Lebanon in crisis: Hizballah quits government, US-French buildup, Israel on stan

Gestart door VandeWiel, 12/01/2011 | 11:57 uur

Elzenga

Citaat van: Ros op 29/12/2013 | 18:18 uur
De Saudi's hebben er aardig wat voor over om de machtspositie van Israel in te perken.
het gaat hier volgens mij meer om een poging de macht en invloed van Assad, Iran en Hezbollah in te perken. Het zou namelijk zo maar eens kunnen zijn dat Assad...als herovering van geheel Syrië er niet meer in zit...een nieuwe staat sticht langs de kust...waar zo maar Libanon ook deel van kan uit gaan maken (gezien ook Syrische claims op Libanon). Dat ook ten gunste van sjiitisch Iran en Hezbollah. En dat ziet Saudi-Arabië niet zo zitten.

Ace1

Citaat van: Ros op 29/12/2013 | 18:18 uur
De Saudi's hebben er aardig wat voor over om de machtspositie van Israel in te perken.

Kan ook zijn om de macht van Syrie  en Hezbollah  te beperken een ding is zeker, de VS levert niet aan Libanon

Ros

De Saudi's hebben er aardig wat voor over om de machtspositie van Israel in te perken.

Ace1

een ding is zeker $3 miljard is een goede impuls voor de Franse economie.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Libanese leger krijgt 3 miljard van Saoedi-Arabië

29-12-13   17:12 uur  - Bron: AP

De president van Libanon heeft in een toespraak voor de staatstelevisie gezegd dat hij een bijdrage van 3 miljard dollar (2,3 miljard euro) heeft gekregen van Saoedi-Arabië om zijn leger te ondersteunen en versterken..

Volgens president Michel Sleiman zal het Libanese leger met het geld Franse wapens kunnen aanschaffen. Hij gaf geen verdere details prijs, maar zei dat de Franse president Francois Hollande in Saoedi-Arabië was om de deal te bespreken.

Libanon lijkt na een redelijke stilte in de afgelopen 7 jaar, de wapens tegen Israël weer te hebben opgepakt. Vanaf het zuiden werden vijf raketten op Israël afgevuurd. Eén raket sloeg in vlakbij de Israëlische plaats Kiryat Shmona. Daarbij is geen schade aangericht.

Eerder deze maand werd vanaf Libanees grondgebied een Israëlische militair doodgeschoten..

http://www.parool.nl/parool/nl/225/BUITENLAND/article/detail/3569253/2013/12/29/Libanese-leger-krijgt-3-miljard-van-Saudi-Arabie.dhtml

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Saudi Arabia to give Lebanese army $3 billion

Published:  12.29.13, 17:45 / Israel News 
 
Saudi Arabia is giving the Lebanese army $3 billion in aid, Lebanon's President Michel Suleiman said on Sunday, calling it the largest grant ever given to the country's armed forces.

"The king of the brotherly Kingdom of Saudi Arabia is offering this generous and appreciated aid of $3 billion to the Lebanese army to strengthen its capabilities," Suleiman said in a televised address. (Reuters)

http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-4470902,00.html?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter

DvdW

Citaat van: DvdW op 16/08/2013 | 07:33 uur
Twintig doden bij aanslag in Hezbollah-bolwerk Beiroet

Bij een aanslag met een autobom in een buitenwijk in het zuiden van de Libanese hoofdstad Beiroet, dat bekend staat als bolwerk van Hezbollah, zijn donderdagmiddag naar verluidt zeker twintig doden gevallen.
Het bruine goedje raakt nu flink de ventilator... Egypte (met als bijzonder hoofdstuk de Sinaï Woestijn), Syrië, Libanon en ook in Libië blijft het rommelen... De lijst gaat maar door. De flink bejubelde Arabische lente blijkt toch iets heter te worden dan verwacht...  :annoyed:
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

DvdW

Twintig doden bij aanslag in Hezbollah-bolwerk Beiroet

Bij een aanslag met een autobom in een buitenwijk in het zuiden van de Libanese hoofdstad Beiroet, dat bekend staat als bolwerk van Hezbollah, zijn donderdagmiddag naar verluidt zeker twintig doden gevallen.

Dat meldt een veiligheidsmedewerker aan persbureau Reuters. De Libanese autoriteiten hebben verder bekendgemaakt dat er 120 gewonden zijn gevallen bij de explosie.
Door de knal zaten bovendien tientallen mensen vast in brandende en beschadigde gebouwen en auto's. De oorzaak is volgens de autoriteiten een autobom. Ten minste vijf gebouwen en een flink aantal auto's zouden door de explosie zijn verwoest.

De aanslag vond plaats in een drukke straat met winkels en woonhuizen. Tientallen ambulances en snelden naar de plaats van de aanslag en brandweerlieden probeerden inwoners te redden uit brandende huizen. Boven het gebied steeg een dikke zwarte rookwolk op.

Opgeëist
De overwegend sjiitische wijk Rweiss waar de autobom afging is een bolwerk is van de militante beweging Hezbollah. Het is volgens Reuters nog niet duidelijk of onder de slachtoffers leden van Hezbollah zijn.
Een soennitisch-islamistische groepering heeft in een video de verantwoordelijkheid voor de aanslag opgeëist, meldt Reuters. Hun doelwit was Hezbollah, de groep stelt bovendien dat er meer aanslagen zullen volgen.

Syrië
Vorige maand vielen meer dan vijftig gewonden bij een autobom in een andere buitenwijk in het zuiden van Beiroet.
De burgeroorlog in buurland Syrië zorgt voor een grote verdeeldheid in Libanon. Syrische rebellengroepen hebben gedreigd Libanon aan te vallen sinds Hezbollah de Syrische president Bashar Al-Assad steunt bij zijn strijd tegen de voornamelijk soennitische oppositie.
Het oplopende geweld in Libanon kan volgens AP een teken zijn dat de sektarische burgeroorlog in Syrië verder om zich heen grijpt in de regio.

Dit was de ergste explosie in het zuiden van Beiroet sinds 1985, toen vielen er tachtig doden bij een bomaanslag die gericht was tegen een sjiitische leider.

BRON
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Elzenga

Citaat van: Soldier 4 Him (Dennis) op 13/01/2011 | 09:18 uur
Ik denk van niet. Ik word misselijk van altijd dat maar goedpraten van smerige terroristische methodes.
merkwaardig, want het Nederlands verzet deed het ook tijdens WO2. En dan vind jij dus "smerige terroristische methodes"?   
Citaat van: Soldier 4 Him (Dennis) op 13/01/2011 | 09:18 uur
Ik niet. Terreur is nooit goed te praten.
Inderdaad...en staatsterreur en een officieel onderkende Israëlische bezettingspolitiek dus ook niet. Alleen zijn er mensen die met twee maten gaan meten als ze partij kiezen of zijn in een conflict.
Citaat van: Soldier 4 Him (Dennis) op 13/01/2011 | 09:18 uur
Fijn dat jij weer eens precies weet hoe het wel zit. Misschien worden die 60.000 raketten ook niet allemaal tegelijk afgevuurd....?
Alsof ik daar geen rekening mee hield :lol:...Maar Hezbollah heeft weinig aan zo'n enorm aantal raketten als zij niet de middelen en mensen hebben om ze af te vuren...en de gelegenheid en tijd...want Israël zal ze die gerust niet geven. Israël heeft daarentegen vanuit propagandistisch oogpunt wel belang bij het flink aandikken van het aantal raketten...moet benadrukken hoe bedreigd Israël wel niet wordt.
Citaat van: Soldier 4 Him (Dennis) op 13/01/2011 | 09:18 uur
Oh ja, natuurlijk.... De Mythe.... Ik miste hem al... Dit is natuurlijk allemaal doorgestoken kaart, opgezet door die zionisten die Eretz Yisraeel willen stichten... :crazy:
Gek, maar nu schiet je weer in de bij de mythe-ontkenners zo bekende overdrijf-modus.....door mij dingen toe te schrijven die ik niet beweer. Het is wel zo dat bepaalde partijen en politici in Israël er belang bij hebben Israël nog steeds als het grote kwetsbare met uitroeiing bedreigde slachtoffer af te schilderen...wat ik dus de mythe noem...want de feiten op de grond laten gewoon zien dat Israël (militair) oppermachtig is in de regio....ook richting Hezbollah.

Enforcer

Citaat van: IPA op 13/01/2011 | 13:07 uur
Citaat van: dudge op 12/01/2011 | 20:48 uur
Citaat van: VandeWiel op 12/01/2011 | 11:57 uur
He remarked to foreign journalists that 60,000 missiles and rockets, all of Iranian and Syrian origin, were now pointing at Israel.

En Nederland? wij hebben 42 Panzerfausten  :crazy:

Ik dacht altijd dat het er iets van 36 waren :silent:

Valt allebei in de catagorie "heel erg weinig". :'(

IPA NG

Citaat van: dudge op 12/01/2011 | 20:48 uur
Citaat van: VandeWiel op 12/01/2011 | 11:57 uur
He remarked to foreign journalists that 60,000 missiles and rockets, all of Iranian and Syrian origin, were now pointing at Israel.

En Nederland? wij hebben 42 Panzerfausten  :crazy:

Ik dacht altijd dat het er iets van 36 waren :silent:

Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

DvdW

Citaat van: Elzenga op 13/01/2011 | 01:37 uur
Ik denk dat jij exact hetzelfde zou doen als je nauwelijks luchtverdediging hebt, geen luchtmacht...en in een druk gebied zou verkeren...
Ik denk van niet. Ik word misselijk van altijd dat maar goedpraten van smerige terroristische methodes.  

Citaat
ondertussen bedreigd door een oppermachtige tegenstander die dat allemaal wel heeft...Ik vind dit soort reacties dan te makkelijk.
Ik niet. Terreur is nooit goed te praten.


Citaat
Hezbollah moet daarbij wel heel veel strijders hebben om 60.000 raketten af te schieten....het zal flink zijn aangedikt dus.
Fijn dat jij weer eens precies weet hoe het wel zit. Misschien worden die 60.000 raketten ook niet allemaal tegelijk afgevuurd....?

Citaat
Aan de andere kant heeft Israël voorlopig propagandistisch alle belang bij het voortbestaan van Hezbollah en de dreiging die daar vanuit gaat. Het past mooi in de mythe. Tot de endgame wordt ingezet...een crisis in Libanon kan daar een mooie aanleiding voor worden..
Oh ja, natuurlijk.... De Mythe.... Ik miste hem al... Dit is natuurlijk allemaal doorgestoken kaart, opgezet door die zionisten die Eretz Yisraeel willen stichten... :crazy:
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Elzenga

Citaat van: Tanker op 12/01/2011 | 21:33 uur
Citaat van: Ros op 12/01/2011 | 12:21 uur
Citaat
According to our sources, it is definitely on the cards for an Iranian-Hizballah move in Lebanon provoking a US-French military response to evolve into a clash between Hizballah and Israel, providing an opportunity for the destruction of Hizballah's might missile arsenal.
En dat arsenaal is te vinden............?, ergens tussen de burgerbevolking in.
Natuurlijk zo laf zijn ze wel, tussen scholen en ziekenhuizen.
Als deze dan gebombardeerd worden kunnen ze dat weer gebruiken als propaganda.....
Ik denk dat jij exact hetzelfde zou doen als je nauwelijks luchtverdediging hebt, geen luchtmacht...en in een druk gebied zou verkeren...ondertussen bedreigd door een oppermachtige tegenstander die dat allemaal wel heeft...Ik vind dit soort reacties dan te makkelijk. Hezbollah moet daarbij wel heel veel strijders hebben om 60.000 raketten af te schieten....het zal flink zijn aangedikt dus. Wat niet wegneemt dat ik de radicalistische Hezbollah een zeer onwenselijke en ook onrechtmatige actor vind in het conflict in de regio (Libanon wordt immers niet meer door Israël bezet) en een stoorzender voor de verdere ontwikkeling van Libanon. Aan de andere kant heeft Israël voorlopig propagandistisch alle belang bij het voortbestaan van Hezbollah en de dreiging die daar vanuit gaat. Het past mooi in de mythe. Tot de endgame wordt ingezet...een crisis in Libanon kan daar een mooie aanleiding voor worden..

Tanker

Citaat van: Ros op 12/01/2011 | 12:21 uur
Citaat
According to our sources, it is definitely on the cards for an Iranian-Hizballah move in Lebanon provoking a US-French military response to evolve into a clash between Hizballah and Israel, providing an opportunity for the destruction of Hizballah's might missile arsenal.

En dat arsenaal is te vinden............?, ergens tussen de burgerbevolking in.

Natuurlijk zo laf zijn ze wel, tussen scholen en ziekenhuizen.
Als deze dan gebombardeerd worden kunnen ze dat weer gebruiken als propaganda.....

Ros

Citaat
According to our sources, it is definitely on the cards for an Iranian-Hizballah move in Lebanon provoking a US-French military response to evolve into a clash between Hizballah and Israel, providing an opportunity for the destruction of Hizballah's might missile arsenal.

En dat arsenaal is te vinden............?, ergens tussen de burgerbevolking in.