The new "Beast" of the Marine's CH-53K is becoming alive.

Gestart door Harald, 14/02/2014 | 21:28 uur

Enforcer

Het is wel weer een extra logistieke staart en personeel wat weer ergens anders vandaan moet worden getrokken, wat weer ten koste gaat van de inzetbaarheid van een ander type.

En SOF kost extra personeel ten opzichte van een reguliere eenheid.

Ik lees meer wensenlijstjes op dit forum, maar voor het materiaal, moet "meer militaire defensiemedewerkers" op 1 staan.

Harald

Citaat van: Thomasen op 01/01/2022 | 13:41 uur
Voor cougar vervanger willen we zeker iets dat vanaf schepen kan opereren. Bedenk wel dat als je CH53K wil gaan gebruiken voor je maritiem transport, we of veel minder heli's mee nemen ofwel véél grotere schepen moeten gaan kopen.
Dat realiseer ik me terdege, maar ze kunnen naar mijn weten meegenomen worden op onze huidige JSS KD en de LPDs.

Ik denk ook dat we dan de CH53K primair als maritieme heli gebruiken en aangevuld met een type als de Cougar (of vervanger)
De huidige Cougar wordt nu ook zowel voor land als op zee gebruikt. Dat zal in de toekomst ook moeten gebeuren.
En als het 300 squadron een SOF stempel krijgt dan hoeft dat niet te veranderen.

Poleme

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 31/12/2021 | 15:56 uur
Wat mij betreft zou een vergelijkbare order voor Nederland een uitstekende aanvulling zijn op de Chinook ter vervanging van de Cougars, het zijn tevens bij uitstek geschikte kisten om te opereren vanaf beide LPDs en het JSS.

Dan nog een aanvulling van 5 NFH-90 (4 als uitbreiding en 1 als vredesverlies vervanger) en een 12 tal SOF geschikte kisten en klaar.

Voor wat betreft de aanstaande Duitse order: persoonlijk zou ik kiezen voor een split buy: 1/3 Super Srallions en 2/3 Chinooks. (of iets dergelijks)
De heli vloot die medio jaren 90 werd aangeschaft vulde de werkelijke behoefte voor ca. 80 - 90 %.   Dus 30 Apaches of 33 Tigres, terwijl men berekend had dat de aanvalsheli behoefte 40 kisten was.  Nu zijn de personeel-, pecunia-, en organisatie perikelen veel groter dan toen.    Een pijpdroom van jewelste dus.  En waar is de militaire noodzaak voor deze voorgestelde heli vloot uitbreidingen ?  Die is er niet.

Vloot uitbreiding van het NFH-90 met een extra 5 kisten is een 'magnifiek' idee als je groot-aandeelhouder van NH Industries bent.   We hebben er al 17 van de 19 in de schuur staan.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Sparkplug

Citaat van: Parera op 01/01/2022 | 13:01 uur
Je hebt volledig gelijk maar ik zie het onze politiek niet aandurven om deze 2 type heli's naast elkaar aan te kopen. De Dutisers misschien wel en dan gaan wij daar gewoon gebruik van maken natuurlijk maar zelf aankopen dat niet.

Een idee kan natuurlijk zijn dat we een Nederlandse vLPD bouwen wat een LHD is maar waarbij de Duitsers als geintegreerde eenheid de (zware) helikopters leveren.

Het is de vraag of de Luftwaffe wel maritiem wil gaan opereren. De Fliegermarine richt zich al op twee aparte NH90 varianten: NFH(ASW) en de Lion (transport/SAR).
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Harald op 01/01/2022 | 12:23 uur
Hoofdpunt van alles met betrekking tot de CH-53K en de Chinook is dat de Chinook ongeschikt is voor maritiem gebruik !!

Dan kan de Chinook wel veel goedkoper zijn, maar als de capaciteit benodig is om van schepen te opereren dan is er maar 1 keuze tussen die 2.

Puur voor alleen land gebruik is Chinook idd de beste keuze icm kosten.

Je hebt volledig gelijk maar ik zie het onze politiek niet aandurven om deze 2 type heli's naast elkaar aan te kopen. De Dutisers misschien wel en dan gaan wij daar gewoon gebruik van maken natuurlijk maar zelf aankopen dat niet.

Een idee kan natuurlijk zijn dat we een Nederlandse vLPD bouwen wat een LHD is maar waarbij de Duitsers als geintegreerde eenheid de (zware) helikopters leveren.

Harald

Hoofdpunt van alles met betrekking tot de CH-53K en de Chinook is dat de Chinook ongeschikt is voor maritiem gebruik !!

Dan kan de Chinook wel veel goedkoper zijn, maar als de capaciteit benodig is om van schepen te opereren dan is er maar 1 keuze tussen die 2.

Puur voor alleen land gebruik is Chinook idd de beste keuze icm kosten.

Parera

Citaat van: Zander op 31/12/2021 | 16:17 uur
Ik vind hem erg prijzig voor onze relatief kleine krijgsmacht.

+1
Ze zijn enorm prijzig, maar aan de andere kant zijn het natuurlijk ook machtige kisten die breed ingezet kunnen worden.

Citaat van: Zander op 31/12/2021 | 16:17 uur
En dat van de aanvulling op de NH90, daar denk ik anders over. Er zijn voldoende, betere alternatieven. Ik vermoed dat de NH90, net als bij meerdere bondgenoten, misschien ook wel eerder verdwijnt dan gepland. Ik zie dat moment als een ideaal moment om de medium heli vloot in zijn geheel te vervangen.

Nog een +1 van mij. NH Industries heeft beloofd voor 2022 dat de heli's meer inzetbaar worden en de onderdelen beter leverbaar moeten worden maar dat beloven ze al jaren naar mijn idee.
Er zijn nog steeds meerdere landen die (grote) problemen ondervinden met de NH-90's die aangekocht zijn en enkele landen zijn zelfs al begonnen met het vervangen van de NH-90's en andere denken daar nog over na.

Citaat van: Harald op 01/01/2022 | 11:03 uur
Ik ben het wel eens met dat er iets moet gebeuren in de nabije toekomst op heli gebied en vooral het maritieme gebruik/ capaciteit.
Voor mijn gevoel moeten alle NH90 heli's naar de ASW versie omgebouwt, geschikt zijn en puur als SAR/ASW gebruijt worden.

Ook hier ben ik het volledig mee eens, maar dan moet er wel een alternatief komen voor de (maritieme) transport taken van de huidige NH-90's die ingezet worden voor transport.
De grote vraag is dan wat wil je op deze plek? Moet het zowel de Cougars als transport NH-90's vervangen of slechts 1 van beide?

Citaat van: Harald op 01/01/2022 | 11:03 uur
Een type als de CH-53K zal zowel op maritiem als op transport gebied een enorme plus zijn. Maar alleen aantrekkelijk denk ik als ook Duitsland zou kiezen voor de Super Stallion.
De Chinook is ongeschikt voor maritiem gebruik en als Duitsland wel meer wil investeren in hun Seesoldaten en capaciteit in combinatie met de NL Mariniers dan zou idd een 1/3 vs 2/3 verdeling een goede optie kunnen zijn.

Ik denk dat het voor beide landen slechts een keuze is voor 1 helikopter type puur en alleen vanwegen de hoge (onderhouds) kosten . Al is de CH-53K King Stallion speciaal ontworpen met lage onderhoudskosten in gedachte maar dat is natuurlijk relatief aan de vorige generaties CH-53's laag en niet aan wat wij laag vinden. In 2017 is er een berekening gedaan en kwamen de kosten voor de USMC CH-53K uit op 131 miljoen dollar per kist. Met de inflatie doorberekend kom je dan uit op ongeveer 149 miljoen dollar in 2022 wat weer neer komt op 131 miljoen Euro per toestel.
In deze berekening waren export orders (waardoor de prijs daalt) niet meegenomen.

In verhouding kosten de CH-47F's een kleine 65 miljoen USD per toestel wat uitkomt op een 57 miljoen euro, dat is ruim de helft van 1 CH-53K. Dan rest nog de vraag welke aantallen ga je aankopen? Als ik kijk naar de Duitse plannen om totaal 60 zware heli's aan tekopen en het hier genoemde 1/3 Stallion + 2/3 Chinook zou je uitkomen op +/- 20 heli's.

De USMC vliegt met 16 CH-53's per squadron, een hoeveelheid die beter klinkt wat mij betreft dan 20. Reken er nog 2 reserve kisten bij en je komt op 18 helikopters. Een kosten post van 2,4 miljard Euro.  Dat zie ik Nederland niet investeren in een klasse helikopters waarvan we er eigenlijk al 1 hebben (CH-47F).

Citaat van: Harald op 01/01/2022 | 11:03 uur
Maar wat dan met de SOF capaciteit ?
Super Stallion zou hier een deel van kunnen invullen. Maar is ook flink groter dan onze huidige Cougars.
De Cougars krijgen een MLU vooral gericht op communicatie apparatuur. En klaar voor 2026. Dus zullen nog zeker tot 2030 blijven vliegen, denk ik.
Over een vervanging wordt officieel nog niet gesproken, dus dat is nog afwachten.
Maar om onze maritieme heli capaciteit te blijven houden miet er wel iets gebeuren.

Ik zie meer in (interim) Blackhawks als vervangers voor de Cougars en dan met name gericht op SOF inzet. Bij de keuze voor de Blackhawk als interim kist zouden we moeten kijken naar wat de Amerikanen nemen als vervanging van de blackhawks en onze keuze daarop baseren.

Persoonlijk denk ik dat blackhawks prima de jaren 30 - 45 kunnen overbruggen totdat de nieuwe generatie heli's beschikbaar is, en dat hoeven dan geen splinter nieuwe kisten te zijn maar ex-US is wat mij betreft mogelijk. Vergeet ook niet dat onze heli piloten allemaal opgeleid worden op de blackhawk in het begin van de opleidingen! Dus zo gek is die stap niet als je het mij vraagt.

Citaat van: Harald op 01/01/2022 | 11:03 uur
Je zou ook nog de vraag kunnen stellen hoelang blijven de NH90 nog doorvliegen ?
Misschien wel een 1ste batch heli's als vervanging voor de Cougars en daarna een 2de batch voor de NH90.

Hier ben ik het ook wel mee eens, we moeten kijken naar de toekomst en daarin zullen we minder verschillende heli type's moeten gaan opereren. Persoonlijk denk ik dat we moeten gaan naar;
- 1 Medium klasse
- 1 Heavy klasse
- 1 Attack klasse

Dit alles ondersteund door verschillende onbemande (rotor) toestellen. En daarbij zou het ideaal zijn dat we wel 1 type heli kiezen maar binnen dat type misschien wel speciale varianten kunnen hebben. Zoals in de medium klasse waarin 1 type heli de taken transport/ maritieme gevechtstaken & SOF ondersteuning kan uitvoeren.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 31/12/2021 | 15:56 uur
Wat mij betreft zou een vergelijkbare order voor Nederland een uitstekende aanvulling zijn op de Chinook ter vervanging van de Cougars, het zijn tevens bij uitstek geschikte kisten om te opereren vanaf beide LPDs en het JSS.

Dan nog een aanvulling van 5 NFH-90 (4 als uitbreiding en 1 als vredesverlies vervanger) en een 12 tal SOF geschikte kisten en klaar.

Voor wat betreft de aanstaande Duitse order: persoonlijk zou ik kiezen voor een split buy: 1/3 Super Srallions en 2/3 Chinooks. (of iets dergelijks)

Ik ben het wel eens met dat er iets moet gebeuren in de nabije toekomst op heli gebied en vooral het maritieme gebruik/ capaciteit.
Voor mijn gevoel moeten alle NH90 heli's naar de ASW versie omgebouwt, geschikt zijn en puur als SAR/ASW gebruijt worden.

Een type als de CH-53K zal zowel op maritiem als op transport gebied een enorme plus zijn. Maar alleen aantrekkelijk denk ik als ook Duitsland zou kiezen voor de Super Stallion.
De Chinook is ongeschikt voor maritiem gebruik en als Duitsland wel meer wil investeren in hun Seesoldaten en capaciteit in combinatie met de NL Mariniers dan zou idd een 1/3 vs 2/3 verdeling een goede optie kunnen zijn.

Maar wat dan met de SOF capaciteit ?
Super Stallion zou hier een deel van kunnen invullen. Maar is ook flink groter dan onze huidige Cougars.
De Cougars krijgen een MLU vooral gericht op communicatie apparatuur. En klaar voor 2026. Dus zullen nog zeker tot 2030 blijven vliegen, denk ik.
Over een vervanging wordt officieel nog niet gesproken, dus dat is nog afwachten.
Maar om onze maritieme heli capaciteit te blijven houden miet er wel iets gebeuren.

Je zou ook nog de vraag kunnen stellen hoelang blijven de NH90 nog doorvliegen ?
Misschien wel een 1ste batch heli's als vervanging voor de Cougars en daarna een 2de batch voor de NH90.
Waarbij ik moet opmerken dat als Duitsland wel (of gedeeltelijk) voor de Super Stallion gaat, NL hier ook serieus moet naar gaan kijken om daar een aantal van aan te schaffen.
En zeker met het kunnen zetten van heli's vanaf schepen. Want zonder de huidige heringevoerde Cougars wel waren wegbezuinigd hadden we deze capaciteit niet meer.
NH90 schikt hierin te kort.

Zander

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 31/12/2021 | 15:56 uur
Wat mij betreft zou een vergelijkbare order voor Nederland een uitstekende aanvulling zijn op de Chinook ter vervanging van de Cougars, het zijn tevens bij uitstek geschikte kisten om te opereren vanaf beide LPDs en het JSS.

Dan nog een aanvulling van 5 NFH-90 (4 als uitbreiding en 1 als vredesverlies vervanger) en een 12 tal SOF geschikte kisten en klaar.

Voor wat betreft de aanstaande Duitse order: persoonlijk zou ik kiezen voor een split buy: 1/3 Super Srallions en 2/3 Chinooks. (of iets dergelijks)
Ik vind hem erg prijzig voor onze relatief kleine krijgsmacht. En dat van de aanvulling op de NH90, daar denk ik anders over. Er zijn voldoende, betere alternatieven. Ik vermoed dat de NH90, net als bij meerdere bondgenoten, misschien ook wel eerder verdwijnt dan gepland. Ik zie dat moment als een ideaal moment om de medium heli vloot in zijn geheel te vervangen.
People are sheep

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#136
Citaat van: Harald op 31/12/2021 | 15:23 uur
Order voor 12 stuks CH-53K door Israel.


Wat mij betreft zou een vergelijkbare order voor Nederland een uitstekende aanvulling zijn op de Chinook ter vervanging van de Cougars, het zijn tevens bij uitstek geschikte kisten om te opereren vanaf beide LPDs en het JSS.

Dan nog een aanvulling van 5 NFH-90 (4 als uitbreiding en 1 als vredesverlies vervanger) en een 12 tal SOF geschikte kisten en klaar.

Voor wat betreft de aanstaande Duitse order: persoonlijk zou ik kiezen voor een split buy: 1/3 Super Srallions en 2/3 Chinooks. (of iets dergelijks)

Harald

Order voor 12 stuks CH-53K door Israel.

Israël bestelt helikopters en vliegtuigen voor luchtmacht

Israël heeft voor 2 miljard dollar, krap 1,8 miljard euro, aan oorlogstuig voor zijn luchtmacht gekocht van de Verenigde Staten. De deal behelst twaalf Lockheed Martin Corp CH-53K helikopters en twee Boeing Co KC-46 tankvliegtuigen, meldde het Israëlische ministerie van Defensie.

Ook heeft Israël de optie uitstaan om nog eens zes extra helikopters te kopen. De eerste helikopter moet in 2026 worden geleverd. De eerste Boeing komt niet voor 2025 aan. Wel probeert Israël de levering van de KC-46's te vervroegen.

Israëlische media stellen dat de bijtankvliegtuigen van cruciaal belang kunnen zijn voor het uitvoeren van een eventuele luchtaanval op nucleaire installaties in Iran. Volgens het leger is de huidige bijtankcapaciteit van de luchtmacht voldoende voor het uitvoeren van zijn missies, zonder in details te treden.

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Buitenland/isra%C3%ABl-bestelt-helikopters-en-vliegtuigen-voor-luchtmacht/ar-AASiT1b?ocid=msedgntp

Sparkplug

CH-53K King Stallion logs first successful fleet mission

Published: Sep 9, 2021

NAVAL AIR STATION PATUXENT RIVER, Md. -- The CH-53K King Stallion successfully recovered a Navy MH-60S Knighthawk helicopter from Mount Hogue in the White Mountains of California on Sunday, September 5. The two-day operation was the first official fleet mission for the Marine Corps' new heavy lift capability, which is in the midst of Initial Operational Test and Evaluation with Marine Operational Test and Evaluation Squadron One (VMX-1) at Marine Corps Air Ground Combat Center Twentynine Palms, Ca.

"VMX-1 received a request for assistance from the Naval Safety Center about an MH-60S Knighthawk that suffered a hard landing near Mt. Hogue, Ca., at an elevation of 12,000' Mean Sea Level (MSL) in July," said LtCol Luke Frank, CH-53K Detachment Officer in Charge for VMX-1.

The MH-60S Knighthawk was sitting on a high altitude ridge in very rugged terrain near the California-Nevada line on July 16 following a hard landing. The helicopter was supporting a search and rescue effort for a lost hiker. All four crewmembers survived without injury and were rescued the following day.

According to Frank, both the MH-60S unit and the Naval Safety Center had exhausted all other resources for recovery, including Army National Guard, Navy and Marine Corps fleet squadrons. "They all lacked the capability to lift the aircraft without an extensive disassembly," he said.

VMX-1's CH-53K detachment quickly examined the environmental conditions and conducted a quick feasibility assessment of support and determined that the CH-53K could conduct the lift. The CH-53K fulfills the heavy lift mission of the Marine Corps as it greatly expands the fleet's ability to move equipment and personnel throughout its area of operations.

"After two weeks of exhaustive planning and assembling a team of more than 25 Marines and sailors from VMX-1 and 1st Landing Support Battalion from Camp Pendleton, Ca. we deployed two CH-53Ks to Bishop, Ca., and got to work," he said.

The CH-53K was designed to lift nearly 14 tons (27,000 lbs) at a mission radius of 110 nautical miles in high and hot environments; a capability that expands the service's range in supporting joint and coalition forces against potential adversaries.

The MH-60S weighed approximately 15,200 lbs. and was positioned in a tight ravine at nearly 12,000' MSL and needed to be transported over 23 nautical miles to the Bishop, Ca. airport.

"After six months of flight operations with the CH-53K, the detachment had every confidence in the aircraft's abilities to conduct the mission safely. Our main concern was the environmental factors ground support personnel would have to endure," said Frank.

"This is exactly what the K is made to do," he said. "Heavy lift is a unique and invaluable mission for the Marine Corps. Horsepower is our weapon system and the CH-53K is armed to the teeth. The entire team of Marines at VMX-1, 1st Landing Support Battalion, and NAS Fallon Search and Rescue were extremely motivated to execute this mission and we are all very proud to have completed this one flawlessly. To be the first group of professionals to complete a real-world, heavy lift/high altitude mission in support of a unit who thought all options were off the table is extremely rewarding," said Frank. "This is sure to be the first of what will be many, many successful missions for this aircraft and for heavy lift squadrons."

Public Affairs Officer Contact:
(301) 757-1719


A Marine Corps CH-53K King Stallion lifts a Navy MH-60S Knighthawk helicopter from a draw in Mount Hogue, California, Sept. 5, 2021. The Knighthawk conducted a hard landing during a search-and-rescue mission, which resulted in no casualties or injuries of its crew. The two-day operation was the first official fleet mission for the CH-53K King Stallion, as it is currently undergoing an operational assessment while the Marine Corps modernizes and prepares to respond globally to emerging crises or contingencies. (U.S. Marine Corps photo by Cpl. Therese Edwards)


A Marine Corps CH-53K King Stallion lowers a Navy MH-60S Knighthawk helicopter to the ground after recovering it from the nearby mountain ranges after it conducted a hard landing near, Bishop, California, Sept. 5, 2021. The two-day operation was the first official fleet mission for the CH-53K King Stallion, as it is currently undergoing an operational assessment while the Marine Corps modernizes and prepares to respond globally to emerging crises or contingencies. (U.S. Marine Corps photo by Lance Cpl. Colton Brownlee)

https://www.navair.navy.mil/news/CH-53K-King-Stallion-logs-first-successful-fleet-mission/Wed-09082021-2033
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Navy awards Sikorsky $879M contract for 9 CH-53K heavy lift helicopters

The U.S. Navy awarded Sikorsky a contract to build nine more CH-53K King Stallion heavy lift helicopters, with language added into the contract to continue bringing down the cost of the aircraft as Sikorsky gains more experience building them.

The Lot 5 contract includes $878.7 million for nine helicopters, as well as an option for a Lot 6 contract that would buy nine more helos for $852.5 million, according to a Naval Air Systems Command statement.

The Lot 5 contract brings the cost of Sikorsky's portion of the helicopter down to $97.6 million apiece, and the Lot 6 contract would reduce that to $94.7 million apiece, according to NAVAIR. This cost does not include the engine or other government-furnished equipment. The cost per helicopter under the most recent Lot 4 contract appears to be about $102.1 million: NAVAIR stated the per-unit cost from Lot 4 to Lot 6 had dropped by $7.4 million.

"This contract award is a testament to the hard work and dedication from the team to execute this critical program in support of the U.S. Marine Corps' heavy lift requirement," Col. Jack Perrin, the heavy lift helicopter program manager, said in the NAVAIR statement.

The Lot 5 low-rate initial production (LRIP) contract, awarded June 25, increases the number of CH-53Ks on contract to 33. These nine Lot 5 aircraft will deliver in 2024.

.../....

https://www.defensenews.com/naval/2021/06/25/navy-awards-sikorsky-879m-contract-for-9-ch-53k-heavy-lift-helicopters/