Rusland's Expansie

Gestart door ARM-WAP, 30/07/2007 | 13:26 uur

Master Mack

Citaat van: Benji87 op 11/04/2024 | 19:24 uurGrappig hoe ervaringen dan kunnen wisselen. Na de keren dat ik daar ben geweest was ik altijd weer blij om in Nederland te zijn  :neutral:
Het is leuk voor even niet om te gaan wonen makker. Ons landje blijft ons landje hé.

Benji87

Citaat van: Master Mack op 11/04/2024 | 18:08 uurMazzelaar. Mooi land hoor. Mag je wel je eigen reisgezel kiezen ;D

Grappig hoe ervaringen dan kunnen wisselen. Na de keren dat ik daar ben geweest was ik altijd weer blij om in Nederland te zijn  :neutral:

Ace1

Helaas achter de betaalmuur, maar koop deze leopard I op voor spare-parts voor de andere Leopard I's die naar Oekraïne gaan.

https://www.telegraaf.nl/lifestyle/852978874/unieke-kans-voor-particulieren-leuke-leopard-tank-op-je-oprit

Ace1

Rusland valt westerse gasopslag in Oekraïne aan

Rusland valt gasopslag in het westen van Oekraïne aan, die ook door westerse landen wordt gebruikt. Dat bevestigt een vertegenwoordiger van een dochterondernemer van Naftogaz aan Europaverslaggever Geert Jan Hahn. 'Er wordt nu zo veel schade aangericht, het is niet zo makkelijk te repareren als de afgelopen twee jaar.'

De gasopslag wordt ook door westerse landen gebruikt, bevestigde gashandelaar Willem Coppoolse van ERU aan Hahn. De gasopslag bestaat bovengronds uit niet veel meer dan een compressor, maar er ligt veel gas dat westerse landen hebben ingekocht. 'Dat gas ligt twee kilometer onder de grond en dat vernietig je niet zomaar. Maar de compressors worden wel aangevallen, zegt Hahn. 'Dat kan wel hersteld worden, maar daarvan zeggen ze dat ze maar twee Patriots nodig hebben om het westerse gas veilig te stellen.'

Landen hebben eigen Patriots hard nodig
Probleem is dat landen als Denemarken, Nederland en Tsjechië hun Patriots en ander luchtafweer zelf hard nodig hebben. 'Dus het is moeilijk om meer naar Oekraïne te sturen. Als ik dan nu weer de geluiden uit Oekraïne hoor, denk ik dat we nooit voldoen aan de vraag. Het Amerikaanse Raytheon zegt dat er misschien één Patriot per maand kan worden geproduceerd.'

Het Oekraïense stroomnet functioneert op dit moment nog naar behoren, op delen van Charkiv na. Dat die schade beperkt is, is volgens Hahn eigenlijk onvoorstelbaar, gezien alle aanvallen met drones, raketten en zweefbommen. 'Oekraïne heeft een tekort aan luchtverdediging. Bij Kyiv is vannacht een warmtecentrale aangevallen, én vernietigd. In die zin hebben de Russen het misschien wel slim gedaan: die luchtverdediging is er dus ook niet bij de elektriciteitscentrales, waarvan ze dachten dat die niet zouden worden aangevallen.'

Haven van Odesa
Bij de gasopslagen ligt geen Nederlands gas opgeslagen, benadrukt Coppoolse. Volgens hem is het al de derde aanval op gasopslag in korte tijd, met vannacht een aanval op twee verschillende opslagvelden. Maar intussen gaat het wel om vijf miljoenensteden die verdedigd moeten worden, dus zo blijf je bezig, zegt Hahn. 'Zo heb je de haven van Odesa en nu ook gasopslag. Maar momenteel draait het allemaal toch nog, en dat is voor ons, niet-kenners, toch wel onvoorstelbaar.'

De aanvallen op de gasopslagen leiden tot veel onrust, bevestigt Coppoolse tegenover Hahn. Want ook al ligt het gas twee kilometer onder de grond, dat maakt de zorgen er niet minder om. En al is er van onherstelbare schade nog geen sprake, er vindt over en weer druk telefoonverkeer plaats, ook tussen landen. Nu zijn er nog voldoende compressoren beschikbaar in Oekraïne, benadrukt Hahn, maar het doet wel wat met het moreel én het investeringsklimaat.

Ook Kyiv nu minder zorgeloos
Ondanks de zware raketaanvallen op delen van Oekraïne voelde de situatie in Kyiv tot gisteravond bijna als een oase, volgens correspondent Chris Colijn, met drie miljoen mensen die ook gewoon op terrasjes zitten. Maar na de aanval op de warmtekrachtcentrale is de situatie toch wat veranderd, zegt Hahn. 'Dat oasegevoel is wel weer een klein beetje weggegaan, ook al is de aanval niet van heel grote invloed op het Oekraïense stroomnet.'

Oekraïne krijgt momenteel vooral veel aanvallen te verduren op de 'reguliere' elektriciteitscentrales, terwijl de kerncentrales grotendeels buiten schot blijven. 'Die functioneren grotendeels en die zijn eigenlijk ook het belangrijkst voor de stroomvoorziening.' De voornaamste vrees is de flexibiliteit van de stroomvoorziening tegen de tijd dat het najaar en de winter weer intreden. 'Er wordt nu zo veel schade aangericht, dat het niet zo makkelijk repareren is als de afgelopen twee jaar.'

Een podcast is op onderstaande link te beluisteren.

https://www.bnr.nl/nieuws/internationaal/10544697/rusland-valt-westerse-gasopslag-in-oekraine-aan

Ace1

Amerikaanse generaal waarschuwt voor Oekraïense nederlaag

Volgens de hoogste Amerikaanse generaal in Europa Christopher Cavoli zal Oekraïne zonder Amerikaanse steun binnenkort geen artilleriegranaten en luchtverdedigingsinterceptors meer hebben. 'Die urgentie is hartstikke groot', zegt Oekraïne-correspondent Chris Colijn.

Oekraïne kan volgens Colijn eigenlijk helemaal niet doorvechten zonder die Amerikaanse steun. 'Oekraïne is echt aangewezen op de Amerikaanse steun en die zit al lang vast.' Volgens Colijn probeert Cavoli de druk op te voeren, maar is het onduidelijk of zijn pleidooi effect zal hebben.

Waar het land dagelijks massaal geraakt wordt door Russische kruiraketten, daar raken de Oekraïense munitievoorraden voor de luchtafweer zienderogen op. Het land beschikt ook over een beperkt aantal Patriot-systemen, naar het schijnt zijn dat er slechts twee á drie. 'Die moet je dus slim positioneren. Er staat er eentje in de buurt van Kyiv, maar je kan ze niet overal neerzetten.'

Intussen maken de Russen over land kleine vorderingen met de verovering van kleine dorpjes, maar stelt dat volgens Colijn op dit moment nog niet zo veel voor. 'Het zijn echt kleine dorpjes, maar het laat wel zien dat Rusland veel druk uitoefent en dat Rusland zich voorbereidt op een groter offensief. Oekraïne verwacht in de komende twee maanden echt een flink Russisch offensief.'

Een podcast is op onderstaande link te beluisteren.

https://www.bnr.nl/nieuws/internationaal/10544666/amerikaanse-generaal-waarschuwt-voor-oekraiense-nederlaag

Huzaar1

Citaat van: Master Mack op 11/04/2024 | 18:08 uurMazzelaar. Mooi land hoor. Mag je wel je eigen reisgezel kiezen ;D

Ik ben benieuwd, nog nooit daar geweest. En ik ga alleen, spreek daar af met Amerikaanse tank amigo's.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Master Mack

Citaat van: Huzaar1 op 11/04/2024 | 16:48 uurDit is nodig omdat Amerika op slot zit en wordt bestuurd door een idioot in Mar-a-lago. Als de Amerikanen niet snel als natie gaan functioneren voorspel ik dat die film die binnenkort uitkomt werkelijkheid wordt. De eind deze maand vertrek ik naar Trump land in de VS, zal moeilijk worden m'n kaken op elkaar te houden op dit punt. Maar wat zijn de Amerikanen bezig met een potje zelfvernietiging, heilige goden.

De grootste clowns daar krijgen de meeste aandacht.
Mazzelaar. Mooi land hoor. Mag je wel je eigen reisgezel kiezen ;D

Huzaar1

Dit is nodig omdat Amerika op slot zit en wordt bestuurd door een idioot in Mar-a-lago. Als de Amerikanen niet snel als natie gaan functioneren voorspel ik dat die film die binnenkort uitkomt werkelijkheid wordt. De eind deze maand vertrek ik naar Trump land in de VS, zal moeilijk worden m'n kaken op elkaar te houden op dit punt. Maar wat zijn de Amerikanen bezig met een potje zelfvernietiging, heilige goden.

De grootste clowns daar krijgen de meeste aandacht.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

Oekraïens parlement stemt in met strengere nieuwe mobilisatiewet

Het Oekraïense parlement heeft donderdag ingestemd met een strengere nieuwe mobilisatiewet. Het oproepen van meer mannen om tegen de Russen te vechten is momenteel het grootste maatschappelijke twistpunt in Oekraïne.

Van de 450 parlementsleden stemden er 283 voor de nieuwe mobilisatiewet. Die bestaat uit onder meer straffen voor het ontlopen van de dienstplicht en het fors terugschroeven van uitzonderingen daarop, bijvoorbeeld om medische redenen.

Het kostte bijna een jaar van lastige onderhandelingen om tot de wet te komen. Een eerdere versie werd in februari nog teruggestuurd naar de regering door het parlement en er werden duizenden wijzigingsverzoeken behandeld. De wet moet nog worden ondertekend door president Volodymyr Zelensky, maar de brede verwachting is dat hij dat spoedig zal doen.

Belangrijkste wijzigingen Oekraïense dienstplicht op een rij

* Al getekend door president
* Verlaging minimumleeftijd van 27 naar 25 jaar
* Online registratiesysteem voor dienstplichtigen
* Herkeuring van eerder (deels) afgekeurden

Wacht op tekening

* Strengere eisen voor afkeuring, bijvoorbeeld om medische redenen
* Sancties zoals intrekken rijbewijs
van dienstweigeraars

Zelensky tekende begin deze maand drie andere mobilisatiewetten. De belangrijkste daarvan betrof een verlaging van de minimumleeftijd om te worden opgeroepen, van 27 naar 25 jaar. De president schoof die ondertekening bijna een jaar voor zich uit, in de hoop dat het niet nodig zou blijken.

De kwestie leidde tot veel spanning tussen zijn regering en de legerleiding, die eind vorig jaar om 500.000 nieuwe soldaten vroeg. Legerleider Oleksandr Syrskyi zei recent tegen Oekraïense media dat die eis "significant" naar beneden is bijgesteld, zonder precieze aantallen te noemen.

Het is ook niet bekend hoeveel nieuwe rekruten de aangescherpte regels moeten opleveren. Oekraïense media melden dat het naar schatting om enkele honderdduizenden manschappen gaat.

Front vraagt om meer

Het is al sinds de herfst van vorig jaar duidelijk dat Oekraïne niet veel langer kan wachten met het aanvullen van zijn uitgeputte strijdkrachten. Die verdedigen zich aan het front met moeite tegen Russische aanvallen, die in de komende maanden waarschijnlijk alleen maar heviger zullen worden.

De militairen die momenteel vechten smachten om aflossing. Veel van hen zijn dertigers en veertigers die dat al meer dan twee jaar doen, met weinig verlof. Zij en hun families vinden het tijd dat anderen naar voren stappen om hun land te verdedigen.

Tot hun teleurstelling is een veelbesproken voorstel om de maximale diensttijd te beperken tot 36 maanden losgekoppeld van de mobilisatiewetten. Het Oekraïense parlement zal dat voorstel apart behandelen op verzoek van de legerleiding.

Mobilisatie heeft grote maatschappelijke gevolgen

Hoewel de militaire noodzaak van bredere mobilisatie duidelijk is, stelt Zelensky zich voorzichtig op. De kwestie veroorzaakt veel maatschappelijke verdeeldheid. Zijn regering vreest dat die de eenheid waarmee Oekraïners zich verzetten tegen de veel grotere en beter bewapende tegenstander zal ondermijnen.

Oekraïne heeft zijn bevolkingssamenstelling tegen: er zijn simpelweg relatief weinig tieners en twintigers. Zorgen over de toekomst als die generatie verder wordt uitgedund door de oorlog drukken een zware stempel op het debat.

Het oproepen van meer werkenden voor het leger heeft ook grote gevolgen voor de Oekraïense economie, die door de oorlog al in zwaar weer verkeert.

Bron: nu.nl

Benji87

Een kleine overwinning in moeilijke tijden zullen we maar zeggen. De situatie aan het front is vrij verontrustend momenteel. Alles valt of staat met de voorgenomen wapensteun vanuit Amerika momenteel.

Ace1

Oekraïne meldt uitschakeling Russisch raketschip in Kaliningrad

Rusland is opnieuw een oorlogsschip armer. De Oekraïense militaire inlichtingendienst GUR meldt dat het raketschip Serpoechov gisteren zwaar beschadigd is geraakt bij een brand in de Russische enclave Kaliningrad en deelde via sociale media beelden die tonen hoe het vuur ontstond.

De brand brak uit toen het schip in een marinebasis lag in de Russische stad Baltjejsk aan de Oostzee, niet ver van de grens met Polen en Litouwen.

Bij de brand werden de communicatie- en automatiseringsapparatuur van het schip volledig vernield, volgens de Oekraïense inlichtingendienst. "Het herstellen van de gevechtscapaciteit van de Serpoechov zal veel tijd vergen", voegt de GUR er nog aan toe. "Het gebrul kent geen grenzen. Wordt vervolgd."

Volgens de Oekraïense nieuwssite 'Kyiv Post' zou de brand het gevolg zijn van een Oekraïense operatie, maar dat heeft de GUR voorlopig niet bevestigd.


https://www.hln.be/buitenland/kijk-oekraine-meldt-uitschakeling-russisch-raketschip-in-kaliningrad~af0e880d/

Ace1

Rusland: kerncentrale Zaporizja aangevallen door drones

De door Rusland gecontroleerde kerncentrale bij Zaporizja in het Zuid-Oosten van Oekraïne zou zijn getroffen tijdens een aanval met drones. Dat meldt de leiding van de centrale, volgens persbureau Reuters. Over schade is niets bekendgemaakt, het stralingsniveau in de buurt van de centrale zou niet zijn veranderd.

Het Internationaal Atoomagentschap (IAEA) zegt door Rusland op de hoogte te zijn gebracht van de aanval. De berichtgeving vanuit Rusland zou overeenkomen met de eigen waarnemingen. Of Oekraïne inderdaad achter de aanval zou zitten, is niet bekend. Ook is niet duidelijk welke wapens zouden zijn gebruikt. Volgens Rusland wordt de centrale vaker door Oekraïne bestookt.

De centrale in Zaporizja is een van de grootste ter wereld. De Russen veroverden de centrale twee jaar geleden in maart. De centrale ligt in het zuiden van Oekraïne aan de rivier de Dnjepr. In de buurt wordt nog altijd gevochten door Oekraïense en Russische troepen. Directeur Rafael Grossi van het atoomagentschap roept beide partijen op te stoppen met het in gevaar brengen van 'de nucleaire veiligheid'. Het IAEA heeft herhaaldelijk gewaarschuwd voor ernstige zorgen als de centrale aangevallen blijft worden.

https://www.bnr.nl/nieuws/internationaal/10544360/rusland-kerncentrale-zaporizja-aangevallen-door-drones

Ace1

#10543
Citaat van: Huzaar1 op 07/04/2024 | 14:57 uurHet is ook verwarrend als je als radar operator 900km van het front een piper cub achtig bliepje zit en dan moet begrijpen dat het een oekrainse drone zou kunnen zijn die neergehaald moet worden.

Nu je over een piper cub achtig bliepje begint, moet ik aan Mathias Rust denken, ook toen hebben de Russen lopen slapen.




Huzaar1

Citaat van: Ace1 op 07/04/2024 | 09:15 uurWaarschijnlijk zijn de drones gemaakt van composiet materiaal en daardoor niet goed zichtbaar op de Russische radars.

Verder hebben de  Oekraïners oude Sovjetraketten met gps-koppen uitgerust zodat deze als kruisraketten kunnen worden ingezet. Het bereik hiervan zal een paar honderd kilometer zijn. Maar je kunt wel radars en SAM Launchers uitschakelen op de routes die de drones kunnen gaan nemen.

Het is ook verwarrend als je als radar operator 900km van het front een piper cub achtig bliepje zit en dan moet begrijpen dat het een oekrainse drone zou kunnen zijn die neergehaald moet worden.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

#10541
Citaat van: Huzaar1 op 04/04/2024 | 13:05 uurIk heb het ook niet (alleen) over munitie, ik heb het evengoed over productielijnen voor systemen. In Europa heeft KMW en RM alleen al meer dan 6 productie faciliteiten opgezet voor gemechaniseerd materieel (Lynx, Leopard, etc)

Er zijn ook wel initiatieven gaande om de Europese wapen productie wat op gang te krijgen maar ik wil hier wel een stap verder in gaan en hetzelfde doen met de Europese wapen industrie als wat de EU nu doet met de chip industrie. Zo zou er een Europees investeringsfonds kunnen worden gestart om de productie en ontwikkeling een flinke slinger te geven. Als de chip productie als cruciale industrie wordt gezien zou de Europese wapenindustrie dat zeker moeten zijn.

Citaat van: Huzaar1 op 04/04/2024 | 13:05 uurZeker groter, maar in aantallen geleverde wapensystemen lopen de Europeanen nu wel voor.  Ik denk niet dat je het zo moet zien, anders had de VS wel modern materieel gestuurd ipv 30 jaar oude bradly's en Abrams. En wat het qua modern materieel heeft gestuurd ging in wel heel beperkte oplage (2 enhalve paardekop aan ATACMS, 31 Abrams, 20 Himars systemen, kkw.. Wat het in grote hoeveelheden heeft gestuurd zijn oudere 155mm munitie, Himars munitie, oude bommen en ATGM's. Waar we met name door zijn verrast en verbaasd waren suicide drones uit een koker, daarvan denk ik dat de Amerikanen dat ook nog wat langer geheim hadden willen houden.

Het is voldoende voor de Amerikanen om te laten zien hoe effectief hun wapens zijn tov Russische wapens. Het is niks voor niks dat de Amerikaanse export van wapens met 50% is toegenomen. Voor Europa specifiek valt dan op dat het Europese aandeel hierin is toegenomen van 35 (2014-18) naar ruim 55% in (2019-2023). De Europese afhankelijkheid van Amerikaanse wapens is in de loop van de tijd alleen maar toegenomen. Meest bekende voorbeelden waren volgens mij wel de javelin en de HIMARS. Ik wou dat ik aandelen Lockheed had gekocht toen die dingen werden toegezegd aan Oekraïne.

Citaat van: Huzaar1 op 04/04/2024 | 13:05 uurWat we nu wel zien plaatsvinden is dat Oekraine verandert in een veld testruimte voor experimentele wapensystemen, dit gaat voornamelijk over drones, anti drones, jammers en verstoorders.

Klopt, ook even aansluitend op het bericht van ACE1. De Oekraïne oorlog mag denk ik met recht wel de eerste echte oorlog genoemd worden waar drone warfare een serieuze rol speelt. Het is knap om te zien hoe de Oekraïners zich hierin hebben weten aan te passen. Wat nog knapper is is dat ze dat praktisch op volledig eigen houtje kunnen doen.

Citaat van: Huzaar1 op 04/04/2024 | 13:05 uurIk weet niet precies op welk voorstel je doelt,  maar de EU wil vooral dat Oekraine wint en ziet haar voordeel daarin. Er zijn duizend-en-een dingen mis in de ondersteuning aan OEK, maar dat wij niet wat geld op de juiste plekken terugzien (indien dat het geval is) vind ik niet zo heel interessant.

Ik doel op het nieuwste Amerikaanse wapen pakket. Daarin is 14-15 miljard gereserveerd voor de aankoop van exclusief Amerikaanse wapens. Dat wordt ook expliciet vermeldt omdat men hiermee hoopt de republikeinen over te halen om toe te happen.

Citaat van: Huzaar1 op 04/04/2024 | 13:05 uurIk vind de hele discussie scheef, als wij wapensystemen en munitie doneren aan Oekraine zijn we die investeringen niet kwijt. Wij hebben daar geld voor betaald aan 'onze' eigen mensen, loon, bedrijven betalen belasting over hun bedrijf, en hiermee zijn alle uitgaven die we hebben gedaan over het gedoneerde materiaal iets wat terugkeert in onze/eu schatkist. Dat geldt voor ieder land, er is ook nog voor EU lidstaten financiële  compensatie om het opnieuw aan te schaffen.

Hiermee worden banen geschept, loon betaald, belasting afgedragen, etc, maar kunnen we het ook nog eens vervangen. Want de compensatie is de vervangingswaarde, niet de gemaakte kosten van product, wat weer voor meer werk/banen zorgt.

De kern van de discussie komt bij mij vooral neer op dat ik vind dat Europa meer moet doen aan zelf protectionisme als het aankomt op het leveren van wapens. Dus eigenlijk zou het EPF ook van een een soort clausule moeten worden voorzien waarin uitsluitend Europese wapens mee worden gekocht.

Ps: sorry voor de late reactie, ben druk op de zaak ;)