Instroom F-35/JSF bij de NL-KLu

Gestart door Ros, 08/04/2015 | 22:15 uur

Poleme

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/12/2015 | 13:50 uur
Zeker, de fans kijken met een penny wise pound foolish blik.

Er is een reden waarom:

1. deze kist vrijwel elke competitie verliest
2. de Gripen E ook de 2e keus van Saab zelf was (zij zouden liever zijn gegaan voor de FS2020,  daar had ik heel anders tegen aan gekeken).
Penny wise, pound foolish ?  Kijk eens in de spiegel.

De Braziliaanse luchtmacht leiding herinnert zich nog steeds verdomd goed de zeer magere jaren van de eighties en begin van de nineties.
En ze begrijpen donders goed wat er gebeurd als je voor een dure kist gaat zoals de Rafale, Typhoon of F-35A.  ;)
De Oostenrijkse luchtmacht wilde ook graag de Gripen, want de beste waar tegen niet al te hoge (gebruik) kosten.

Een handicap van de Gripen is dat het geen Amerikaans, Russisch, Frans of Anglo-Duits-Italo-Spaans product is.
Een jachtvliegtuig aanschaf is voor een belangrijk deel ook (geo) politiek en dan heeft een klein neutraal land niet zoveel te bieden.
Als de Brazilianen met de Gripen gaan werken en eventueel de productie lijn voortzetten.  Dan zou de toekomst van de Gripen er wel eens heel anders kunnen uitzien.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Oorlogsvis

Citaat van: Thomasen op 09/12/2015 | 20:47 uur
Misschien moeten we in Europa gewoon gaan bouwen aan onze eigen dedicated grondaavals toestel. Een nieuwe AMX.
Begrijp ook niet waarom er in godsnaam niet een aantal grondaanvalstoestellen wordt aangeschaft..die dingen kosten weining in verhouding tot een F-35 en je kan er veel van aanschaffen en zijn vaak nuttiger ook .

Ik zou gaan voor de Super Tucano of de A-10...

dudge

#666
Citaat van: JdL op 09/12/2015 | 21:05 uur
Die hebben we toch al in de vorm van de M-346?

Dat is in de eerste plaats een trainer, en daarbij van een heel ander kaliber.
Wat niet wil zeggen dat er niets van te maken is, maar er moet wel eea aan gebeuren.
Wat dat betreft is BAe met de Hawk, die vergelijkbaar is, verder.

JdL

Citaat van: Thomasen op 09/12/2015 | 20:47 uur
Misschien moeten we in Europa gewoon gaan bouwen aan onze eigen dedicated grondaavals toestel. Een nieuwe AMX.
Die hebben we toch al in de vorm van de M-346?
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

dudge

Misschien moeten we in Europa gewoon gaan bouwen aan onze eigen dedicated grondaavals toestel. Een nieuwe AMX.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#663
Citaat van: JdL op 09/12/2015 | 20:14 uur
Ik ben bang dat de T-X nogal prijzig gaat worden
Het wordt een trainer++ omdat je al die ANG eenheden niet op de F-35 kan laten overstappen
Dus dat ding zal wss ook radar enzo krijgen om QRA te kunnen doen dus hij zal fors duurder uitvallen dan de M-436 en de scorpion
Mijn voorkeur gaat uit naar de M-346
Samenwerken binnen EU en redelijk goedkoop en in staat om zowel voortgezette opleiding als CAS te doen

Wat het misschien wel dé ideale aanvulling op de F35A zou kunnen maken en stel het wordt de Boeing-Saab, dan is de Europese inbreng aanzienlijk en worden eventuele Europese toestellen gewoon in Europa gebouwd.

Het nu al afschieten op basis van een vooringenomen aanname is wat mij betreft te voorbarig.

Dus iedereen blij.

Harald

Ok, dus naar de huidige planning pas een definitief besluit over de T-X over 2 jaar. Dat duurt dus nog ffe. Jammer, wel begrijpelijk dat NL nu optrekt met Italianen om een bredere EU basis te hebben voor de latere trainingsprogramma' s zoals deze nu ook werden gegeven vanaf Leeuwarden.
Als er meer duidelijkheid komt omtrent de T-X keuze dan zal (denk ik) NL wel weer naar de VS gaan.

JdL

Ik ben bang dat de T-X nogal prijzig gaat worden
Het wordt een trainer++ omdat je al die ANG eenheden niet op de F-35 kan laten overstappen
Dus dat ding zal wss ook radar enzo krijgen om QRA te kunnen doen dus hij zal fors duurder uitvallen dan de M-436 en de scorpion
Mijn voorkeur gaat uit naar de M-346
Samenwerken binnen EU en redelijk goedkoop en in staat om zowel voortgezette opleiding als CAS te doen
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#660
Citaat van: Harald op 09/12/2015 | 19:33 uur
Wanneer  zou daar enige bekendheid aan gegeven worden en welke keuze er gemaakt wordt ?

"the request for proposals is expected to be released in the fourth quarter of fiscal 2016, with a contract award in the fall of 2017. Initial operational capability is slated for 2023"

http://aviationweek.com/defense/t-x-competition-fierce-despite-gd-alenia-split

First Look: Concept Design of Boeing's T-X

http://www.defensenews.com/story/defense/show-daily/afa/2015/09/15/exclusive-boeing-t-x-first-look/72300372/

dudge

Citaat van: Sparkplug op 09/12/2015 | 19:28 uur
Er is wat dat betreft genoeg Europees te krijgen: APEX 25mm, JSM, SPEAR, Meteor, enz.

Volgens mij hebben we alles in Europa. Dankzij de Diehl inmiddels ook Bunker Busters.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/12/2015 | 19:29 uur
In dit kader ben ik uitermate nieuwsgierig naar de T-X... (helaas nog even afwachten)
Wanneer  zou daar enige bekendheid aan gegeven worden en welke keuze er gemaakt wordt ?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Strata op 09/12/2015 | 19:15 uur
Mag ook, wel andere gewichtsklasse en grotere logistieke staart. Maar wel voor meerdere taken in te zetten.

In dit kader ben ik uitermate nieuwsgierig naar de T-X... (helaas nog even afwachten)

Sparkplug

Citaat van: Thomasen op 09/12/2015 | 18:32 uur
Daarbij zien we gelukkig de ontwikkeling van een Europese pool op dit vlak, en dat zou verder uitgebreid moeten worden, maar dan dus ook inzetten op Europese wapens.
Er is wat dat betreft genoeg Europees te krijgen: APEX 25mm, JSM, SPEAR, Meteor, enz.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

StrataNL

Citaat van: JdL op 09/12/2015 | 18:04 uur
Uitbouwen idd pas doen als we andere projecten veilig hebben(subs, drones en M-fregatten)
Zou je niet voor de M-346/T-X/textron gaan ipv super tucano
Die hebben iets meer power en kunnen ook in hoger geweldspectrum opereren zij het met zware support van oa F-35

Mag ook, wel andere gewichtsklasse en grotere logistieke staart. Maar wel voor meerdere taken in te zetten.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

dudge

Citaat van: Sparkplug op 09/12/2015 | 16:29 uur
Heb je ook al nagedacht over het wapenpakket van de F-35? Een groot deel van het wapenpakket van de F-16 kan zo worden overgenomen, maar er moet ook wat worden aangepast.

Dit wordt hopelijk het nieuwe strijdpunt. Maar politiek lijkt er weinig interesse voor deze dossiers.
Het is m.i. belangrijk om zowel kwalitatief als kwantitatief over voldoende uitrusting te beschikken. Daarbij zien we gelukkig de ontwikkeling van een Europese pool op dit vlak, en dat zou verder uitgebreid moeten worden, maar dan dus ook inzetten op Europese wapens.