Nieuwe ontwikkelingen op BOXER gebied

Gestart door Ace1, 02/11/2013 | 15:37 uur

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Boxer A2 ..  a survivability upgrade...  ( en de Nederlandse Boxers ?? )

via Janes.

The upgrade will probably be undertaken through the Organisation for Joint Armament Cooperation (OCCAR), which manages the Boxer programme for Germany, in addition to Lithuania and the Netherlands.

The A2 standard includes a fire suppression system - which is intended to improve vehicle survivability in the event of a hull breach - and a driver vision system, consisting of an externally-mounted camera to enhance situational awareness. Additionally, the A2 standard includes a satellite communications system and increased ballistic protection.
A number of A2-configured Boxers have already been ordered for Germany as part of the EUR476 million (USD516.4 million) contract for 131 vehicles announced in December 2015. Although these are to be delivered by 2020, the first batch of 272 Boxer vehicles, ordered in 2006, includes a number in the A1 configuration requiring upgrading to the A2 configuration.

The first A2 vehicle was delivered on 18 June 2015 as part of the original order, with all vehicles delivered until this point in the A1 configuration, from when deliveries to the German Army began in September 2009. This clearance from the parliamentary budget committee paves the way for an OCCAR-managed contract to upgrade these A1 vehicles.

http://www.janes.com/article/71780/bundeswehr-boxer-upgrade-gets-green-light

Master Mack

In deze ben ik het zeker met jullie eens dat meer CV90s niet realistisch is gevaar voor opheffen komt dan weer om de hoek kijken. 1 Zware mech Brig met 3 CV90 bats en een NLD/DEU Tankbat met leo 2s op nld kenteken. 1lumob Brig met 3 bats lumob en een met KCT gedeelde 4de Ranger bat. En dan de 13de Brig met 3 bats Boxer .50/35mm. En een NLD/BEL zware vuurkracht bat met 90/120mm (NLD 36 boxer 120mm) Is politiek goed te verdedigen vooral als de extra boxers en vectors in de NLD worden gebouwd en de CV 90s uit eigen voorraad komen.Visie genoeg.

Harald

Boxer 8x8 mission module change out

Workshop footage detailing the steps to changing out a mission module on the Boxer 8x8. Surprisingly quick and simple to replace battle-damaged modules or create different vehicle variants.


StrataNL

412 pantsergenie heeft de eerste Boxer- GNGP's ontvangen, zal de komende weken omschakelen.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ronald Elzenga

#702
Citaat van: ridivek op 07/04/2017 | 03:12 uur
....

@Elzinga #2% BBP: keep on dreaming. Zoals von der Leyen stelde is dit hier niet reel.
Ik zie een budget boven 1,6% echt niet gebeuren. Nieuwe CV-90's aanschaffen zou direct ophef (defensie verspilt geld) veroorzaken. Ik hoop op 43e en 13e met 3 bataljons mech respectievelijk mot. In de 4slag inzet kan een bat omgeschoold worden. Dus continu 1bat. inzet is mogelijk. Hiervoor zijn 132+ CV-90 en 132 boxer genie/command/35mm nodig.
Als ik mij niet vergis bezit def. nog genoeg CV-90's. Boxers zijn er meer van nodig.
Een slecht scenario is 12kN voertuigen voor 13e licht. We zullen het bezien.
Dat zullen we zeker, want het blijft koffiedik kijken in deze. En zeker, gevoelsmatig is weer aanschaffen van CV90s een mindere optie, maar in de praktijk en kijkend naar de kosten maakt het natuurlijk niks uit vergeleken bij het aanschaffen van extra Boxers met 35mm. Ik had eerst ook de Boxer 35mm in gedachte voor 13e, maar hoor van militairen zelf dat ze veel liever dan weer CV90s hebben. Dus zal het vooral draaien om een heldere visie, ambitieniveau en een goed verhaal. Zoiets als het "repareren" van fouten uit het verleden. Al zal men dat in Den Haag wel inpakken als het "repareren" van "de noodzakelijke bezuinigingen in economische crisis-tijd".

En die 2% is geen fictie maar kan zomaar keiharde realiteit worden straks. Weten ook Merkel en Von der Leyden. Niet omdat men het zo graag wil, maar omdat het moet (wegens conflicten en bedreigingen). In Duitsland circuleren in militaire kringen al plannen om hier invulling aan te geven, in dit geval de zeer forse toename van de artillerie.

ridivek

Weer lekker gezellig en on topic A.J. en Oorlogvis.

Terug komend op het wegbezuinigen van de CV-90's (half het onderwerp), volgens mij (hamburger blik) zat het zo:
Toch in 2012 stroomde de laatste CV-90's in. In het systeem zaten nog wat kinderziektes (o.a. te zwakke onderdelen). Hiernaast vielen de exploitatie kosten hoger uit dan de (veel te lage) inschattingen.
Gooi hier een bezuiniging van 1mjd, de Afgnistan missie, en onoverzichtelijke boekhouding/begroting bij.
En in 2014 (of was het '13) is de conclusie dat 4 Pantserinfanteriebataljon met CV-90's met het beschikbare budget niet instand te houden zijn. Dus wordt 13e brigade op wielvoertuigen gezet, de MB280 en BuskMaster's.
Eigenlijk had de landmacht al wat anders bedacht op het moment dat het plan van 'Hennis' [ben de zinsnede vergeten].
De bestelling van de Boxers is aangepast, zodat meer genie modules worden geleverd. De BuMa's (waaronder nieuwe) gaan meer richting de pantsergenie.

Ik stel dat 13e voorlopig niet inzetbaar is. Maar ik twijfel eraan of men dat in denhaag door heeft.

Ik denk en hoop dat ze met DVOW en Boxer modificatie / andere modules (of in het ultieme geval zelfs extra voertuigen) de situatie gaan repareren.
Als ik de ideeën voor 13 lichte (wordt hopelijk gemotoriseerde) brigade goed begrepen heb, gaan 2x 4voertuigen ondersteund worden door 2 (of 4) zwaarder bewapende voertuigen. (Idee beschreven met MB en BuMa in Landmacht blad).
Troepen vervoer met Boxer genie i.p.v. BuMa en ondersteuning door Boxer met 35mm i.p.v. MB280 met .50. Lijkt mij een redelijke verbetering.

@Elzinga #2% BBP: keep on dreaming. Zoals von der Leyen stelde is dit hier niet reel.
Ik zie een budget boven 1,6% echt niet gebeuren. Nieuwe CV-90's aanschaffen zou direct ophef (defensie verspilt geld) veroorzaken. Ik hoop op 43e en 13e met 3 bataljons mech respectievelijk mot. In de 4slag inzet kan een bat omgeschoold worden. Dus continu 1bat. inzet is mogelijk. Hiervoor zijn 132+ CV-90 en 132 boxer genie/command/35mm nodig.
Als ik mij niet vergis bezit def. nog genoeg CV-90's. Boxers zijn er meer van nodig.
Een slecht scenario is 12kN voertuigen voor 13e licht. We zullen het bezien.

Oorlogsvis

#700
Citaat van: A.J. op 06/04/2017 | 21:27 uur
Moet ik hem nou echt voor je opzoeken mafkees?

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Slag_bij_Chora
ja ik heb het net gelezen...sorry dat ik je kwaad heb gemaakt, maar noem me geen mafkees.....mofo !

Kijk hier staat het : Chora...

Voor het eerst is de orde niet toegekend voor heldhaftig gedrag tijdens oorlogstijd, maar voor het optreden tijdens een complexe vredesmissie. Kroon werd voor deze dapperheidsonderscheiding voorgedragen door zowel zijn ondergeschikten als zijn leidinggevenden. En wel vanwege meerdere, bijzondere gevechtsacties en zijn moedige optreden als leider, militair en mens in Afghanistan in 2006. Als pelotonscommandant leverde hij in de zomer van dat jaar huzarenstukjes in de zuid-Afghaanse provincie Uruzgan. �Zestien keer kwam het daarbij tot daadwerkelijk gevechtscontact met Talibanstrijders,� zei Hare Majesteit over de acties in de Chora- en Baluchi Vallei waarbij hij was betrokken. �Mede door zijn deskundig, inventief en inspirerend optreden konden deze vaak hevige gevechten in het voordeel van het peloton worden beslecht, zonder verliezen aan eigen zijde. Hij toonde hierbij zijn kundigheid en vakmanschap, nam dikwijls verrassende initiatieven en schroomde niet grote persoonlijke risico�s te nemen. Zijn eigen veiligheid maakte hij ondergeschikt aan die van anderen.� Zij prees hem ook als een bescheiden man. �Van u is de uitspraak bekend: Iedere leider moet eerst leren dienen.�

Hij heeft in DE CHORA en Baluchi Vallei gevochten....raar he dat ik dacht dat dat de slag bij Chora was.

A.J.

#699
Citaat van: Oorlogsvis op 06/04/2017 | 21:23 uur
Hebben ze dan 2 jaar achter elkaar daar slag moeten leveren ? dan praten we langs elkaar heen...sorry


https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Slag_bij_Chora

Oorlogsvis

Citaat van: A.J. op 06/04/2017 | 20:27 uur
Denk het. Chora was 2007 en op. Perth (Baluchi pas en Chora vallei) waar Kroon zijn Willemsorde voor gekregen heeft was 2006...
Hebben ze dan 2 jaar achter elkaar daar slag moeten leveren ? dan praten we langs elkaar heen...sorry

A.J.

Citaat van: Huzaar1 link=topic=25713.msg398713#msg398713
date=1491502202

someone got the wrong book  :angel:

Denk het. Chora was 2007 en op. Perth (Baluchi pas en Chora vallei) waar Kroon zijn Willemsorde voor gekregen heeft was 2006...

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

Citaat van: Oorlogsvis op 06/04/2017 | 19:43 uur
De slag bij Chora....haha...dacht altijd hier in Nederland als ik erover las of hoorde dat we daar met het hele bataljon het gevecht aangingen met de Taliban...toen ik echter vorig jaar voor mijn 50ste verjaardag het boek van Marco Kroon kreeg (top boek trouwens) ..bleek dat het alleen maar 2 Nederlandse peletons van ieder 20 commando's waren die hieraan deelnamen. Andere eenheden waren wat Marinier SOF en buitenlandse SF troepen.

Kroon had helemaal niks met de slag om Chora te maken...

Huzaar1

Citaat van: Oorlogsvis op 06/04/2017 | 19:43 uur
De slag bij Chora....haha...dacht altijd hier in Nederland als ik erover las of hoorde dat we daar met het hele bataljon het gevecht aangingen met de Taliban...toen ik echter vorig jaar voor mijn 50ste verjaardag het boek van Marco Kroon kreeg (top boek trouwens) ..bleek dat het alleen maar 2 Nederlandse peletons van ieder 20 commando's waren die hieraan deelnamen. Andere eenheden waren wat Marinier SOF en buitenlandse SF troepen.

Dat is dus niet waar.NL  Pantserinfanterie, artillerie en genie is gebruikt.
Kroon beschrijft enkel 'zijn slag'
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Oorlogsvis

Citaat van: Huzaar1 op 06/04/2017 | 19:28 uur
Jep, met stoere verhalen dat ze het putje hadden afgedekt met precies het materiaal wat er al op lag en daarmee wel even een heel tankpeloton zouden aanpakken.
Heel Afghanistan heeft het erger gemaakt, dat heeft meneer de zandhaas echt het idee gegeven dat ze onoverwinnelijk zijn en de rest in de krijgsmacht er is om ze te ondersteunen. Chora e.d is heel mooi, maar het had beter geweest voor Defensie als dat een iets grotere slag was geworden met meer eigen verliezen want die attitude toen ze de CV90 kregen zorgde ervoor dat ze praktisch de status kregen die Erdogan nu heeft want ojoj met die CV90 waren ze ineens gewoon cavalerie vervangers geworden. Nou het gevolg daarvan was weer dat de infanterie CV90 opleiding ineens ging vertellen dat ze tanks kunnen neutraliseren met hun 35mm kanon. Het is echt een groot ja knik nest geworden. Nergens, echt nergens voel ik de urgentie om het materieel eens aan te pakken, ik moet daarbij eerlijk bekennen dat ik nooit op niveau heb mee mogen genieten op de manier hoe ik dat nu bij DGLC bv doe al heb ik 9 van de tien keer geen idee waarover het gaat want ik ken de systemen niet. Maar destijds bij 13mechbrig. Het was allemaal wel best, gescheten en iedereen klikte wat rond op youtube.


Manouevre school idem dito.

Daarom ben ik zo verbaast over die Actieve verdedigingssystemen. Is niet des-Nederlands zulk spul.
De slag bij Chora....haha...dacht altijd hier in Nederland als ik erover las of hoorde dat we daar met het hele bataljon het gevecht aangingen met de Taliban...toen ik echter vorig jaar voor mijn 50ste verjaardag het boek van Marco Kroon kreeg (top boek trouwens) ..bleek dat het alleen maar 2 Nederlandse peletons van ieder 20 commando's waren die hieraan deelnamen. Andere eenheden waren wat Marinier SOF en buitenlandse SF troepen.