Geluidsproblematiek rondom NL-vliegbases

Gestart door andré herc, 22/09/2010 | 22:03 uur

Lex

Vliegbewegingen Gilze-Rijen, vanaf vandaag kunnen omwonenden bezwaar maken

RIJEN - Het ministerie van Defensie heeft het concept-Luchthavenbesluit Gilze-Rijen online gezet. Daarmee ligt het officieel ter inzage en kunnen belangstellenden zienswijzen indienen. Defensie verzorgt een voorlichtingsavond op 31 januari vanaf 19.00 uur in De Boodschap aan de Nassaulaan in Rijen.

Wethouder Rolph Dols is blij dat zeven documenten nu online staan en op een aantal plaatsen ingezien kunnen worden. Inhoudelijk kon hij vanmiddag nog niet direct  reageren. Eerder kwam vanuit omliggende gemeenten en provincie een storm van kritiek. ,,Nu de stukken zijn gepubliceerd en als Defensie de voorlichtingsavond 31 januari laat doorgaan, kunnen wij onze vergaderingen er ook op aanpassen.''

Raadsvergadering
Zo is er een raadsvergadering op 5 februari in Gilze en Rijen waarin over het besluit en de gevolgen voor de omgeving wordt gesproken. Op 7 februari staat het concept-besluit op de agenda van het COVM. Dat is een vergadering met afgevaardigden van belanghebbenden, van omliggende gemeenten Gilze en Rijen, Alphen-Chaam, Oosterhout, Breda, Tilburg, de provincie, commandeur Gerhard Polet van de vliegbasis en vertegenwoordigers van het ministerie.

Laagvlieggebieden
Maandag werd ook bekend dat Defensie meer laagvlieggebieden zoekt. Dols acht de kans dat Gilze en Rijen daarvoor meer belast wordt gering. Eerder zei Commandeur Gerhard Polet van de Vliegbasis te denken aan minder vliegbewegingen door bijvoorbeeld helikopters die rond vliegveld Deelen oefenen daar te laten 'overnachten'. Dat beperkt avondvluchten. 

Het nieuwe persbericht met vragen en antwoorden is te vinden op de website van Defensie.

BN/de Stem, 24-01-2018

Sparkplug

Citaat van: Poleme op 19/01/2018 | 23:39 uur
In 1988 zag ik dat een US Air Force squadron met A-7E CorsairII's tijdelijk GIRY als haar basis had tijdens de oefening Reforger.
In juni 1993, maakten 8 F-117A Nighthawks een maand lang gebruik van GIRY.
Dit is natuurlijk een hele tijd geleden, maar in 1988 werd tijdens "Reforger" gemeld dat de NAVO Gilze-Rijen had ge-earmarked als vooruitgeschoven vliegbasis voor niet-Nederlandse NAVO luchtmacht eenheden.  Nu zal GIRY misschien niet de enigste Nederlandse Vlb. met deze status zijn.  Maar is die status ook na de Koude Oorlog intact  gebleven zijn ?

Volgens het NIMH boek 100 jaar luchtvaart tussen Gilze en Rijen heeft GIRY sinds midden jaren 90 niet meer de status van Collocated Operating Base (COB) en zijn de Amerikaanse shelters toen overgedragen.

Voor de toekomst weet je het echter nooit.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Poleme

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 19/01/2018 | 23:30 uur
Het is niet dat een oude J79 motor van een F104 minder herrie maakte en gevoelsmatig werd er toen met veel meer vliegbewegingen dan nu, vanaf veel meer locaties minder geklaagd dan nu.

En waar hebben we het over, als ik Volkel als voorbeeld neem, er stijgen, op werkdagen (uitgezonderd QRA) een handjevol vliegtuigen op in de ochtend, zelden voor 09.00 uur die voor de middag weer terug zijn gevolgd door een handjevol in de middag welke tussen 16 en 17.00 uur weer thuis zijn.

Nog een uitzondering levert een korte jaarlijks avondvlieg periode, daarnaast is deze basis een oase van rust.
Precies Jurrien.  In de ochtend is het meestal rond 0930 starten.  Uiteraard even lawaai schoppen boven Uden, want daar wonen veel eikels.  ;D
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Poleme

Citaat van: A.J. op 19/01/2018 | 22:55 uur
"De gemeente wil ook af van Gilze-Rijen als reserveveld voor jachtvliegtuigen. ,,De laatste 12 jaar is dat niet daarvoor gebruikt. Op Woensdrecht en Eindhoven is plek genoeg. Deze papieren functie maakt nieuwbouw in Molenschot en Hulten onmogelijk. In geval van nood regel je het met een ontheffing.''

De huidige instelling, als IK er maar geen last van heb... Een ander interesseert me niet...

Daarbij eea regelen met ontheffingen... Zie je het voor je?  :cute-smile:
Begin jaren 90 kwam ik bij toeval een Amerikaanse 'Special Munitions Unit' tegen in een shelter op Gilze-Rijen.  Hun faciliteiten op Volkel waren tijdelijk niet beschikbaar wegens verbouwing / groot onderhoud.

In 1988 zag ik dat een US Air Force squadron met A-7E CorsairII's tijdelijk GIRY als haar basis had tijdens de oefening Reforger.
In juni 1993, maakten 8 F-117A Nighthawks een maand lang gebruik van GIRY.
Dit is natuurlijk een hele tijd geleden, maar in 1988 werd tijdens "Reforger" gemeld dat de NAVO Gilze-Rijen had ge-earmarked als vooruitgeschoven vliegbasis voor niet-Nederlandse NAVO luchtmacht eenheden.  Nu zal GIRY misschien niet de enigste Nederlandse Vlb. met deze status zijn.  Maar is die status ook na de Koude Oorlog intact  gebleven zijn ?
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#118
Citaat van: Poleme op 19/01/2018 | 23:16 uur
In die periode hadden we ook geen opleidingskisten in Arizona (F-16's) en opleiding heli's in Texas gestationeerd, die vlogen allemaal hier.

Het is niet dat een oude J79 motor van een F104 minder herrie maakte en gevoelsmatig werd er toen met veel meer vliegbewegingen dan nu, vanaf veel meer locaties minder geklaagd dan nu.

En waar hebben we het over, als ik Volkel als voorbeeld neem, er stijgen, op werkdagen (uitgezonderd QRA) een handjevol vliegtuigen op in de ochtend, zelden voor 09.00 uur die voor de middag weer terug zijn gevolgd door een handjevol in de middag welke tussen 16 en 17.00 uur weer thuis zijn.

Nog een uitzondering levert een korte jaarlijks avondvlieg periode, daarnaast is deze basis een oase van rust.

Huzaar1

Natuur dient rekening mee gehouden te worden. Een vliegveld in het Ijsselmeer lijkt me echt een dom idee. In de Noordzee is vast wel een plekje te vinden.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Poleme

Citaat van: Parera op 19/01/2018 | 17:56 uur
Misschien toch een groot militair vliegveld aanleggen in het Ijsselmeer/Markermeer of voor de kust. Een mooie vliegbasis in het water bij Den helder (binnenkant) ter hoogte van het Amsteldiep kan ook geen kwaad.
Moet je toch maar eens gaan kijken naar de trekvogel routes boven Nederland.  Dan wil je echt niet opstijgen en dalen vanaf een stuk voormalig 'zee' bodem in het IJsselmeer of Markermeer.

Over alle civiele EN militaire vliegvelden zijn klachten met betrekking tot geluidsoverlast.
Opvallend is dat de klagers rondom deze velden bestaat uit relatief (zeer) kleine groepen zijn die wel zeer frequent klagen.
Dit is bijvoorbeeld ook het geval in de laagvlieg gebieden van het DHC.
Zo ging een KLu officier enkele maanden geleden op bezoek bij een klein groepje zeer frequente klagers in Meeuwen, Noord-Brabant.
Vooral boeren onder hen klagen dat de koeien minder melk geven, want die lawaaierige helikopters veroorzaken in hun ogen te veel stress bij 'Greta de Koe'.
Een van die boeren had tijdens dat KLu bezoek zelfs een wichelroede loper ingeschakeld om schadelijke straling die van de Apache helikopters zou komen, om dat op te sporen.
Helaas, een Apache heeft naast zijn 'praatijzers' alleen een radar-hoogtemeter die een 'potlood' straal recht naar beneden afgeeft.

Tja, tijdens de Koude Oorlog hadden wij en onze bondgenoten veel meer helikopters en vliegtuigen.  Die relatief gezien ook nog eens meer vliegbewegingen maakten.
In die periode hadden we ook geen opleidingskisten in Arizona (F-16's) en opleiding heli's in Texas gestationeerd, die vlogen allemaal hier.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

A.J.

"De gemeente wil ook af van Gilze-Rijen als reserveveld voor jachtvliegtuigen. ,,De laatste 12 jaar is dat niet daarvoor gebruikt. Op Woensdrecht en Eindhoven is plek genoeg. Deze papieren functie maakt nieuwbouw in Molenschot en Hulten onmogelijk. In geval van nood regel je het met een ontheffing.''

De huidige instelling, als IK er maar geen last van heb... Een ander interesseert me niet...

Daarbij eea regelen met ontheffingen... Zie je het voor je?  :cute-smile:

Lex

Citaat van: Parera op 19/01/2018 | 17:56 uur
Misschien toch een groot militair vliegveld aanleggen in het Ijsselmeer/Markermeer of voor de kust. Een mooie vliegbasis in het water bij Den helder (binnenkant) ter hoogte van het Amsteldiep kan ook geen kwaad.
Amsteldiep: dat leidt gelijk tot een regelrechte oorlog met natuurfreaks en vogelaars.  ;D

Parera

Citaat van: Lex op 19/01/2018 | 17:46 uur
Voor een klein land als NL speelt er zeer veel op dit vlak, zowel militair als civiel.
Als ik mij beperk tot Defensie, dan speelt dit niet alleen op GIRY, maar ook op de rest van de vliegbases.
En dan is er ook nog sprake van een herindeling van het luchtruim boven NL ten gunste van civiel.
En dan ook nog het rapport over de Evaluatie van de laagvlieggebieden voor helikopters.
Genoeg stof tot overdenken dus.  :'(

Misschien toch een groot militair vliegveld aanleggen in het Ijsselmeer/Markermeer of voor de kust. Een mooie vliegbasis in het water bij Den helder (binnenkant) ter hoogte van het Amsteldiep kan ook geen kwaad.

Lex

Voor een klein land als NL speelt er zeer veel op dit vlak, zowel militair als civiel.
Als ik mij beperk tot Defensie, dan speelt dit niet alleen op GIRY, maar ook op de rest van de vliegbases.
En dan is er ook nog sprake van een herindeling van het luchtruim boven NL ten gunste van civiel.
En dan ook nog het rapport over de Evaluatie van de laagvlieggebieden voor helikopters.
Genoeg stof tot overdenken dus.  :'(

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 19/01/2018 | 16:34 uur
Het eeuwige gemekker... de bakker wil graag brood verkopen aan de basis(medewerkers) maar wil er geen last van hebben en als de basis weg gaat, dan is het ook goed.

Wat een ellende  :cute-smile: moet het in de enkele decennia geleden zijn geweest in Nederland met al haar MOB's en honderden geluid producerende vliegende tuigen waarbij Gilze-Rijen zelfs een fighter basis was...

Precies. Helemaal toen 314 squadron de F-16 ging gebruiken  ;D

En dan te bedenken dat deze vliegbasis in oorlogstijd een uitvalsbasis was/is. Er zijn indertijd extra shelters gebouwd.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: StrataNL op 19/01/2018 | 15:42 uur
Joh, je kan moeilijk voorkomen dat helikopters herrie maken  :dead:

Je kan ze natuurlijk in de hangaar stallen of afstoten en in een opslag zetten tot dat ze verkocht zijn :silent:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: StrataNL op 19/01/2018 | 15:42 uur
Joh, je kan moeilijk voorkomen dat helikopters herrie maken  :dead:

Het eeuwige gemekker... de bakker wil graag brood verkopen aan de basis(medewerkers) maar wil er geen last van hebben en als de basis weg gaat, dan is het ook goed.

Wat een ellende  :cute-smile: moet het in de enkele decennia geleden zijn geweest in Nederland met al haar MOB's en honderden geluid producerende vliegende tuigen waarbij Gilze-Rijen zelfs een fighter basis was...


StrataNL

Joh, je kan moeilijk voorkomen dat helikopters herrie maken  :dead:
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation