Nieuwe ontwikkelingen op BOXER gebied

Gestart door Ace1, 02/11/2013 | 15:37 uur

Huzaar1

Citaat van: StrataNL op 09/03/2018 | 12:41 uur
C-130 Hercules kan geen Boxer meenemen, A400M één en een C-17 twee.

Vind ik allemaal niet zo interessant. Die Duitsers zijn sowieso totaal de weg kwijt als het op Defensie aankomt, en al een hele poos.
Nog een belachelijker beleid dan in NL en BE bij elkaar.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrataNL

C-130 Hercules kan geen Boxer meenemen, A400M één en een C-17 twee.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Huzaar1

Sowieso dat luchttransporteren van zware eenheden is belachelijk. Je moet je zaken maar voor elkaar hebben in je Eigen achtertuin ( Europa ) en als het echt ver weg moet inderdaad gewoon per schip.

NL gaat echt geen 30mm kanon kiezen, no way.
En het gewicht en de boxer is niet een te groot probleem.
Andere wielen en je bent klaar...maar dat moet DU en NL dan doen en weer goedgekeurd worden door KMW en co etc. 
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Parera op 09/03/2018 | 12:17 uur

Het komt er straks dus op neer dat ze maar 40 Boxers tegelijk kunnen vervoeren met maximale inzet. Dat is natuurlijk nooit genoeg voor echt een conflict, het concept is leuk voor vredes missies zoals Mali waar je er 10 van inzet dan vlieg je een paar keer heen en weer.

Dan kun je het beste en goedkoopste (lijkt me) de Boxers vervoeren per schip als het land aan zee ligt en anders ben je idd aan het pendelen via de lucht.

Parera

Citaat van: Harald op 09/03/2018 | 12:05 uur
En daarbij wat ik begrijp is dat een Boxer 30mm niet past in een Hercules en ook maar 1 in een A400M zoals ik begrijp uit het stuk van de LAND400 vergelijking, hieronder gepost. Het gewicht van de Boxer is bepalend, dus hoe lichter ze de Boxer kunnen maken/houden, hoe beter.

Even dit terugkoppelen naar de NL situatie.... wij hebben geen A400M (maar 1 stuks per toestel, zet eigenlijk geen zoden aan de dijk). Vervoer van de Boxers dan per trein, schip of inhuren van luchttransport met C-17 of Antonov 124
Transport mogelijkheid via de lucht is de beperkende factor voor de Boxer.

https://www.jetphotos.com/photo/8735688#modal-large-photo


Nederland heeft op dat gebied de KDMAN voor strategisch transport van grotere aantallen voertuigen en verder huren we civiele capaciteit in als de KDMAN niet beschikbaar is.
Op dit moment hebben we enkel de C-130's maar ook die zijn over enkele jaren aan vervanging toe, gelukkig kunnen we inderdaad terug vallen op de C-17's en civiel transport.

Ik denk ook niet dat dit voor Nederland een eis zal worden om de Boxer ''IFV'' straks door de lucht te kunnen verplaatsen juist door het tekort aan deze capaciteit.
Duitsland krijgt straks de beschikking over 53 + 7 optionele A400's waarvan men er 13 in een shared pool wil gooien zodat ze er zelf 40 overhouden.

Het komt er straks dus op neer dat ze maar 40 Boxers tegelijk kunnen vervoeren met maximale inzet. Dat is natuurlijk nooit genoeg voor echt een conflict, het concept is leuk voor vredes missies zoals Mali waar je er 10 van inzet dan vlieg je een paar keer heen en weer.

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 09/03/2018 | 11:27 uur
Wat zijn de problemen?
Ombemande toren is niet ideaal ivm optiek en bovenpantser optreden verdwijnt, maar staat wel grotere aantal passagiers toe ( inf groep )

Bemande toren zorgt voor beperkingen infanteristen, is hoger en brengt uitdagingen met zich mee m.b.t transport, indien Lance toren (bemand) gekozen wordt moet de toren worden voorzien van extra pantser en dat draagt weer zwaarder gewicht met zich mee wat Duitsland nog niet heeft goedgekeurd.

En daarbij wat ik begrijp is dat een Boxer 30mm niet past in een Hercules en ook maar 1 in een A400M zoals ik begrijp uit het stuk van de LAND400 vergelijking, hieronder gepost. Het gewicht van de Boxer is bepalend, dus hoe lichter ze de Boxer kunnen maken/houden, hoe beter.

Even dit terugkoppelen naar de NL situatie.... wij hebben geen A400M (maar 1 stuks per toestel, zet eigenlijk geen zoden aan de dijk). Vervoer van de Boxers dan per trein, schip of inhuren van luchttransport met C-17 of Antonov 124
Transport mogelijkheid via de lucht is de beperkende factor voor de Boxer.

https://www.jetphotos.com/photo/8735688#modal-large-photo


Sparkplug

Citaat van: Parera op 09/03/2018 | 11:31 uur
Zijn de plannen gewoon 35 mm kanonnen of weer 35/50 mm zoals CV-90?

Is het de vraag of in de Lance toren van Rheinmetall de ATK Bushmaster III 35 x 228 mm past. En Rheinmetall heeft drie kanons voor deze toren (2 keer 30 x 173 mm en 1 keer 35 x 228 mm). Zie link in reactie #936.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Harald op 09/03/2018 | 11:43 uur
https://s3-ap-southeast-2.amazonaws.com/ad-aspi/2018-02/SI126%20sssss%20Land%20400%20defining%20the%20armyV3_0.pdf?l_g4LUCZOjHuHdY3cAkzqNXK8WZhyJP4

Even een kijkje in het LAND400 competitie tussen de BoxerCRV en AMV35.

wat ik opvallend vind is dat de Boxer daar toch met de 30mm wordt aangeboden/vergeleken en niet met de 35mm.
is dan wel appels met peren !


Dat zal te maken hebben met de Duitse overheid die de 30 mm wil verkopen zoals Huzaar aangeeft. Australië heeft waarschijnlijk niet zelf aangegeven welk kaliber ze er in willen hebben maar gewoon het beste van de plank voertuig.

Harald

https://s3-ap-southeast-2.amazonaws.com/ad-aspi/2018-02/SI126%20sssss%20Land%20400%20defining%20the%20armyV3_0.pdf?l_g4LUCZOjHuHdY3cAkzqNXK8WZhyJP4

Even een kijkje in het LAND400 competitie tussen de BoxerCRV en AMV35.

wat ik opvallend vind is dat de Boxer daar toch met de 30mm wordt aangeboden/vergeleken en niet met de 35mm.
is dan wel appels met peren !

   

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 09/03/2018 | 11:27 uur
Over de 30mm van de Duitslanders. Dit is een ongewenst caliber, dit moet je niet willen omdat deze munitie gewoon uitontwikkeld is en NIET in staat is de huidige, danwel de toekomstige Russische IFV's aan te grijpen om ze te kunnen uitschakelen, tanks zijn helemaal een probleem met dit caliber. De Puma is nu onderbewapend.

Hoezo een politieke keuze?

Nou, de Duitsers hebben mede een heeeeeeeeeeeeeeeeeeel, heeeeeeel duur vliegmachien ontwikkeld genaamde A400M. Daar moet ie inkunnen. Want dat project moet slagen, en is zo duur dat de limitaties die de A400M leidend zijn geworden. Dus ivm gewicht en dat luchttransport zo'n zware eis was bij de Puma werd het de 30mm. Dat hebben ze nu dus aangenomen als standaard maat caliber in Duitsland.

Maar is dat Duitse 30mm kanon dan niet goed?
Nou, de Duitsers hebben allerlei toeren uitgehaald om dat 30mm kanon van ze zo optimaal mogelijk te laten presteren. De druk opgevoerd, hogere V0 en het resultaat is dat de 30mm munitie van de Duitsers niet meer uitwisselbaar is met die van andere Navo landen.


Wat zegt Nederland

Kies 35mm.

past dit op de Lance toren?
Ja

Past dit in de Puma toren?
Ja

Wat zijn de problemen?
Ombemande toren is niet ideaal ivm optiek en bovenpantser optreden verdwijnt, maar staat wel grotere aantal passagiers toe ( inf groep )

Bemande toren zorgt voor beperkingen infanteristen, is hoger en brengt uitdagingen met zich mee m.b.t transport, indien Lance toren (bemand) gekozen wordt moet de toren worden voorzien van extra pantser en dat draagt weer zwaarder gewicht met zich mee wat Duitsland nog niet heeft goedgekeurd.

Zijn de plannen gewoon 35 mm kanonnen of weer 35/50 mm zoals CV-90?

Huzaar1

#950
Over de 30mm van de Duitslanders. Dit is een ongewenst caliber, dit moet je niet willen omdat deze munitie gewoon uitontwikkeld is en NIET in staat is de huidige, danwel de toekomstige Russische IFV's aan te grijpen om ze te kunnen uitschakelen, tanks zijn helemaal een probleem met dit caliber. De Puma is nu onderbewapend.

Hoezo een politieke keuze?

Nou, de Duitsers hebben mede een heeeeeeeeeeeeeeeeeeel, heeeeeeel duur vliegmachien ontwikkeld genaamde A400M. Daar moet ie inkunnen. Want dat project moet slagen, en is zo duur dat de limitaties die de A400M leidend zijn geworden. Dus ivm gewicht en dat luchttransport zo'n zware eis was bij de Puma werd het de 30mm. Dat hebben ze nu dus aangenomen als standaard maat caliber in Duitsland.

Maar is dat Duitse 30mm kanon dan niet goed?
Nou, de Duitsers hebben allerlei toeren uitgehaald om dat 30mm kanon van ze zo optimaal mogelijk te laten presteren. De druk opgevoerd, hogere V0 en het resultaat is dat de 30mm munitie van de Duitsers niet meer uitwisselbaar is met die van andere Navo landen.


Wat zegt Nederland

Kies 35mm.

past dit op de Lance toren?
Ja

Past dit in de Puma toren?
Ja

Wat zijn de problemen?
Ombemande toren is niet ideaal ivm optiek en bovenpantser optreden verdwijnt, maar staat wel grotere aantal passagiers toe ( inf groep )

Bemande toren zorgt voor beperkingen infanteristen, is hoger en brengt uitdagingen met zich mee m.b.t transport, indien Lance toren (bemand) gekozen wordt moet de toren worden voorzien van extra pantser en dat draagt weer zwaarder gewicht met zich mee wat Duitsland nog niet heeft goedgekeurd.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

De raarste constructies gaan ontstaan en die zijn er al. Ik sta er niet van te kijken als we zoiets juist meer gaan zien.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 08/03/2018 | 13:53 uur
Nee, zo gaat het gewoon niet.
We hebben de boxer en dat is het. Je begrijpt toch wel dat ze er geen apparaat naast gaan nemen puur omdat dat Frans is.
Het is en blijft de boxer en daar worden er hoogswaarschijnlijk alleen maar meer van aangekocht. Wat betreft de Scorpion heb je wel een punt wellicht, maar NL koopt geen Franse voertuigen, althans niet zo snel. We hebben nog steeds nachtmerries van AMX.

Ik zie ook liever een deal met de Duitsers, Damen mag hun 6 MKS-180's bouwen in Vlissingen voor een bedrag van 5,25 miljard, daarvan compenseren we +/-60% in aankoop van Duits materiaal voor o.a. landmacht voor totaal 3 miljard aan compensatie orders. Daarmee kunnen we ruim voorzien in de DFP / Tank opvullingen en aankoop van extra boxers. Mooie deal?


Huzaar1

#947
Citaat van: Parera op 08/03/2018 | 12:53 uur
Ik zie hooguit iets in de Jaguar in de rol van de Fennek of dat soort voertuigen, voor die taken zal het prima zijn als je het uitrust met wat recon middelen.
De Griffon is inderdaad een gepantserde stadsbus. Maar ik kan me zo voorstellen dat men in de politiek het wel een mooi idee vind en het idee er door proberen te drukken omdat dit wel eens geld kan schelen ten opzichte van extra boxers.

Nee, zo gaat het gewoon niet.
We hebben de boxer en dat is het. Je begrijpt toch wel dat ze er geen apparaat naast gaan nemen puur omdat dat Frans is.
Het is en blijft de boxer en daar worden er hoogswaarschijnlijk alleen maar meer van aangekocht. Wat betreft de Scorpion heb je wel een punt wellicht, maar NL koopt geen Franse voertuigen, althans niet zo snel. We hebben nog steeds nachtmerries van AMX.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 08/03/2018 | 12:12 uur
Kiezen voor vreemde onderbewapende voertuigen die niet aan onze eisen voldoen omdat we nu eenmaal samenwerken met Frankrijk?

Al gaat het om een balpen, daar wordt eerst een studie naar gedaan. Iets zomaar kopen gebeurt never ( Buma uitzonderin )en het komt nooit voor dat we enkel in een land gaan shoppen puur omdat er samenwerking mee (beoogd) is. We kijken gewoon naar wat wij ermee gaan doen en wat randzaken zijn, maar het Griffon programma van Frankrijk qua aanschaf voertuigen is in my opinion achterlijk en een normaal mens van Nederlandse bodem in de KL zou op die voertuigen uitkomen. Wat moet je nu met die vrachtwagens? We zitten al te kijken met Buma's.

Ik zie hooguit iets in de Jaguar in de rol van de Fennek of dat soort voertuigen, voor die taken zal het prima zijn als je het uitrust met wat recon middelen.
De Griffon is inderdaad een gepantserde stadsbus. Maar ik kan me zo voorstellen dat men in de politiek het wel een mooi idee vind en het idee er door proberen te drukken omdat dit wel eens geld kan schelen ten opzichte van extra boxers.