Het Combat Support Ship (CSS)

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 06/06/2015 | 14:10 uur

Micheltje

Citaat van: Parera op 18/11/2017 | 15:03 uur
Volgens https://twitter.com/frank_koudijs heeft de minister op BNR radio gesproken over de inhuur van schepen.

Dit kan natuurlijk een tijdelijke oplossing zijn tot het tweede schip in gebruik genomen word, maar als dit de permanente oplossing is mogen we dat geen oplossing noemen maar gewoon een aanfluiting.

Er staat nergens over inhuur schepen wel over vliegtuigen.

Overal word er gesproken over verwerving van deze capaciteit

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 18/11/2017 | 15:03 uur
Volgens https://twitter.com/frank_koudijs heeft de minister op BNR radio gesproken over de inhuur van schepen.

Dit kan natuurlijk een tijdelijke oplossing zijn tot het tweede schip in gebruik genomen word, maar als dit de permanente oplossing is mogen we dat geen oplossing noemen maar gewoon een aanfluiting.

Is toch voor inhuur extra C17 capaciteit.... of heb ik wat gemist?

Parera

Volgens https://twitter.com/frank_koudijs heeft de minister op BNR radio gesproken over de inhuur van schepen.

Dit kan natuurlijk een tijdelijke oplossing zijn tot het tweede schip in gebruik genomen word, maar als dit de permanente oplossing is mogen we dat geen oplossing noemen maar gewoon een aanfluiting.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 18/11/2017 | 00:00 uur
Een (relatief) simpele bevoorrader kost niet de hoofprijs, daarnaast duurt het wel even voordat deze operationeel is afgeleverd.

Gaat het een tweede JSS worden? nee waarschijnlijk niet anders had er wel gestaan een tweede JSS en niet Combat Support Ship (CSS).
Er was tentijde van de verkoop van het JSS spraken van een kleinere tanker van wat ik herinner +/- 100 miljoen euro.

De bouw zal als men er vaart achter zet kunnen beginnen ergens in 2019 met een bouwtijd van +/- 4 jaar kan het schip tegen 2023 in gebruik genomen worden.
Het zou betekenen dat Damen wel de komende jaren voldoende werk heeft vanaf 2019 tot ruim in de jaren 30 en mogelijk begin jaren 40, indien alle komende opdrachten aan Damen gegund gaan worden ( CSS, vMFF, vMCM, vOZB, vLPD1, vLCF en vLPD2) 

Lex

Citaat van: Thomasen op 17/11/2017 | 23:52 uur
Ben wel een beetje verbaasd dat hier geld voor is, terwijl de F35 de ruimte voor de fregatten en ambv's nog wel inneemt.
Ja, het is wellicht wat prematuur. Het is te hopen dat aankomende week er meer duidelijkheid geschapen zal worden.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#313
Citaat van: Thomasen op 17/11/2017 | 23:52 uur
Ben wel een beetje verbaasd dat hier geld voor is, terwijl de F35 de ruimte voor de fregatten en ambv's nog wel inneemt.

Een (relatief) simpele bevoorrader kost niet de hoofdprijs, daarnaast duurt het wel even voordat deze operationeel is afgeleverd.

Parera

De kogel is dan eindelijk door de kerk ; er komt een 2e bevoorrader voor de KM.

Nu de vragen wanneer en wat?

Uit de Defensiekrant;
Citaat• Een tweede maritiem ondersteuningsschip (Combat Support Ship).

walter leever

ik vind dit ook wel een mooie tanker,nog een mogelijkheid.  ;)   (USD342 million).

http://www.janes.com/article/66675/new-zealand-discloses-further-details-of-navy-s-new-fleet-tanker

en nog een beetje goedkoper als de "Berlins"/Type 702;


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 05/11/2017 | 20:47 uur
Niks delen. Dit is iets waarvan de kern iig in totaal eigen beheer en controle moet zijn.

Mee eens daarnaast, een extra tanker kost ook niet de hoofdprijs.

Parera

Citaat van: Reinier op 05/11/2017 | 20:32 uur
Tja...lijkt mij België niet de juiste partij. Waarom zouden zij vaardagen willen hebben met een tanker als je 2 fregatten hebt?
Die gaan niet op eskader reis naar de Oost of de West.

Als een Belgisch fregat bunkert bij een bevoorrader, dan krijgt België gewoon een rekening voor de geleverde diensten.

Een EU-NAVO pool met bevoorraders zou wel een idee zijn, net zoals we doen met de AWACS. Iedereen betaalt mee en profiteert er van.
België kan de vaardagen gebruiken bijvoorbeeld voor missies in Afrika die op dit moment door de Godetia worden uitgevoerd, dit richt zich dan voornamelijk op de humanitaire hulp kant.
Transport van (hulp)goederen en de medische kant van het schip. Daarnaast kan België door het inkopen van vaardagen op een tanker bijvoorbeeld een bijdrage leveren aan operaties zoals atalanta of de Standing NATO Maritime Group.

Huzaar1

Niks delen. Dit is iets waarvan de kern iig in totaal eigen beheer en controle moet zijn.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Reinier

Citaat van: Parera op 05/11/2017 | 16:12 uur
Delen is dat men meebetaald aan het operationeel houden van het schip en je inruil daarvoor vaardagen inkoopt.
Tja...lijkt mij België niet de juiste partij. Waarom zouden zij vaardagen willen hebben met een tanker als je 2 fregatten hebt?
Die gaan niet op eskader reis naar de Oost of de West.

Als een Belgisch fregat bunkert bij een bevoorrader, dan krijgt België gewoon een rekening voor de geleverde diensten.

Een EU-NAVO pool met bevoorraders zou wel een idee zijn, net zoals we doen met de AWACS. Iedereen betaalt mee en profiteert er van.

Ace1

Het positieve aan een moderne bevoorrader  is dat deze ook een aantal containers kan vervoeren als je dit vergelijkt met de Amsterdam.
Zodat deze iets meer kan dan alleen bevoorraden.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 05/11/2017 | 16:40 uur
In beide gevallen mee eens!

Zie Damen LSV/R 20.000

Dit is mijn gedachte

- 175 x 25 x 7,6 m
- 24,000 t

- 9000 ton F76
- 1900 ton F44
- 40 containers

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: walter leever op 05/11/2017 | 16:34 uur
Type 702 Berlin AOR (Germany)-$445 million

Ik denk dat er goedkopere mogelijkheden zijn,maar goed. ;)

Sowieso moet er een tanker bijkomen.

In beide gevallen mee eens!

Zie Damen LSV/R 20.000