Patriot-eenheid klaar voor uitzending

Gestart door Airpower, 11/02/2003 | 19:09 uur

Caspar

Maatje van mij staat ook op stand-by, gelegerd bij GGW de Peel (Logistiek).

Airpower

#1
Patriot-eenheid klaar voor uitzending



11-02-2003

De Patriot-eenheid van de Koninklijke Luchtmacht van vliegbasis De Peel heeft dinsdag (11 februari) tijdens een presentatie laten zien klaar te zijn voor uitzending naar Turkije. Vorige week kwam het officiƫle verzoek van de Turken voor de stationering van drie Patriot vuureenheden en Stingerteams in Diyarbakir en Batman. De eenheid, 370 man sterk, moet daar bescherming bieden tegen eventuele aanvallen van Irak op Turkije. De commandant Tactische Luchtmacht, generaal-majoor Hans de Jong zei trots te zijn dat de Koninklijke Luchtmacht personeel heeft dat getraind is om dit te doen. "Het zal geen simpele missie zijn. Met een 24-uurs bezetting wordt er een zware wissel getrokken op deze mensen." Daarnaast benadrukte generaal-majoor De Jong dat met de uitzending van de Groep Geleide Wapens alle wapensystemen van de Koninklijke Luchtmacht bij missies zijn ingezet.

Aanstaande donderdag komt naar verwachting de verkenningseenheid terug die op 8 februari naar Turkije is vertrokken. "Het verkenningsteam is door de Turken goed opgevangen en ook de samenwerking verloopt goed", aldus de commandant van vliegbasis De Peel, kolonel Jan van Hoof. Na een operationeel bevel heeft de eenheid een "notice to move" van vijf dagen. Het materieel zal per schip naar Turkije vervoerd worden. In totaal zal het zo'n drie weken duren om operationeel te zijn in het gebied. Van Hoof: "De eenheid is er klaar voor. Het personeel heeft een goed bewustzijn van het belang van deze missie."

Ook de commandant van het detachement, luitenant-kolonel Erik Abma, benadrukte de goede contacten die de luchtmacht met de Turkse bondgenoot heeft. "We zijn er trots op dat we voor deze taak gevraagd worden. Het is een zware missie want we moeten 24 uur per dag alert blijven. Gespannen zijn we allemaal, maar we hebben veel geoefend en getraind."

Kapitein Patrick Wekking is een van de 370 militairen die naar Turkije wordt uitgezonden. Als Battle Captain is hij verantwoordelijk voor de status en paraatheid van de groep. Het is zijn eerste uitzending. "Ik ben een familieman dus leuk is het niet echt, maar het is mijn taak. Ik hoop dat we na zes maanden kunnen terugkijken op een geslaagde uitzending."

Bron: www.mindef.nl

Flying isn't dangerous. Crashing is what's dangerous
Milaviapress.com