De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

silvester herc

Heel simpel begin met 2 a 3 MPA P8's werk samen met Engeland Noorwegen en in de toekomst met Duitsland scheelt in de opleiding en onderhouds kosten maak er desnoods een gecombineerd squadron van net zoals de Duitsers en de Fransen met de Hercules doen en anders indelen in het 334 squadron die bestaat alleen uit een vip kist dus een MPA/VIP SQ ik noem maar wat waar een wil is is een weg niet lullen maar poetsen!

Harald

Citaat van: Ace1 op 08/07/2023 | 09:29 uurHeeft de MPA van Bombardier Defense & General Dynamics een weaponbay?




This P-6 model was displayed a the IDEX show with underwing weaponry. An option is an underbelly "flex bay" that can carry various weapons and air-droppable rescue kits

https://www.ainonline.com/aviation-news/defense/2023-02-28/pals-global-6500-based-maritime-patroller-emerges

CitaatOne feature not shown on models of the P-6, but much in evidence in more recent CGI images, is a box-like "flex bay" behind the search radar. This is able to carry torpedoes, anti-ship missiles, or SAR kits, and can be augmented by between two and six underwing stores stations.

De PAL P-6 samen met de Bombardier CMMA zijn op basis van G6500.
Eigenlijk het kleinere broertje van de P-8.

Wat ook al eerder aangehaald is, waarschijnlijk is de Bombardier MPA sneller te leveren en ook goedkoper dan de Poseidon. 



https://www.edrmagazine.eu/idex-2023-pal-aerospace-unveiled-p-6-multi-mission-maritime-patrol-aircraft




Flyguy

Citaat van: Thomasen op 08/07/2023 | 11:31 uurNouja, zonder CLSK steun komt er sowieso niks.

Toen de marineflieger haar Sq afstond, zou de ASuW missie naar de Luftwaffe gaan. Die capaciteit zijn ze nu dus kwijt, want was geen prio voor de Luftwaffe.


Ja, en dat is het hele probleem. Onder invloed van de bezuinigingen is ieder domein gemonopoliseerd (behalve het korps) met de nodige gevolgen van dien. De KLu ziet zichzelf voornamelijk als A) herders van het luchtgevecht en, op aanzienlijke afstand, B) ondersteuners van het landdomein.

Het hele maritieme domein is nog steeds 'vies', want de marine doet er zo autistisch over en de Klu heeft er eerlijk gezegd zelf ook weinig trek in. Het is gewoon niet spannend en niet sexy. Een carrier zou dat kunnen veranderen, maar tot die tijd is maritiem niet hip binnen de Klu.

Umbert

Citaat van: Poleme op 08/07/2023 | 12:17 uurEen verkeersvliegtuig heeft 2 dekken.  Het vracht en/of baggage dek biedt volop ruimte voor een wapenruim, sensoren zoals sono boeien, extra peut tanks of eventueel extra koel-, en elektriciteit opwekking capaciteit.
Een zakenjet heeft maar 1 dek, wat ook nog eens veel kleiner is dan bij een verkeersvliegtuig.
Sensoren en wapens moeten buitenboord meegevoerd worden.  Gaat je bereik en vliegduur aanzienlijk inperken.

De MARPATS markt is ook nog eens heel klein.  Een groot deel is tot op heden low-end, zoals turboprop kisten a la C295M en ATR 72MPA.  Het high-end markt segment is te klein voor meerdere aanbieders.
Misschien dat het te chauvinistische Frankrijk toch een eigen product kiest.  Maar het P-8A Poseidon is al ontwikkeld en heeft een flinke plaats in dat kleine markt segment veroverd. 

Gaat Nederland voor 4 MARPATS.  Dan worden die van de plank gekocht.
Maar her oprichting van een Groep Maritieme patrouille Vliegtuigen gaat veel voeten in de aarden hebben.  De complete fysieke infrastructuur is er niet meer.  De Nimby's zullen weer gaan janken.
En zo een eenheid kent een zware intel 'staart'.  Dat kost veel tijd om weer op te bouwen.

Nou gewoon eenzelfde constructie gaan toepassen op Eelde als nu op Eindhoven het geval is daar beheert defensie alles behalve de passagiersterminal, is gezien de huidige problemen over het voortbestaan van Eelde misschien een goedkopere optie. Een groot deel van de infra ligt er al. Maar ook daar gaan we NIMBY gedrag krijgen maar die moeten het maar slikken moet ik ook, lig zelf onder aan/af vliegroute Eindoven/Volkel en straks wellicht "de Peel" maar dat laatste zal denk ook wel meevallen.

Poleme

Een verkeersvliegtuig heeft 2 dekken.  Het vracht en/of baggage dek biedt volop ruimte voor een wapenruim, sensoren zoals sono boeien, extra peut tanks of eventueel extra koel-, en elektriciteit opwekking capaciteit.
Een zakenjet heeft maar 1 dek, wat ook nog eens veel kleiner is dan bij een verkeersvliegtuig.
Sensoren en wapens moeten buitenboord meegevoerd worden.  Gaat je bereik en vliegduur aanzienlijk inperken.

De MARPATS markt is ook nog eens heel klein.  Een groot deel is tot op heden low-end, zoals turboprop kisten a la C295M en ATR 72MPA.  Het high-end markt segment is te klein voor meerdere aanbieders.
Misschien dat het te chauvinistische Frankrijk toch een eigen product kiest.  Maar het P-8A Poseidon is al ontwikkeld en heeft een flinke plaats in dat kleine markt segment veroverd. 

Gaat Nederland voor 4 MARPATS.  Dan worden die van de plank gekocht.
Maar her oprichting van een Groep Maritieme patrouille Vliegtuigen gaat veel voeten in de aarden hebben.  De complete fysieke infrastructuur is er niet meer.  De Nimby's zullen weer gaan janken.
En zo een eenheid kent een zware intel 'staart'.  Dat kost veel tijd om weer op te bouwen.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Parera

#2614
Citaat van: Ace1 op 08/07/2023 | 09:29 uurHeeft de MPA van Bombardier Defense & General Dynamics een weaponbay?



Daar lijkt het wel op ja, zo te zien in totaal 4 wapens in de bay + 4 onder de vleugels. De P-8 heeft er 5 intern + 6 onder de vleugels. De A320 Neo M3 MPA zou een bay krijgen van 8 torpedo's + 2 hardpoints onder de romp.


Citaat van: Ace1 op 08/07/2023 | 10:00 uurDoor getreuzel heeft Boeing nog geen echte concurrent voor de P-8, als de europese landen zoals Frankrijk en Duitsland en Spanje echt hadden samengewerkt dan was er allang een Airbus A320Neo MPA. Airbus hoeft niet het wiel opnieuw uit te vinden men kan gewoon Airbus FITS (Full Integrated Tactical System) wat in de C-295 MPA zit integreren in een A320NEO. Maar de Fransen voorkeur gaat uit naar een Dassault MPA want dat is een 100% Frans product.

En laten we eerlijk zijn een Airbus A320Neo is een beter product dan een Boeing 737NG/Max. Als je kijkt naar het vliegbereik en de performance.


https://www.defensa.com/espana/airbus-a320-patrulla-maritima-opcion-real-para-ejercito-aire


Daar heb je helemaal gelijk in, en ook al zou AB niet kiezen voor haar eigen systeem dan is er binnen Europa genoeg MOTS te koop dat wel geïntegreerd kan worden bijvoorbeeld bij Leonardo of zelfs bij Thales.

Ace1

Citaat van: Parera op 08/07/2023 | 09:07 uurDoor de extreme vraag naar nieuw militair materiaal zitten de meeste productie lijnen vol voor de komende jaren en ook de prijs is flink gestegen van de bekende systemen. De Boeing P-8 productie zit op dit moment tot 2025 vol, dat was al zonder dat Canada voor de P-8 koos.

Dus een volle productie lijn zorgt voor latere levering en als je dan ook nog eens meer betaald voor de A-keuze dan is dat het overwegen waard wat mij betreft. Ik zie natuurlijk het liefste een 4 tot 6 tal P-8 Poseidons op een van onze basissen gestationeerd worden maar als er sneller een net zo goed alternatief geleverd kan worden zeg ik er geen nee tegen. We moeten wel kijken naar de mogelijke samenwerking met andere landen, het moet niet zo zijn dat alleen wij binnen de EU/NAVO dat toestel gaan opereren.

Mijn voorkeur gaat natuurlijk uit naar de P-8 omdat dit de #1 op de markt is in capaciteit en gebruikersgroep maar ook zijn alle wapen systemen die wij (kunnen / gaan) gebruiken hierop al geïntegreerd (Mk54 LWT, AGM-88 AARGM-ER & NSM/JSM).

Door getreuzel heeft Boeing nog geen echte concurrent voor de P-8, als de europese landen zoals Frankrijk en Duitsland en Spanje echt hadden samengewerkt dan was er allang een Airbus A320Neo MPA. Airbus hoeft niet het wiel opnieuw uit te vinden men kan gewoon Airbus FITS (Full Integrated Tactical System) wat in de C-295 MPA zit integreren in een A320NEO. Maar de Fransen voorkeur gaat uit naar een Dassault MPA want dat is een 100% Frans product.

En laten we eerlijk zijn een Airbus A320Neo is een beter product dan een Boeing 737NG/Max. Als je kijkt naar het vliegbereik en de performance.


https://www.defensa.com/espana/airbus-a320-patrulla-maritima-opcion-real-para-ejercito-aire

Ace1

Heeft de MPA van Bombardier Defense & General Dynamics een weaponbay?


Parera

#2611
Ik denk dat we een zelfde aankoop gaan zien als bij de HIMARS en/of C-390M.

Door de extreme vraag naar nieuw militair materiaal zitten de meeste productie lijnen vol voor de komende jaren en ook de prijs is flink gestegen van de bekende systemen. De Boeing P-8 productie zit op dit moment tot 2025 vol, dat was al zonder dat Canada voor de P-8 koos.

Dus een volle productie lijn zorgt voor latere levering en als je dan ook nog eens meer betaald voor de A-keuze dan is dat het overwegen waard wat mij betreft. Ik zie natuurlijk het liefste een 4 tot 6 tal P-8 Poseidons op een van onze basissen gestationeerd worden maar als er sneller een net zo goed alternatief geleverd kan worden zeg ik er geen nee tegen. We moeten wel kijken naar de mogelijke samenwerking met andere landen, het moet niet zo zijn dat alleen wij binnen de EU/NAVO dat toestel gaan opereren.

Op dit moment zijn er gewoon meerdere kandidaten die bekeken worden en welke er dan uiteindelijk een offerte mogen uitbrengen zullen we wel zien als de A-brief gepubliceerd gaat worden.

Mijn voorkeur gaat natuurlijk uit naar de P-8 omdat dit de #1 op de markt is in capaciteit en gebruikersgroep maar ook zijn alle wapen systemen die wij (kunnen / gaan) gebruiken hierop al geïntegreerd (Mk54 LWT, AGM-88 AARGM-ER & NSM/JSM).

Ace1

Er zijn 4 leveranciers die een  Bombardier Global 6000/6500 MPA, kunnen leveren maar volgens de website van Bombardier wordt de Global 6000 niet meer geleverd.
Misschien dat de Globaal 6000 MPA afkomstig is van een voorraad nog niet verkochte Bombardier  Globaal 6000's?

https://businessaircraft.bombardier.com/en/bombardier-virtual-showroom

Kandidaat 1
Bombardier Defense and General Dynamics Mission Systems-Canada

Kandidaat 2
Israel Aerospace Industries (IAI)

Kandidaat 3
PAL Aircraft Services

Kandidaat 4
Saab Swordfish


Master Mack

Als we dan toch lekker bezig zijn 16x Trific Arsenaal/Patrouille schepen. Multi missie je gebruikt ze als arsenaal schip of als Patrouille schip.

Master Mack

Iemand een staatje van de kosten per toestel Saab, Bombardier, Boeing??

Master Mack

Dit zou natuurlijk een goede zaak zijn als we weer een MPA krijgen. Logisch zou zijn 4 Poseidons samen met de Nor, UK en Deu met mogelijk Den ook aanhaken. Maar als de toestellen die Canada misschien van Bombardier koopt een stuk goedkoper zijn en je daar een dubbel aantal van kan kopen en de kustwachtvliegtuigen ook hierdoor laat vervangen dan scheelt dat enorm met personeels en life cycli kosten.

Parera

#2605
Volgens dit artikel bekijkt Nederland de mogelijkheden voor de aankoop van 4 MPA's hierbij is de G6500 een mogelijke kandidaat maar ook de P-8 Poseidon, Saab Swordfish (G6000 basis) & A320 MPA behoren tot de opties.

Het aantal dat genoemd word gaat over de P-8 en daarvan zouden we er dan 4 willen aanschaffen.

https://www.key.aero/article/canada-netherlands-eyeing-global-6500-based-maritime-patrol-solution

De luchtmacht van Nieuw-Zeeland heeft in 2018 ook 4 P-8's aangeschaft, hiervoor betaalde ze toen 2,3 miljard USD  dit zou omgerekend naar Euro's en met inflatie meegerekend uitkomen op 2,54 miljard Euro.