Opvolger Thales SMILE marineradar voor DGLC?

Gestart door StrataNL, 26/04/2013 | 13:31 uur

Ronald Elzenga

Bouwen ze er wel even een mooie container/frame met zeil omheen?!...want tegenwoordig met al die drones wil je niet te snel in de kijkert lopen...

ridivek

#15
Een tweede video is op Youtube geplaats.
edit: de video is verwijderd

Ace1


Zander

People are sheep

Ace1

Citaat van: A.J. op 26/12/2016 | 16:34 uur
Die hebben we nog steeds maar valt nu onder het DGLC. Dit nieuwe apparaat gaat de verouderde WLR vervangen.

WLR= Weapon Locating Radar?

A.J.

Citaat van: Zander op 26/12/2016 | 16:57 uur
Ik dacht dat dat ding al jaren geleden uit dienst was genomen.

De taken van 101 artost (WLR) zijn bij de bezuinigingsslag van 2011 naar het colua overgeheveld en is 101 artost opgeheven.

Huzaar1

Citaat van: Zander op 26/12/2016 | 15:40 uur
vroegah hadden we een wapenlokatie radar bij de KL.
Misschien dus ook iets voor ISTAR

Er is nog steeds een wlr bij de KL.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Zander

Citaat van: A.J. op 26/12/2016 | 16:34 uur
Die hebben we nog steeds maar valt nu onder het DGLC. Dit nieuwe apparaat gaat de verouderde WLR vervangen.

Ik dacht dat dat ding al jaren geleden uit dienst was genomen.
People are sheep

A.J.

Citaat van: Zander op 26/12/2016 | 15:40 uur
vroegah hadden we een wapenlokatie radar bij de KL.
Misschien dus ook iets voor ISTAR

Die hebben we nog steeds maar valt nu onder het DGLC. Dit nieuwe apparaat gaat de verouderde WLR vervangen.

Zander

#7
Citaat van: Lynxian op 26/12/2016 | 01:09 uur
Lees ik 't nou goed dat dit ding zelfs individuele kogels kan waarnemen?

Ziet er in ieder geval uit als een mooi staaltje Nederlandse techniek!  ;D Zijn er toevallig wat technisch onderbouwde forumleden welke wat meer over het (verwachte) nut in de praktijk kunnen zeggen? Ik ben namelijk zeker benieuwd.

vroegah hadden we een wapenlokatie radar bij de KL.
Misschien dus ook iets voor ISTAR
People are sheep

Ace1

EERSTE RAPID-LD VERLAAT THALES IN HENGELO

Met man en macht is de afgelopen weken gewerkt aan de RAPID-LD. Deze landbased versie van de NS200, geïntegreerd op een truck, wordt morgen getoond op het Air Defence Symposium bij het Defensie Grondgebonden Luchtverdedigingscommando op de Peel.

Bij dit symposium zijn veel potentiële klanten aanwezig. Nederland, België en Duitsland hebben al interesse getoond in de RAPID-LD, die als primaire taken heeft vijandelijk artillerievuur te detecteren en air surveillance te verrichten.

De antenne en de aandrijving van de RAPID-LD is volledig identiek aan de NS200 voor marine toepassingen. In de toekomst kan dit voordelen met zich meebrengen voor grootschalige productie voor zowel land als marine toepassingen. Zoals de RAPID-LD nu is, kan hij worden verkocht. Alleen de drie 'dozen' vooraan op de truck (zie video) worden nog in het frame van het platform geïntegreerd.

https://connect.thalesgroup.com/nl/news/eerste-rapid-ld-verlaat-thales-in-hengelo

A.J.

Citaat van: Lynxian op 26/12/2016 | 01:09 uur
Lees ik 't nou goed dat dit ding zelfs individuele kogels kan waarnemen?

Ziet er in ieder geval uit als een mooi staaltje Nederlandse techniek!  ;D Zijn er toevallig wat technisch onderbouwde forumleden welke wat meer over het (verwachte) nut in de praktijk kunnen zeggen? Ik ben namelijk zeker benieuwd.

Dit wordt de basis van het CRAMM (Counter Rocket Artillery Mortar and Mini UAV) systeem.

Flyguy

Citaat van: Lynxian op 26/12/2016 | 01:09 uur
Lees ik 't nou goed dat dit ding zelfs individuele kogels kan waarnemen?

Ziet er in ieder geval uit als een mooi staaltje Nederlandse techniek!  ;D Zijn er toevallig wat technisch onderbouwde forumleden welke wat meer over het (verwachte) nut in de praktijk kunnen zeggen? Ik ben namelijk zeker benieuwd.

Nou, ten eerste kan je de richting bepalen van artillerievuur en zelf terug gaan schieten.


Lynxian

CitaatDit gebeurt in diverse omgevingen met diverse doel voorstellingen variërend van 5.56 mm tot 122 mm raketten en van FW tot Class 1 RPAS en alles wat daartussen mogelijk is.
Lees ik 't nou goed dat dit ding zelfs individuele kogels kan waarnemen?

Ziet er in ieder geval uit als een mooi staaltje Nederlandse techniek!  ;D Zijn er toevallig wat technisch onderbouwde forumleden welke wat meer over het (verwachte) nut in de praktijk kunnen zeggen? Ik ben namelijk zeker benieuwd.

StrataNL

Drie jaar later: het eerste prototype van de (waarschijnlijke) vervanger van de wapenlokatieradar heeft Thales een maand geleden verlaten.

Het ding heet RAPID-LD (RAm ProjectIle Detection - Live Demonstrator) of gewoon "Multi-Mission radar" en is gebaseerd op de NS200, de grotere broer van de marine radar die volgend jaar op Zr.Ms. Rotterdam geplaatst wordt. De antenne en aandrijving zijn exact hetzelfde.

CitaatHet project wordt momenteel door THALES Nederland wordt uitgevoerd onder supervisie van de Defensie materieel Organi-satie (DMO). De staat heeft THALES Nederland verzocht een C-RAM en Class 1 RPAS detectiecapaciteit te ontwikkelen en te bouwen ten behoeve van een mogelijke toekomstige verwerving. Deze beoogde capaciteit moet op termijn de huidige WLR capaciteit in gebruik bij 13 luverdbt "YPENBURG" vervangen. Het is dus niet zo dat THALES de opdracht voor het bouwen van "onze" Multi Missie Radar (MMR) al binnen heeft. THALES is wel kanshebber op het moment dat zij succesvol de Life Demonstrator aan het eind van het project kunnen aanbieden waarbij het prototype aan zowel de technische- en operationele-eisen voldoet als ook binnen de financiële bandbreedte kan blijven. Het project RAPID LD is formeel in april van start gegaan en duurt 14 maanden. Het project wordt vanuit het KC GLRV en het VUSTCO ondersteunt. Met name in de eindfase van het project zal deze ondersteuning meer vorm krijgen. In de maanden februari en maart 2017 zullen de zogenoemde Field Trials uitgevoerd worden waarbij de radar in het veld getest dient te worden. Dit gebeurt in diverse omgevingen met diverse doel voorstellingen variërend van 5.56 mm tot 122 mm raketten en van FW tot Class 1 RPAS en alles wat daartussen mogelijk is. Een groot deel van de Field Trials zullen op het ASK 't Harde plaats vinden maar wellicht zullen er ook testen plaats vinden tijdens SOB SOMS in Duitsland of tijdens CAS/FAC oefeningen op de Peel. Momenteel wordt er door THALES hard gewerkt aan het 20 voets flat rack onderstel waarop de complete hardware configuratie geplaats moet worden. THALES heeft bewust voor een 20 voets constructie gekozen omdat deze op een heel scala aan gangbare voertuigen en zeecontainers bevestigd kunnen worden op zogenoemde ISO corners.

Er is nog geen duidelijkheid wat het dragende voertuig voor de MMR moet gaan worden maar de Bushmaster is bijvoorbeeld als optie genoemd. Daarnaast is een van de eisen dat het systeem in een C-130 getransporteerd kan worden. THALES is zeer optimistisch over de haalbaarheid van dit project en zij hebben er alle vertrouwen in dat deze radar aan de vraag zal voldoen.

Magazine DGLC september 2016

Maximum instrumented range 400 Km
Minimum Range 300 m
•• 4D Air Surveillance and Weapon Locating
•• Jammer Surveillance
•• Slow Target Surveillance
•• IFF Interrogation Support (IFF mode S and 5 compliant)
•• Integrated ADS-B

Specifications
Antenna Type Active Electronic Scanning Array (AESA)
Transmitter type: GaN
Elevation coverage: Up to 70°
Frequency band: S-band
IFF antenna Integrated and fit for mode 5 and mode S.
MTBCF >2800 hrs

Filmpje:




-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation