Walrus klasse MMSI - Marinetraffic

Gestart door Thijs84, 26/01/2019 | 19:18 uur

Parera

Citaat van: Thijs84 op 26/01/2019 | 19:18 uur
Vraagje:
Als ik via Marinetraffic.com naar de Nieuwe haven kijk zie ik daar nu, zaterdagavond 19.15 uur, een NATO warship varen met Nederlandse vlag. Niet gek in een marinehaven, wel op zaterdagavond?
Als ik op het schip klikt krijg ik (middels een afbeelding) te zien dat het op een Walrusklasse gaat. De MMSIcode is 245078000.

Zoek ik (via google) op de  betreffende MMSI dan blijkt dat een containerschip te zijn?

Ik dacht dat de MMSI schipgebonden is?
Waarom vaart er op zaterdagavond een Walrus?

Het kan ook zomaar zijn dat de boot expres een verkeerd MMSI nummer heeft ingevoerd, als je niet ontdekt wilt worden voor bepaalde operaties (in de nacht en varend aan de oppervlakte) dan kan je er voor kiezen om je AIS gegevens te wijzigen. Marinetraffic werkt enkel op de gegevens die het AIS systeem van de boot uitzend en deze info is handmatig te wijzigen ook bij de civiele scheepvaart.

Dat ze het hier bij een test / proefvaart hebben veranderd kan te maken hebben met instellingen die nog zo gestaan hebben tijdens een voorgaande missie of puur toeval.

Lex

Citaat van: Thijs84 op 26/01/2019 | 19:18 uur
Vraagje:
Als ik via Marinetraffic.com naar de Nieuwe haven kijk zie ik daar nu, zaterdagavond 19.15 uur, een NATO warship varen met Nederlandse vlag. Niet gek in een marinehaven, wel op zaterdagavond?
Als ik op het schip klikt krijg ik (middels een afbeelding) te zien dat het op een Walrusklasse gaat. De MMSIcode is 245078000.

Zoek ik (via google) op de  betreffende MMSI dan blijkt dat een containerschip te zijn?

Ik dacht dat de MMSI schipgebonden is?
Waarom vaart er op zaterdagavond een Walrus?
Om aan alle vraagtekens een einde te maken.
Het betreft hier HNLMS Zeeleeuw, De boot is vandaag uitgevaren en er moesten nog een aantal technische beproevingen gedaan worden.
Nadat deze gedaan zijn is de boot teruggekeerd naar de haven van Den Helder om het personeel daarvoor benodigd af te zetten. Daarna is de boor weer naar zee gegaan voor haar opdracht.
De vraag betreffende de MMSI code is er een die zich wereldwijd afspeelt; het gebeurt ook bij de ADSB code in de luchtvaart.
Het heeft dus geen zin om hier een heikel punt van te maken, zolang er formeel niets gedaan wordt aan dit  geheel.

StrataNL

Betreffende boot is op pad voor de SMCC.

Zie:
https://marineschepen.nl/nieuws/Eerste-vrouwen-aan-boord-Nederlandse-onderzeeboot-100119.html

Onderzeeboten hebben AIS voor bijv. noodgevallen of in varen in nauw vaarwater (zie incident Helge Ingstad), maar staat natuurlijk zo min mogelijk aan, naast dat het onder water niet werkt...
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Thijs84

Kijkend naar de rondjes die gevaren worden is de proef met vrouwelijke navigatie officieren niet zo geslaagd :angel:

Thijs84

Bijzonder van die dubbele MMSI dan, wellicht ergens een tikfout in register.
Leuke klusjes op zaterdagavond.

Gru?

Flyguy


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thijs84 op 26/01/2019 | 19:18 uur
Vraagje:
Als ik via Marinetraffic.com naar de Nieuwe haven kijk zie ik daar nu, zaterdagavond 19.15 uur, een NATO warship varen met Nederlandse vlag. Niet gek in een marinehaven, wel op zaterdagavond?
Als ik op het schip klikt krijg ik (middels een afbeelding) te zien dat het op een Walrusklasse gaat. De MMSIcode is 245078000.

Zoek ik (via google) op de  betreffende MMSI dan blijkt dat een containerschip te zijn?

Ik dacht dat de MMSI schipgebonden is?
Waarom vaart er op zaterdagavond een Walrus?

Ik heb begrepen dat dit gepland was: Men heeft techneuten teruggebracht die mee waren om apparatuur te kalibreren.

Als het goed is ze nu weer op weg naar buiten of ze is al weer buiten.

Thijs84

Vraagje:
Als ik via Marinetraffic.com naar de Nieuwe haven kijk zie ik daar nu, zaterdagavond 19.15 uur, een NATO warship varen met Nederlandse vlag. Niet gek in een marinehaven, wel op zaterdagavond?
Als ik op het schip klikt krijg ik (middels een afbeelding) te zien dat het op een Walrusklasse gaat. De MMSIcode is 245078000.

Zoek ik (via google) op de  betreffende MMSI dan blijkt dat een containerschip te zijn?

Ik dacht dat de MMSI schipgebonden is?
Waarom vaart er op zaterdagavond een Walrus?