Defensie-industrie gaat spare parts keten optimaliseren

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 24/02/2015 | 12:42 uur

A.J.

Ik had hier nog nooit van gehoord en zie dit topic nu pas.

Maare moet dit dan weer als extra functionaliteit in SAP/SPEER ingebracht worden?

Huzaar1

Citaat van: Ros op 24/02/2015 | 12:59 uur
Met de kanttekening dat je dit top-down dwingend moet opleggen/invoeren...."dit is het en doe het er maar mee !"

Ik neem aan dat dit sarcastisch is bedoelt en juist alles behalve de manier is hoe het dient te gebeuren.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Gordian heeft dit binnen de KM ook gedaan, volgens mij, zie onderstaande LINK

http://www.gordian.nl/case/marine/

Ros

Goed en strak plan. Hier kan je geld mee besparen en tevens processen mee optimaliseren. Met de kanttekening dat je dit top-down dwingend moet opleggen/invoeren...."dit is het en doe het er maar mee !"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Defensie-industrie gaat spare parts keten optimaliseren

24 feb 2015

Defensie-industrie gaat spare parts keten optimaliseren
 
De Koninklijke Landmacht initieert een supply chain project om de beschikbaarheid van spare parts te vergroten en tevens de voorraadniveaus te verlagen. Er komt een centrale database.

Defensie-industrie gaat spare parts keten optimaliseren

Het idee van dit project komt van Jürgen Donders, die namens Gordian het projectmanagement doet. De landmacht heeft bij monde van brigadegeneraal Hans Damen al vaker laten weten supply chain en instandhoudingsactiviteiten en verantwoordelijkheid in samenwerking met het bedrijfsleven te willen optimaliseren. Ten aanzien van spare parts voor landgebonden systemen en voertuigen is daar nu een aanzet toe gegeven.

Inzicht in niveaus en forecast

Het project betreft het herontwerpen en managen van de huidige service supply chains waarbij OEM's (Original Equipment Manufacturers) en leveranciers, van zowel services als onderdelen, nauw samenwerken. Een kritische succesfactor in dit project is het verkrijgen van inzicht in service parts voorraadniveaus en in de forecast waar bedrijven mee werken. De transparantie moet komen van een database – 'Shared Business Intelligence Cell (SBIC)'. Deze nieuwe organisatie-eenheid onder toezicht van een onafhankelijke partij deelt informatie over onder andere het verbruik en de voorraadlevels binnen de service supply chains.

'Plug-and-play' oplossing

Concreet moet het project binnen twee jaar een belangrijke verbetering realiseren voor de betreffende verticale ketens, gericht dus op specifieke voertuigen of systemen, zoals bijvoorbeeld een legertruck van Scania. Donders: "De grootste uitdaging is om de SBIC zo in te richten dat het gebruikt kan worden als 'plug-and-play' oplossing. Nu zijn we bezig om de processen in kaart te brengen en de informatiebehoefte zichtbaar te maken. Belangrijk uitgangspunt is dat alle partijen in een specifieke keten gaan profiteren van het uitwisselen van gegevens over voorraden en vraagvoorspelling. De ideeën daarover bestaan al langer, maar tot nu toe was dit vooral een papieren tijger. We gaan met concrete pilots vaststellen of we in de praktijk besparingen kunnen realiseren."

Projectfinanciering via TKI

Bij het LMI-SIBC project zijn zeven leveranciers en producenten betrokken. Dat zijn Rheinmetall MAN Military Vehicles Nederland, Enersys, Pon Logistics, Novek, DAF Trucks, Wiba Zevenaar en  Scania. De Universiteit Twente en de Nederlandse Defensie Academie in Breda doen de benodigde studies. Gordian heeft de projectleiding op zich genomen en doet dat namens het TKI Logistiek en Dinalog, waar het bedrijf al meerdere projecten op servicelogistiek gebied voor uitvoert. Dit project heeft een budget van 400.000 euro. Volgens TKI richtlijnen is 40 procent daarvan afkomstig uit subsidiegelden.

http://www.logistiek.nl/Supply-Chain/servicelogistiek/2015/2/Defensie-industrie-gaat-spare-parts-keten-optimaliseren-1712726W/