Citaat van: Parera op 09/05/2024 | 20:35 uurEichelsheim bespreekt in Rotterdamse haven mogelijkheden voor overslag militair materieel.In Eemshaven zit al een DVVO locatie die kan worden uitgebreid. Dan zou ik in Vlissingen een soortgelijke DVVO capaciteit creëren met capaciteit voor meerdere schepen. In R'dam en A'dam Civiele capaciteit mobilisabel maken.
Defensie zoekt naar nauwere samenwerking met civiele partners, waaronder havenbedrijven en transportbedrijven. Dit is belangrijk omdat als het nodig is militaire eenheden en materieel snel en ongehinderd Nederland binnen moeten kunnen komen. Om het belang van deze samenwerking te benadrukken en te bespreken was Commandant der Strijdkrachten generaal Onno Eichelsheim samen met Commandant Defensie Ondersteuningscommando generaal Jan-Willem Maas gisteren op bezoek bij Rotterdam World Gateway.
Om ons eigen grondgebied en dat van onze NAVO-bondgenoten te verdedigen is gegarandeerde militaire mobiliteit essentieel. Nederland heeft hier een essentiële rol in, wij moeten er voor zorgen dat onze eigen eenheden en die van onze NAVO-bondgenoten op een veilige en efficiënte manier in en door Nederland naar het operationeel gebied kunnen verplaatsen. Ook dit draagt bij aan de de zogenaamde afschrikking, omdat we hiermee laten zien snel en veel eenheden in te kunnen zetten.
Defensie streeft naar zogeheten 'assured acces' in een aantal havens in Nederland. Dat wil zeggen dat de organisatie daar onder alle omstandigheden gebruik van kan maken. Dat is belangrijk, zowel bij nationale als internationale operaties.
Roll on roll off
In de Eemshaven en in de haven van Vlissingen kan dit al. De beide locaties zijn vooral geschikt voor 'roll on roll off'. Daarbij rijden voertuigen aan de ene kant een schip op en aan de andere weer af. Daar is dus voldoende in voorzien. Daarom is er in Rotterdam vooral behoefte aan overslag van containers, vaak ook met munitie.
Rotterdam World Gateway (RWG) is een van de grote containerterminals in de Rotterdamse haven. Net als andere havenbedrijven speelt RWG een cruciale rol in de bevoorrading en het transport van militaire goederen en materieel.
Ecosysteem Logistiek
Generaal Maas is eerder deze week op bezoek geweest bij een van de grootste logistieke dienstverleners binnen Europa, Jan de Rijk Logistics. Zij zijn een partner waar Defensie al een langere samenwerking mee heeft. Er is gesproken over de verdere ontwikkelingen van het Ecosysteem Logistiek, een pool van logistieke dienstverleners die Defensie moet verzekeren van logistieke capaciteiten op moment dat we het nodig hebben.
De samenwerking met het bedrijfsleven is essentieel voor Defensie om haar taken te kunnen uitvoeren en de veiligheid van Nederland te waarborgen. Door samen te werken met marktpartijen zoals RWG en Jan de Rijk Logistiek kan de organisatie in crisissituaties sneller, flexibeler en efficiënter reageren.
https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2024/05/09/eichelsheim-bespreekt-in-rotterdamse-haven-mogelijkheden-voor-overslag-militair-materieel
Wat mij betreft komt er z.s.m. een nieuwe marine locatie in Rotterdam met haven capaciteit waar we in de toekomst een deel van de vloot (tijdelijk of permanent) kunnen afmeren. Dit hoeft uiteraard niet het formaat te hebben van Den Helder maar groot genoeg voor een 4 a 6 tal schepen zowel van onszelf als van bondgenoten.
Daarnaast in zowel de Eemshaven als Vlissingen een marine/defensie steunpunt met een kleine permanente bezetting en hotel capaciteit voor als er meer mensen nodig zijn.
Citaat van: Sparkplug op 09/05/2024 | 14:57 uurDenk niet dat door ons hierover zo gemakkelijk kan worden geoordeeld. Is het exact bekend wat er allemaal aan checks bij de ombouw worden gedaan? De problemen bij de civiele Boeing tak is niet automatisch te koppelen aan de militaire Boeing tak.
Citaat van: Sparkplug op 09/05/2024 | 14:57 uurDenk niet dat door ons hierover zo gemakkelijk kan worden geoordeeld. Is het exact bekend wat er allemaal aan checks bij de ombouw worden gedaan? De problemen bij de civiele Boeing tak is niet automatisch te koppelen aan de militaire Boeing tak.
Citaat van: Ace1 op 09/05/2024 | 14:01 uurHangt van de staat van de casco's af want Boeing vinkt tegenwoordig de checklists af zonder alles te controleren. Ook de 737-900 NG schijnt net als de 737 MAX 9 deur problemen te hebben.
https://nos.nl/artikel/2519580-weer-onderzoek-naar-boeing-nu-vanwege-overgeslagen-controles
https://www.upinthesky.nl/2024/01/22/mogelijk-ook-problemen-met-boeing-737-900/
Citaat van: Zander op 09/05/2024 | 13:51 uurMisschien kunnen wij tzt de P8 van de Duitsers overnemen.....
Citaat van: ARM-WAP op 09/05/2024 | 13:14 uurIk deel die mening.Misschien kunnen wij tzt de P8 van de Duitsers overnemen.....
De Fransen hebben, m.i., in eigen voet geschoten door een ontwikkeling op basis van bv de Airbus A320Neo uit te stellen, goed wetende dat er een rist P-3C gebruikers was die een vervanger nodig hadden.
Ondertussen is de P-8 Poseidon een gevestigde waarde... in gebruik bij de Noren en de Britten.
Andere zullen ook nog wel volgen.
Maar wareom zou je "een tussenoplossing" met een volwaardig toestel als de P-8 vervangen voordat deze einde levensloop is?
Bizar.
Volgens mij zijn dit Duitse "politieke" geluiden voor de Franse partner en de industrie van beide landen.
De (financiele) realiteit zie ik de Duitsers 'dwingen' om bij de P-8 te blijven.
Citaat van: Sparkplug op 07/05/2024 | 22:30 uurVoor Duitsnland is de P-8A Poseidon wel een dure tussenoplossing. Juist met zoveel gebruikers wereldwijd kun je beter door blijven vliegen om de huidige en toekomstige mogelijkheden zoveel mogelijk te benutten.Ik deel die mening.
Citaat van: Stoonbrace op 09/05/2024 | 06:27 uurKlopt. Maakt dus niet uit waar je schepen koopt. Nederland of Frankrijk, altijd rotzooi. Misschien de Britten eens proberen?Oh my... please not British
Page created in 0.040 seconds with 15 queries.