Duitsland zoekt CH-53 Stallion vervanging

Gestart door Sparkplug, 03/12/2015 | 09:07 uur

Master Mack

Dan zou ik een aantal 2de hands NH90's van bijvoorbeeld Australië overnemen. Voor een zacht prijsje.

Huzaar1

Denk dat de huidige chinook vloot wel ermee door kan.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 28/03/2022 | 12:36 uur
Nog meer heli's?

Dan eerder capabele maritieme, nieuwe AH64 en vervanging voor SOF haar Cougars.

??? wat bedoel je hiermee.... ik lees hier bijna 3 helicopter typen  ... 1) Capabele maritieme, 2) nieuwe AH64, 3) vervanging Cougars

AH64 en Chinook zijn eigenlijk niet geschikt of beperkt voor maritiem gebruik
Chinook als vervanging Cougar ?... dan hebben we alleen maar "zware" helicopters.

Maritieme helicopters zullen er idd bij moeten komen, invulling is een punt om over na te denken en mede bepalend in de scheeps/vervangingskeuze LPD's 
Vervanging van de Cougars in een heli klasse als NH90, Blackhawk

Huzaar1

#189
Citaat van: Mourning op 28/03/2022 | 13:02 uur
Ik ben van beide geen voorstander...

Andere prioriteiten.

Kan prima tegelijk worden aangelopen. Komen bij DMO ook heel wat functies bij. En gws doet grond..lvs doet lucht. Concurreren niet met elkaar.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Mourning

Ik ben van beide geen voorstander...

Andere prioriteiten.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 28/03/2022 | 12:36 uur
Nog meer heli's?

Dan eerder capabele maritieme, nieuwe AH64 en vervanging voor SOF haar Cougars.

Ik ben hier meer voorstander van, al zijn 4 a 6 SOF CH-47F's natuurlijk ook interessant.

Huzaar1

Nog meer heli's?

Dan eerder capabele maritieme, nieuwe AH64 en vervanging voor SOF haar Cougars.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

In het licht van de Duitse beslissing zou NL mee kunnen liften met de Duitse beslissing..

Keuze Chinook, om een aantal van 4 a 6 extra Chinook's (verbeterde F met air refueling probe) als SF-variant aan te schaffen.. of ..
Keuze King Stallion,, om een aantal aan te schaffen welke ook gebruikt kunnen worden van LPD, LHD(A) en zeker als er een samenwerking gaat ontstaan in aanschaf van een gezamelijk ontwerp LHD voor beide marine's.

Keuze vervanging van de Cougar zou dan niet 1 van deze typen zijn, maar een kleiner type ala HH-60W moeten zijn, ook afhankelijk wat de VS gaat doen in hun heli vervangingsprogramma

Stoonbrace

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 28/03/2022 | 11:54 uur
Dat zou verstandig zijn.. maar bedenk dat het balletje voor Duitsland ook nog in het potje kan rollen voor de King Stallion.

Dat kan, maar ik betwijfel het.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Stoonbrace op 28/03/2022 | 11:31 uur
Ik hoop zo hard dat België z'n karretje aan dit contract kan hangen. H145m en Chinook zijn ook bij ons de grote kanshebbers.

Dat zou verstandig zijn.. maar bedenk dat het balletje voor Duitsland ook nog in het potje kan rollen voor de King Stallion.

Stoonbrace

#182
Ik hoop zo hard dat België z'n karretje aan dit contract kan hangen. H145m en Chinook zijn ook bij ons de grote kanshebbers. Het voorziene budget zou normaal gezien moeten volstaan voor mooie aantallen van beide toestellen. Dat gezegd zijnde: volgens mij is die foto gewoon een MH-47G met een slecht gephotoshopte Duitse vlag.

Harald

Boeing and Airbus Helicopters sign strategic H-47 Chinook partnership to support German Army STH requirements

Boeing and Airbus Helicopters on March 25 signed a Memorandum of Understanding (MOU) to partner on the H-47 Chinook in support of Germany's Schwerer Transporthubschrauber (STH) heavy-lift helicopter requirements.

"We are pleased that Airbus Helicopters has joined our team of strategic partners on the H-47 Chinook program for Germany, and together we will provide the strongest offering to the Bundeswehr," said Mark Cherry, Boeing vice president and general manager, Vertical Lift programs. "The Chinook has been the preferred heavy-lift helicopter in Europe for decades and a cornerstone for a multitude of NATO operations. It is the only heavy-lift helicopter capable of providing Germany immediate interoperability with allied nations and is significantly more powerful, versatile and agile than any other aircraft in its class."

The new partnership between Boeing and Airbus aims at bolstering German defense readiness while supporting German industry and economic growth. The partnership will draw on the strengths and combined expertise of the world's leading aerospace companies to deliver advanced capability, readiness and innovative solutions as part of the German Chinook industry offering.

"Building on decades of experience as a partner of the Bundeswehr, Airbus Helicopters is excited to join Boeing's Chinook Germany industry team and to partner with Boeing on delivering maximum operational availability to the Bundeswehr," said Wolfgang Schoder, general manager of Airbus Helicopters in Germany. "The H-47 Chinook is a proven, mature program in service with many of our allies, and is the optimum solution for Germany with an excellent price-performance ratio."

The partnership agreement builds on the existing Chinook partnership team consisting of AERO-Bildung GmbH, CAE GmbH, ESG Elektroniksystem- und Logistik-GmbH, Lufthansa Technik AG, Honeywell Aerospace and Rolls-Royce Deutschland Ltd. & Co. KG.Boeing is committed to working with the German industry on aircraft sustainment, including post-delivery modifications and installations, aircraft maintenance, supply chain services, training and logistical support, as well as the potential for sub-systems Maintenance Repair and Overhaul work.

"The partnership with Airbus Helicopters reaffirms our commitment to strengthen cooperation with German industry," said Dr. Michael Haidinger, president, of Boeing Germany. "With our Chinook offering and together with our German industry partners, we will create more than 500 highly skilled jobs in-country, all in direct support of the Bundeswehr's heavy-lift mission requirements."

As chosen by eight NATO nations – Netherlands, Italy, Greece, Spain, Turkey, United Kingdom, Canada and the United States of America – the Chinook has proven its unique capabilities and mission readiness in multiple theatres and has delivered on many other mission requirements, including air-to-air refueling, medevac, troop transport, search and rescue and humanitarian and disaster relief, and special operations. Chinook air-to-air refueling operations have spanned the globe and the number of tanker hookups, behind a variety of tanker aircraft, is estimated to be in the tens of thousands.

https://www.airrecognition.com/index.php/news/defense-aviation-news/2022-news-aviation-aerospace/march/8298-boeing-and-airbus-helicopters-sign-strategic-h-47-chinook-partnership-to-support-german-army-sth-requirements.html



Harald



Boeing's latest STH announcement, is an artist's rendering of the company's Chinook offering for Germany that includes an aerial refuelling probe.

(nog onduidelijk of Duitsland deze probe ook wil en aangeboden wordt)

https://twitter.com/GarethJennings3/status/1507285649115824155/photo/1

Sparkplug

Duitsland en zijn ST-helikopters project - rechtbank laat nieuwe aanbesteding toe

23 dec 2021

Eind 2017 werd door de Duitse Defensie de beslissing genomen om de oude Sikorsky CH-53D (GA/GS) vloot uit de 70'er jaren van vorige eeuw te vervangen. Na een vrij lange studie en aanloopperiode werd het STH (Schwere Transport Hubschrauber) project op poten gezet.

Toen eind september 2018 het lastenboek klaar was voor een openbare prijsaanvraag, wilde het Duitse parlement het nodige budget niet vrijgeven en werd het project voor de eerste keer bevroren. Het duurde tot eind 2019 wanneer het parlement de budgetten voor het STC-project goedkeurde en de biedstrijd kon beginnen. Alleen Sikorsky met haar CH-53K King Stallion en de Boeing Chinook CH-47G voldeden aan de eisen van het lastenboek en stuurden hun aanbieding op 13 januari 2020 naar de Duitse Defensie.

Toen eind september 2020 de beslissing moest worden bekendgemaakt wie van de twee, Sikorsky met CH-53K of Boeing met de Chinook CH-47G, het order zou krijgen om de zware transporthelikopters van het Duitse leger te vervangen, besliste de Duitse Defensie om beide aanbiedingen te verwerpen als on-economische biedingen en over budget

In maart 2021 sprak het Federale Kartelbureau zich uit over de stopzetting van de STH-competitie in september 2020. Ze stelde dat het ministerie van Defensie het recht had om de koopprocedure stop te zetten, maar ook dat de budgetraming door de gevraagde aanpassingen van de ST-helikopters niet correct was verlopen. Zowel de Duitse Defensie als Sikorsky konden zich niet vinden in deze uitspraak en gingen in beroep.

Het regionale hooggerechtshof in Düsseldorf wees op 15 december 2021 het beroep tegen het arrest van het Federale Kartelbureau af. Dit betekent dat de Duitse Defensie een nieuwe aanbesteding mag uitschrijven voor het STH-project.

De tijd dringt nu wel voor de Duitse Defensie omdat ze tegen 2025 de eerste oude CH-53D transporthelikopters uit dienst moet nemen. We mogen ons dus snel verwachten aan een nieuwe episode in deze saga.

Wordt ongetwijfeld vervolgd...

Waarover gaat het STH-project?

  • aankoop van 44 tot 60 zware transporthelikopters voor de Duitse Bundeswehr
  • aankoop van het nodige onderhoud en training
  • de huidige Sikorsky CH-53 moeten allemaal tegen 2030 vervangen zijn, de eerste toestellen vallen uit in 2025
  • een budget van €5,3 miljard werd door het Duitse parlement vrijgemaakt
  • op basis van het eerste lastenboek voldeden alleen Sikorsky met haar CH-53K King Stallion en de Boeing Chinook CH-47G aan de eisen van het lastenboek
  • afhankelijk van de uitrusting (en de wijzigingen gevraagd door de Duitse Defensie) kost een Sikorsky CH-53K tussen de $85 en $95 miljoen en kost de Boeing CH-47G tussen de $50 en 55 miljoen.
https://www.helispot.nl/hs/page/detail.asp?oid=f7H2G1b5&sub=logboek
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

Citaat van: Nikehercules op 19/11/2021 | 22:01 uur
De Duitsers hebben vorig jaar met de Tiger deelgenomen aan de Nederlandse HWIC. Het capaciteitsverschil met de Apache schijnt bij de oosterburen niet onopgemerkt te zijn gebleven.

En dan is de Duitse Tiger variant qua capaciteiten ook nog eens de meest gemankeerde van alle Tiger varianten.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.