Opvolging KDC-10

Gestart door Ace1, 11/04/2014 | 20:24 uur

Ace1

Citaat van: Harald op 29/09/2014 | 14:15 uur
Omega Aerial Refueling Services heeft alleen toestellen met Probe-and-drogue Air to Air Refueling, dus geen boom

Volgens de foto´s heeft de KDC-10 van Omega Aerial Refueling Services een boom.

http://www.omegaairrefueling.com/vms/index.php?option=com_content&view=article&id=53&Itemid=54

Harald

Omega Aerial Refueling Services heeft alleen toestellen met Probe-and-drogue Air to Air Refueling, dus geen boom


Ace1

Citaat van: Harald op 29/09/2014 | 13:07 uur
Deze firma had al een aanbieding gemaakt om tanker-capaciteit aan te vullen

Was deze te laag omdat men koos voor het vernietigen van de DC 10?

Harald

Citaat van: Ace1 op 29/09/2014 | 12:27 uur
Had men trouwens de DC10 die nu vernietigd is niet beter door kunnen verkopen aan Omega Aerial Refueling Services? Dat is een civiel bedrijf wat tankers verhuurd en deze hebben ook een KDC-10.

http://www.omegaairrefueling.com/vms/

Deze firma had al een aanbieding gemaakt om tanker-capaciteit aan te vullen

Ace1

Citaat van: jurrien visser op 29/09/2014 | 12:01 uur
http://www.worldwide-military.com/Military%20Aircraft/Tankers/KDC-10_Algemene_info_Nederlands.htm

Dan gaat men er zo en zo op vooruit met het aantal te vervoeren Passagiers  en de brandstof ongeacht welkt type toestel men in de toekomst kiest, jammer dat er geen info is over het aantal te vervoeren pallets.

Had men trouwens de DC10 die nu vernietigd is niet beter door kunnen verkopen aan Omega Aerial Refueling Services? Dat is een civiel bedrijf wat tankers verhuurd en deze hebben ook een KDC-10.

http://www.omegaairrefueling.com/vms/

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Ace1

#81
Citaat van: Thomasen op 29/09/2014 | 11:30 uur
http://www.boeing.com/boeing/bds/globaltanker/index.page

Maximum Fuel Load:
161,000 lbs (73,028 Kilograms)
Cargo Pallet Positions:
19 Main Deck + 3 Forward Lower Lobe
Passengers:
200 airline-type seats mounted on military cargo pallets

Is er info bekend wat de KDC-10 van de Klu aan brandstof  kan vervoeren?

Ace1

ik heb wat info over de KC-46A gevonden en deze gebruikt dezelfde pallets als een C17. Opvallend is dat de KC-46 gebruikt maakt van een gemoderniseerde boom van de KC-10 ik meen dat dit ook geldt voor de door de IA omgebouwde 767's. Men zou hier geld mee kunnen besparen voor de opleiding als men voor een KC-46A kiest?

http://www.boeing.com/assets/pdf/defense-space/military/kc46a/pdf/kc46a_tanker_backgrounder.pdf

info over de KC-767

http://www.boeing.com/assets/pdf/bds/globaltanker/docs/tanker_overview.pdf

http://www.boeing.com/assets/pdf/bds/globaltanker/files/KC767A.pdf

http://www.boeing.com/boeing/bds/globaltanker/program/italy.page?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 29/09/2014 | 11:15 uur
Vervanging van onze Herc's en KDC-10 is de toekomst door C-17 en een MRTT lijkt me van een te hoog ambitie niveau.


We gaan nu topics door elkaar halen: maar als de KDC10's vanaf 2020 het velt ruimen specifiek voor de KLu en de A330MRRT doet haar intreden in een pool dan zou je ook kunnen stellen dat de KLu eigen vracht capaciteit verliest...

2 C17's zouden wat mij betreft een waardevolle aanvulling bieden op deze "verloren" capaciteit, waarvan een eventueel overschot in uren verhuurd kan worden aan de pool. (al wordt deze discussie bijna theoretisch gezien de aanstaande sluiting van de C17 productielijn)

De 4 Hercs kunnen nog wel even maar die zou ik in dit kader tzt willen vervangen door SeaHerc's zodat we ook een andere verloren capaciteit weer kunnen herstellen.

dudge

Citaat van: Ace1 op 29/09/2014 | 11:07 uur
Wat is nu percies het verschil tussen een KC-46A  en een KC-767 zoals die Italie heeft, ik zie dat je in de  KC-767  200  Passagiers   en 19 pallets  kunt vervoeren maar hoe zit het met de verschillen tussen de brandstof  capaciteit?

http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_KC-767

http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_KC-46_Pegasus

http://www.boeing.com/boeing/bds/globaltanker/index.page

Maximum Fuel Load:
161,000 lbs (73,028 Kilograms)
Cargo Pallet Positions:
19 Main Deck + 3 Forward Lower Lobe
Passengers:
200 airline-type seats mounted on military cargo pallets

Harald

Citaat van: Ace1 op 29/09/2014 | 11:07 uur
Wat is nu percies het verschil tussen een KC-46A  en een KC-767 zoals die Italie heeft, ik zie dat je in de  KC-767  200  Passagiers   en 19 pallets  kunt vervoeren maar hoe zit het met de verschillen tussen de brandstof  capaciteit?

http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_KC-767

http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_KC-46_Pegasus

Naar mijn weten is een KC-46 een modernere versie van de KC-767, aan de buitenkant zeg maar geen verschil, maar binnenin wel, o.a. moderne cockpit van Boeing 787 met 15" beeldschermen.

Harald

Vervanging van onze Herc's en KDC-10 is de toekomst door C-17 en een MRTT lijkt me van een te hoog ambitie niveau.

Een Herc vervangen door een C-17, is als je je spullen normaal vervoerd met een caddy, maar nu met een vrachtwagen.
Er is een enorm verschil in grootte, capaciteit tussen een Herc en een C-17.

Ik denk vooral ook met de gedachten van pooling & sharing in transport en AAR ( Air tot Air refueling) en de uitbreiding van de mogelijkheden en capaciteiten, dat op termijn de Hercs vervangen zullen worden door de A400M.

De A400M zijn een tussenoplossing ten opzichte van de Hercs en de C-17, de A400M hebben een vergroting (verdubbeling) van de capaciteit met een iets grotere range.
De C-17 kan 4,5 keer de vracht vervoeren van een Herc over een 1,5 keer grotere afstand.

Ik kan me wel voor stellen dat er nog extra C-17 aangeschaft zullen worden voor de Strategic Airlift Capability SAC
Citaat van: Ace1
 

Ace1

#75
Citaat van: Poleme op 28/09/2014 | 19:04 uur
Nederland gaat echt niet meer alleen tweedehands of nieuwe tankvliegtuigen aanschaffen.  Daarvoor is de KLu te klein geworden.
De politiek en KLu kiezen daarom allebei voor een pooling & sharing constructie voor hopelijk 4 a 6 tankers a la de 2 C-17's in Hongarije.
Men gaat geen oude tweedehands civiele kisten ombouwen tot tanker.  Want men wil de komende 30 jaar hopelijk geen problemen krijgen met de instandhouding.  De gezamenlijke tankvliegtuigen krijgen zowel een bijtank boom / buis als probe & drogue slangen met een mandje.
De Airbus A330 MRTT heeft zowel in Den Haag als Breda (KLu) een pre.   Want de Airbus 330 is meer een Multi Role Transport and Tanker dan zijn rivaal Boeing KC-46, die meer tankvliegtuig is.
Type:              Peut capaciteit                     index          Aantal pallets      index          Passagiers     index
KC-46A            212.000 lbs /  96.163 kg         86,5                18                 69                 58              19
A330 MRTT      245.000 lbs / 111.132 kg       100                  26                100               300            100                                        

Bij de KC-46A is het gehele beneden dek (bagage ruim) gevuld met peut tanks.  De A330 MRTT heeft geen peut tanks op het beneden dek, maar alleen in de vleugels en staart

Wat is nu percies het verschil tussen een KC-46A  en een KC-767 zoals die Italie heeft, ik zie dat je in de  KC-767  200  Passagiers   en 19 pallets  kunt vervoeren maar hoe zit het met de verschillen tussen de brandstof  capaciteit?

http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_KC-767

http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_KC-46_Pegasus

Harald

Even e.e.a. gelezen over de plannen van EDA voor het plan : pooling and sharing van tankerstoestellen.

Als ik het zo bekijk is er maar 1 typekeuze, namelijk de Airbus A330 MRTT. Ten eerste op papier de beste prestaties/mogelijkheden, ten tweede het is een Europees project/initiatief, dus waarschijnlijker dat er een EU-toestel wordt aangeschaft (Politieke keuze), ten derde Frankrijk en de UK (gaan) vliegen met de Airbus MRTT. (in de UK hebben ze hem de naam Voyager gegeven)
Aan het project doen 10 landen mee, namelijk Belgie, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Luxemburg, Nederland, Noorwegen, Polen, Portugal en Spanje.

Tot 2020 is er nog een tanker-gat, deze wil de EDA oplossen door opties als : civiele/ commerciële bedrijven te huren/leasen om het tanken in de lucht te laten verzorgen en om tanker-pakket-opties voor de A400M aan te schaffen.
Belgie, Duitsland, Luxemburg, Frankrijk, UK, Spanje hebben orders geplaatst voor de levering van de A400M, waarbij door deze tanker-pakketen, de A400M makkelijk omgebouwd kan worden voor Air to Air Refueling.
De benodigde leidingen e.d. zijn standaard al ingebouwd.

Interessante Info :

http://www.irsd.be/website/images/stories/images/Publications/RMB/rmb7/rmb7-laurent-donnet.pdf

Project Status/ planning :
The project status   aims currently at buying, operating and maintaining the aircraft together. A number of decision have already been made: the aircraft needs to be affordable and simple, meaning that not 50% of money is invested in 10% additions. Synergy has to be created with the new aircraft to meet  MRTT or similar aircrafts criteria. A multinational unit could operate aircraft from Eindhoven air base, proposed to be the main operating base with two forward operating bases in use, one in Norway and one in Poland.
The acquisition process started in October 2013 with the pre-tendering (phase 1A). Last February the request for information was send to the industry. The answers are due at May 28th 2014. The assessment of the RFI will be completed on July 1st 2014. The tendering (phase 1B) will start in October 2014.
From then on the following milestones are foreseen: July 2015 signing memorandum of understanding and signing of a contract, May 2019 proposed first aircraft delivery, Summer 2020 could be the initial operational capability aiming at full operational capability in 2021.


http://www.phantomaviation.nl/Exercises/European-Air-Refueling-Training-Exercise-2014.html