/2013 | 21:45 uur
Waar leg jij de link naar APS?

Gaat toch ongeveer dezelfde soort missie worden of ben ik daar abuis in, zou eerlijk gezegd niet weten hoeveel dat deze missie afwijkt van de missie die Johan de Witt daar eerder deed als Africa Partnership Station?

Lex

Citaat van: Ace1 op 14/07/2013 | 21:27 uur
Africa Partnership Station  is een mooie missie en bovendien is Johan de Witt al eerder in die wateren geweest.
Waar leg jij de link naar APS?

Ace1


Ace1

Africa Partnership Station  is een mooie missie en bovendien is Johan de Witt al eerder in die wateren geweest.

http://www.defensieforum.nl/Forum/marine_naar_%E2%80%98africa_partnership_station%E2%80%99-t17120.90.html

yelloow

Schepen moeten varen, en dit lijkt me een uitstekend middel om het gebied beter te leren kennen.

KapiteinRob

Citaat van: Poleme op 14/07/2013 | 20:24 uur
Kom op zeg, de US Navy doet precies hetzelfde, die zetten voor zulke missies ook bij voorkeur een LPD in, in plaats van een fregat.
Het dok wordt dan gebruikt door boten van de lokale kustwacht.  En hun bemanningen krijgen dan extra opleidingen in Maritime Security Operations van de US Navy.

Ik reageerde dan ook niet op het feit dat hier een LPD wordt ingezet, maar op Elzenga z'n refereren naar de komende visie van Hennis....

Poleme

Kom op zeg, de US Navy doet precies hetzelfde, die zetten voor zulke missies ook bij voorkeur een LPD in, in plaats van een fregat.
Het dok wordt dan gebruikt door boten van de lokale kustwacht.  En hun bemanningen krijgen dan extra opleidingen in Maritime Security Operations van de US Navy.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

KapiteinRob

Meer 3D-blabla, nog minder gevechtskracht nodig. Kunnen we weer wat fregatten wegdoen voor donkergrijze platformen of lichtgrijze badkuipjes. Zolang het werk voor de vriendjes in Vlissingen en Hengelo oplevert....

Elzenga

Benieuwd hoe dit ingepast wordt in de nieuwe visie...

Lex

Marine wordt nu ook aan andere zijde van het continent actief

Rotterdam naar West Afrika

Arie Booy
a.booy@hdcmedia.nl

Den Helder – Er wordt al geruime tijd stilletjes achter de schermen aan gewerkt, maar dit najaar gaat het daadwerkelijk gebeuren. De marine stuurt Zr.Ms. Rotterdam op missie naar West-Afrika. Oorlogsschepen van de Koninklijke Marine zijn dan voor het eerst voor langere tijd aan beide zijden van 'het donkere continent' actief.
In die periode zwaait aan de oostzijde namelijk commandeur Peter Lenselink de scepter over de antipiraterijmissie van de EU in de Indische Oceaan en aan de westkant ligt de Rotterdam om uitvoering te geven aan het betrekkelijk nieuwe internationale beleid van de drie D's. Dat staat voor Defensie, Diplomatie en Democratie.
,,De diplomatie die onze schepen bedrijven is bij het publiek minder bekend", legde vice-admiraal Matthieu Borsboom onlangs uit aan de leden van de belangenvereniging van marineofficieren. ,,Dat doen we in Oost-Afrika door gesprekken met regionale belanghebbenden. Zo komen we tot verbeteringen in de leefomgeving die de voedingsbodem voor piraterij wegnemen."

Kustwacht

Ook aan de westkust van Afrika steekt piraterij  echter de kop op. Twee jaar geleden werd al gesignaleerd dat een gebrek aan toezicht door een Afrikaanse vorm van kustwacht daar debet aan is. Een schip als de Rotterdam met zijn eigen haven aan boord kan als platform dienen om de regio te helpen bij de opleiding van een eigen kustwacht. In de Somalische regio zijn goede ervaringen opgedaan voor wat betreft medische hulp aan de arme bevolking. Landingsboten gingen vanaf de Rotterdam naar de kust en haalden daar patiënten op die in het hospitaal aan boord behandeld werden. Zo hoefde de marine niet echt aan land te gaan.
Voor de kust van Nigeria, Senegal, Liberia of Ivoorkust zijn dit soort acties ook mogelijk. Borsboom: ,,Het gaat er om problemen in de kiem te smoren. Daar zal Zr.Ms. Rotterdam dit najaar een bijdrage aan leveren. Ook zal het schip zich toeleggen op hulpverlening aan de gewone burger, door medische spreekuren te houden. Dit maakt tevens deel uit van de genoemde diplomatie. De term 'veiligheid  vanuit zee' uit ons missiestatement gaat dus verder dan alleen met een landingsvaartuig tussen schip en strand opereren."
Komende zondag vaart Zr.Ms. Johan de Witt, het andere landing platformdock van de marine, uit naar de Hoorn van Afrika. Het schip zal daar vier maanden als stafschip van het internationale EU vlootverband tegen piraterij dienen.

Noord Hollands Dagblad, 12 juli 2013