Opvolging LC Fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 01/03/2017 | 16:50 uur

Ace1

#588
Citaat van: Huzaar1 op 29/12/2023 | 16:18 uurLCF's erbij houden lijkt me geen stom plan. Als we op P gebied de grote truuk (soort van dienstplicht) gaan uithalen en de regering/oberheid dat gaat dragen is bemannen het probleem niet.

Op marineschepen.nl

Zag ik de volgende reacties.

Luke098

6 uur geleden

Wel vreemd dat NL steeds met een nieuw ontwerp moet komen terwijl de Amerikanen gewoon stapsgewijs de Arleigh Burke's opwaarderen. Vlucht I Vlucht II etc. Waarom geen vlucht II LCF ?


Mulder

10 uur geleden

Wellicht een domme vraag, maar in hoevere is het LCF platform al aan vervanging toe? Ik zou zeggen bestel nu twee nieuwe LCFs bij Damen wat goedkoper moet zijn omdat deze off the shelf komen. Als je deze dan gelijk met nieuwste systemen uitrust kun je wellicht ook investeren in SM-6 en zou je een prima platform hebben dat nog jaren mee kan. Dan starten met ontwikkelen van FuAD en stapsgewijs invoeren (per batch van twee). Wellicht drukt dit de kosten zodanig dat je ook naar meerdere ASWFs kunt kijken.

Ik snap dat we ook voldoende bemanning moeten hebben, maar lijkt nu vooral dat schepen niet beschikbaar zijn door onderhoud of updates.



https://marineschepen.nl/nieuws/A-brief-vervanging-luchtverdedigingsfregatten-vertraagd-281223.html

Parera

#587
Citaat van: Huzaar1 op 29/12/2023 | 16:18 uurLCF's erbij houden lijkt me geen stom plan. Als we op P gebied de grote truuk (soort van dienstplicht) gaan uithalen en de regering/oberheid dat gaat dragen is bemannen het probleem niet.

Ook als we het niet voor elkaar krijgen om alle schepen te bemannen de komende jaren is het hebben van een operationele reserve tegenwoordig geen overbodige luxe meer. En ook als de vLCF in dienst is dan kunnen de huidige LCF's nog steeds in reserve gehouden worden of zelfs tijdens de bouw / verwerving van het vLCF 1 van de 4 ingezet worden voor het testen van nieuwe (wapen) systemen.

Die proeven werden ook uitgevoerd met het GW-fregat ex-Hr.Ms. Tromp (F801) met de SMART-L in 1999.

Huzaar1

LCF's erbij houden lijkt me geen stom plan. Als we op P gebied de grote truuk (soort van dienstplicht) gaan uithalen en de regering/oberheid dat gaat dragen is bemannen het probleem niet.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#585
Citaat van: Thomasen op 29/12/2023 | 12:40 uurEr is voor zover ik weet geen publieke informatie over of dit kan of niet.

Waar het om gaat is dat er best wat beperkingen zijn, dat wil echter niet zeggen dat het onmogelijk is. Wat ook meespeelt, de ene VLS is de andere niet.

Publiekelijk is daar geen info over, maar er is binnen bepaalde kringen uiteraard wel info beschikbaar. Er zijn ook al wel geruchten bekend over het AWWF, maar deze zijn nog onbevestigd en daarom niet interessant om hier (openbaar) te delen.

Ik ga er vanuit dat met zowel het F-126 als het ASWF er mogelijkheden zijn om bijvoorbeeld aanpassingen te doen in de Multi Mission Bay (midscheeps) en deze te vervangen door een kleinere Rhib positie (MOB boot) en in de plaats daarvan (minimaal) een 32 cells VLS te plaatsen.

Op de boeg posities heb ik bij beide schepen mijn twijfels, bij het F-126 zou het makkelijker mogelijk moeten zijn door bijvoorbeeld de boeg positie te verbreden tot aan de verschansing. Hier zit wel een grote maar aan, want ik ben niet bekend met de ruimte die in de dekken rondom het huidige VLS zit.

Wat mij betreft moderniseren we all 4 de LCF's en niet slechts 2 stuks. Daarnaast breiden we de modernisering uit door het toevoegen van het nieuwe CIWS's pakket (RAM op de brug & 76 mm Sovraponte op de hangaar), het uitbreiden van de VLS's van 40 naar 48  cells. Tegelijkertijd introduceren we de SM-3, SM-6 & Tomahawk op alle 4 de schepen. Dit komt dan bovenop de al geplande NSM's & Mk56 LWT's. Qua sensoren trekken we ze gelijk met de ASWF's door het plaatsen van APAR 2.0 op de schepen gecombineerd met het Thales Above Water Warfare System en uiteraard recent gemoderniseerde SMART-L's. En tussen neus en lippen door vervangen we die F op de boeg ook nog even voor een D.

Op deze manier kunnen de LCF's nog zeker mee tot eind jaren '30 en geven we ook ruimte voor de vervanging van deze schepen en het uitbreiden van het personeelsbestand.


Ace1

Citaat van: Huzaar1 op 29/12/2023 | 13:25 uurCOMMIT.. nog steeds een naam voor een schoonmaakmerk, maargoed :p

Ik snap dat jij niet gelukkig bent met de naam als je daar zelf werkt.

Huzaar1

Citaat van: Ace1 op 29/12/2023 | 11:41 uurVermoedelijk te weinig personeel bij Comm-it.

COMMIT.. nog steeds een naam voor een schoonmaakmerk, maargoed :p
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Jellington

Citaat van: Thomasen op 29/12/2023 | 12:40 uurEr is voor zover ik weet geen publieke informatie over of dit kan of niet.

Waar het om gaat is dat er best wat beperkingen zijn, dat wil echter niet zeggen dat het onmogelijk is. Wat ook meespeelt, de ene VLS is de andere niet.

Duidelijk, dank. Punt was meer dat oplossingen die hier vaak gepresenteerd worden als simpel of snel dit in werkelijkheid zelden zijn (aanname).

Wat betreft de VLS cellen: daar had ik nog niet aan gedacht. Ging er vanuit dat de KM 'gewoon' met MK51 cellen aan de slag wilt, al zijn er tegenwoordig ook tal van andere interessante (niet-Amerikaanse) opties a la C-DOME, Barak, en meer recentelijk de nieuwe CAMM-varianten (CAMM-MR in het bijzonder). We gaan 't meemaken, nog even geduld.

Jellington

Citaat van: Ace1 op 29/12/2023 | 11:41 uurVermoedelijk te weinig personeel bij Comm-it.

Die kan ik wel volgen ja, maar zal waarschijnlijk een combinatie van factoren zijn. Hoe men dan in één klap op twee jaar later uitkomt, weet ik niet, maar zal intern waarschijnlijk al langer bekend zijn.

Het Forum-wensdenken (wat ik ook een mooie bezigheid vindt overigens) wat betreft het F126 of ASWF fregat nemen en simpelweg meer cellen erin klappen gaat natuurlijk niet op in de werkelijkheid, maar die complexiteit maakt dit soort processen lastig te doorgronden. Waarom kan dit overigens niet? Zou bijv. bij de Australische Hunter-klasse wel kunnen, of dat wordt ten minste gesuggereerd.

Ace1

Citaat van: Jellington op 29/12/2023 | 09:58 uurWat is de oorzaak (of; zijn de oorzaken) van dergelijke vertragingen? Lastig om een beeld van te schetsen als outsider.

Vermoedelijk te weinig personeel bij Comm-it.

Harald

Citaat van: Master Mack op 29/12/2023 | 10:31 uurDat vraag ik me ook af.We hadden het hier al eerder over F126 ontwerp aanpassen met meer VLS cellen en klaar. Toch een soort van samenwerking met Duitsland.
Maar naar wat ik begrijp uit artikel van Marineschepen.nl heeft Duitsland duidelijk voor zijn eigen weg gekozen.
Voor mijn gevoel is er geen samenwerking meer.

Master Mack

Citaat van: Jellington op 29/12/2023 | 09:58 uurWat is de oorzaak (of; zijn de oorzaken) van dergelijke vertragingen? Lastig om een beeld van te schetsen als outsider.

Dat vraag ik me ook af.We hadden het hier al eerder over F126 ontwerp aanpassen met meer VLS cellen en klaar. Toch een soort van samenwerking met Duitsland.

Jellington

Wat is de oorzaak (of; zijn de oorzaken) van dergelijke vertragingen? Lastig om een beeld van te schetsen als outsider.

Huzaar1

Er moet een algeheel herstelplan Defensie komen. We zijn weer lekker optijd.

Maargoed ik voel de druk ook pas sinds midden 2021. Personeel moet eenvoudig weg echt prioriteit krijgen. Ondertussen moeten fondsen beschikbaar worden gesteld. 3 % is minimaal vereist om te doen war we nu denken nodig te hebben maar 3.5% lijkt me meer geschikt.

Dan kun je een 3e ASWF ook gaan invullen en ondersteunen met wat nodig is. Met alleen boten winnen we niet.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#575
Start project vervanging LCF'en vertraagd

De A-brief over de vervanging van de Luchtverdedigings- en Commandofregatten (LCF'en) heeft vertraging opgelopen. Demissionair staatssecretaris van Defensie Cristophe van der Maat had beloofd dat de brief die de publieke start van het vervangingsproject markeert, eind 2023 naar de Tweede Kamer gestuurd zou worden. Inmiddels staat deze brief voor het eerste kwartaal van 2024 op de rol. Marineschepen.nl heeft begrepen dat de oplevering van de fregatten met twee jaar wordt opgeschoven, maar dit is door Defensie niet bevestigd.

https://marineschepen.nl/nieuws/A-brief-vervanging-luchtverdedigingsfregatten-vertraagd-281223.html

Bizar dat men in de huidige situatie nog steeds dit soort projecten kan vertragen.

Parera

De Duitse partner van Damen voor het F-126 (NVL, voorheen Blohm & Voss) is van plan om samen met Damen een voorstel in te dienen voor het F-127. Het grootste verschil met het F-126 project is dat NVL de leiding zal nemen voor de Duitse schepen en Damen als onderaannemer zal meedoen.

Ik had eerder verwacht dat men Damen Naval Germany naar voren zou schuiven maar dat word dus NVL.
Ik ga nog steeds uit van een ontwerp op basis van het F-126 maar dan naar Duitse wensen met AEGIS er in verwerkt. Op deze manier zou er nog steeds een Duits-Nederlandse fregatsamenwerking kunnen ontstaan voor het F-127/ AWWF op basis van het F-126 ontwerp waarin de wensen van beide landen verwerkt kunnen worden. Dit maakt familievorming nog steeds grotendeels mogelijk.

https://marineschepen.nl/nieuws/Bouw-Duitse-fregatten-begonnen-061223.html

Bouw van grootste naoorlogse schepen voor Duitse marine van start
Hoop op nieuwe Duits-Nederlandse fregatten
De winst van het Nederlandse Damen (en Duitse partners) zorgde in 2020 voor veel ergernis in de Duitse politiek. De bedrijven onderling waren gisteren positief over de samenwerking.

Een Duits-Nederlands vervolg is echter lastig. De voorkeur van de Duitse marine voor het Amerikaanse AEGIS voor de volgende fregatten (F127) maakt een Duits-Nederlandse samenwerking zo moeilijk dat zowel Nederland en Duitsland ieder hun eigen pad hebben gekozen. Dat berichtte Marineschepen.nl enkele maanden terug.

Toch is er binnen de industrie nog hoop op een Duits-Nederlandse fregattensamenwerking, zo blijkt uit de woorden die CEO van NVL Friedrich Lürssen sprak tegenover Europäische Sicherheit & Technik. Lürssen pleitte meteen voor de hoofdrol voor de Duitse werf: "NVL is klaar en in staat om samen met Damen het komende programma van nieuwe luchtverdedigingsfregatten voor Duitsland en Nederland uit te voeren – dit keer onder onze leiding."