Minister Kamp op patrouille in Kaboel

Gestart door -Jeroen-, 13/02/2003 | 14:10 uur

-Jeroen-

Minister Kamp op patrouille in Kaboel
11-02-2003

Minister Henk Kamp (Defensie) heeft zijn bezoek aan de Nederlandse ISAF-militairen in Afghanistan afgerond. Na de commando-overdracht van de ISAF-veiligheidsmacht maandagmorgen, gebruikte de bewindsman zijn resterende tijd in Kaboel voor gesprekken met Nederlandse militairen en hun commandanten. Ook reed hij dinsdag (11 februari) samen met Chef Defensiestaf, luitenant-admiraal Luuk Kroon, mee tijdens een patrouille in Kaboel. Inmiddels is hij op weg naar Nederland.


Voor de mannen van de Alfa en Bravo groep van het 1e peloton, is het rijden van patrouilles een dagelijkse aangelegenheid. Ook voor dinsdag 11 februari staan enkele patrouilles op het programma van sergeant Michel Boshoven. Voor hem en zijn mannen niets bijzonders, maar wel voor de twee extra passagiers in de vorm van de Minister van Defensie en de Chef Defensie Staf. Al ruim voor aanvang van de patrouille die om half negen van start moet gaan, is Boshoven met zijn mannen druk in de weer de voertuigen te beladen. Een verscheidenheid aan wapens worden ingeladen en op vaste plaatsen neergelegd. Zo liggen verschillende soorten handgranaten op vaste plaatsen op het dasboard en ligt de Diemaco van sergeant Boshoven op de neergeklapte voorruit, vuurgereed. Het wachten is op de twee passagiers die nog hun laatste veiligheidsinstructies krijgen van hun vaste begeleiders. Als eerste verschijnt luitenant-admiraal Kroon in winteroverall, en wollen muts bij het aan hem toegewezen voertuig. Zijn chauffeur is korporaal der eerste klasse Dirk de Vries, tevens voertuigcommandant. "Dit is voor mij een mooie ervaring. Je rijdt niet elke dag met zo'n hoge functionaris rond en zeker niet hier in deze regio. Ik zal de CDS vandaag, al rijdend, maximaal informeren wat wij allemaal doen tijdens een patrouille", zegt De Vries trots. Ook voor Kroon is deze rit een bijzondere ervaring. "Het eerste onderwerp waarover wij elke morgen in Den Haag spreken, is Afghanistan. Wij praten erover, maar zeker na vandaag heb ik er ook een gevoel bij. Dit is mijn eerste echte patrouille ondanks dat dit niet mijn eerste Kaboel-bezoek is", verklaart Kroon.



Ook sergeant Boshoven zelf heeft een bijzondere passagier, en wel de minister van Defensie. Gebogen over de motorkap van zijn Mercedes legt hij de twee extra passagiers uit hoe zijn patrouille zal verlopen. Belangstellend volgen Kamp en Kroon zijn uitleg om zo goed voorbereid op wat zij onderweg kunnen aantreffen op pad te gaan. Eindelijk is het zover, een laatste blik over de schouder naar de mensen achter in de bak, dan vertrekt Boshoven voor zijn patrouille. Een voor hem normale, maar voor de twee passagiers een unieke patrouille.



De reis van de minister naar Afghanistan en Kirgiziƫ begon afgelopen zaterdag en bracht hem eerst naar de vliegbasis Manas in Kirgiziƫ. Daar bezocht hij het Nederlandse luchtmachtdetachement dat sinds oktober vorig jaar met F-16's boven Afghanistan patrouilleert. Op maandag reisde minister Kamp door naar Kaboel waar hij de commando-overdracht van de ISAF-veiligheidsmacht bijwoonde. In de vooravond keert hij terug in Nederland (foto's: KL-voorlichting ISAF).

bron (www.mindef.nl)
The civil war had ended, But  one man's battle with himself was just beginning