De toekomst van NATO

Gestart door Lex, 14/10/2010 | 16:43 uur

Ros

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 29/06/2018 | 13:25 uur
Zomaar een recent twitter berichtje

Nicholas Drummond‏ @nicholadrummond · 13 min.13 minuten geleden 

If the rumour is true and Trump plans to announce the break-up of NATO at the forthcoming summit meeting, it will drop a bombshell on the EU. It will force all member states to re-arm, which is obviously Trump's clear intention. This isn't just about Germany etc but also the UK.

Zoals de meeste acties van Trump.......gebakken lucht, loze dreigementen. Hij overspeelt, zoals vaker, (weer) zijn hand. 

MasterChief1971

Citaat van: Umbert op 29/06/2018 | 14:37 uur
Denk ik ook, want dan zullen ook alle basis/HQ van de VS in het NATO gebied met sluiting worden bedreigd en zullen de vooruitgeschoven magazijnen weg zijn, wat de intel en aanvoer beduidend moeilijker zal maken, dat zal de top van defensie niet zomaar slikken. de gemiddelde amerikaan zal het prachtig vinden, maar de militaire top gruwt bij het idee alleen al.
Om niet te spreken over de B61.
Forward Defense weet je nog?

Sterker: "Why not use them?"
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

Huzaar1

Ik geloof niet dat Trump dit zelf wil, beetje blaffen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Umbert

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 29/06/2018 | 14:01 uur
Ik verwacht het ook zeker niet, daarvoor heeft de VS te grote belangen in Europa maar het wordt vast een interessante top.

Denk ik ook, want dan zullen ook alle basis/HQ van de VS in het NATO gebied met sluiting worden bedreigd en zullen de vooruitgeschoven magazijnen weg zijn, wat de intel en aanvoer beduidend moeilijker zal maken, dat zal de top van defensie niet zomaar slikken. de gemiddelde amerikaan zal het prachtig vinden, maar de militaire top gruwt bij het idee alleen al.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 29/06/2018 | 14:01 uur
Ik verwacht het ook zeker niet, daarvoor heeft de VS te grote belangen in Europa maar het wordt vast een interessante top.

Daarnaast zal de opsplitsing van de NAVO ook kansen creëren voor Rusland, want zonder de NAVO zijn veel landen om Rusland heen zwak en makkelijk te overlopen zonder risico van een grootschalig conflict. En de EU is niet instaat om het zelfstandig op te nemen tegen de Russen op dit moment.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 29/06/2018 | 13:58 uur
Ik verwacht niet dat hij volgende week aan kondigt dat de VS uit de NAVO stapt maar hij zal er zeker mee dreigen en dan afwachten wat de reactie is van de partners.
Eventueel bij een volgende top zal hij dan wel of niet uitstappen, de vraag is of hij het politiek overleeft in de VS zelf om die stap te zetten. En wat er zal gebeuren met de machtsverhoudingen.
De EU is militair gezien niet zo sterk als de VS maar op economisch gebied is de EU sterker dan de VS en zouden we dus ook militair sterker kunnen worden als we dat willen als EU.
Dit zal echter nooit lukken door de haantjes binnen de EU tenzij er 1 orgaan komt waarbij de EU geen samenwerking word maar 1 land. Maar ook dat gaat niet gebeuren.

Ik verwacht het ook zeker niet, daarvoor heeft de VS te grote belangen in Europa maar het wordt vast een interessante top.

Parera

#407
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 29/06/2018 | 13:33 uur
Nicholas Drummond‏ @nicholadrummond · 51 min.51 minuten geleden 

Nicholas Drummond heeft geretweet Edward Green

This is absolutely shocking, if true. It has the potential to create a vacuum that is the equivalent of leaving the door open for someone like Putin to do whatever he wants. It would force all EU member countries to invest in defence immediately.

Ik verwacht niet dat hij volgende week aan kondigt dat de VS uit de NAVO stapt maar hij zal er zeker mee dreigen en dan afwachten wat de reactie is van de partners.
Eventueel bij een volgende top zal hij dan wel of niet uitstappen, de vraag is of hij het politiek overleeft in de VS zelf om die stap te zetten. En wat er zal gebeuren met de machtsverhoudingen.
De EU is militair gezien niet zo sterk als de VS maar op economisch gebied is de EU sterker dan de VS en zouden we dus ook militair sterker kunnen worden als we dat willen als EU.
Dit zal echter nooit lukken door de haantjes binnen de EU tenzij er 1 orgaan komt waarbij de EU geen samenwerking word maar 1 land. Maar ook dat gaat niet gebeuren.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 29/06/2018 | 13:22 uur
Merkel is gezien recente media berichten niet de enige binnen de NAVO.
Nee maar alle regeringsleiders van de NAVO partners hebben een brief ontvangen niet dezelfde brief maar per land een ''tik'' op de vingers waarbij schijnbaar Duitsland de grootste tik heeft gehad van Trump. Op zich logisch want Duitsland is een sterk economisch land met een BBP van 3470 miljard dollar in 2016, daarvan gaven ze ongeveer 1,2% uit aan hun krijgsmacht 41 miljard dollar uit aan hun defensie. Het plan is om in 2025 te stijgen naar 1,5%. Het BBP van Duitsland ligt hoger dan dat van het VK en Frankrijk en die landen zitten (veel) hoger dan wat Duitsland van plan is.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 29/06/2018 | 13:31 uur
Prepare for break-up of Nato, EU leaders are told


Nicholas Drummond‏ @nicholadrummond · 51 min.51 minuten geleden 

Nicholas Drummond heeft geretweet Edward Green

This is absolutely shocking, if true. It has the potential to create a vacuum that is the equivalent of leaving the door open for someone like Putin to do whatever he wants. It would force all EU member countries to invest in defence immediately.


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Helaas achter de betaalmuur, maar een interessante kop, en dit niet in een roddelblad.

Prepare for break-up of Nato, EU leaders are told

Bruno Waterfield, Brussels

June 29 2018, 12:01am, The Times

https://www.thetimes.co.uk/edition/news/prepare-for-break-up-of-nato-eu-leaders-are-told-90z9r72qx?CMP=Sprkr-_-Editorial-_-thetimes-_-Unspecified-_-TWITTER

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Zomaar een recent twitter berichtje

Nicholas Drummond‏ @nicholadrummond · 13 min.13 minuten geleden 

If the rumour is true and Trump plans to announce the break-up of NATO at the forthcoming summit meeting, it will drop a bombshell on the EU. It will force all member states to re-arm, which is obviously Trump's clear intention. This isn't just about Germany etc but also the UK.


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 29/06/2018 | 13:21 uur
Inderdaad dat zal Trump wel blij maken maar ik denk niet dat die extra F-35's prio hebben bij Rutte op dit moment. Ik denk dat als we gewoon beloven sneller dan nu gepland naar die 2% te stijgen dat het ook geen probleem zal zijn. Blijkbaar heeft Merkel de ''zwaarste tik'' gehad van Trump per brief.

Merkel is gezien recente media berichten niet de enige binnen de NAVO.

Parera

Citaat van: Umbert op 29/06/2018 | 13:15 uur
Denk als Rutte slim is dat hij wat extra f35 moet kopen en een BMD shooter, geloof dat Trump aardig blij zal zijn, maar hij zal een duidelijk grotere inspanning qua geld van nederland in het vooruitzicht moeten zetten. iets van boter bij de vis, hij moet niet de pacifist blijven uithangen.
Inderdaad dat zal Trump wel blij maken maar ik denk niet dat die extra F-35's prio hebben bij Rutte op dit moment. Ik denk dat als we gewoon beloven sneller dan nu gepland naar die 2% te stijgen dat het ook geen probleem zal zijn. Blijkbaar heeft Merkel de ''zwaarste tik'' gehad van Trump per brief.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Umbert op 29/06/2018 | 13:15 uur
Denk als Rutte slim is dat hij wat extra f35 moet kopen en een BMD shooter, geloof dat Trump aardig blij zal zijn, maar hij zal een duidelijk grotere inspanning qua geld van nederland in het vooruitzicht moeten zetten.

Beide onderwerpen kan hij redelijk veilig op de agenda zetten, het zou mij immers niets verbazen als zowel extra F35A als SM-3 in de defensienota 2020 zullen worden opgenomen.

Umbert

Citaat van: Harald op 29/06/2018 | 09:04 uur
Heeft Rutte al wat te lezen in het vliegtuig op de heenreis naar de VS..  ;)

Denk als Rutte slim is dat hij wat extra f35 moet kopen en een BMD shooter, geloof dat Trump aardig blij zal zijn, maar hij zal een duidelijk grotere inspanning qua geld van nederland in het vooruitzicht moeten zetten. iets van boter bij de vis, hij moet niet de pacifist blijven uithangen.