Recente berichten

#21
Citaat van: Parera op 09/05/2024 | 20:35 uurEichelsheim bespreekt in Rotterdamse haven mogelijkheden voor overslag militair materieel.

Defensie zoekt naar nauwere samenwerking met civiele partners, waaronder havenbedrijven en transportbedrijven. Dit is belangrijk omdat als het nodig is militaire eenheden en materieel snel en ongehinderd Nederland binnen moeten kunnen komen. Om het belang van deze samenwerking te benadrukken en te bespreken was Commandant der Strijdkrachten generaal Onno Eichelsheim samen met Commandant Defensie Ondersteuningscommando generaal Jan-Willem Maas gisteren op bezoek bij Rotterdam World Gateway.

Om ons eigen grondgebied en dat van onze NAVO-bondgenoten te verdedigen is gegarandeerde militaire mobiliteit essentieel. Nederland heeft hier een essentiële rol in, wij moeten er voor zorgen dat onze eigen eenheden en die van onze NAVO-bondgenoten op een veilige en efficiënte manier in en door Nederland naar het operationeel gebied kunnen verplaatsen. Ook dit draagt bij aan de de zogenaamde afschrikking, omdat we hiermee laten zien snel en veel eenheden in te kunnen zetten.

Defensie streeft naar zogeheten 'assured acces' in een aantal havens in Nederland. Dat wil zeggen dat de organisatie daar onder alle omstandigheden gebruik van kan maken. Dat is belangrijk, zowel bij nationale als internationale operaties.

Roll on roll off
In de Eemshaven en in de haven van Vlissingen kan dit al. De beide locaties zijn vooral geschikt voor 'roll on roll off'. Daarbij rijden voertuigen aan de ene kant een schip op en aan de andere weer af. Daar is dus voldoende in voorzien. Daarom is er in Rotterdam vooral behoefte aan overslag van containers, vaak ook met munitie.

Rotterdam World Gateway (RWG) is een van de grote containerterminals in de Rotterdamse haven. Net als andere havenbedrijven speelt RWG een cruciale rol in de bevoorrading en het transport van militaire goederen en materieel.

Ecosysteem Logistiek
Generaal Maas is eerder deze week op bezoek geweest bij een van de grootste logistieke dienstverleners binnen Europa, Jan de Rijk Logistics. Zij zijn een partner waar Defensie al een langere samenwerking mee heeft. Er is gesproken over de verdere ontwikkelingen van het Ecosysteem Logistiek, een pool van logistieke dienstverleners die Defensie moet verzekeren van logistieke capaciteiten op moment dat we het nodig hebben.

De samenwerking met het bedrijfsleven is essentieel voor Defensie om haar taken te kunnen uitvoeren en de veiligheid van Nederland te waarborgen. Door samen te werken met marktpartijen zoals RWG en Jan de Rijk Logistiek kan de organisatie in crisissituaties sneller, flexibeler en efficiënter reageren.

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2024/05/09/eichelsheim-bespreekt-in-rotterdamse-haven-mogelijkheden-voor-overslag-militair-materieel

Wat mij betreft komt er z.s.m. een nieuwe marine locatie in Rotterdam met haven capaciteit waar we in de toekomst een deel van de vloot (tijdelijk of permanent) kunnen afmeren. Dit hoeft uiteraard niet het formaat te hebben van Den Helder maar groot genoeg voor een 4 a 6 tal schepen zowel van onszelf als van bondgenoten.


Daarnaast in zowel de Eemshaven als Vlissingen een marine/defensie steunpunt met een kleine permanente bezetting en hotel capaciteit voor als er meer mensen nodig zijn.
In Eemshaven zit al een DVVO locatie die kan worden uitgebreid.  Dan zou ik in Vlissingen een soortgelijke DVVO capaciteit creëren met capaciteit voor meerdere schepen. In R'dam en A'dam Civiele capaciteit mobilisabel maken.
#22
Defensiebrede onderwerpen / Re: Nieuws Nederlandse strijdk...
Last post by Parera - 09/05/2024 | 20:35 uur
Eichelsheim bespreekt in Rotterdamse haven mogelijkheden voor overslag militair materieel.

Defensie zoekt naar nauwere samenwerking met civiele partners, waaronder havenbedrijven en transportbedrijven. Dit is belangrijk omdat als het nodig is militaire eenheden en materieel snel en ongehinderd Nederland binnen moeten kunnen komen. Om het belang van deze samenwerking te benadrukken en te bespreken was Commandant der Strijdkrachten generaal Onno Eichelsheim samen met Commandant Defensie Ondersteuningscommando generaal Jan-Willem Maas gisteren op bezoek bij Rotterdam World Gateway.

Om ons eigen grondgebied en dat van onze NAVO-bondgenoten te verdedigen is gegarandeerde militaire mobiliteit essentieel. Nederland heeft hier een essentiële rol in, wij moeten er voor zorgen dat onze eigen eenheden en die van onze NAVO-bondgenoten op een veilige en efficiënte manier in en door Nederland naar het operationeel gebied kunnen verplaatsen. Ook dit draagt bij aan de de zogenaamde afschrikking, omdat we hiermee laten zien snel en veel eenheden in te kunnen zetten.

Defensie streeft naar zogeheten 'assured acces' in een aantal havens in Nederland. Dat wil zeggen dat de organisatie daar onder alle omstandigheden gebruik van kan maken. Dat is belangrijk, zowel bij nationale als internationale operaties.

Roll on roll off
In de Eemshaven en in de haven van Vlissingen kan dit al. De beide locaties zijn vooral geschikt voor 'roll on roll off'. Daarbij rijden voertuigen aan de ene kant een schip op en aan de andere weer af. Daar is dus voldoende in voorzien. Daarom is er in Rotterdam vooral behoefte aan overslag van containers, vaak ook met munitie.

Rotterdam World Gateway (RWG) is een van de grote containerterminals in de Rotterdamse haven. Net als andere havenbedrijven speelt RWG een cruciale rol in de bevoorrading en het transport van militaire goederen en materieel.

Ecosysteem Logistiek
Generaal Maas is eerder deze week op bezoek geweest bij een van de grootste logistieke dienstverleners binnen Europa, Jan de Rijk Logistics. Zij zijn een partner waar Defensie al een langere samenwerking mee heeft. Er is gesproken over de verdere ontwikkelingen van het Ecosysteem Logistiek, een pool van logistieke dienstverleners die Defensie moet verzekeren van logistieke capaciteiten op moment dat we het nodig hebben.

De samenwerking met het bedrijfsleven is essentieel voor Defensie om haar taken te kunnen uitvoeren en de veiligheid van Nederland te waarborgen. Door samen te werken met marktpartijen zoals RWG en Jan de Rijk Logistiek kan de organisatie in crisissituaties sneller, flexibeler en efficiënter reageren.

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2024/05/09/eichelsheim-bespreekt-in-rotterdamse-haven-mogelijkheden-voor-overslag-militair-materieel

Wat mij betreft komt er z.s.m. een nieuwe marine locatie in Rotterdam met haven capaciteit waar we in de toekomst een deel van de vloot (tijdelijk of permanent) kunnen afmeren. Dit hoeft uiteraard niet het formaat te hebben van Den Helder maar groot genoeg voor een 4 a 6 tal schepen zowel van onszelf als van bondgenoten.


Daarnaast in zowel de Eemshaven als Vlissingen een marine/defensie steunpunt met een kleine permanente bezetting en hotel capaciteit voor als er meer mensen nodig zijn.
#23
Overheid haalt oud beleid van stal en gaat eigen kantoren beter over het land verdelen

Na een pauze van enkele decennia gaat de rijksoverheid weer actief werken aan een betere spreiding van de eigen kantoren over het land. Het kabinet hoopt daarmee bij te dragen aan de werkgelegenheid buiten de Randstad.

DEN HAAG

'Het belang van de regio gaat voortaan zwaarder wegen bij locatiekeuzes van onze kantoren', aldus demissionair minister Hugo de Jonge van Binnenlandse Zaken vrijdag na afloop van de ministerraad, waar het besluit werd genomen. Elke minister moet gaan inventariseren welke overheidsdiensten kunnen verhuizen naar een plek buiten Den Haag.

'Jarenlang hebben we vooral met een Haagse blik naar huisvesting gekeken, waardoor er meer rijksdiensten in de Randstad terecht zijn gekomen en er te weinig rijkswerkgelegenheid is in de provincies buiten de Randstad', aldus De Jonge. 'Efficiency gaf vaak de doorslag, terwijl dat niet het enige is dat telt. Er zijn ook andere belangen, zoals de aanwezigheid van het Rijk in de regio, nabijheid en zichtbaarheid van het Rijk voor de inwoners van de regio.'

grote uittocht
Spreiding van de rijkskantoren is zeker geen nieuwe gedachte, maar het is wel een tijd geleden dat het gebeurde. Vooral tussen 1960 en 1990, toen delen van het land achterbleven bij de sterke economische groei in de Randstad, maakten opeenvolgende kabinetten serieus werk van spreiding en kwam een grote uittocht uit de Randstad op gang. De Postcheque- en Girodienst (later opgegaan in de Postbank) vertrok als een van de eerste diensten, naar Arnhem. Een deel van de Belastingdienst volgde en werd gehuisvest in het Gelderse Apeldoorn.

In latere jaren verhuisde de directie van de telefoondienst PTT naar Groningen, evenals de Informatiseringsbank (het huidige Duo), die de studiefinanciering regelt. De Topografische Dienst ging naar Emmen en het Centraal Bureau voor de Statistiek verhuisde deels naar Heerlen en deels naar Voorburg. Ook het ambtenarenpensioenfonds ABP vertrok, naar Heerlen.

Zelfs de departementen zelf ontkwamen niet aan de spreidingsdrift: het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) vestigde zich in Zoetermeer.

verzet en terugkeer
Dat ging allemaal niet zonder slag of stoot. Vele duizenden ambtenaren zagen zich gedwongen te verhuizen. Zij verzetten zich soms fel en sommige plannen gingen daarom niet door. Na 1990 werd het spreidingsbeleid losgelaten en kwam bovendien een omvangrijke privatiseringsgolf op gang. Nogal wat verzelfstandigde diensten verhuisden spoedig terug naar de Randstad.

Ook het ministerie van Onderwijs keerde begin deze eeuw terug naar Den Haag, met de overtuiging dat het beter was om dichter bij het vuur te zitten – nabij het Binnenhof en omringd door de andere departementen. 'Wij moesten altijd naar andere ministeries toe. We reden de hele dag op en neer in taxi's. Nu kunnen wij tenminste zelf in ons eigen gebouw af en toe iets organiseren', verklaarde een woordvoerder.

praktische bezwaren
Na een verkiezingscampagne die voor veel partijen in het teken stond van het versterken van 'de regio', vindt het demissionaire kabinet nu dat zulke argumenten minder zwaar wegen dan een goede spreiding. Met meer werknemers in de regio hoopt het 'beter te weten wat er in provincies speelt'. Bij elke uitbreiding of verhuizing van een rijkskantoor wordt daarom vanaf nu nadrukkelijk naar alternatieve locaties buiten de Randstad gekeken.

De Jonge erkent dat deze gang van zaken kan stuiten op praktische bezwaren, zoals een tekort aan voldoende gekwalificeerd personeel in sommige regio's, maar hij hoopt dat de technische vooruitgang dit keer gaat helpen. 'Een oplossing kan zijn om in de beginfase extra in te zetten op hybride werken.'

https://www.nd.nl/nieuws/nederland/1223446/overheid-haalt-oud-beleid-van-stal-en-gaat-eigen-kantoren-bet
#24
Citaat van: Sparkplug op 09/05/2024 | 14:57 uurDenk niet dat door ons hierover zo gemakkelijk kan worden geoordeeld. Is het exact bekend wat er allemaal aan checks bij de ombouw worden gedaan? De problemen bij de civiele Boeing tak is niet automatisch te koppelen aan de militaire Boeing tak.

Precies, dat kunnen we niet.
#25
Citaat van: Sparkplug op 09/05/2024 | 14:57 uurDenk niet dat door ons hierover zo gemakkelijk kan worden geoordeeld. Is het exact bekend wat er allemaal aan checks bij de ombouw worden gedaan? De problemen bij de civiele Boeing tak is niet automatisch te koppelen aan de militaire Boeing tak.

Deels heb je gelijk maar ook bij de ruimte tak van Boeing zijn problemen die de link van de NOS.

En de P-8 maak gebruik van de romp van de Boeing 737 NG al is de romp wel versterkt.
#26
Citaat van: Ace1 op 09/05/2024 | 14:01 uurHangt van de staat van de casco's af want Boeing vinkt tegenwoordig de checklists af zonder alles te controleren. Ook de 737-900 NG schijnt net als de 737 MAX 9 deur problemen te hebben.

https://nos.nl/artikel/2519580-weer-onderzoek-naar-boeing-nu-vanwege-overgeslagen-controles

https://www.upinthesky.nl/2024/01/22/mogelijk-ook-problemen-met-boeing-737-900/

Denk niet dat door ons hierover zo gemakkelijk kan worden geoordeeld. Is het exact bekend wat er allemaal aan checks bij de ombouw worden gedaan? De problemen bij de civiele Boeing tak is niet automatisch te koppelen aan de militaire Boeing tak.
#27
Citaat van: Zander op 09/05/2024 | 13:51 uurMisschien kunnen wij tzt de P8 van de Duitsers overnemen..... ;D

Hangt van de staat van de casco's af want Boeing vinkt tegenwoordig de checklists af zonder alles te controleren. Ook de 737-900 NG schijnt net als de 737 MAX 9 deur problemen te hebben.

https://nos.nl/artikel/2519580-weer-onderzoek-naar-boeing-nu-vanwege-overgeslagen-controles

https://www.upinthesky.nl/2024/01/22/mogelijk-ook-problemen-met-boeing-737-900/
#28
Citaat van: ARM-WAP op 09/05/2024 | 13:14 uurIk deel die mening.
De Fransen hebben, m.i., in eigen voet geschoten door een ontwikkeling op basis van bv de Airbus A320Neo uit te stellen, goed wetende dat er een rist P-3C gebruikers was die een vervanger nodig hadden.
Ondertussen is de P-8 Poseidon een gevestigde waarde... in gebruik bij de Noren en de Britten.
Andere zullen ook nog wel volgen.
Maar wareom zou je "een tussenoplossing" met een volwaardig toestel als de P-8 vervangen voordat deze einde levensloop is?
Bizar.
Volgens mij zijn dit Duitse "politieke" geluiden voor de Franse partner en de industrie van beide landen.
De (financiele) realiteit zie ik de Duitsers 'dwingen' om bij de P-8 te blijven.
Misschien kunnen wij tzt de P8 van de Duitsers overnemen..... ;D
#29
Citaat van: Sparkplug op 07/05/2024 | 22:30 uurVoor Duitsnland is de P-8A Poseidon wel een dure tussenoplossing. Juist met zoveel gebruikers wereldwijd kun je beter door blijven vliegen om de huidige en toekomstige mogelijkheden zoveel mogelijk te benutten.
Ik deel die mening.
De Fransen hebben, m.i., in eigen voet geschoten door een ontwikkeling op basis van bv de Airbus A320Neo uit te stellen, goed wetende dat er een rist P-3C gebruikers was die een vervanger nodig hadden.
Ondertussen is de P-8 Poseidon een gevestigde waarde... in gebruik bij de Noren en de Britten.
Andere zullen ook nog wel volgen.
Maar wareom zou je "een tussenoplossing" met een volwaardig toestel als de P-8 vervangen voordat deze einde levensloop is?
Bizar.
Volgens mij zijn dit Duitse "politieke" geluiden voor de Franse partner en de industrie van beide landen.
De (financiele) realiteit zie ik de Duitsers 'dwingen' om bij de P-8 te blijven.
#30
KM / Re: Opvolging Alkmaar klasse
Last post by ARM-WAP - 09/05/2024 | 08:54 uur
Citaat van: Stoonbrace op 09/05/2024 | 06:27 uurKlopt. Maakt dus niet uit waar je schepen koopt. Nederland of Frankrijk, altijd rotzooi. Misschien de Britten eens proberen?
Oh my... please not British  ;D
Die hebben ook geen al te goed "track record".