Veteraan met trauma in cel

Gestart door Elzenga, 28/09/2009 | 10:20 uur

KapiteinRob

Citaat van: Telegraaf op 28/09/2009 | 10:20 uur
H. was in 1993 en 1994 gelegerd in Bosnië. Volgens Moorlag werd hij daar een week door de Serviërs gegijzeld

Volkskrant 16 april 1994:

De ongerustheid groeit bij het ministerie van Defensie nu het aantal in gijzeling genomen Nederlanders in oost-Bosnië is opgelopen tot vijf. Ze behoren tot een totaal van 53 VN-militairen die als represaillemaatregel voor de VN-beschietingen van afgelopen zondag door de Serviërs worden vastgehouden. Met ongeveer twintig van de gegijzelden is gisteren vergeefs geprobeerd radiocontact te leggen.

De namen van drie van de vijf zijn bekend: de al sinds maandag vermiste majoor Van Baal, ritmeester Van Zanten en luchtmacht-kapitein Bennema. De identiteit van de andere twee wilde Defensie gisteravond niet vrijgeven. De namen van de eerste drie zijn volgens een Defensiewoordvoerder door bronnen in Bosnië of door familie naar buiten gebracht.

De twee waarnemers hebben zich twaalf uur lang niet per radio gemeld, en dat kan volgens Defensie op twee omstandigheden duiden: ze zijn door de Serviërs meegenomen of ze zitten vast in hun huis en kunnen niet bij hun apparatuur. Het betreft twee kapiteins die in de buurt van Sarajevo gestationeerd zijn.


Ik weet natuurlijk niet of er nog meer Nederlanders in die periode (eind 1993-begin 1994) gegijzeld waren, maar in bovenstaande quote was Wilfred H. in ieder geval niet een van de gegijzelden......

Nikehercules

Citaat van: Gozo op 28/09/2009 | 10:41 uur
De Vos is geen gedragsdeskundige, maar staat wel iemand bij met een trauma. Als dat bekend is, is de veteraan toch eerder gebaat bij hulp in plaats van bij een strafrechtelijk traject. Eens dus met Van der Biezen.

Ik ben het met je eens dat de veteraan eerder gebaat is bij hulp ipv een strafrechtelijk project, maar het zijn niet zomaar uitspraken die de beste man gedaan heeft.
Ik denk dat het voor ons lastig is om hier over te oordelen, we weten tenslotte niet in welke context en op wat voor manier hij het dreigement uitgesproken heeft.
Maar als de advocaat redelijkerwijs aan kon nemen dat de mogelijkheid bestond dat hij het echt meende vind ik dat de advocaat goed gehandeld heeft.
Maar het blijft, vooral voor de veteraan, een erg trieste zaak natuurlijk...

Gozo

De Vos is geen gedragsdeskundige, maar staat wel iemand bij met een trauma. Als dat bekend is, is de veteraan toch eerder gebaat bij hulp in plaats van bij een strafrechtelijk traject. Eens dus met Van der Biezen.

Elzenga

#1
Veteraan met trauma in cel
door Jolande van der Graaf
LEEUWARDEN -  Een getraumatiseerde Bosnië-veteraan blijkt afgelopen voorjaar door toedoen van zijn eigen advocaat door een zwaar bewapend arrestatieteam te zijn opgepakt en in de cel te zijn beland.

Letselschadeadvocaat C. de Vos die oud-militair Wilfred H. (37) destijds via de Palsgroep bijstond in een procedure om een schadeclaim van Defensie, gaf de veteraan op 19 mei bij de politie aan. Dit nadat H. die dag in een telefoongesprek met zijn raadsman had gedreigd om een bomaanslag op het ministerie van Defensie te plegen als zijn zaak niet naar tevredenheid zou worden afgehandeld.

De Vos belde daarop de politie. Nog diezelfde avond vielen een arrestatieteam en de Explosieven Opruimingsdienst Defensie de woning van de ex-militair in Leeuwarden binnen en werd de man geboeid en geblinddoekt afgevoerd. In het huis van H. werden geen wapens of explosieven gevonden. De veteraan zit nog altijd in voorarrest en moet dinsdag voor de rechter verschijnen op verdenking van dreigen met een terroristisch misdrijf.

Schandalig

De Bossche strafrechtadvocaat Arthur van der Biezen, die de opgepakte oud-militair nu bijstaat, noemt het handelen van de letselschadeadvocaat schandalig. "De Vos lapt zijn eigen cliënt erbij terwijl hij weet dat de man een oorlogstrauma heeft. Die advocaat had niet de politie, maar de crisishulpverlening moeten bellen."

Wilfred H. zelf noemt zijn actie erg dom en spreekt van een wanhoopsdaad. "Ik had nooit de intentie om echt iets te doen, ik had zelfs geen stukje vuurwerk in huis. Ik wilde dat ik eindelijk serieus werd genomen en dat Defensie inziet dat zij haar zorgplicht naar mij en andere veteranen verzaakt." Letselschadeadvocaat De Vos wil niets kwijt. "Vanwege mijn beroepsgeheim kan ik geen commentaar geven."

H. was in 1993 en 1994 gelegerd in Bosnië. Volgens Moorlag werd hij daar een week door de Serviërs gegijzeld en was hij getuige van gruwelijke oorlogsmisdrijven. "Hij kreeg wapens tegen het hoofd gezet, moest toekijken hoe een moeder en haar kind werden geëxecuteerd en zag verder onder meer hoe een militaire colonne een jongetje doodreed en niet stopte." De ouders van H. zeggen dat hun zoon psychisch ziek terugkwam.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/4938221/__Veteraan_met_trauma_in_cel__.html?p=19,3