Internationale ontwikkelingen maritiem

Gestart door Parera, 17/04/2018 | 18:32 uur

Huzaar1

Ik denk dat dergelijke heli operaties wel een rol zullen blijven spelen. De schaal is de vraag, maar met name voor rampen e.d is het wel fijn. Als dat bij andere schepen belegd kan worden is dat prima.

Ik zou het een goed idee vinden wanneer we een Drone carrier ontwikkelen.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lynxian

Citaat van: Huzaar1 op 29/01/2024 | 14:06 uurVerkoop de Doorman aan Ierland! Bouwen we nog een Den Helder erbij en een dedicated grotere heli carrier/drone carrier.
Sowieso een goed idee om dat ding te vervangen voor een 2e AOR. Maar heeft de marine nog een behoefte aan een heli carrier met het nieuwe mariniers raiding concept? Op past het er juist bij doordat naast de kleinere LPXes mariniers ook per heli kunnen worden afgezet?

Drone carrier lijkt me wel een uitkomst; lijkt me een goedkope vervanger voor een (lichte) aircraft carrier. Geen onverstandig asset met onze verre, licht beveiligde eilanden.

Huzaar1

Verkoop de Doorman aan Ierland! Bouwen we nog een Den Helder erbij en een dedicated grotere heli carrier/drone carrier.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

https://marineschepen.nl/nieuws/Eerste-stap-richting-Multi-Role-Vessel-Ierland-gezet-290124.html

Ierland zet stap richting nieuw vlaggenschip; Doorman als voorbeeld


De Ierse Defensie heeft een volgende stap gezet in het proces rondom het verkrijgen van een nieuw Multi Role Vessel. Via een EU-website zijn deze week de eerste aanbestedingsdocumenten gedeeld. Ierland heeft al enkele jaren zijn zinnen gezet op een multifunctioneel schip. Het Nederlandse Joint Support Ship Zr.Ms. Karel Doorman wordt in Ierse media genoemd als voorbeeld. Damen Shipyards is in de race om het Ierse schip te bouwen.

Harald

TKMS And Thales Cooperate In Hellenic Navy Frigate Modernization Program

On January 24, 2024, ThyssenKrupp Marine Systems announced it formed a consortium with Thales for the mid-life upgrade of the Hellenic Navy's MEKO 200HN frigates.

https://www.navalnews.com/naval-news/2024/01/tkms-and-thales-cooperate-in-hellenic-navy-frigate-modernization-program/

Harald

Lockheed Martin to integrate PAC-3 MSE with Aegis and Mk 41 VLS

Lockheed Martin is gearing up for a live-fire test in the coming months, aiming to showcase the integration of a proven U.S. Army air defense missile with the Navy's established combat system for its surface fleet. This ambitious project, reported by Breaking Defense, involves integrating the PAC-3 Missile Segment Enhancement (PAC-3 MSE) with the Aegis Weapon System, potentially bolstering the Navy's air defense capabilities.

https://alert5.com/2024/01/25/lockheed-martin-to-integrate-pac-3-mse-with-aegis-and-mk-41-vls/#more-98596

Parera

Citaat van: Thomasen op 24/01/2024 | 06:23 uurType26, F110 en FREMM draaien toch allemaal Aegis? Al is dat volgens mij nog geen eis?
En hoewel ze echt veel geld hebben, is omvang bemanning wel een ding.

Voor zover we weten is dat nog geen eis nee, maar het officiële plan moet ook nog naar buiten komen. Het zou niet gek zijn dat men verder gaat met het AEGIS systeem. Daar in tegen was dit hun eerste AEGIS klasse en dan ook nog uitgerust met de verouderde SPY-1, verder is het schip grotendeels ingevuld door Kongsberg.

Volgens mij zijn de Noren ook niet heel tevreden over de Spaanse schepen, natuurlijk is er 1 gezonken door een aanvaring maar ook de rest heeft problemen. Zo is de Otto Sverdrup in Oktober 2023 in de Bjørnafjorden stil gevallen door een defect aan twee generatoren en moest ze naar de haven gesleept worden ter reparatie. Het schip had zelf kunnen varen, maar is uit voorzorg gesleept. Een jaar eerder had de Thor Heyerdahl ook problemen met de voortstuwing.

We zullen nog even moeten afwachten tot er meer info naar buiten komt rondom deze plannen, maar we moeten niet vergeten dat de Noren al eerder genoemd zijn als mogelijk 3e ASWF partner land.

Als je ook kijkt naar de Nansen klasse en het ASWF is dat al qua SEWACO een flinke stap voorwaarts. Het aantal VLS cellen verdubbeld*. Ook kan ik niet terug vinden of de Noren al strike length cellen gebruiken of alleen de variant geschikt voor de ESSM.

Daarnaast is het moderne 76 mm kanon gecombineerd met de RAM een goede CIWS combinatie. Aangevuld door de 40 mm's & de 12,7 mm RCWS's zijn de schepen ook in staat zich te verdedigen tegen oppervlakte doelen of kleine drones. De Noren zullen kiezen voor de protector RCWS i.p.v. de Lionfish omdat deze uit eigen productie komt.

* Behalve bij de Thor Heyerdahl deze is vanaf de bouw uitgerust met 16 VLS cellen.

Kornet43

Citaat van: Parera op 23/01/2024 | 21:48 uurEven een klein overzichtje van de verschillende opties en de (geschatte) prijzen per schip (in miljoenen).

Type 26 | UK | 8,000 t | €982|  export AUS, CAN
F-110 | SPA | 6,100 t | €860| export geen
ASWF | NLD | 6,400 t | €942| export BE
FREMM ASW | ITA | 6,700 t | €910| export FRA, USA, MAR, EGY


De Spaanse F-110 lijkt dus de goedkoopste te zijn, maar van dit schip is geen export prijs bekend. Dit is ook zo voor de NL/BE ASWF's. De Type 26 & F-110 liggen voor de hand als je kijkt naar de mogelijkheden om AEGIS te behouden. Bij de Type 26 komen er dan wel behoorlijk extra kosten bij als je kijkt naar de export schepen (AUS & CAN) deze betalen tussen de 2,75 & 4 miljard euro per schip maar dat is dan inclusief operationele kosten over de gehele levensduur.

Het ASWF is een van de duurste ontwerpen, maar ik denk ook juist door de kleine gebruikersgroep en omdat de NL/BE industrie niet zo groot is als die van de overige kanshebbers dat de Noren in dit ontwerp nog de meeste eigen eisen kunnen verwerken voor een niet al te hoge meerprijs.
De Noren willen Aegis, dus type 26 is de meest waarschijnlijke optie en geld speelt geen enkele rol voor het steenrijke Noorwegen.

Parera

#2573
Even een klein overzichtje van de verschillende opties en de (geschatte) prijzen per schip (in miljoenen).

Type 26 | UK | 8,000 t | €982|  export AUS, CAN
F-110 | SPA | 6,100 t | €860| export geen
ASWF | NLD | 6,400 t | €942| export BE
FREMM ASW | ITA | 6,700 t | €910| export FRA, USA, MAR, EGY


De Spaanse F-110 lijkt dus de goedkoopste te zijn, maar van dit schip is geen export prijs bekend. Dit is ook zo voor de NL/BE ASWF's. De Type 26 & F-110 liggen voor de hand als je kijkt naar de mogelijkheden om AEGIS te behouden. Bij de Type 26 komen er dan wel behoorlijk extra kosten bij als je kijkt naar de export schepen (AUS & CAN) deze betalen tussen de 2,75 & 4 miljard euro per schip maar dat is dan inclusief operationele kosten over de gehele levensduur.

Het ASWF is een van de duurste ontwerpen, maar ik denk ook juist door de kleine gebruikersgroep en omdat de NL/BE industrie niet zo groot is als die van de overige kanshebbers dat de Noren in dit ontwerp nog de meeste eigen eisen kunnen verwerken voor een niet al te hoge meerprijs.

Huzaar1

Dat is waar. Overheen gelezen, maar belangrijk detail. Dank, je hebt gelijk.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#2571
Citaat van: Huzaar1 op 23/01/2024 | 19:23 uurZe zeggen letterlijk: "we are not going to build alone."

Als ze een bestaand product hadden gewild hadden ze dat heel anders geformuleerd.


Dit is wat er staat

"I think a partnership is essential: we will not build a frigate alone."

Het gaat er dus om dat ze willen samenwerken en niet zelf een ontwerp willen bouwen.

In acquisition and build terms, the admiral continued, the aim will most likely be to "jump into a production line and end up with the same ship that navy is building". The intent will be to develop a frigate as close to 100% identical as possible with the partner's platform, he said.

Volgens mij is het vrij duidelijk en wil men in een project stappen dat op de productie lijn is en een zo veel mogelijk identiek schip in de haven hebben liggen als de partner(s). Daarom denk ik echt dat het ASWF een ideaal project is voor de Noren om in te stappen:
- Het ontwerp is klaar
- De kosten zijn bekend
- De capaciteiten zijn bekend, indien nodig kunnen deze worden aangepast naar Noorse wens (tegen meer prijs)

In theorie kan men ook de (module) productie verplaatsen naar een andere Damen werf verplaatsen om zo de schepen sneller te produceren en/of de afbouw te laten plaatsvinden in Noorwegen zelf met hulp van de Noorse defensie industrie.

Huzaar1

Citaat van: Kornet43 op 23/01/2024 | 18:33 uurDe Noren gaan van de plank kopen, met wat specifieke wensen, ik denk bij de Britten. Waarschijnlijk Type 26 of Type 31/32

Ze zeggen letterlijk: "we are not going to build alone."

Als ze een bestaand product hadden gewild hadden ze dat heel anders geformuleerd.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#2569
Citaat van: Harald op 23/01/2024 | 18:19 uurDat weet ik zo niet, ik lees hier ook van de plank kopen


Dat is ook hoe ik het lees.

In 2024 komt men met een planning voor de vervanging van de belangrijkste oppervlakte schepen. Dan zullen de fregatten vanaf 2030 vervangen gaan worden door 6 mogelijk 7 nieuwe schepen vanuit een op dat moment in productie zijnde ontwerp.

Het eerste ASWF word in 2029 geleverd en dit loopt door tot 2032 met een snelheid van 1 a 2 fregatten per jaar als ik het goed begrepen heb. Dit zou betekenen dat de Noorse fregatten geleverd kunnen worden tussen 2032 en 2037.

Citaat van: Kornet43 op 23/01/2024 | 18:33 uurDe Noren gaan van de plank kopen, met wat specifieke wensen, ik denk bij de Britten. Waarschijnlijk Type 26 of Type 31/32

Type 26? Nooit, dit is een veel te duur ontwerp en complex voor de Noren.
Type 31, dat is weer niet specifiek ASW rol schip.

Als we gaan kijken zijn er 3 opties:
- F-110 vanuit Spanje
- ASWF vanuit NL
- FDI vanuit Frankrijk

FDI is niet 100% ASW schip, maar wel meer binnen het Noorse budget dan de Type 26.

Kornet43

De Noren gaan van de plank kopen, met wat specifieke wensen, ik denk bij de Britten. Waarschijnlijk Type 26 of Type 31/32

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 23/01/2024 | 17:30 uurIk lees toch wel dat ze zelf aan het ontwerpen willen gaan, met een partner. Maar wie weet.

Dat weet ik zo niet, ik lees hier ook van de plank kopen

CitaatParticularly, the RNoN does not wish to be the only navy operating that frigate type, Rear Adm Berdal explained. "I think a partnership is essential: we will not build a frigate alone."

In acquisition and build terms, the admiral continued, the aim will most likely be to "jump into a production line and end up with the same ship that navy is building". The intent will be to develop a frigate as close to 100% identical as possible with the partner's platform, he said.