Toekenning Militaire Willems-Orde

Gestart door Ros, 08/02/2016 | 12:37 uur

Huzaar1

Citaat van: A.J. op 21/05/2018 | 23:07 uur
Nou wil ik niet heel vervelend zijn, maar wat is er tussen Korea en Afghanistan gebeurd wat een Willemsorde zou moeten opleveren? Of moet iemand van het KOVOM hem hebben omdat hij zijn buddy met een verzwikte enkel de finish overgetrokken heeft bij de vierdaagse oid?

Wahahaaaaa mn bier
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

Citaat van: Thomasen op 21/05/2018 | 21:30 uur
Ben heel benieuwd.

Niet dat ik iets af wil doen aan het toekennen er van, maar vraag me inmiddels af waarom ze zo lang niet uitgereikt zijn. Laten we niet doen alsof er voor Afghanistan niks gebeurde.

Nou wil ik niet heel vervelend zijn, maar wat is er tussen Korea en Afghanistan gebeurd wat een Willemsorde zou moeten opleveren? Of moet iemand van het KOVOM hem hebben omdat hij zijn buddy met een verzwikte enkel de finish overgetrokken heeft bij de vierdaagse oid?

A.J.

Citaat van: JdL op 21/05/2018 | 19:37 uur
Grote kans dat het om een frontseater gaat, die voert immers het bevel,  bediend de wapens en het AD weet toch het verschil niet ;D
Maar ook een frontseater heeft zijn piloot nodig.

Precies, want als het om heli skills oid gaat dan kun je zoiets bijna niet aan 1 persoon uitreiken in het geval van een Apache lijkt me. Maar goed, we gaan zien waarom.

A.J.

Citaat van: Ros op 21/05/2018 | 21:59 uur
Het imago van Defensie heeft weer een 'boost' nodig ?

Hoezo? Want de ontvanger kan per definitie geen daden verricht hebben die een Willemsorde rechtvaardigen?

Ros

Citaat van: Huzaar1 op 21/05/2018 | 22:19 uur
.......... tenslotte zitten we ook met jou te kijken.

Tot in lengte van dagen en een medaille ervoor hoef ik niet......

Huzaar1

Citaat van: Ros op 21/05/2018 | 21:59 uur
Het imago van Defensie heeft weer een 'boost' nodig ?

Een joker. Heeft blijkbaar elke club nodig, tenslotte zitten we ook met jou te kijken.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ros

Het imago van Defensie heeft weer een 'boost' nodig ?

JdL

Citaat van: A.J. op 21/05/2018 | 15:21 uur
Ik las het net ja... Ben benieuwd naar het verhaal want zonder frontseater doe je niet zoveel imo.
Grote kans dat het om een frontseater gaat, die voert immers het bevel,  bediend de wapens en het AD weet toch het verschil niet ;D
Maar ook een frontseater heeft zijn piloot nodig.
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

A.J.

Ik las het net ja... Ben benieuwd naar het verhaal want zonder frontseater doe je niet zoveel imo.


Huzaar1

Citaat van: Ace1 op 08/02/2016 | 22:24 uur
Positief nieuws alleen zou dit van mij in mei of juni mogen ivm met het betere buitenweer in Nederland.

Exact, en gecombineerd met iets groots. Dat het kan meegenieten van heel veel media aandacht en exposie.
Idioten bij Dco.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Positief nieuws alleen zou dit van mij in mei of juni mogen ivm met het betere buitenweer in Nederland.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Willems-Orde al uitgereikt aan 11 andere eenheden

http://nos.nl/l/2085605 via @NOS

Ros

Militaire Willems-Orde voor commandotroepen vanwege inzet Afghanistan
Foto: ANP
Gepubliceerd: 08 februari 2016 11:01
Laatste update: 08 februari 2016 12:28
   
Het korps commandotroepen krijgt de Militaire Willems-Orde uitgereikt voor hun buitengewone inzet in Afghanistan.
De Rijksvoorlichtingsdienst maakte dat maandag bekend. Koning Willem-Alexander reikt de onderscheiding op 15 maart uit op het Binnenhof in Den Haag.

De Militaire Willems-Orde is de oudste en hoogste Nederlandse ridderorde en dapperheidsonderscheiding. De koning is Grootmeester van de Orde.

Minister van Defensie Jeanine Hennis-Plasschaert heeft het korps voor deze onderscheiding voorgedragen op advies van het Kapittel der Militaire Willems-Orde.

Erkenning
De onderscheiding werd op 30 april 1815 door koning Willem I ingesteld als erkenning van uitstekende daden van moed, beleid en trouw in de strijd.

De onderscheiding is vaker uitgereikt aan militaire eenheden, zowel binnenlandse als buitenlandse. De Onderzeebootdienst kreeg in 1947 als laatste Nederlandse eenheid deze militaire eer voor hun inzet tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Eind 2014 ontving oud-commando Gijs Tuinman de Militaire Willems-Orde uit handen van koning Willem-Alexander voor zijn heldhaftig en moedig optreden in Afghanistan. Het ging hierbij vooral om een aantal operaties in het najaar van 2009 toen hij leiding gaf aan enkele tientallen militairen van Taskforce 55 in Uruzgan.

www.nu.nl