Militaire vakbondsman verlaat nu zelf zinkend schip

Gestart door Lex, 19/10/2012 | 16:15 uur

Ros

Ik ben geen lid maar misschien is het beter deze bond(en) helemaal op te doeken. De militaire bonden doen nagenoeg niets van betekenis en de leden al helemaal niets, behalve betalen dan.

De werkgevers hebben aan van den Burg een hele goede als zijn houding hetzelfde blijft als het was bij de militaire vakbond.

dudge

Misschien, heel misschien, is dat maar beter ook? Hoe denken de leden daar over?

Lex

Kort nadat militaire vakcentrales de hoogste defensieambtenaar Ton Annink hadden verweten 'het zinkende schip te verlaten' met zijn overstap naar Sociale Zaken, stapt nu voorzitter Wim van den Burg van de grootste defensiebond AFMP zelf over naar de Bouwbond FNV.

Van der Burg, sinds 1978 actief bij de militaire bond, vertrekt per 1 januari. Juist in de maanden daarna worden de namen bekendgemaakt van de zesduizend medewerkers die hun baan verliezen door een bezuinigingsoperatie.

AFMP-voorzitter Van den Burg realiseert zich dat de vakbondsverwijten over het overstappen van de begin deze maand vertrokken Annink nu als een boemerang op zijn persoon terugslaan.

Van der Burg: ,,Dat ligt voor de hand. Ik ben er echter van overtuigd dat de solide AFMP een grote rol blijft spelen bij de afwikkeling van de reorganisatie."

Van den Burg erkent wel dat de zoektocht naar een goede opvolger moeizaam verloopt: ,,Ik zit al sinds 1971 in de militaire wereld. Mensen die dergelijke ervaring combineren met bestuurlijke kennis zijn er niet veel."

Het algemeen bestuur van de AFMP maakt zich dan ook grote zorgen: ,,We betreuren we dat deze vacature juist in een periode ontstaat waarin ingrijpende reorganisaties bij Defensie plaatsvinden."

Telegraaf, 19 oktober 2012