Afghaanse krijgsheer pleit voor zelfmoordaanslagen op doelen VS

Gestart door Caspar, 24/02/2003 | 06:58 uur

Caspar

De Afghaanse krijgsheer Gulbuddin Hekmatyar roept alle moslims ter wereld op een guerrillaoorlog tegen de Verenigde Staten te beginnen en daarin het plegen van zelfmoordaanslagen niet te schuwen. Dat staat in een schriftelijke verklaring van Hekmatyar, die het persbureau Associated Press zondag in handen heeft gekregen.

De voormalige premier van Afghanistan stelt in de verklaring dat hij het niet erg vindt dat de VS hem een terrorist noemen. Ik ben er trots op dat zo'n machtig land mij wil straffen vanwege mijn heilige geloof, de islam, aldus Hekmatyar, die de VS de grote satan van de wereld noemt. Hekmatyar richt zich verder met name tot de Irakezen. Wees niet bang, aldus de in het Pathaans opgestelde verklaring. Jullie moeten jezelf voorbereiden op het plegen van zelfmoordaanslagen.

In zijn verklaring ontkent de krijgsheer, die in sommige delen van Afghanistan nog veel aanhangers heeft, dat hij banden met Al-Qaida of de Taliban onderhoudt. Volgens westerse inlichtingendiensten zijn die banden er wel degelijk.


Bron: http://www.nieuws.nl