Leopard 3

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 02/01/2015 | 20:12 uur

Harald

Nieuws over de Poolse Black Panthers K2.

Wat nog wel een dingetje is of gaat worden in de toekomst is dat de huidige K2 gebouwd is voor mensen max 1,75 meter. Korea is met de ervaringen nu met de Poolse verkoop een ontwikkeling gestart voor een aangepaste K2 voor de Export, K2EX. deze moet meer binnenruimte hebben voor grotere/langere mensen. En dan vooral voor de chauffeurs. De richter en commandant hebben wel "voldoende" ruimte, omdat ze met z'n 2-en zijn en een autolader. Dus geen 3de man/ lader. 

CitaatThe latest news about K2PL.⬇️
It was agreed that the weight could exceed 60 tons, which will allow for increasing the side armor defense capabilities through the use of modular composite armor.
The InArm ISU suspension will be improved to work with the higher weight of the K2PL tank.
The ERA armor on the tank's roof will be retained.
K2PL will not have the APS Trophy / due to the high price of the kit, reaching $ 1 million /, but the hard kill APS with the Multiple Explosive Form Penetrator M-EFP technology developed by DAPA in 2021-2024.
K2PL will receive an RCWS with a 12.7 mm MG, a 360-degree observation system combined with the ability to automatically destroy a target with a 120 mm gun.
The possibility of using composite CRT tracks is also being considered.
The biggest problem of selecting the APS and agreeing on the weight of the K2PL tank has been solved, so it is highly probable that the contract will come soon signed.
https://twitter.com/RyszardJonski/status/1719989600062427547?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1719989600062427547%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=

Lees ook e.e.a. in onderstaande link (Koreaans, maar vertalen naar NL)
https://m.blog.naver.com/PostView.naver?blogId=rgm84d&logNo=223252805137&navType=by

Huzaar1

Frans, w.s beste om hier vandaan te blijven.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

SHARD 120mm



CitaatA look back at the #SHARD 120mm demonstration in pictures, APFSDS optimized for use with Leclerc as well as with Leopard 2 & M1 Abrams guns. This presentation demonstrated the breakthrough performance of this ammunition against modern tanks: significative penetration increases and reduced barrel wear.

https://twitter.com/i/status/1715396159320084681

https://twitter.com/NexterKNDS/status/1715396159320084681?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1715396159320084681%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=

Nexter 120 mm SHARD: towards tailored APFSDS solutions
https://www.edrmagazine.eu/nexter-120-mm-shard-towards-tailored-apfsds-solutions

120 SHARD®: the new generation of anti-tank ammunition
https://www.edrmagazine.eu/120-shard-the-new-generation-of-anti-tank-ammunition

Harald

Gemeinschaftsunternehmen Rheinmetall – Ukrainian Defense Industry in Kiew gegründet
https://esut.de/2023/10/meldungen/45180/gemeinschaftsunternehmen-rheinmetall-ukrainian-defense-industry-in-kiew-gegruendet/

(vertaald via Google Translate)

Het Duitse defensiebedrijf Rheinmetall en het Oekraïense staatsbedrijf Oekraïense Defensie Industrie JSC (UDI, voorheen Ukroboronprom) hebben in Kiev de joint venture Rheinmetall Oekraïense Defensie Industrie LLC opgericht. Rheinmetall heeft een belang van 51 procent in de joint venture en UDI heeft een belang van 49 procent. Volgens Rheinmetall is het nieuwe bedrijf sinds 18 oktober operationeel.

Het bedrijf werd opgericht na de aankondiging in mei en de goedkeuring door het Federale Kartelbureau eind september en de autoriteiten in Polen en Oekraïne begin oktober.

olgens Rheinmetall zal de joint venture actief zijn op het gebied van service en onderhoud, assemblage, productie en ontwikkeling van militaire voertuigen en in eerste instantie uitsluitend op het grondgebied van Oekraïne opereren. De samenwerking tussen Rheinmetall en de Oekraïense defensie-industrie is bedoeld om de militaire basis van Oekraïne en uiteindelijk de nationale veiligheid van het land te versterken. Het is de bedoeling om geleidelijk gezamenlijke capaciteiten op het gebied van defensietechnologie in Oekraïne op te bouwen.

Als onderdeel van de samenwerking profiteert het land van de ontwikkeling en uitbreiding van lokale defensietechnologiecapaciteiten, de extra lokale toegevoegde waarde en de kortetermijnaanvoer van militair materieel uit Duitsland, schrijft Rheinmetall.

Als eerste gezamenlijke stap in de samenwerking tussen Rheinmetall en UDI zijn de bedrijven van plan militaire voertuigen te repareren die aan Oekraïne zijn geleverd via ringuitwisselingsprojecten van de Duitse federale overheid en via directe leveringen. Op korte termijn zal de samenwerking worden uitgebreid met de gezamenlijke productie van geselecteerde Rheinmetall-producten in Oekraïne.



Huzaar1

Citaat van: Benji87 op 19/10/2023 | 10:20 uurIk weet dat je niet van boekensteijn en de wijk houdt maar die hadden een tijdje terug een podcast met Kees van Paridon, hoogleraar economie aan de universiteit van Rotterdam. Het ging over de Duitse economie en waarom ze steeds meer achter beginnen te lopen. Het is niet alleen Duitse oorlogswaar wat hier hinder aan ondervindt maar de Duitse gedachtengang zorgt er in de gehele Duitse industrie voor een zware achtergang. Dat zie je o.a terug in het aanbod van Duitse elektrische voertuigen, de Duitse overgang naar gas en de behoefte om vast te houden aan zware vervuilende industrie.

N.m.m een juiste analyse en ik sluit me aan bij de opvatting dat de Duitsers niet meer voorop lijken te lopen en zelfs het initiatief niet meer hebben.

Hyundai heavy ind. , mitsubishi heavy ind.   Die zijn ook veel meer aan het investeren geweest afgelopen jaren. Met name in robotica en A.I. laat staan de chinzen.

Je ziet het ook terug in autos van vandaag. De hyundais zijn ineens competitatief, de chinese automerken vliegen je om de oren.. en in Duitsland wordt er vooral gezeurd en gelobbied om nog langer met brandstof motoren te mogen rondrijden.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

Citaat van: Huzaar1 op 19/10/2023 | 08:48 uurIk vraag me af of duitsland nog wel het aangewezen land is voor militair waar. Er gaat heel veel niet goed of er gebeurt niets. Of veel te traag.

Ik weet dat je niet van boekensteijn en de wijk houdt maar die hadden een tijdje terug een podcast met Kees van Paridon, hoogleraar economie aan de universiteit van Rotterdam. Het ging over de Duitse economie en waarom ze steeds meer achter beginnen te lopen. Het is niet alleen Duitse oorlogswaar wat hier hinder aan ondervindt maar de Duitse gedachtengang zorgt er in de gehele Duitse industrie voor een zware achtergang. Dat zie je o.a terug in het aanbod van Duitse elektrische voertuigen, de Duitse overgang naar gas en de behoefte om vast te houden aan zware vervuilende industrie.

Huzaar1

Citaat van: pz op 19/10/2023 | 09:11 uurZie mijn post eronder, Duitsers voelen zich voor Europese markt, marktleider voor MBT's. Er is in Duitsland wel concurrentie tussen KMW en Rheinmetall (KF vs Leopard). Maar of dit snellere innovatie oplevert. Het is overigens wel doodstil rondom onze plannen voor een nieuw bataljon Leo's. 

Hoeveel Europese landen behoren momenteel tot LEOBEN?

De meeste West-Europese landen bezitten Leopards - helaas maken de twee belangrijke militaire partners Groot-Brittannië en Frankrijk geen deel uit van de Leopard 2-wereld. Het is werkelijk het fundament van de Europese landstrijdkrachten.


Er is geen echte concurrentie tussen KMW en RM. Dat is juist een onderdeel van het probleem. kmw is een staatsbedrijf, rm een beursgenoteerde bv.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

pz

Citaat van: Huzaar1 op 19/10/2023 | 08:48 uurIk vraag me af of duitsland nog wel het aangewezen land is voor militair waar. Er gaat heel veel niet goed of er gebeurt niets. Of veel te traag.

Zie mijn post eronder, Duitsers voelen zich voor Europese markt, marktleider voor MBT's. Er is in Duitsland wel concurrentie tussen KMW en Rheinmetall (KF vs Leopard). Maar of dit snellere innovatie oplevert. Het is overigens wel doodstil rondom onze plannen voor een nieuw bataljon Leo's. 

Hoeveel Europese landen behoren momenteel tot LEOBEN?

De meeste West-Europese landen bezitten Leopards - helaas maken de twee belangrijke militaire partners Groot-Brittannië en Frankrijk geen deel uit van de Leopard 2-wereld. Het is werkelijk het fundament van de Europese landstrijdkrachten.

Huzaar1

Ik vraag me af of duitsland nog wel het aangewezen land is voor militair waar. Er gaat heel veel niet goed of er gebeurt niets. Of veel te traag.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

pz

Meer informatie over de ontwikkeling van de Koreaanse K3 MBT. Plaatjes geven een beeld hoe de nieuwe generatie tanks er uit kunnen gaan zien inclusief te ontwikkelen technologieën.

Junsupreme @RyszardJonski

The K3 Next Generation Tank is the ROK Army's next main battle tank that will be deployed in the 2030s. As the primary combat platform of the future mobile corps, it is a next-generation mobile system that has been dramatically improved in all aspects, including firepower, protection and mobility.
It's planned to be developed within the next 10 years and will have performance that could partially replace the K2 tank, and the weight/size of the system was reflected at a level similar to the current K2 tank.

According to information revealed at #ADEX2023, the new generation tank is less than 10.8 m long, 3.6 m wide and 2.4 m high, and has a combat weight of less than 55 tons.
It has a crew of 2 to 3  and is designed to enable selective unmanned operation when necessary.
The turret is unmanned and equipped with a 130 mm smoothbore gun and two anti-tank guided missiles, enabling line of sight/BLOS attacks.
To maximize survivability in future battlefield environments, the next-generation tank uses a metamaterial-based camouflage structure, a metamaterial-based RF and infrared stealth camouflage membrane, and a lightweight, rigid stealth structure that responds to multiple bands. (infrared, radar and millimeter waves).

Through the use of a capsule-type crew compartment and an unmanned turret design that allows for effective protection in conditions of limited weight, as well as through the use of ceramic armor with increased efficiency to achieve maximum survivability in the face of the latest threats.
Passive armor was used, consisting of ultra-high-hardness armor plates (UHA) and non-oxide ceramic armor materials arranged in a multi-layer structure, and the tank turret armor module was made of inert reactive armor (NERA) capable of protecting against large-diameter KE and CE projectiles.
Additionally, removable reactive armor (ERA) modules were installed on the sides and in the upper part of the tank, and lower armor and a mine protection kit were developed in accordance with the STANAG 4569 level 4a/4b standard (protection against TNT mines 10 kg).

The next-generation tank's intelligent fire control system can determine optimal tactics for battles in the future battlefield environment and maximize combat effectiveness and survivability by assigning missions to each tank.
Various core technology research and development for Next Gen MBT project are now underway.
Source: Sheldon





pz

De toekomst van de Bundeswehr-Leopards

https://defence-network.com/die-zukunft-der-bundeswehr-leoparden/

De oorlog in Oekraïne laat zien dat klassieke landgevechten en het vermogen daartoe onmisbaar zijn. Leopard-hoofdgevechtstanks hebben zich ook bewezen in deze oorlog, maar tegelijkertijd is het duidelijk dat aanpassingen aan de huidige dreigingen noodzakelijk zijn. cpm Defense Network sprak over de te verwachten ontwikkelingen op het gebied van gevechtstanks met de directeur van Krauss-Maffei Wegmann, Ralf Ketzel. Het interview werd afgenomen door Dorothee Frank.
Vorige week werd de laatste Leopard 2 A7V overgedragen aan de Bundeswehr. Waarin verschilt deze van de Leopard 2 A6 die voorheen vooral door de Bundeswehr werd gebruikt?

De verschillen zijn aanzienlijk. De 2 A7V is uitgerust met het A1 wapensysteem, dat een groter doordringend vermogen heeft. Het is ook een echte aanpassing in termen van bescherming, zodat we beide beschermingssystemen kunnen gebruiken: enerzijds het systeem dat de Canadezen hadden als vredeshandhaving in Afghanistan – en dat nu ook in Gaza nodig zal zijn – en anderzijds kant de zware duelbescherming, die de Zweden, Grieken en Qatarezen in eerdere versies al introduceerden. Met deze versie krijgt de Bundeswehr echter voor het eerst deze duelbescherming.

In deze combinatie zijn de Duitse Leopards gelijkwaardig – eigenlijk een beetje superieur – aan alle gevechtstanks die we eerder aan andere landen hebben geleverd.

Een andere innovatie ten opzichte van de vorige Bundeswehr-versie is de airconditioning, zodat de soldaten ongeacht de buitentemperatuur in de gevechtstank kunnen blijven.

Laten we teruggaan naar de bescherming. In Oekraïne zie je vaak zogenaamde topaanvallen, dat wil zeggen aanvallen door drones of raketten direct van bovenaf. Hoe kan het luipaard hiertegen beschermd worden?

Wij hebben hiervoor twee oplossingen. Aan de ene kant hebben we Zweden en Griekenland zeer zware bescherming geboden tegen artilleriegranaten die ladingen afvuren. Maar dat is een heel moeilijke bescherming. Dan hebben we het Trophy-zelfbeschermingssysteem, dat sommige Duitse luipaarden nu ook zullen krijgen. Dit biedt ook een bepaald niveau van bescherming tegen drones. Maar geen van beide oplossingen is echt voldoende.

Ik ben van mening dat we anders met de dronedreiging moeten omgaan. Bij KMW hebben we met veel succes gedemonstreerd dat het Puma infanteriegevechtsvoertuig ingezet kan worden om drones te bestrijden. Dit betekent dat de tandem Puma en Leopard een zeer goede bescherming zouden hebben tegen drones aan het front.

Naar mijn mening moeten we af van het idee dat alle taken in één systeem kunnen worden uitgevoerd. De Leopard zorgt voor doordringende kracht, de Puma – of een ander voertuig – biedt bescherming tegen drones.

Sommigen beweren echter dat de ontwikkeling van drones het einde betekent van zware landsystemen en vooral van gevechtstanks.

Je zou kunnen antwoorden dat de introductie van torpedo's schepen niet overbodig maakte. De onderwerpen aanval en bescherming gaan altijd hand in hand. Geen enkel systeem wordt feitelijk volledig vervangen door ontwikkelingen aan beide kanten, maar er zijn voortdurend aanpassingen nodig.

Maar het is waar dat we intensief moeten nadenken over het onderwerp drones. We moeten dus bijv. B. vragen hoe drones eigenlijk bestreden moeten worden. Als het om de dreiging gaat, hebben we het immers over goedkope massaproducten. Er zullen dus aanvullende oplossingen moeten komen, die ik slechts in beperkte mate zie op de Leopard, maar eerder op andere beschermde rupsvoertuigen.

Dergelijke aanpassingen zijn echter niet nieuw. Vroeger dachten we bijvoorbeeld aan het leger zonder helikopters en dat zou vandaag de dag niemand meer doen. Om bij de tijd te blijven, hebben we voor het volgende nieuwe project, het Main Ground Combat System, onderwerpen gedefinieerd over hoe er in de toekomst aan landgevechten moet worden gedacht. Voor mij omvat dit afstandsbediening, netwerkeffecten en natuurlijk bescherming tegen dreigingen vanuit de lucht.

U sprak met MGCS, wat is de status van dit Frans-Duitse project?

De ontmoeting tussen de twee ministers in de zomer was zeker een mijlpaal om het project weer van start te laten gaan. Ik heb zojuist enkele technische dimensies van MGCS aangestipt, maar in wezen is het een uiterst politiek project. De industriële samenwerking tussen Duitsland en Frankrijk in de grondsector kent geen lange traditie, in tegenstelling tot de al lang bestaande samenwerking tussen de Leopard-gebruikerslanden, stelt de LEOBEN.

Hoeveel Europese landen behoren momenteel tot LEOBEN?

De meeste West-Europese landen bezitten Leopards - helaas maken de twee belangrijke militaire partners Groot-Brittannië en Frankrijk geen deel uit van de Leopard 2-wereld. Het is werkelijk het fundament van de Europese landstrijdkrachten.

Zou het dan niet zinvol zijn om het als onderdeel van MGCS te behouden?

Dat kun je niet aan een technicus vragen, omdat het, zoals ik al zei, een politiek programma is. Ik ben er echter van overtuigd dat de MGCS- en Leopard-ontwikkelingen parallel beschikbaar zullen zijn in de Duitse strijdkrachten. Behalve Duitsland en Frankrijk is er geen ander land bij MGCS betrokken, dus ik kan alleen voor Duitsland spreken. En hier zal MGCS eisen stellen waarmee de Leopard dan zal moeten samenwerken en samen moeten staan ��in de strijd. Net zoals een gepantserde personeelscarrier moet samenwerken met een gevechtstank. Ik denk dus niet dat MGCS Leopard vervangt, maar eerder dat beide parallel lopen en elkaar aanvullen.

Nog een blik op de nabije toekomst: wanneer komt de volgende Leopard-serie uit?

Momenteel produceren we de Leopards voor Hongarije gelijktijdig met de eerste levering in december. Dit jaar heeft Noorwegen ons het contract gegund voor de levering van Leopard 2 A8.

Voor de Bundeswehr wordt de Leopard 2 A6 aangepast om op de A6MA3 te staan, evenals de Leopard 2 A7A1-serie, die zal worden uitgerust met het Israëlische actieve zelfbeschermingssysteem Trophy. Bovendien wordt het Leopard 2 A8-programma nog steeds gebruikt om de Leopards aan te schaffen die naar Oekraïne zijn gegaan.

We hebben dus een zeer levendige Leopard toekomst voor ons.

Harald

Arquus proposes Hybrid Tank Engine ( voor de Franse Leclerc upgrade)
https://euro-sd.com/2023/10/articles/34023/arquus-proposes-hybrid-tank-engine-upgrade-solutions/


Reducing fuel consumption, reducing noise: the Arquus approach to hybrid propulsion
https://www.edrmagazine.eu/reducing-fuel-consumption-reducing-noise-the-arquus-approach-to-hybrid-propulsion

CitaatIn terms of hybridisation both the French Army and Arquus are looking not only at the recently introduced 6×6 armoured vehicle, the Leclerc main battle tank and the VBCI 8×8 infantry fighting vehicle being also part of the R&D work. For the MBT Arquus estimates that consumption will be reduced by 65%, endurance as well as stocked energy on board will be trebled, while energy production will be multiplied by 7.6. Hybridisation will also have a beneficial effect on logistics; currently the MBT fuel tank must be emptied and cleaned every 200 hours, a tank in OOTW operation running for around 1,000 hours per year. Each fuel tank cleaning takes around three days and puts considerable pressure on maintainers. The adoption of the hybrid powerpack would allow reducing this operation to only one per year, and consequently the logistic strain.

The current Leclerc upgrade that falls within the Scorpion programme does not foresee the adoption of a new powerpack, this option being part of a second tranche upgrade, which is also linked to the evolution of the MGCS (Main Ground Combat System) programme, the future MBT and high-end combat solution currently developed jointly by France and Germany. That said the study project on the Leclerc should be completed by August 2022, and a demonstrator should be produced in the near future.

This will of course be beneficial also to the MGCS programme, as the new MBT should definitely adopt some innovative propulsion solution. What will it look like is still uncertain, as according to available information Germany tends to consider a 70 tonnes tank armed with a 130/140 mm gun, while France favours a much lighter solution, around 46 tonnes.

Harald

Israeli Merkava 4 Tanks Get Anti-Drone Cages After Russian-Ukrainian Lessons

According to pictures released on social networks, the Israeli army has learned from the experiences of the Ukrainian conflict. The turret roofs of Merkava 4 tanks are now equipped with a "Cope Cage" or "Protective Canopy." This type of armor is designed to offer protection against aerial attacks, such as drones and loitering munitions.



https://www.armyrecognition.com/weapons_defence_industry_military_technology_uk/israeli_merkava_4_tanks_get_anti-drone_cages_after_russian-ukrainian_lessons.html

Benji87

Uncertain fate for active protection on Army's combat vehicles

WASHINGTON — The Army installed an active protection system on the M1 Abrams tank and fielded it in Europe, but the fate of other plans to equip similar defense measures on the service's combat vehicles unclear.

In 2016, the Army determined it needed an interim solution to protect the Abrams, Stryker combat vehicle and Bradley fighting vehicle. The service decided to rapidly assess off-the-shelf active protection systems to fulfill the urgent operational need.

Ultimately the Army fielded the Trophy APS, made by Israeli company Rafael Advanced Defense Systems, in a short period of time to Europe. The APS-equipped tanks have operated there over the last three years.

But even the Trophy on Abrams tanks has been challenging.

While the Army is "very happy with what it brings to us in terms of performance, it's a little bit of a challenge to operate and really deploy and sustain it because installation on tanks is a little bit of a burden," Maj. Gen. Glenn Dean, the Army's program executive officer for ground combat systems, told Defense News in an interview ahead of the Association of the U.S. Army's annual conference in Washington.

Finding the right APS for Bradley and Stryker vehicles has been exponentially more challenging than putting the Trophy on Abrams. Efforts to install systems to protect both of those combat vehicles have come in fits and starts.

Iron Curtain was the first system considered a candidate for the Stryker. The APS is developed by Virginia-based company Artis. Army leaders decided in 2018, after working to characterize the system on the Stryker, that while Iron Curtain generally worked in concept, it would take too much time and money to mature the system.

The Army spent several years looking at other candidates for combat vehicles, such as a lighter version of Trophy. According to Dean, the service recently wrapped up an assessment of Unified Business Technologies' StrikeShield, a product from the Michigan-based company partnered with German firm Rheinmetall.

Testers are still analyzing data from the assessment, conducted "with an eye toward Stryker, but not solely Stryker," Dean said. "We'll see what we've learned from that."

He noted the Army is also watching some other APS efforts by the Marine Corps, as well as science and technology work within the Army's Combat Capabilities Development Command. Dean declined to further discuss the command's efforts.

The Army has long held that Iron Fist, an APS capability from Israeli firm Elbit Systems, is right for the Bradley vehicle, but technical and fiscal hurdles have prevented its fielding.

The Army said in January 2023 that following a redesign of Iron Fist, now called Iron Fist Light Decoupled, it is now ready to field the capability to a full brigade.

"Iron Fist Light Decoupled, that is essentially ready for production," Dean said, and "when allocated funds to produce, we will go into production."
But there isn't yet planned funding, and Dean would not speculate when money might become available.
In the meantime, he said, the Army is continuing to work with Elbit on electronic upgrades in preparation for possible production approval and funding.

The service wants active protection that not only defends the sides of a vehicle but also the top, which would address threats like loitering munitions and drones.

The service is "working continuously on our ability to defeat hemispheric threats all around the vehicle against a range of threats with a range of technical approaches. So not looking for one system that is one-size-fits-all and does everything, but beyond that I'm not going to go into any more detail," Dean said, noting the information is classified.

Additionally, the Army's newest Abrams variant, the M1E3, will include APS that is integrated from the beginning of development. The service announced in September it would pursue an entirely new variant while scrapping its latest SEPv4 upgrade plans.

And the service's pursuit of a vehicle — currently referred to as the XM30 Mechanized Infantry Combat Vehicle — to replace the Bradley by 2030 will use a similar strategy to integrate protection systems into the design from the beginning. Two companies — General Dynamics Land Systems and American Rheinmetall Vehicles — are competing to design vehicle prototypes.

Bron: https://www.defensenews.com/land/2023/10/09/uncertain-fate-for-active-protection-on-armys-combat-vehicles/

Harald

3 choses à savoir sur le MGCS, le « char du futur » franco-allemand
https://www.defense.gouv.fr/actualites/3-choses-savoir-mgcs-char-du-futur-franco-allemand

( artikel vertaald via Google Translate)

3 dingen die u moet weten over de MGCS, de Frans-Duitse 'tank van de toekomst'

Op 22 september gaven Parijs en Berlijn een nieuwe impuls aan de MGCS, voor Main Ground Combat System (in het Frans: Main Ground Combat System). Dit grote militaire project, het resultaat van een samenwerking tussen Frankrijk en Duitsland, heeft tot doel om tegen 2040-2045 een revolutie teweeg te brengen in het landschap van gevechtstanks en landgevechten. Verlichting.



Wat is MGCS?
Het MGCS , dat in 2017 op hetzelfde moment als het Scaf ( Future Air Combat System ) werd opgestart, is een Frans-Duits wapenprogramma. Het heeft tot doel de Duitse Leopard 2-tanks en de Franse Leclerc-tanks te vervangen, terwijl de nieuwste technologische ontwikkelingen worden geïntegreerd.
Veel meer dan een traditioneel zwaar pantservoertuig is de MGCS ontworpen als een multi-platformsysteem: een tank zelf, uitgerust met een kanon van groot kaliber, vergezeld van andere onderling verbonden complementaire modules (een zwaar pantservoertuig uitgerust met krachtige antitankraketten, een van oorsprong robotachtig ondersteuningsvoertuig uitgerust met laserwapens, drones en andere innovatieve wapens).

De laatste ontmoeting tussen Sébastien Lecornu, de Franse minister van de strijdkrachten, en zijn Duitse collega Boris Pistorius, op 22 september, vormt een cruciale stap in de ontwikkeling van de MGCS. Vergezeld door de stafchefs van het leger van hun respectievelijke landen, drukten de twee mannen hun vastberadenheid uit om het project vooruit te helpen door een gemeenschappelijke routekaart te ondertekenen. Het doel ? Zet 'gemeenschappelijke operationele vereisten' in steen .

Deze stap zal het mogelijk maken om te werken aan de definitie van de verschillende te ontwikkelen technologische pijlers en om de verantwoordelijkheden van elke staat te specificeren. Zoals de Franse minister van de strijdkrachten heeft verklaard, zou het MGCS-programma tussen 2040 en 2045 operationeel moeten zijn.

Waarom is dit de "tank van de toekomst"?
Kunstmatige intelligentie. De MGCS zal worden uitgerust met grote technologische doorbraken zoals AI. Dit zal de bemanningen bijstaan ��door ondersteuning te bieden voor inlichtingen, planning, commandovoering en coördinatie van branden. Er zijn zoveel gegevens geanalyseerd die snelle besluitvorming op commando mogelijk zullen maken. "Mensen zullen altijd op de hoogte zijn en in feite centraal staan ��bij beslissingen", herinnert Martial zich, vermogensarchitect die de leiding heeft over de MGCS bij het Directoraat-generaal Bewapening (DGA).

Hyperconnectiviteit . De werking van de MGCS zal ook gebaseerd zijn op versterkte connectiviteit, waardoor tactische informatie in realtime kan worden gedeeld dankzij een geïntegreerde gevechtswolk. Op deze manier kunnen de verschillende modules (of voertuigen) onmiddellijk tactische gegevens verwerken, opslaan en distribueren en hun acties semi-automatisch coördineren om effecten op de vijand te combineren.

"De MGCS is in lijn met de informatie-verbeterde samenwerkingsaanpak geïnitieerd door het Scorpion-systeem ", legt Delphine uit, verantwoordelijk voor het voorbereiden van toekomstige landgevechtssystemen bij de DGA. Geconfronteerd met nieuwe bedreigingen (bewapende drones, autonome wapens, cyberaanvallen, enz.) is het doel van het nieuwe multiplatformsysteem het creëren van een gevechtsomgeving waarin strijders sneller begrijpen, beslissen en handelen dan de tegenstander om effectiever en beter beschermd te zijn. .

Wat zijn de belangrijkste gevechtsmogelijkheden van de MGCS?
Een gevecht van dichtbij. De MGCS kan tot 8.000 meter ver schieten en zal de aanvalskracht vertienvoudigen. Dit is twee keer zoveel als de huidige standaard van de Leclerc-tank. De verschillende modules die de MGCS vergezellen, zullen, door hun aantal, hun mobiliteit en hun gelijktijdigheid, hun vermogen tot agressie tegen de vijand vergroten.  "Ze zullen ook voor zoveel dilemma's en verrassingseffecten voor tegenstanders zorgen. Dat zal hun besluitvorming bemoeilijken", meent Delphine.

Observatie . Het MGCS-ecosysteem zal observatie tot op 10.000 meter afstand mogelijk maken, waardoor de doellocatie en anticipatiemogelijkheden worden verbeterd.

Bescherming van bemanningen. Actieve camouflage, versterkte bepantsering, tegenmaatregelen en neutralisaties zullen de kern vormen van de MGCS-beschermingszeepbel om op te treden tegen lucht- en landbedreigingen. Gecombineerd met de mobiliteit die mogelijk wordt gemaakt door de distributie van wapens en uitrusting op verschillende verschillende platforms (waardoor het mogelijk wordt gemaakt om hun massa in te dammen), zal deze zeepbel aanzienlijk bijdragen aan de bescherming van strijders.

Al deze innovaties zullen een centrale plaats innemen in het Titan-project dat Scorpion vanaf 2040 zal opvolgen. Het doel ervan: de beslissende capaciteiten van het leger vernieuwen en de ambitie van collaboratieve lucht-landgevechten verder uitbreiden door te articuleren met de gezamenlijke en inter- geallieerde niveaus.