''Apache Helikopter Neergestort in Mali''

Gestart door Oldenhave, 17/03/2015 | 19:22 uur

Huzaar1

Als dat apparaat door een ontwerpfout neer is gestort.... is het dan niet vreemd dat na decennia en honderden van die dingen over de hele wereld dit het 1r geval is waarbij het is gebeurt?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lex

Conclusies onderzoek ongeluk Apache-helikopter in Mali

De brief.

Kamerbrief, 21-11-2016

StrataNL

Citaat van: Lex op 26/05/2015 | 21:19 uur
Morgen 27 mei zal een C-17 van Papa aankomen op GIRY en op donderdag 28 mei weer vertrekken; de kist komt een Apache ophalen voorbestemd om vervoerd te worden naar Mali.

Ter vervanging van de Q-15 neem ik aan. Gaat wel krap worden op Gilze... Komt de Q-15 terug? (of wat er van over is..)
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Lex

Morgen 27 mei zal een C-17 van Papa aankomen op GIRY en op donderdag 28 mei weer vertrekken; de kist komt een Apache ophalen voorbestemd om vervoerd te worden naar Mali.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

vr 08 mei 2015, 16:42

Nederlandse Apaches gaan weer vliegen 

DEN HAAG - De Nederlandse Apache-gevechtshelikopters kunnen snel weer de lucht in. Alle 28 toestellen werden aan de grond gehouden nadat in in maart een helikopter was neergestort in Mali. Bij de crash kwamen twee Nederlandse militairen om het leven.
 
Voorlopig onderzoek wees uit dat het ongeluk waarschijnlijk is veroorzaakt door een falend onderdeel in het besturingssysteem. Dat onderdeel wordt vervangen heeft Boeing, de fabrikant van de Apaches, het ministerie van Defensie vrijdag laten weten.

De Apache-helikopters in Mali hebben het nieuwe onderdeel al en die toestellen kunnen dus zo snel mogelijk weer meedoen aan VN-missie MINUSMA in dat land, aldus Defensie. Nederland doet sinds medio 2014 mee met deze missie. Ook in de andere toestellen wordt het bewuste onderdeel zo snel mogelijk vervangen.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/24020334/__Apaches_gaan_weer_vliegen__.html

Elzenga

Citaat van: Lex op 07/05/2015 | 23:22 uur
Er wordt nu wel geroepen over compensatie van vredesverliezen, maar ik heb nog nergens kunnen lezen dat Q15 "total loss" is. Het ware beter dit soort vragen/opmerkingen te bewaren tot het officiële rapport beschikbaar is.
Is iets voor te zeggen. Aan de andere kant is de Apache zo dusdanig gebouwd om zijn gebruikers te beschermen dat ik weinig "heels" meer verwacht van de Q15 nu beide inzittenden zijn omgekomen.

Lex

Er wordt nu wel geroepen over compensatie van vredesverliezen, maar ik heb nog nergens kunnen lezen dat Q15 "total loss" is. Het ware beter dit soort vragen/opmerkingen te bewaren tot het officiële rapport beschikbaar is.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 07/05/2015 | 22:38 uur
De eerste afgeschreven AH-64D Apache is Q-20 (Afghanistan 29 augustus 2004).

Ik weet dat het er 30 waren... tijden veranderen, en wie weet ten gunste van defensie... ook is bekend dat een vorig kabinet er 5 wilde verpatsen, dit is tegengehouden... dus wie weet, misschien wordt het een gespreksonderwerp.

Lynxian

Ik ben er zeker van dat er eentje was gecrasht kort na aankoop, maar wellicht dat dat één van de geleasde helikopters was van de Amerikanen. Hoe dan ook, de Q-20 is ook nooit vervangen, dus mijn argument blijft staan.

Sparkplug

Citaat van: Lynxian op 07/05/2015 | 22:24 uur
Nee hoor. Origineel waren er 30 gekocht en is er kort na introductie eentje gecrasht (in 99 of 01 ofzo).
De eerste afgeschreven AH-64D Apache is Q-20 (Afghanistan 29 augustus 2004).
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Lynxian

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 07/05/2015 | 17:43 uur
Ook nog de vraag of (vredes)verliezen worden gecompenseerd?
Nee hoor. Origineel waren er 30 gekocht en is er kort na introductie eentje gecrasht (in 99 of 01 ofzo). In die tijd was er veel meer budget en was die niet vervangen. Nu het merg uit de botten wordt gezogen is er echt geen geld meer voor vervanging.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#39
Ook nog de vraag of (vredes)verliezen worden gecompenseerd?

StrataNL

Blijven alle Apache's nu aan de grond tot Boeing een verbeterd onderdeel levert? Als dat nog bedacht, ontworpen en getest moet worden gaat dat nog wel even duren....
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Crash Apache-helikopter Mali door technisch falen 

07 mei 2015

Een falend onderdeel in het besturingssysteem heeft er waarschijnlijk toe geleid dat een Nederlandse Apache-gevechtshelikopter onlangs is neergestort in Mali. 

Dat blijkt uit het voorlopige onderzoek dat Defensie heeft ingesteld naar de toedracht, staat donderdag in een brief die het kabinet naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Door de crash op 17 maart kwamen twee Nederlandse militairen om het leven. Hun toestel stortte neer tijdens een schietoefening. Nederland doet sinds medio 2014 mee met een VN-missie in het Afrikaanse land.

Defensie wacht naar aanleiding van deze bevindingen op definitieve maatregelen van Boeing, de fabrikant van de Apache. Vooruitlopend hierop is het specifieke onderdeel al uit alle Nederlandse Apaches verwijderd.

De Apaches staan sinds het ongeluk op de grond in afwachting van de uitkomsten van het onderzoek.

Door: ANP

http://www.nu.nl/algemeen/4045168/crash-apache-helikopter-mali-technisch-falen.html