Vervanging EOV-apparatuur

Gestart door Lex, 13/06/2017 | 16:45 uur

Huzaar1

Hoe zit het eigelijk bij onze buren met deze capaciteit?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#26
Citaat van: Zander op 15/04/2022 | 19:21 uur
Is er een EW module voor de Boxer of zit dat in de planning?

Er staat me wel iets bij dat er bij de Duitsers of Britten naar gekeken is.

Het waren de Britten  :angel:

https://www.armadainternational.com/2021/08/boxer-beat/

Overigens staat in de kamerbrief al dat het op basis van de Boxer gaat worden uitgevoerd.

----
Het project 'Joint Electronic Attack' bestaat uit twee deelprojecten:
1. Vervanging en vernieuwing van de EOV-middelen.
2. Vervanging van de mobiliteitsmiddelen: hiertoe zal Defensie binnen het bestaande programma Groot Pantserwielvoertuig Boxer (Kamerstuk 26 396 nr. 63 van 18 oktober 2006) extra voertuigen verwerven. De benodigde additionele financiële middelen voor deze Boxer pantserwielvoertuigen zijn onderdeel van het projectbudget van project Joint Electronic Attack. De keuze voor het Boxer voertuig als mobiliteitsplatform leidt tot familievorming binnen de systemen die Defensie in gebruik heeft; dit draagt bij aan schaalvoordelen op het gebied van instandhouding en opleiding en training.

De Boxer pantserwielvoertuigen worden door Defensie als government-furnished equipment (GFE) aan de leverancier van de EOV-middelen geleverd. Deze leverancier draagt zorg voor de integratie van de EOV-middelen in het Boxer pantserwielvoertuig.
----

Interessant is dat men spreekt over het verwerven van extra voertuigen. Dit betekend dat de productie (opnieuw) wordt opgestart en er dus ook ruimte is voor nog meer voertuigen.

StrataNL

Kan me inderdaad niet voorstellen dat de oude Fuchsen daar voor gebruikt gaan worden, maar we gaan het zien.

Maareh, hoe zit dat dan met die Bushmaster EOV die we sinds 2020 hebben?

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2020/07/01/bushmaster-pantservoertuig-klaar-voor-elektronische-oorlogvoering
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Zander

Citaat van: Harald op 15/04/2022 | 19:02 uur
Daar gaat waarschijnlijk wel een Boxer voor gebruikt worden.
Is er een EW module voor de Boxer of zit dat in de planning?
People are sheep

Harald


jurrien visser (JuVi op Twitter)


Harald



Multirole Electronic Warfare-uitvoering

De Multirole Electronic Warfare-uitvoering is een bestaand Bushmaster-infanterievoertuig dat is omgebouwd voor elektronische oorlogvoering.

Daarvoor is de Bushmaster uitgerust met apparatuur om radiogolven op te vangen. Zo is te bepalen waar de vijand zit en kan vijandelijk radioverkeer worden afgeluisterd en zelfs verstoord. Dankzij deze laatste mogelijkheid is ook te voorkomen dat bermbommen op afstand worden geactiveerd. Een andere mogelijkheid is het bestrijden van drones.

Voor al deze taken beschikt het voertuig over complete werkplekken met beeldschermen voor de 5-koppige ploeg. Het echte hart wordt echter gevormd door de verschillende aan elkaar gekoppelde EOV-systemen. Aan de buitenkant zijn verschillende antennes het meest zichtbare kenmerk van de Multirole Electronic Warfare-uitvoering. Die komen met 1 druk op de knop omhoog voor een groter bereik.

De Multirole Electronic Warfare-uitvoering is in gebruik bij 102 Elektronische Oorlogvoering compagnie.

https://www.defensie.nl/organisatie/landmacht/materieel/voertuigen/index-copy


Bushmaster 2.0 afgeleverd

https://magazines.defensie.nl/defensiekrant/2020/26/04_busmaster2.0_26

Modular Electronic Warfare System (MEWS)

https://www.qinetiq.com/en/capabilities/cyber-and-electromagnetic-activities/modular-electronic-warfare-system

https://houbara.me/wp-content/uploads/2019/09/MEWS-M-Product-Sheet-.pdf


Harald

Elektronische oorlogsvoering bij Defensie steeds meer volwassen

Defensie is een stap dichterbij technologisch hoogwaardige systemen voor Elektronische Oorlogsvoering (EOV). De krijgsmacht gaat opnieuw in zee met Hensoldt Sensor GmbH. Dat bedrijf vervangt de Electronic Support Measures (ESM)-capaciteiten.

SM-apparatuur helpt bij het opzoeken, peilen en onderscheppen van vijandelijke radiosignalen en andere draadloze communicatie. Het huidige systeem bereikt het eind van de levensduur. Bij Defensie gebruikt landmachteenheid 102 Elektronische Oorlogsvoering Compagnie nu EOV-apparatuur.

De krijgsmacht maakt met de aanbesteding een noodzakelijke sprong naar voren om slagvaardig te kunnen zijn en blijven in het elektromagnetisch spectrum. Namens Defensie tekende viceadmiraal Arie Jan de Waard vandaag de contracten. Het gaat om een gezamenlijke overeenkomst met Duitsland. Nederland heeft de leiding over het project.

Absolute expert

Hensoldt is nu ook al de leverancier en blijft dat dus in de nieuwe overeenkomst. Dat is niet voor niets, zegt projectleider Niels van Defensie. "Hensoldt is een absolute expert op het gebied van EOV. Ze leveren turn key solution. Dit betekent dat zij verantwoordelijk zijn voor de levering van het volledige systeem. Hiervoor werken zij samen met verschillende onder-leveranciers."

Dankzij samenwerking met Duitsland beschikken beide krijgsmachten op het gebied van EOV over dezelfde apparatuur. Dit levert niet alleen schaalvoordelen op, maar maakt ook kennisdeling op het gebied van EMS mogelijk. Daarnaast maakt de gezamenlijke aanschaf en toekomstige operationele samenwerking eenvoudiger.

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2021/09/02/elektronische-oorlogsvoering-bij-defensie-steeds-meer-volwassen

Parera

Via twitter.com @Defensie_DMO
CitaatBushmaster pantservoertuig met speciaal uitgeruste apparatuur voor elektronische oorlogsvoering overgedragen aan @landmacht. Door een nauwe samenwerking met @JIVC_Defensie, defensie-industrie en CLAS is het gelukt om de systemen op innovatieve wijze te integreren  #WijzijnDMO


Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 15/12/2018 | 19:46 uur
Netjes.
Ondergewaardeerd maar ontzettend belangrijk element voor ons militair vermogen.

Precies, we lopen hier sowieso enorm op achter. We missen veel ervaring die de Russen bijvoorbeeld wel hebben. Details zijn onbekend maar het verschil en de daarop Westerse paniek illustreert dit.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Nederland en Duitsland willen gezamenlijk EOV-apparatuur aanschaffen



Nederland en Duitsland willen samenwerken bij de vervanging van Electronic Support Measures-capaciteiten (ESM). Vandaag ondertekende staatssecretaris Barbara Visser daarvoor in Den Haag een intentieverklaring met haar Duitse evenknie Benedikt Zimmer. Met ESM-apparatuur is het mogelijk signalen zoals vijandelijke radiosignalen op te zoeken, te peilen en te onderscheppen. De apparatuur die de Koninklijke Landmacht nu gebruikt, stamt uit de jaren '90. De samenwerking met de strategische partner Duitsland biedt potentieel schaalvoordelen en maakt kennisdeling op het gebied van ESM mogelijk. Gezamenlijke aanschaf versterkt bovendien de mogelijkheden voor toekomstige operationele samenwerking. Nederland heeft de leiding in het project. De nieuwe systemen worden verwacht vanaf 2022.



Verouderd
Bij de landmacht is 102 Elektronische Oorlogvoering Compagnie (102 EOVcie) uitgerust met EOV-apparatuur. De eenheid voorziet de operationele commandanten van relevante informatie uit het elektromagnetische spectrum. De huidige ESM-apparatuur is door de veroudering beperkt inzetbaar en reservedelen worden schaars. Bovendien is de taakstelling gewijzigd door veranderd gebruik van het elektromagnetisch spectrum en de relatie met cyber. Door het project krijgen de ESM-capaciteiten van 102 EOVcie meer onderlinge samenhang. Daarnaast wordt de ESM apparatuur meer interoperabel met andere systemen in het joint inlichtingennetwerk en binnen het cyberdomein. Vervanging van de Electronic Counter Measures-capaciteiten (ECM, stoorcapaciteiten) wordt voorzien in een ander project. Ook daar behoort samenwerking met Duitsland tot de mogelijkheden. Om de samenwerking met Duitsland te formaliseren wordt volgend jaar een MoU opgesteld.

[Bron: Defensie.nl ]

StrataNL

Voor Nederland??

http://defence-blog.com/army/elbit-systems-awarded-17-million-contract-supply-electronic-warfare-systems-european-country.html

Elbit Systems Awarded $17 Million Contract to Supply Electronic Warfare Systems to a European Country

Elbit Systems Ltd. announced today that it was awarded an approximately $17 million contract from a European country to supply a range of advanced ground-based Electronic Warfare (EW) and Signal Intelligence (SIGINT) systems.

The contract will be performed over a two-year period.

Edgar Maimon, Executive Vice President and General Manager of Elbit Systems EW and SIGINT – Elisra commented: "We are proud of this additional contract award in Europe that attests to the Company's technological and operational edge and to the maturity of our solutions. We are encouraged by the growing demand from European customers and believe that our portfolio positions us well to serve their needs."
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Poleme

#15
Citaat van: StrataNL op 14/06/2017 | 13:56 uur
Nah nee, dat opsplitsen van gemechaniseerd/gemotoriseerd was mijn eigen hersenspinsel. De EOV eenheid zit bij JISTARC, het overkoepelende commando.

Het KL/EOV systeem is een paar jaar geleden overigens nog "vernieuwd" of in ieder geval een deel ervan.
https://magazines.defensie.nl/landmacht/2014/10/eov-het-nieuwe-luisteren
Maar je zou ook best gelijk kunnen hebben dat de kleinere voertuigen beter met LMB/KMARNS mee kunnen.
Aan de andere kant hebben grotere voertuigen zwaardere/grotere/sterkere apparatuur en hoeven ze niet aan het front te staan.
Vroeger, had ik alleen maar een transistor radio, een TV en een telefoon met draaischijf aan een krul-kabel.  En ik had nog een stoute oom die zend piraat was.
Nu, 3 GSM's, waarvan 2 met internet verbinding, een iPad met 4G en een iMac met Wifi en Bluetooth.
Burgers van nu zenden en ontvangen veel en veel meer via het elektromagnetische spectrum.  Idem dito voor strijders / guerilla's en terroristen.
Jan Soldaat had vroegah alleen maar een (handheld of voertuig gebonden VHF) praatijzer.  Nu, is alles met elkaar verbonden, want we willen Network Enabled Capable (NEC) / Netwerk Centrisch Oorlogsvoerend  zijn.  En we hebben steeds meer op afstand bediende voertuigen en wapens.
Het belang van EOV is door deze ICT revolutie enorm toegenomen.

Israel was al (waarschijnlijk) leidende qua EOV, maar heeft de investeringen hierin de laatste 2 decennia flink opgevoerd.  Zij zien EOV als een strategische vaardigheid, dus ontwikkelen zij hun eigen systemen in een Gouden Driehoek van krijgsmacht, industrie en kennis instituten.

Rusland ziet EOV als een zeer effectief middel en ook nog eens kosten-effectief (zeer goede prijs - prestatie verhouding).
Zij vinden dat EOV zeer veel schade bij een tegenstander kan aanrichten, vergelijkbaar met een offensief met geleide (precisie) wapens.
Maar de politieke 'voetafdruk' / nevenschade is naar verhouding klein.   En Rusland heeft al verschillende malen EOV provocerend toegepast tegen NAVO eenheden.
In reactie op deze enorm toegenomen EOV dreiging is de US Army dan ook aan een prio 1 programma begonnen om hun EOV vaardigheden flink op te voeren.

Wij zijn wereldleider op radar gebied, we zijn heel goed in het schrijven van software en integratie van verschillende sub-systemen.
Ook op (radio) communicatie en internet gebied doen we het goed.  En we kunnen heel snel werkende Integrated Circuits (chips) en processors maken, die van groot belang zijn bij Elektronische Tegen Tegen-maatregelen.

Ik ben van mening dat krijgsmacht breed moet worden ingezet op EOV systemen van eigen bodem.

Waar komen de nieuwe KL EOV spullen eigenlijk vandaan ?

En ga eens met deze nieuwe EOV 'ijzers' eens 'tekeer' tegen de RPA's (UAV's) van het eigen JISTARC.
EOV is een zeer effectief middel tegen Remotely Piloted Aircraft.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Nikehercules

Citaat van: Ronald Elzenga op 14/06/2017 | 14:57 uur
Ja dat las ik ook terug in het artikel. Zou je ergens eerder gepantserde containers verwachten met verschillende vormen van transportmiddelen. Of is de snelle mobiliteit met een eigen pantservoertuig belangrijk?

Locatiebepaling van actieve systemen kan middels ELINT, ik kan me voorstellen dat je niet te lang op de zelfde plek wil emitten.

Ronald Elzenga

Citaat van: StrataNL op 14/06/2017 | 13:56 uur
Nah nee, dat opsplitsen van gemechaniseerd/gemotoriseerd was mijn eigen hersenspinsel. De EOV eenheid zit bij JISTARC, het overkoepelende commando.

Het KL/EOV systeem is een paar jaar geleden overigens nog "vernieuwd" of in ieder geval een deel ervan.

https://magazines.defensie.nl/landmacht/2014/10/eov-het-nieuwe-luisteren

Maar je zou ook best gelijk kunnen hebben dat de kleinere voertuigen beter met LMB/KMARNS mee kunnen.

Aan de andere kant hebben grotere voertuigen zwaardere/grotere/sterkere apparatuur en hoeven ze niet aan het front te staan.
Ja dat las ik ook terug in het artikel. Zou je ergens eerder gepantserde containers verwachten met verschillende vormen van transportmiddelen. Of is de snelle mobiliteit met een eigen pantservoertuig belangrijk?

Harald



Er is niet veel over deze EW versie bekend. De Aussie DMO heeft de nodigde onderzoeken en testen gedaan afgelopen jaren, waaronder 4 stuks testversies. Er zou nu een eerste batch van 12 stuks gebouwd worden, eventueel uitgebreid met nog eens 24 stuks.

Bushmaster EW variant on show
27 Jan 2015

DMO demonstrators said the variant was being developed under a requirement included in the classified DCP.

First pass was achieved in 2013 and second pass was anticipated in late 2015.

Four prototypes have been completed to date, with environmental tests and crash and blast certification yet to be undertaken.

The vehicles will be manned by a driver, commander, and two EW operators.

Changes to the standard Bushmaster include the US-manufactured mast, an 8 Kw auxiliary power unit, and reconfiguration of the interior to accommodate equipment racks, two workstations with ruggedised screens, and enhanced seating to allow operations to continue while on the move.

Twelve of the variants will be produced under the current requirement, with the first scheduled to be completed between a year to 18 months after receipt of second pass. A further 24 are likely to follow, but will require separate approval
.

http://www.australiandefence.com.au/news/bushmaster-ew-variant-on-show

Citaat van: StrataNL op 14/06/2017 | 13:59 uur
Jep, zie reactie #2  ;)

zie ik ook nu ;)

Voordeel van een Bushmaster keuze is dat het wiel al door Australie is uitgevonden, dus enigszins van de plank kopen en ook dat een Bushmaster vervoerd kan worden door een C-130 Herc. Dat zou met een Boxer EOV variant onmogelijk zijn geweest.

StrataNL

Citaat van: Harald op 14/06/2017 | 13:54 uur
De Bushmaster als EOV voertuig, heeft dat ook te maken met de wisseling van Commandovoerings voertuig ?
Was eerst namelijk de Boxer, maar in de aanschaf worden deze commando modulen met 24 stuks verlaagd en nu dus gebruiken ze de Bushmaster als EOV voertuig.

Zie ook onderstaande artikel ;
https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2015/10/27/boxer-en-bushmaster-wisselen-van-plek
Jep, zie reactie #2  ;)
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

StrataNL

#10
Citaat van: Ronald Elzenga op 14/06/2017 | 13:38 uur
Want LMB en Mariniers hebben hun eigen eenheid in deze? (en voertuigen). Dus gaat alleen om gemechaniseerde/gemoteriseerde brigades?!

Nah nee, dat opsplitsen van gemechaniseerd/gemotoriseerd was mijn eigen hersenspinsel. De EOV eenheid zit bij JISTARC, het overkoepelende commando.

Het KL/EOV systeem is een paar jaar geleden overigens nog "vernieuwd" of in ieder geval een deel ervan.

https://magazines.defensie.nl/landmacht/2014/10/eov-het-nieuwe-luisteren

Maar je zou ook best gelijk kunnen hebben dat de kleinere voertuigen beter met LMB/KMARNS mee kunnen.

Aan de andere kant hebben grotere voertuigen zwaardere/grotere/sterkere apparatuur en hoeven ze niet aan het front te staan.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Harald

De Bushmaster als EOV voertuig, heeft dat ook te maken met de wisseling van Commandovoerings voertuig ?
Was eerst namelijk de Boxer, maar in de aanschaf worden deze commando modulen met 24 stuks verlaagd en nu dus gebruiken ze de Bushmaster als EOV voertuig.

Zie ook onderstaande artikel ;
https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2015/10/27/boxer-en-bushmaster-wisselen-van-plek

Ronald Elzenga

Citaat van: Parera op 14/06/2017 | 12:15 uurAlles kan overgezet worden, de vraag is alleen wat gaat dat kosten. En als iets eenmaal in dienst is zie ik het niet snel gebeuren dat het overgezet zal worden in de toekomst in bijvoorbeeld een nieuw voertuig, daarnaast is alles bijna al vervangen als ik het zo bekijk, en zullen er pas weer nieuwe voertuigen komen als deze versleten zijn.
Ok. Ja dat blijft knudde van de huidige situatie. Nieuwe zaken stromen in, maar nog erg beïnvloed door de bezuinigingen en financiele krapte. Komt er zometeen toch weer geld en middelen vrij dan zit je met eigenlijk onwenselijke constructies.

Ronald Elzenga

Citaat van: StrataNL op 14/06/2017 | 13:15 uur
Eens. Volgens mij is het pantser van de Fuchs niet heel veel beter dan de Bushmaster, maar had dan alles gewoon in de Bushmasters gedrukt, of Bushmasters bij de gemotoriseerde brigade en Boxer EOV modules bij de gemechaniseerde brigade.
Want LMB en Mariniers hebben hun eigen eenheid in deze? (en voertuigen). Dus gaat alleen om gemechaniseerde/gemoteriseerde brigades?!

StrataNL

Citaat van: Parera op 14/06/2017 | 12:15 uur
Dat zou een reden kunnen zijn maar dan zie ik ze liever onder pantser bij de gemechaniseerde brigade zoals op bv. op de Boxer of zelfs mogelijk op een CV-90 om ze zoveel mogelijk te integreren in de vernieuwde brigades, voor een gemotoriseerde brigade kan ik nog wel leven met de bushmasters maar die jeeps snap ik geen bal van.
Eens. Volgens mij is het pantser van de Fuchs niet heel veel beter dan de Bushmaster, maar had dan alles gewoon in de Bushmasters gedrukt, of Bushmasters bij de gemotoriseerde brigade en Boxer EOV modules bij de gemechaniseerde brigade.

CitaatAlles kan overgezet worden, de vraag is alleen wat gaat dat kosten. En als iets eenmaal in dienst is zie ik het niet snel gebeuren dat het overgezet zal worden in de toekomst in bijvoorbeeld een nieuw voertuig, daarnaast is alles bijna al vervangen als ik het zo bekijk, en zullen er pas weer nieuwe voertuigen komen als deze versleten zijn.
Dit, het is geen apparatuur die je zo even huppatee over zet. Zijn toch flinke antennes en electronica kasten die je wel in moet bouwen lijkt me.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

#5
Citaat van: StrataNL op 14/06/2017 | 07:39 uur
Ben benieuwd naar de argumenten voor twee verschillende voertuigen. Te kort aan Bushmasters (volgens mij niet, en ook al wel, zijn vrij eenvoudig bij te bestellen) of is de splitsing gebaseerd op de gemechaniseerde brigade (12) en gemotoriseerde brigade (6)?

Dat zou een reden kunnen zijn maar dan zie ik ze liever onder pantser bij de gemechaniseerde brigade zoals op bv. op de Boxer of zelfs mogelijk op een CV-90 om ze zoveel mogelijk te integreren in de vernieuwde brigades, voor een gemotoriseerde brigade kan ik nog wel leven met de bushmasters maar die jeeps snap ik geen bal van.

EOV is in de huidige tijd belangrijker dan ooit en dus ook een belangrijk doelwit. Nou denk ik niet dat een terrorist het belang inziet van deze voertuigen maar als je kijkt naar het conflict in Ukraine daar werden de rebellen ondersteund door militaire adviseurs die dat belang wel inzien en dan zou ik niet in een MB jeep willen rond rijden.

Zelfs nu rijden er in Ukraine nog Russische EOV voertuigen rond, voor meer informatie zie het artikel van shepard media.

Citaat van: StrataNL op 14/06/2017 | 07:39 uur
Eerst was nog sprake van 12 Bushmasters in de EOV rol.

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2015/10/27/boxer-en-bushmaster-wisselen-van-plek

Dat is gewoon een bezuiniging verhult als een vervangingsproject.

Citaat van: Ronald Elzenga op 14/06/2017 | 11:00 uur
Hopelijk wordt het systeem zo ingebouwd dat het in de toekomst overgezet kan worden naar andere voertuigen. Een hele belangrijke taak die alleen maar in belang zal groeien nog. Maar ja, zonder genoeg geld...

Alles kan overgezet worden, de vraag is alleen wat gaat dat kosten. En als iets eenmaal in dienst is zie ik het niet snel gebeuren dat het overgezet zal worden in de toekomst in bijvoorbeeld een nieuw voertuig, daarnaast is alles bijna al vervangen als ik het zo bekijk, en zullen er pas weer nieuwe voertuigen komen als deze versleten zijn.

Ronald Elzenga

Hopelijk wordt het systeem zo ingebouwd dat het in de toekomst overgezet kan worden naar andere voertuigen. Een hele belangrijke taak die alleen maar in belang zal groeien nog. Maar ja, zonder genoeg geld...

StrataNL

Citaat van: Parera op 13/06/2017 | 23:09 uur
Nou dat worden dan weer 2e hands Bushmasters.... had gehoopt op Boxer EOV's maar helaas, ook bij dit ''nieuwe systeem'' word weer bezuinigd.
Het huidige EOV systeem is geplaatst op de Fuchs en er zal nu dus een deel vervangen worden door Bushmasters en een klein deel door de nieuwe jeeps, zonde maar ja.
Zoals eerder gezegd beter iets dan helemaal niets vervangen. Ook het aantal gaat flink omlaag er zijn 22 Fuchs in EOV versie geleverd, dat worden nu 9 bushmasters (3x3) en nog eens 6 ''jeeps'' lijkt me een behoorlijke beperking van deze toch al schaarse maar belangrijke capaciteit.

Waarschijnlijk is er gekozen voor de bushmaster omdat deze toch ''over'' waren en ook al in EOV rol in gebruik bij het Australische leger.
[Photo source: www.wheelsage.org ]
Ben benieuwd naar de argumenten voor twee verschillende voertuigen. Te kort aan Bushmasters (volgens mij niet, en ook al wel, zijn vrij eenvoudig bij te bestellen) of is de splitsing gebaseerd op de gemechaniseerde brigade (12) en gemotoriseerde brigade (6)?


Eerst was nog sprake van 12 Bushmasters in de EOV rol.

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2015/10/27/boxer-en-bushmaster-wisselen-van-plek
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Parera

#2
Citaat van: Lex op 13/06/2017 | 16:45 uur
DMP A-brief 'Vervanging ESM-capaciteiten KL EOV-systeem'

De brief

Kamerstuk, 13-06-2017

Nou dat worden dan weer 2e hands Bushmasters.... had gehoopt op Boxer EOV's maar helaas, ook bij dit ''nieuwe systeem'' word weer bezuinigd.
Het huidige EOV systeem is geplaatst op de Fuchs en er zal nu dus een deel vervangen worden door Bushmasters en een klein deel door de nieuwe jeeps, zonde maar ja.
Zoals eerder gezegd beter iets dan helemaal niets vervangen. Ook het aantal gaat flink omlaag er zijn 22 Fuchs in EOV versie geleverd, dat worden nu 9 bushmasters (3x3) en nog eens 6 ''jeeps'' lijkt me een behoorlijke beperking van deze toch al schaarse maar belangrijke capaciteit.

Waarschijnlijk is er gekozen voor de bushmaster omdat deze toch ''over'' waren en ook al in EOV rol in gebruik bij het Australische leger.

[Photo source: www.wheelsage.org ]

Lex

DMP A-brief 'Vervanging ESM-capaciteiten KL EOV-systeem'

De brief

Kamerstuk, 13-06-2017