Hr.Ms. Rotterdam oefent in Zweedse wateren

Gestart door Ace1, 16/09/2010 | 19:56 uur

Elzenga

Citaat van: Marskramer op 17/09/2010 | 07:36 uur
..............of probeert men de Zweden een LPD te slijten (tweede bericht Elzinga)?


Andersom dan maar.
kijkt NL naar de CB-90 om deze op termijn aan te schaffen ? Denk daarbij ook aan de ambitie van NL om op rivieren of in delta's te kunnen opereren?
Ik mag het hopen  :angel:...ik pleit daar ook al langer voor...Een LPD met een aantal CB-90s in het dok zou ook in de strijd tegen piraterij bij Somalië een grote impact kunnen hebben..al zit ik ook wel eens te denken aan een concept waarbij een afzinkbaar liftschip deze boten naar het operatiegebied vaart en daar als een soort moederschip blijft rondvaren. Die concepten zijn hier op het forum al vaker besproken...

Het is trouwens niet de eerste keer dat er CB90's in het dok van de Hr.Ms. Rotterdam afmeren. 

Marskramer

#12
..............of probeert men de Zweden een LPD te slijten (tweede bericht Elzinga)?


Andersom dan maar.
kijkt NL naar de CB-90 om deze op termijn aan te schaffen ? Denk daarbij ook aan de ambitie van NL om op rivieren of in delta's te kunnen opereren.




Elzenga

Citaat van: Ace1 op 16/09/2010 | 23:29 uur
Als je goed naar de tekening kijkt die ik er heb bijgevoegd dateert deze van 2008 ;)
en toen was de noodzaak tot stevige bezuinigingen nog niet zo groot als nu ;)

Ace1

Citaat van: Elzenga op 16/09/2010 | 23:09 uur
Ja, maar de Zweedse militaire attaché in Den Haag leest ook mee op Defensieforum en las afgelopen weken de interessante optie, geopperd door Kapitein Rob, om een LPD wat multifuntioneler te maken als logistiek ondersteuningsschip :devil:...en aangezien de Zweden ook op hun centen moeten letten...

Als je goed naar de tekening kijkt die ik er heb bijgevoegd dateert deze van 2008 ;)

Elzenga

Ja, maar de Zweedse militaire attaché in Den Haag leest ook mee op Defensieforum en las afgelopen weken de interessante optie, geopperd door Kapitein Rob, om een LPD wat multifuntioneler te maken als logistiek ondersteuningsschip :devil:...en aangezien de Zweden ook op hun centen moeten letten...

Ace1

#8
Zweden is zelf al bezig met een soort ATS schip

Sweden set to sail ahead with multirole support ship

Sweden's Defence Materiel Administration (FMV) expects to begin the project definition phase for a purpose-built combat support ship next year intended to enter service in 2015 to meet a range of afloat replenishment, logistics, sealift and amphibious support missions.

The requirement for the new multirole vessel – given the designation L10 – was first identified by the Royal Swedish Navy in late 2005/early 2006 following a capability gap analysis performed by the Naval Staff in the headquarters of the Swedish armed forces. This pinpointed shortfalls in afloat logistic support, limitations on the deployability of the amphibious battalion, and an inability to support helicopter operations in the maritime domain.

Work to draft an outline staff requirement began in 2007. Speaking at the MAST 2009 conference in Stockholm on 22 October, Commander Kjell-Ove Schramm, L10 requirements officer, said that following an initial analysis phase, "the decision was taken that the requirements were to be stated for a single type of vessel for fleet logistic support and replenishment as well as providing the amphibious lift and sea lift role".

He added: "The multirole ship solution ... enables us to maximise our sealift capability, which is generally needed for a short duration during the initial phases of an operation, and then shift to the logistic support role, supporting both naval units as well as potentially units ashore if needed."

http://www.janes.com/news/defence/naval/idr/idr091102_1_n.shtml

Je zou haast gaan denken dat de Zweden de Canterbury van Nieuw Zeeland hebben gekopierd?



Elzenga

Citaat van: Lex op 16/09/2010 | 22:39 uur
Citaat van: Elzenga op 16/09/2010 | 22:36 uur
Ik zie Zweden er niet bij staan? of zie ik nu iets over het hoofd (wat heel goed kan..want die zit wel eens in de wolken ;))
Blz. 3 laatste allinea ........  ;)
verder lezen dan mijn neus lang is had geholpen  ;D..duidelijk!! al zit de Hr.Ms. Rotterdam zo op die foto's ogenschijnlijk wel lekker strak in de verf..dus als de Zweden belangstelling hebben!? :devil:

Lex

Citaat van: Elzenga op 16/09/2010 | 22:36 uur
Ik zie Zweden er niet bij staan? of zie ik nu iets over het hoofd (wat heel goed kan..want die zit wel eens in de wolken ;))
Blz. 3 laatste allinea ........  ;)

Elzenga

Citaat van: Lex op 16/09/2010 | 22:31 uur
Citaat van: Elzenga op 16/09/2010 | 22:19 uur
Mooie combinatie...die CB90s met een LPD...wordt hier geoefend voor een gezamenlijke inzet bij Somalië misschien ;) Of probeert men de Zweden een LPD te slijten :angel:
Heb je hier niet aan gedacht? :angel:
Uit de bewuste brief..... "Nederland formeert samen met Duitsland, Oostenrijk, Finland en Litouwen een EU Battlegroup die in de eerste helft van 2011 kan worden ingezet voor EU-geleide crisisbeheersingsoperaties."

Ik zie Zweden er niet bij staan? of zie ik nu iets over het hoofd (wat heel goed kan..want die zit wel eens in de wolken ;))

Lex

Citaat van: Elzenga op 16/09/2010 | 22:19 uur
Mooie combinatie...die CB90s met een LPD...wordt hier geoefend voor een gezamenlijke inzet bij Somalië misschien ;) Of probeert men de Zweden een LPD te slijten :angel:
Heb je hier niet aan gedacht? :angel:

Elzenga

Mooie combinatie...die CB90s met een LPD...wordt hier geoefend voor een gezamenlijke inzet bij Somalië misschien ;) Of probeert men de Zweden een LPD te slijten :angel:


Lex

Bovenstaande berichten aangepast, vanwege het feit dat het niet aannemelijk is dat de leden Zweeds kunnen lezen.
De links zijn gebleven, teneinde de foto's te kunnen bekijken.

Lex
Algeheel beheerder

Ace1

#1
Holländare transporterar svensk amfibiestyrka
http://www.forsvarsmakten.se/sv/Forband-och-formagor/Forband/Amfibieregementet-Amf-1/Nyheter/Hollandare-transporterar-svensk-amfibiestyrka/

http://www.forsvarsmakten.se/sv/Forband-och-formagor/Forband/Amfibieregementet-Amf-1/Nyheter/Svenska-amfibieforband-en-naturlig-samverkanspartner-/

Ik ben helaas het Zweeds niet machtig maar wou jullie dit nieuws niet onthouden.
Er staan wat leuke foto´s van een CB90 op naast een LCU en een CB90 die in het dock van de Rotterdam vaart.