Militairen: niet in uniform reizen

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 25/09/2014 | 08:46 uur

Admiral Halsey

Wanneer veel burgermannen in het openbaar een donkerblauwe BDU-werkbroek en een donkerblauw werkoverhemd/werkjasje/parka dragen, met daarbij een strenge pet/baret en daarbij ook met een strenge blik om zich heen kijken, schrikt dat ook potentiële terroristen en andere raddraaiers af? Want donkerblauw straalt wel autoriteit en gezag uit. Dus op naar de dumpzaak of de bedrijfskledingwinkel.

MasterChief1971

Weet je? Net na 9/11 werden we ook bedreigd.
Ik woonde toen in Rotterdam-Crooswijk. Hoopjes allochtonen van allerlei pluimage.
Hoopjes jochies en jongens die me vies aankeken toen ik in daags blauw de bus pakte om
mijn verpleegkundigendiploma op te halen op het ROC.

Ja, ik ben bedreigd. Maar ze weten ook dat bij uitdelen incasseren hoort.
En als je dat uitstraalt, moet er echt iets geplant zijn en dan helpt het niet dat je je uniform niet aan hebt.
Het is CYA-beleid. Niets meer, niets minder.

Of ze zijn bang voor berichten als "Marokkaanse tieners ziekenhuis ingeslagen door militair(-en)".
Zoiets....
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

Willem D.

#126
Het is droevig om te lezen dat we langzamerhand afzakken naar een maatschappij waarin gezag en respect voor het uniform wordt afgebroken door angst voor aanvallen van een bedroevend kleine gebrainwashte minderheid.
Ook vroeger (ver voor de tijd van IS) werden militairen, boswachters, politie en douane mensen ook wel eens bedreigd en mishandeld en in een uitzondering van het leven beroofd. Dat is van elke tijd,niet iets alleen van nu. Wat ik al eerder aangaf, lopen in uniform heeft bepaalde risico's.
Mee eens dat de aard/spectrum van geweld is verschoven, maar laten we niet buigen voor die enkelingen die geestelijk ernstig zijn ontspoord.

Ik verwacht van de Nederlandse Staat een goede bescherming tegen allerlei onheil. Dat gevoel heb ik, maar er moet nog flink wat gesleuteld worden om het veiligheidsgevoel en de daadwerkelijke veiligheid te verbeteren.
100% voorkomen kan je nooit, maar onmiddelijk gewapend kunnen en vooral mogen ingrijpen door de militair en politieman op straat heeft toch mijn persoonlijke voorkeur, juist om het aantal slachtoffers te beperken.

StrataNL

Citaat van: Lex op 11/05/2016 | 22:46 uur
Hetgeen niet pertinent wil zeggen dat ze militair zijn; zekere gezien het feit dat dit soort artikelen in grote getale overal te koop worden aangeboden.Het voorschrift is er, maar het wordt breed geschonden. En er is geen controle op de uitvoering.

Niet vergeten de VeVa klassen die massaal uit school met 120 liter camo tassen in de bus stappen...
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Lex

Citaat van: Elzenga op 10/05/2016 | 14:58 uur
En ondertussen zitten ze in burgerkloffie met leger camou rugzakken en grote tassen in de trein...1+1=2  :angel:
Hetgeen niet pertinent wil zeggen dat ze militair zijn; zekere gezien het feit dat dit soort artikelen in grote getale overal te koop worden aangeboden.
Citaat van: Elzenga op 10/05/2016 | 14:58 uur
Het blijft een lastig vraagstuk...ik was er eerst voorstander van...maar inmiddels wat meer vraagtekens. Het voor draaiende camera aanvallen en onthoofden van militairen wordt nog steeds door IS gepropageerd en toe opgeroepen..maar er zijn al zoveel meer voor de hand liggende gelegenheden geweest om militairen aan te vallen.. waarbij echter weer niks gebeurde. Ik kan me zelfs voorstellen dat een militair die wordt aangevallen meer steun van aanwezige burgers oproept en krijgt dan een ogenschijnlijk "mede-burger". Maar goed, het blijft voorlopig van kracht.
Het voorschrift is er, maar het wordt breed geschonden. En er is geen controle op de uitvoering.

JdL

Citaat van: Ros op 10/05/2016 | 22:09 uur
Vast......"zoek medestanders, spreek de dader(s) aan, maak foto's".  Dit soort aanvallers zijn geen winkeldieven of  iets in die geest die je even met z'n allen pakt en dan de Politie belt.
zeker maar in de Thalys naar Parijs werd ook ingegrepen, al waren dat wel militairen :cute-smile:
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Ros

Citaat van: Elzenga op 10/05/2016 | 14:58 uur
Ik kan me zelfs voorstellen dat een militair die wordt aangevallen meer steun van aanwezige burgers oproept en krijgt dan een ogenschijnlijk "mede-burger".

Vast......"zoek medestanders, spreek de dader(s) aan, maak foto's".  Dit soort aanvallers zijn geen winkeldieven of  iets in die geest die je even met z'n allen pakt en dan de Politie belt.

Elzenga

En ondertussen zitten ze in burgerkloffie met leger camou rugzakken en grote tassen in de trein...1+1=2  :angel:

Het blijft een lastig vraagstuk...ik was er eerst voorstander van...maar inmiddels wat meer vraagtekens. Het voor draaiende camera aanvallen en onthoofden van militairen wordt nog steeds door IS gepropageerd en toe opgeroepen..maar er zijn al zoveel meer voor de hand liggende gelegenheden geweest om militairen aan te vallen.. waarbij echter weer niks gebeurde. Ik kan me zelfs voorstellen dat een militair die wordt aangevallen meer steun van aanwezige burgers oproept en krijgt dan een ogenschijnlijk "mede-burger". Maar goed, het blijft voorlopig van kracht.

Huzaar1

Citaat van: Zander op 09/05/2016 | 21:24 uur
A.J. is nogal actief met het plaatsen van artikels, misschien een kleine aanwijzing?

Post 112.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lex

Citaat van: A.J. op 09/05/2016 | 23:41 uur
Naar de supermarkt gaan ofzo is dan ook geen wwv.
Er daar is dus het manco.

A.J.

Citaat van: Thomasen op 09/05/2016 | 23:32 uur
Ook heb ik het idee dat Zander over de politie praat, waar AJ en Huzaar enkel op defensie doelen.
Maar inderdaad, ik zie vaak zat militairen in tenue over straat waar dat waarschijnlijk niet de bedoeling is. Maar heel eerlijk, ik geloof niet dat deze maatregel echt helpt.

Naar de supermarkt gaan ofzo is dan ook geen wwv. Of op dienstreis gaan is ook geen wwv. ;D

Lex

Citaat van: A.J. op 09/05/2016 | 16:33 uur
Overigens, het laatste officiele bericht van Defensie mbt het reizen in uniform:

.....De Defensiebrede maatregel over het dragen van het uniform blijft vooralsnog van kracht. Dat betekent dat militairen tijdens woon-werkverkeer niet reizen in hun uniform. Ze dragen dat ook niet op tijden of plaatsen als daar om dienstredenen geen noodzaak toe bestaat. Als er wijzigingen zijn ten aanzien van de maatregelen dan wordt het Defensiepersoneel daarover geïnformeerd.
Ik heb het idee dat velen zich niet houden aan deze maatregel. :angel:

Zander

Citaat van: Huzaar1 op 09/05/2016 | 20:02 uur
Mja.. het staat er vrij duidelijk in het artikel van A.J . Ik kan het wel quoten maar je kunt het ook zelf even lezen.

A.J. is nogal actief met het plaatsen van artikels, misschien een kleine aanwijzing?
People are sheep

A.J.

#115
Verwar satire van het kaliber de Speld niet met de werkelijkheid.  ;)

Kijk vooral naar de namen van de "verslaggevers".

Daarbij is het een artikel uit oktober 2014.

Admiral Halsey

Het moet niet nog gekker worden, op https://personanongrata.nl/advies-staatsbosbeheer-boswachters-jagers-geen-uniform-meer-aan-vanwege-de-personeelsveiligheid/lees ik het volgende:

CitaatAdvies Staatsbosbeheer: 'Boswachters & Jagers geen uniform meer aan vanwege de personeelsveiligheid'

Echt, het moet niet veel gekker worden in Nederland! Nu zijn de boswachters en jagers aan de beurt om in te schikken!

Staatsbosbeheer: 'Boswachters & Jagers geen uniform meer aan'

Van uw verslaggevers Roderik Kastanjeboom en Sjors Boomschors
Jager en lekker wild

Weert – Staatsbosbeheer heeft boswachters dringend 'geadviseerd' om geen uniformen meer te dragen. Na de diepe verontwaardiging na het afschieten van 8 wilde zwijnen, die eerst gered werden uit de Sint-Willemsvaart te Weert, door een jager is er namelijk de vrees dat radicale dierenactivisten, en secundair radicale moslims, zich wel eens konden wreken op als zodanig herkenbare boswachters en jagers.

Het verschil tussen het uniform van een jager en een boswachter zouden teveel op elkaar lijken waardoor er een geringe kans bestaat dat boswachters per abuis slachtoffer worden van boze dierenactivisten.

Daarnaast heeft het een bijkomend voordeel. Want de kans dat moslims bij het foerageren in het smulbos deel, die kleurenblind zijn of anderszins geen onderscheid zien tussen een militair, boswachters of jager, hen aanziet voor een militair is zeker niet geheel en al ondenkbaar.

Staatsbosbeheer is van mening dat men met deze maatregel niet overstag gaat voor radicale dierenactivisten. 'Wij kunnen in het huidige tijdsgewricht, waarin de spanningen tussen de bevolkings- en beroepsgroepen nu eenmaal oplopen, niet voorzichtig genoeg zijn. Wij zijn zuinig op onze boswachters en jagers. Bovendien willen wij, na het jammerlijke incident met de zwijntjes, geen mensen provoceren', aldus woordvoerder Hendrikus Schietgebed.

Wandelvereniging 'Laat alles maar lekker Lopen' is minder in haar nopjes met het advies. Men maakt zich vooral zorgen dat men bij excursies niet meer weet wie een wandelaar of de boswachter is. En dat men, indien men de weg kwijtraakt of nodig naar het toilet moet, niet meer naar de weg kan vragen omdat boswachters niet meer herkenbaar zijn. Men pleit er derhalve voor dat zowel boswachters, jagers maar ook militairen voortaan een groene ster met een B, J of M op de kleding naaien zodat deze voor o.a. de wandelaars alsnog herkenbaar zijn.

Er werd vanuit politiekringen eveneens sceptisch gereageerd op het advies van Staatsbosbeheer. Daar vreest men vooral voor overlast door veel telefoontjes van wandelaars en dagjesmensen naar het alarmnummer 112 te zullen krijgen met de mededeling dat een 'rare snuiter' met een geweer rondloopt in het bos. Bovendien, zo laat woordvoerder de Boef weten, 'kunnen radicale dierenactivisten maar ook Oost-Europese struikrovers van de verwarring gebruik maken om voortaan met wapens actief jacht te gaan maken op mensen die naar hun mening te weinig respect betonen voor de natuur of die, in geval van Oost-Europeanen, mensen willen beroven'. 'Dit kan vanzelfsprekend tot vervelende en buitengewoon verwarrende situaties leiden', aldus de Boef van de Politie.

Staatsbosbeheer heeft kennisgenomen van de bezwaren maar blijft vooralsnog bij haar advies. De veiligheid van haar mensen gaat boven die van politiek correcte motieven dan wel bezwaren van enige overlast of ongemak.