Internationale ontwikkelingen op onderzeebootgebied.

Gestart door Zeewier, 21/04/2017 | 10:51 uur


Harald

Citaat van: Parera op 15/12/2022 | 10:37 uur
We hebben het hier natuurlijk over de 10 m lange Saab VLS module met daarin 18 Tomahawk kruisraketten, maar een oplossing zoals de Koreaanse KSS-3 boten. Hier hebben ze een eigen oplossing ontwikkeld met 6 VLS cellen in batch 1 en 10 VLS cellen in batch 2. Dit verschil komt uit op 5,5 m lengte voor 4 VLS cellen. Dat betekend wel dat het Saab model compacter is.
Precies
Hoeft niet gelijk 18 VLS-en te zijn.
4 of 6 is al mooi denk ik

Citaat van: Thomasen op 15/12/2022 | 10:24 uur
Het is ook een trade-off. Die dingen nemen wel gewoon veel ruimte in.
Is het operationele effect dat je behaald met VLS die kosten waard? Een grotere sub, misschien minder manoeuvreerbaar en makkelijker detecteerbaar?
Den ik ook van bewust, moet ook bekeken wordt dat het je inzetbaarheid niet belemmerd

Parera

#1025
Citaat van: Harald op 15/12/2022 | 10:09 uur
Je weet het niet  ;)
1 leverancier heeft al wel een "standaard"optie voor een VLS systeem
Misschien wordt dit wel aangeboden voor de NL-KM ?

Het wordt niet aangeboden, dat is eerder al bekend gemaakt zo uit mijn hoofd door marineschepen.nl.

Citaat van: Thomasen op 15/12/2022 | 10:24 uur
Het is ook een trade-off. Die dingen nemen wel gewoon veel ruimte in.
Is het operationele effect dat je behaald met VLS die kosten waard? Een grotere sub, misschien minder manoeuvreerbaar en makkelijker detecteerbaar?

Het heeft voor en nadelen, de boten kunnen minder makkelijk ingezet worden dicht bij de kust maar daarin tegen zijn ze wel prima inzetbaar bijvoorbeeld op de Noordzee en Middellandsezee (om even in de regio Europa te blijven).

Met een 2 tal extra VLS boten zou je daarom ook een tweedeling krijgen in de taken van de boten, het is in de basis 1 dezelfde klasse maar eerder een ''batch 2'' dan een aparte serie. Ideaal gezien zou je dan natuurlijk 4 + 4 willen bouwen maar als alternatief kan je dan 3 + 3 boten aankopen. 3 stuks ''normaal'' en 3 stuks VLS.

Toevoeging:

We hebben het hier natuurlijk over de 10 m lange Saab VLS module met daarin 18 Tomahawk kruisraketten, maar een oplossing zoals de Koreaanse KSS-3 boten. Hier hebben ze een eigen oplossing ontwikkeld met 6 VLS cellen in batch 1 en 10 VLS cellen in batch 2. Dit verschil komt uit op 5,5 m lengte voor 4 VLS cellen. Dat betekend wel dat het Saab model compacter is.

Harald

Citaat van: Parera op 15/12/2022 | 09:48 uur
Ik blijf dit een gemiste kans vinden voor onze KM, maar wie weet als we ooit weer naar 6 boten gaan of bij een MLU dat die keuze wel gemaakt word.

Je weet het niet  ;)
1 leverancier heeft al wel een "standaard"optie voor een VLS systeem
Misschien wordt dit wel aangeboden voor de NL-KM ?

Parera

Citaat van: Harald op 15/12/2022 | 08:54 uur
Japan to build submarine with VLS

The government of Japan has decided to build a submarine with a vertical launcher (VLS) capable of launching long-range missiles from underwater.


https://alert5.com/2022/12/15/japan-to-build-submarine-with-vls/#more-96275

Ik blijf dit een gemiste kans vinden voor onze KM, maar wie weet als we ooit weer naar 6 boten gaan of bij een MLU dat die keuze wel gemaakt word.

Harald

Japan to build submarine with VLS

The government of Japan has decided to build a submarine with a vertical launcher (VLS) capable of launching long-range missiles from underwater.

The improved version of the domestically-produced Type 12 surface-to-ship missile, which has a range of more than 1,000 kilometers, as well as foreign-made missiles such as the Tomahawk cruise missile purchased from the United States will be installed on the VLS. The VLS system will allow for more missiles to be launched than the traditional torpedo launcher method.

The government?s decision to equip a submarine with a VLS is aimed at improving its counterattack capabilities. By launching missiles from under the sea, Japan will be able to strike enemy missile launch sites and strengthen its deterrence capabilities. Submarines are difficult to locate, making them an effective tool for launching surprise attacks.

Japan?s neighbor, South Korea, also possess submarines capable of firing missiles using VLS. The Dosan Ahn Changho-class submarines are capable of firing six Hyunmoo 4-4 submarine-launched ballistic missiles.

https://alert5.com/2022/12/15/japan-to-build-submarine-with-vls/#more-96275

Harald

Sweden?s A-26 Submarine Creates New Possibilities For Seabed Warfare

Sweden's new A-26 Blekinge Class submarines have been designed with covert missions in mind. Traditionally these would include special forces and intelligence gathering. Now as the naval world pivots towards seabed warfare, the Swedish submarine might find a new niche. One that the design is uniquely suited to.

.../.....

https://www.navalnews.com/naval-news/2022/11/swedens-a-26-submarine-creates-new-possibilities-for-seabed-warfare/


https://www.navalnews.com/wp-content/uploads/2022/11/Swedish-Navy-A26-Submarine-Seabed-Warfare.jpg

Harald

Australia looks to Sweden for subs help

Australia is looking towards Sweden to help prop up its ageing Collins class electric-diesel submarines.

The submarines will undergo work to extend their operating life in 2026 as Australia looks to bridge a capability gap before the first nuclear sub arrives in the late 2030s at the earliest.

Navy chief Mark Hammond said defence is working to take the associated risks out of the complex process to extend the subs' life by engaging Swedish counterparts.

"I am learning from their life-of-type extension they've gained from their Gotland submarines," the vice admiral told a Senate estimates hearing.

"This is one of my highest priorities."

Representatives from Swedish defence company Saab AB were hosted in Australia in the past six weeks.

The Collins class have also suffered from availability delays in the past year due to COVID-19, and the prioritisation of other navy vessel repairs.

Vice Admiral Hammond said the delays should be cleared within the next 12 months.

"But the submarine availability overall in my last role as fleet commander has been exceptional," he noted.

One of the defence department's top submarine officials said the decommissioned boats could then be used as backups if supply chains fail and run alongside their nuclear counterparts.

"In some regards, the existence of the nuclear powered ambition helps to de-risk Collins' life extension," John Chandler told a Submarine Institute conference.

Defence brass said no infrastructure decisions related to the nuclear-powered submarines had been made.

More than 430 people form part of the nuclear submarine taskforce, spanning the departments of defence, foreign affairs, prime minister and cabinet, attorney-general and education.

Further costs to the cancellation of the French Attack class submarine contract have also been revealed.

The total costs of the cancellation has been put at $3.4 billion, including a $830 million contract breaking fee to the French Naval Group.

But the government has also set aside more than $290 million to retrain people who lost their jobs when the contract was cancelled.

Officials noted the figure is a "do not exceed" number, not an exact cost.

Defence bureaucrats said the cost for the 219 jobs over three years didn't solely include salaries, but training, postgraduate education in nuclear science and activities that support future growth.

Officials said the money wasn't a further sunk cost from the French contract with the retraining going towards Australia's ability to operate nuclear propelled submarines when they arrive.

A further $300 million writedown of a $470 million naval yard by Australian Naval Infrastructure also wasn't included in the public total, given it was off defence department books.

But some of the facilities can be repurposed for Australia's nuclear submarine program.

https://www.theflindersnews.com.au/story/7975401/australia-looks-to-sweden-for-subs-help/?cs=12

Parera

Citaat van: Harald op 01/11/2022 | 08:30 uur
Helaas is dit systeem dus nu slachtoffer geworden van de bezuinigingen bij de Duitse Defensiebegroting...  :'(

Dit systeem was in de Walrus vervanging een flinke plus (vind ik) voor een keuze voor het Duitse ontwerp type 212CD/E  van thMS.

https://marineschepen.nl/nieuws/Duitsland-snijdt-in-plannen-marine-streep-door-rekening-Damen-en-Thales-311022.html

Dat gaat om de IDAS raketten de mast is iets anders. De Triple-M mast ooit gepland voor Type 212 klasse, maar volgens mij is dat ook gebleven bij een op papier bestaand idee.






Wat de IDAS raket betreft vraag ik me af hoeveel risico hier aan zit om dit als Nederland aan te kopen als launching customer.  Duitsland heeft in het verleden vanaf U-33 de eerste schiet proeven gedaan met de IDAS, en ook Noorwegen is nog betrokken bij de IDAS. Misschien is het iets wat we samen met de Noren kunnen oppakken om alsnog af te maken en de raketten dan wel aan te kopen voor de vWalrus. Dan hebben we gelijk een mooie deal voor Duitsland / TKMS waardoor we ze kunnen uitsluiten van het bouwen van onderzeeboten :angel:


Figure 11-5: IDAS firing from the HDW Class 212A submarine U33

https://www.thyssenkrupp-marinesystems.com/en/products-services/innovations/missile-system-idas

Harald

Citaat van: Harald op 17/10/2022 | 10:01 uur
Heeft iemand ooit nog wel weer wat gehoord over het project van Duitsers om type 212A onderzeeboten uit te rusten met een speciale mast van Gabler ?

https://twitter.com/Saturnax1/status/1254410916273233921?s=20

https://www.globaldefence.net/technologie/seesysteme/allgemein-moderne-technologien-in-der-unterwasserkriegfuehrung/7

Helaas is dit systeem dus nu slachtoffer geworden van de bezuinigingen bij de Duitse Defensiebegroting...  :'(

Dit systeem was in de Walrus vervanging een flinke plus (vind ik) voor een keuze voor het Duitse ontwerp type 212CD/E  van thMS.

CitaatOok geen geavanceerd anti-helikopter systeem
Een ander vervelend gevolg van deze herijking voor tkMS en indirect ook voor de vervanging van de Nederlandse Walrusklasse onderzeeboten, is dat er in de begroting van het speciale investeringsfonds geen melding meer wordt gemaakt van aanschafkosten van de Idas. Alleen de ontwikkelingskosten van dit geavanceerde wapen zijn opgenomen in de begroting.

De Idas is een wapen van thyssenkrupp Marine Systems (tkMS) dat nog niet bestaat, maar in de toekomst helikopters met raketten moet kunnen neerhalen vanuit een onderwater varende onderzeeboot. Het systeem bestaat al jarenlang enkel op papier, maar vanwege geldgebrek bleef het hier lange tijd bij. Door het investeringsfonds was er nu eindelijk de financi?le ruimte om het wapen volledig te ontwikkelen en Duitsland wilde het dan ook daadwerkelijk aanschaffen. Nederland is ge?nteresseerd in een dergelijk wapen voor de nieuwe onderzeeboten.

De geannuleerde aankoop van Idas betekent voor tkMS een streep door een voordeel in de aanbesteding. Duitsland kon als perfecte voorproever fungeren voor het project. Als de Duitse marine het wapen had gekocht en uitgetest, zou Nederland een product kunnen aanschaffen, waarvan er kans was dat de kinderziektes al verholpen zouden zijn.
Bovendien zou de Idas vanwege meerder gebruikers goedkoper kunnen worden en zou het bestaan van meerdere gebruikers voordelen opleveren bij eventuele storingen.

https://marineschepen.nl/nieuws/Duitsland-snijdt-in-plannen-marine-streep-door-rekening-Damen-en-Thales-311022.html

Harald

Saab Starts Deliveries Of New Lightweight Torpedo To Sweden

Saab has made the first deliveries of the new lightweight torpedo (Saab Lightweight Torpedo) to Sweden's defence procurement agency FMV.

Saab Lightweight Torpedo, named Torped 47 by the Swedish Armed Forces, is Sweden's new lightweight torpedo system for defence against foreign submarines. The torpedo is intended primarily for Swedish submarines and Visby corvettes, but it is also prepared for integration on helicopters. FMV is now undertaking final verification of the torpedo system to ensure it meets their requirements, before commissioning with the Royal Swedish Navy.

Citaat"The first delivery of our new lightweight torpedo marks an important milestone for the development project, which is one of our largest ever within our business unit Underwater Systems. Now the process of commissioning and replacing Sweden's existing lightweight torpedo with the new one begins, with Saab ensuring that Sweden has a state-of-the-art lightweight torpedo at the forefront of technology,"
Görgen Johansson, head of Saab's business area Dynamics.

The torpedo has been specially developed for the environment in the Baltic Sea with its shallow water and a complex topography and seabed. These place high demands on the locating and identification of submarines, as well as on navigation and communication by the torpedo.

The new lightweight torpedo was ordered by Sweden in 2016, followed by Finland in 2018.

https://www.navalnews.com/naval-news/2022/10/saab-starts-deliveries-of-new-lightweight-torpedo-to-sweden/

https://www.saab.com/products/lightweight-torpedo

https://www.youtube.com/watch?v=yZd9c9fmv1M

Harald

Heeft iemand ooit nog wel weer wat gehoord over het project van Duitsers om type 212A onderzeeboten uit te rusten met een speciale mast van Gabler ?

CitaatGabler Triple-M hoistable modular system for the Type 212A SSKs that included also remotely controlled, recoilless machine gun system Muraena Rheinmetall RMK-30.

https://twitter.com/Saturnax1/status/1254410916273233921?s=20

https://www.globaldefence.net/technologie/seesysteme/allgemein-moderne-technologien-in-der-unterwasserkriegfuehrung/7


bergd

Is er een rol weg gelegd voor de subs om de zeekabels/leidingen te beschermen? Hoe zien jullie de rol in deze?

Ace1

Citaat van: bergd op 14/10/2022 | 14:40 uur
Waarom heeft Nederland deze al uitgesloten als vervanger?

En niet onbelangrijk de Spaanse S onderzeeboot heeft een + roer en de Walrus klasse heeft een X roer en dat laatste is op onderzeeboot gebied de maatstaaf.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 15/10/2022 | 14:05 uur
De Canadezen staan sowieso niet bekend om goede verwervingsprocessen.
Maar denk dat wij nu vooral baat hebben bij:
1: Opereren met een OZD,
2: Instanthouding en onderhoud door DMI,
3: Ervaring met verwerving oppervlakteschepen,

Wij zijn niet super goed in lessen leren, en dat we in de jaren '80 zelf wat gebouwd hebben daarvan zijn alle projectmanagers wel met Pensioen zelfs al had RDM voortbestaan.

Wijsheid is wat mij betreft dan ook: kiezen voor Saab Damen, met dit project de bouwkennis weer in huis halen halen.  Z.s.m. 4 oceaan boten bestellen, proberen een exportpartner te laten aanhaken (Canada is een van de weinige landen met vergelijkbare eisen). Tijdens de bouw van de 4e NL boot de opdracht geven voor de bouw van nummer 5 en 6 gevolgd door MLU nummer 1 t/m 4 tevens het startsein geven voor de ontwikkeling van de opvolger van van deze nieuwe boten.

Saab voor de kustwaterboten en Saab Damen voor oceaan boten, een prima verdeling die past binnen een noordelijks marine scheepsbouwalliantie.

Moeten we alleen kijken of en hoe tKMS in dit plaatje past.