Soldaten op vouwfiets

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 05/02/2014 | 09:32 uur

Tanker

Citaat van: Oorlogsvis op 05/02/2014 | 13:05 uur
Er komen zo ook nog hanggliders met een klein propellertje !....kan je zo makkelijk handgranaten naar beneden gooien !...

Dat hele fietsplan slaat nergens op..alsof het lekker fietsen is daar in Afrika..nergens een fietspad te bekennen..overral stenen en zachte grond..
steeds lekke banden..hahaha

het begint een beetje zielig te worden allemaal...

Ik ben het met je eens, het begint een beetje een wanvertoning te worden de laatste jaren.
Lijkt steeds meer op de situatie vlak voor de 2e wereldoorlog....

Voor een dubbeltje op de 1e rij willen zitten, men vindt de bijstand schijnbaar belangrijker in Nederland....

Mourning

Citaat van: Thomasen op 05/02/2014 | 14:05 uur
Een hangglider zou dan wel weer een goed idee zijn.
Zolang de Taliban niet leert skiën.


:lol: :lol: :lol:
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

dudge

Citaat van: Oorlogsvis op 05/02/2014 | 13:05 uur
Er komen zo ook nog hanggliders met een klein propellertje !....kan je zo makkelijk handgranaten naar beneden gooien !...

Dat hele fietsplan slaat nergens op..alsof het lekker fietsen is daar in Afrika..nergens een fietspad te bekennen..overral stenen en zachte grond..
steeds lekke banden..hahaha

het begint een beetje zielig te worden allemaal...

Een hangglider zou dan wel weer een goed idee zijn.
Zolang de Taliban niet leert skiën.

Elzenga

Tja...onder druk van bepaalde politici is de focus nu erg op "made in NL". Dus dit bericht verraste me niet. Zal me niets verbazen als Defensie hier ook heeft meebetaald.

Wat betreft het product...ik zie er weinig in. Al begrijp ik inmiddels wel dat het meer een vervanging is van de (benzine)motor dan de fiets.

Oorlogsvis

Er komen zo ook nog hanggliders met een klein propellertje !....kan je zo makkelijk handgranaten naar beneden gooien !...

Dat hele fietsplan slaat nergens op..alsof het lekker fietsen is daar in Afrika..nergens een fietspad te bekennen..overral stenen en zachte grond..
steeds lekke banden..hahaha

het begint een beetje zielig te worden allemaal...

Ros

#8
Citaat van: Mourning op 05/02/2014 | 12:34 uur
Ik denk dat het voor infanterie eenheden op uitzendingen een aanvulling kan zijn in gebieden waar de spanning laag is. Risico blijft natuurlijk altijd dat je geen bescherming om je heen hebt, maar dat heb je bij looppatrouilles ook niet en met een MB ook minimaal, dus dat is meer een keuze van een ander niveau.

Zelfs bij patrouilles met een laag risico gaat de voorkeur uit naar 'te voet'. De verplaatsing kan makkelijker onder dekking plaats vinden en als het verkeerd gaat is dekking zoeken veel sneller dan eerst de MB uit te moeten of de fiets op de standaard te zetten danwel er vanaf duiken en dan pas dekking te kunnen zoeken. En  bij  het voet opereren kunnnen de wapens sneller worden gebruikt dan vanuit een MB of vanaf een fiets.

En het 'veelvuldig gebruik van de mountainbike in Afghanistan', neem maar met een korreltje zout. De functie Sergeant-Rijwielhersteller komt wel weer aardig in beeld  :cute-smile:

Ros

#7
Citaat van: Mourning op 05/02/2014 | 12:12 uur
Eerst het basismateriaal en uitrusting en dan de nieuwe zaken/gadgets die handig kunnen zijn (op missie). Of schrijf ik nu iets heel vreemds op?

Nee...
Dit fietsplan is m.i. ingegeven door een groepje W.Wortels dat zich bezig heeft gehouden met brainstormen. Leuk en aardig dit fietsen maar de practische voordelen mis ik. Op missies met 0,000001 % risico blijven deze apparaten thuis om mee te beginnen. De veiligheid van de militair zou m.i. bovenaan moeten staan.  Waarom wil je 70 km/h fietsen ?. Bij dit soort snelheden zal je concentratie voor 100% gericht zijn op de weg en jezelf overeind te houden.

Er zijn wel wat aardige filmpjes te verwachten op het net. Soldaat (85 kg) + 160 Kg bagage met een snelheid van 70 km/h. op een onverharde weg ergens in Verwegiistan.........America's Funniest is er niets bij  :crazy:


Mourning

#6
Citaat van: Oorlogsvis op 05/02/2014 | 12:24 uur
Tanks eruit..en de fiets is terug !...jezus christus denk ik dan....we gaan zo echt weer de fietsbataljons krijgen,,haha

Ik snap je reactie, maar je weet uiteraard zelf ook wel dat dat te kort door de bocht is. Ik denk dat het voor infanterie eenheden op uitzendingen een aanvulling kan zijn in gebieden waar de spanning laag is. Risico blijft natuurlijk altijd dat je geen bescherming om je heen hebt, maar dat heb je bij looppatrouilles ook niet en met een MB ook minimaal, dus dat is meer een keuze van een ander niveau.

Maar ik zie het wel als een luxe en ik denk dat m.n. de KL elke Euro efficient om zal moeten draaien om de komende jaren nog wat uit te kunnen voeren op materiaal verbetering- en vervangingsgebied en dan lijkt het mij in eerste instantie dat dit materiaalproject niet bovenaan het lijstje zou moeten staan, maar eerder bijv. het nieuwe uniform en SMP in zijn algemeen of die (@&@$@#!!!) Gemotoriseerde Infanterie "Brigade" die er zo nodig moet komen (en waarvan ik nog steeds niet snap dat de KL leiding dat op deze wijze wil gaan uitvoeren ten koste van het enige pantservoertuig in de KL sterkte welke nog een beetje "punch" heeft, te weten de CV9035NL) en waar we m.i. maar beperkt het (juiste) materiaal voor hebben en waar we voor een deel weer een nieuwe logistieke lijn voor zullen moeten gaan opzetten (= $$$, welke er volgens mij uberhaupt al onvoldoende is).
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#5
Citaat van: Oorlogsvis op 05/02/2014 | 12:24 uur
Tanks eruit..en de fiets is terug !...jezus christus denk ik dan....we gaan zo echt weer de fietsbataljons krijgen,,haha

Schietbuis monteren en voilà  de cavalerie is terug.  :crazy:

:angel: er zijn sommige forum leden die dit vanwege het groene en duurzame karakter uitermate kunnen waarderen en het past goed in de gedachte: "geen cent te veel"

Oorlogsvis

Tanks eruit..en de fiets is terug !...jezus christus denk ik dan....we gaan zo echt weer de fietsbataljons krijgen,,haha

Mourning

Op zich niets mis mee, lijkt mij als leek zijnde. Maar vraag me wel af hoeveel men, als het prototype bevalt, men er in de sterkte wil opnemen en wat de kosten van aanschaf en onderhoud zijn. Ik vraag me ook af of de KL dat geld dan niet beter kan gebruiken om in diverse andere, lang vertraagde, programma's/investeringen te stoppen. Ik bedoel het is niet zo dat de KL geld overhoudt volgens mij.

Eerst het basismateriaal en uitrusting en dan de nieuwe zaken/gadgets die handig kunnen zijn (op missie). Of schrijf ik nu iets heel vreemds op?


"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Ros

Komt de conditie niet echt ten goede........................ :devil:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Soldaten op vouwfiets

wo 05 feb 2014

AMSTERDAM - Defensie krijgt in april de beschikking over een prototype van een nieuwe elektrisch aangedreven vouwfiets. De zogeheten Trefecta is in staat om 160 kilometer af te leggen en haalt een topsnelheid van 70 kilometer per uur.

Dat meldt dagblad Trouw. Het is niet vreemd dat Defensie nadenkt over een fiets in het defensiebeleid. In 2009 in Afghanistan maakten militairen veelvuldig gebruik van mountainbikes. Daarmee konden ze bij moeilijk bereikbare plekken in de stad en werd de fiets gebruikt als alternatief voor het met machtsvertoon in pantserwagens door de stad rijden.

Met de nieuwe fiets kunnen militairen 160 kilo aan bagage meenemen. Het maakt aanzienlijk minder lawaai dan een motorfiets en militairen komen minder vermoeid aan op de plek van bestemming, omdat ze niet hebben bijgetrapt zoals bij een mountainbike.

Zie link voor het plaatje

http://www.telegraaf.nl/binnenland/22269958/__Soldaten_op_vouwfiets__.html